گياهان دارويي | خواص دارويي و درماني كرفس

خواص کرفس,خواص برگ کرفس,خواص آب کرفس,خواص دارويي
خواص کرفس,خواص برگ کرفس,خواص آب کرفس,خواص دارويي

خواص کرفس برای سلامتی بدن

زمانی که میزان اسیداوریک در بدن افزایش می‌یابد و بیماری‌هایی مانند: نقرس و درد مفاصل بروز می‌کند، مصرف کرفس می‌تواند سطح اوره را پایین ‌آورد. به افراد دچار ضعف اعصاب نیز توصیه می‌شود کرفس بخورند. امروزه در کشورهای مختلف از جمله انگلستان، در تهیه بیش از ۶۰ فراورده‌ دارویی گیاهی ضد ورم از دانه کرفس استفاده می‌شود. اسانس دانه‏ کرفس دارای خاصیت ضدمیکروب، آرام‌بخش و کاهش‌دهنده قندخون است اما این دانه در کشور ما کمتر کاربرد دارد.

کرفس دارای مواد معدنی منیزیم و پتاسیم می‌باشد که برای آرامش اعصاب و بیماریهای روحی نظیر (Vertigo) مفید می‌باشند. کرفس همچنین دارای مقدار زیادی ویتامینهای ک؛ و سی است که آنتی‌اکسیدان بوده، موجب کاهش تورم یاخته‌های بدن، سم‌زدایی و مبارزه با روماتیسم و بیماری‌های سرطانی می‌گردند.

مهم‌ترین خواص کرفس

از میان مهم‌ترین خواص ثبت‌شده کرفس، می‌توان به خاصیت ضددرد، آرام‌بخش،‌ ضدالتهاب مفاصل، ضدباکتری، ضدتشنج، آنتی‌اکسیدان (ضدسرطان)، التیام‌دهنده دردهای روماتیسمی، ضداسپاسم (گرفتگی ماهیچه‌ها)، افزایش‌دهنده و بهبود قوای جنسی، ادرارآور، کاهش‌دهنده چربی‌خون و فشارخون (به دلیل ادرارآوربودن)، مقوی و محرک معده اشاره کرد.

«کرفس سبزی ادرارآوری است و هر ماده غذایی‌ای که خاصیت ادرارآوری داشته باشد، باعث کاهش فشارخون می‌شود.» البته تا حدودی در کاهش چربی، کاهش فشارخون و قندخون نیز موثر است. این آثار مربوط به ساقه و برگ این سبزی می‌شود و ساقه کمی بیشتر از برگ چنین خاصیتی دارد. 

کرفس یکی از سبزی‌هایی است که علاوه بر استفاده از آن در تهیه انواع غذا و سالاد، بسیاری از افراد برای لاغرشدن، آن را در رژیم غذایی‌شان می‌گنجانند.

خواص کرفس برای لاغری و پیشگیری از بیماریها,خواص کرفس و درمان بیماریها
خواص کرفس برای لاغری و پیشگیری از بیماریها,خواص کرفس و درمان بیماریها

خاصیت ادرارآوری این سبزی نسبتا بالاست و همین موضوع چنین خاصیتی را به آن می‌دهد. البته گیاهان بسیاری این خاصیت را دارند اما قدرتشان یکسان نیست. امروزه علت بسیاری از چاقی‌ها اِدِم یا وجود آب اضافی لابه‌لای سلول‌های بدن است بنابراین در چاقی‌هایی از این دست، مصرف کرفس می‌تواند باعث کاهش وزن شود.
البته روزانه یا یک‌ روز در میان، نباید بیش از ۱۰۰ گرم ساقه تازه کرفس یا آب ساقه آن مصرف شود زیرا زیاده‌روی در مصرف آن ممکن‌است باعث تورم کلیه‌ها شود بنابراین افراد دچار ناراحتی کلیوی، باید مراقب مقدار مصرف این سبزی باشند. از طرفی مواد معدنی موجود در کرفس نسبتا زیاد است و زیاده‌روی در مصرف آن عدم تعادل مواد مغذی را به دنبال خواهد داشت.

البته برخی افراد به کرفس حساسیت دارند و ممکن است تماس یا مصرفش باعث ایجاد لکه‌ های قهوه‌ای و قرمز رنگ و بروز واکنش‌های پوستی در آنها ‌شود و در این صورت تنها راه پیشگیری، نخوردن کرفس است.

برخی دیگر از خواص کرفس

  • کاهش فشار خون
  • کاهش وزن
  • رفع بوی بد دهان
  • درمان سوزش سر دل
  • درمان یبوست
  • کاهش کلسترول
  • خواص ضد پیری
  • درمان سرماخوردگی و آنفلوآنزا
  • کمک به بهبود میگرن
  • کاهش علائم یائسگی
  • درمان آکنه و جوش
  • جلوگیری از سرطان
  • درمان ویتیلیگو

آب کرفس

آب کرفس از ویژگی ضدالتهابی بالا سود می‌برد و از این رو، برای افرادی که از بیماری‌های خودایمنی مانند فیبرومیالژیا، سندرم خستگی مزمن، میگرن، سرگیجه، سندرم روده تحریک‌پذیر، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، اگزما، آکنه، لوپوس، و نقرس رنج می‌برند، مفید است.

کرفس از معدود گیاهانی است که می‌توان آن را هم‌زمان با میوه‌ها و گیاهان دیگر مصرف کرد و باعث دشواری در گوارش نمی‌گردد. برای نمونه با آب انگور و سیب (برای مبارزه با روماتیسم)، با زنجبیل (برای مبارزه با میگرن و سردرد) و با لیموترش (برای مبارزه با سرماخوردگی و قند بالای خون).

طرز تهیه آب کرفس در خانه

ترکیب کرفس با میوه و سبزیجات دیگر، برای سلامتی بسیار مفید است و راهی ساده برای کاهش وزن محسوب می شود.
قبل از هر چیز، کرفس را به خوبی بشویید و مطمئن شوید که همه ی شیارهای آن کاملاً تمیز شده است. برگ های آن را جدا نکنید و آن ها را هم به آب کرفس اضافه کنید زیرا سرشار از ویتامین های مختلف هستند. کرفس ها را به قسمت های کوچک تر خرد کنید تا آب گیری آن ها آسان تر باشد. «سه ساقه ی کرفس و ۳ عدد هویج متوسط و یک برش کوچک (به اندازه ی یک بند انگشت) از زنجبیل تازه را در مخلوط کن بریزید و مخلوط بدست آمده را میل کنید.»

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع: سیمرغ