روش اول

مواد لازم برای تهیه خمیر :

– ماست چکیده ۱٫۲ پیمانه
– روغن مایع ۱٫۲ پیمانه
– آردسفید ۲٫۵ پیمانه
– پودرخمیرترش ۱٫۲ قاشق چایخوری

مواد لازم برای داخل قطاب:

– بادام خام ۱۰۰ گرم
– گلاب ۴ قاشق غذاخوری
– هل ۱ قاشق چایخوری
– شکر۲ قاشق غذاخوری
– پودرقند به میزان لازم برای غلطاندن قطاب
– پودرپسته برای تزئین
– روغن مایع برای سرخ کردن

طرز تهیه :

ابتدا خمیرآرد را الک کرده همراه ماست چکیده و روغن مایع ترکیب می کنیم و با دست شروع به هم زدن می کنیم و به تدریج آرد را اضافه می کنیم و خمیرترش را با مقداری آب گرم مخلوط می کنیم و میگذاریم ۵ دقیقه بماند و بعد به مواد اضافه می کنیم و سپس ورز می دهیم به طوریکه خمیر به دست نچسبد و همچنین لطیف باشد. حدود نیم ساعت خمیر را ورز می دهیم و در نایلون پیچیده و حدود ۲۰ ساعت در یخچال نگهداری می کنیم که خوب به عمل بیاید. خمیر به عمل آمده را برروی صفحه ای می گذاریم و کمی آرد می پاشیم و بعد با وردنه خمیر را صاف می کنیم . سپس با دهانه استکان قالب می زنیم مواد داخل قطاب را آماده می کنیم که ابتدا پوست مغزبادام را گرفته و بعد آسیاب می کنیم و گلاب و پودرهل را اضافه می کنیم که بصورت خمیر در می آید . و با یک قاشق مرباخوری از مواد به داخل خمیر می ریزیم و با دست دورآن را می پیچیم (به صورت کروی) سپس در روغن مایع فراوان سرخ می کنیم و در توری گذاشته و بعد از خنک شدن در پودرقند می غلطانیم و بعد با پودرپسته تزئین می کنیم.
روش دوم :

مواد لازم :

– بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

– پودر هل یک قاشق چایخوری

– پودر شکر یک قاشق چایخوری

– زرده تخممرغ دو عدد

– ماست ۲۵۰ گرم

– پودرشکر دو پیمانه

– روغن مایع و آرد به میزان لازم

طرز تهیه :

روغن و پودرشکر را با همزن برقی مخلوط کرده تا کرمرنگ شود، سپس زردههای تخممرغ را اضافه کرده با همزن برقی مخلوط میکنیم آنگاه پودر هل را با ماست و بیکینگ پودر به مخلوطمان میافزاییم، سپس آرد را کمکم به مواد اضافه کنید تا خمیر به دست نچسبد.

خمیر را به قطر سه میلیمتر روی سطح آرد پاشیده شده پهن کنید. و با قالب گرد، آن را قالب بزنید سپس وسط خمیر را برشزده با یک قاشق چایخوری موادمیانی را داخل قطاب قرار دهید به گونهای که این مواد به اطراف خمیر مالیده نشود،دو لبه خمیر را به هم چسبانیده و لبههای خمیر را به داخل برگردانید تا به شکل کنگره درآید.

بعد از تغییررنگ دادن آن به قهوهای روشن، از روغن خارج کرده و بعد از ۱۰ دقیقه قطابها را در یک ظرف پودر شکر قرار میدهیم تا پودرشکر به دو سطح قطاب آغشته شود.

 

 

منبع : انجمن عروسانه