مسوول واحد بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتي علوم‌پزشکي مشهد اعلام کرد: برنامه ملي سلامت دهان و دندان دانش‌آموزان مقطع ابتدايي داراي سه رکن اساسي آموزش، پيشگيري و درمان است.

دکتر عبداله هروي در گفت‌و‌گو با خبرنگار وبدا، با اشاره به اين که «آموزش در مدارس از سوي مربيان بهداشت و يا معلمان داوطلب و با نظارت دندانپزشکان و بهداشتکاران دهان و دندان مراکز بهداشتي درماني انجام مي‌شود»، اظهار کرد: رکن پيشگيري شامل دو بخش تهيه شناسنامه دندانپزشکي براي تمامي دانش‌آموزان ابتدايي و توزيع دهان‌شويه سديم فلورايد در مدارس ابتدايي است که پيگيري مي‌شود.

وي درباره رکن درمان با بيان اين که «هدف اين بخش کشيدن ريشه‌هاي عفوني، ترميم بموقع دندان‌هاي پوسيده، فلورايدتراپي و فيشورسيلانت با تعرفه تنظيم شده است»، عنوان کرد: خدمات درماني به دانش‌آموزان مقطع ابتدايي بر اساس تعرفه‌هاي خاص ارايه مي‌شود، بطوري‌که تعرفه‌هاي خدمات ارايه شده به اين گروه پايين‌ترين نرخ مصوب را در ميان خدمات دندانپزشکي دارد.

دکتر هروي همچنين درباره طرح سلامت دهان و دندان کودکان مهدکودکي زير6سال نيز گفت: اين طرح از سال 83 با همکاري سازمان بهزيستي کشور و دفتر سلامت دهان و دندان آغاز شد و بر اساس آن، مديران و مربيان مهدهاي کودک از سوي دندانپزشکان شاغل در مراکز بهداشتي درماني، آموزش ديده و پس از کسب مهارت لازم، وظايف محوله را در مهدها انجام مي‌دهند.

به گفته مسوول واحد بهداشت دهان و دندان معاونت بهداشتي علوم‌پزشکي مشهد، آموزش مسايل سلامت دهان و دندان به کودکان و اولياء آنها، تشکيل شناسنامه سلامت دهان و دندان براي کودکان و معرفي آنها به مراکز درماني موردنياز و انجام فلورايدتراپي از جمله اين وظايف تعريف‌شده هستند.

 

 

منبع:mums.ac.ir