چطور برند سازی کنیم؟ همه تاجران و صاحبان کسب و کار در سرتاسر دنیا دوست دارند فروش زیادی داشته باشند و توسط مردم به یکدیگر معرفی شوند. برای همین از جدیدترین روش های تبلیغاتی استفاده می کنند تا تبدیل به نامی آشنا برای مردم شوند. آنها از طراحی یک جاکلیدی ساده گرفته تا تبلیغات حرفه ای تر، سعی در برندینگ دارند؛ مثلا با سفارش ساخت طرح لیزر جاکلیدی و ثبت برند کمپانی خود روی آن، نام تجاری خود را مدام به دیگران یادآوری می کنند.

چطور برندسازی کنیم؟ سیر تا پیاز فوت و فن های برندینگ!

اگر بتوانید از شیوه درستی برای تبلیغات استفاده کنید و رضایت مشتریان را از محصولات و خدمات خود جلب کنید، در مدت زمان کوتاهی نام برندتان بر سر زبان ها جاری می شود. امروزه راه های برندسازی بسیار متنوع شده است؛ از هدایای تبلیغاتی گرفته تا تیزرهای تلویزیونی! مثلا خیلی راحت می توانید با دانلود طرح لیزر جعبه هدیه یا گیفت هایی مانند جاکلیدی و سفارش ساخت آن، توجه مشتریان زیادی را به برند خود معطوف نمایید. شناخت هدف، مخاطب، ساخت یک هویت بصری حرفه ای و… از مهم ترین نکات برای برندسازی هستند.

برندینگ چیست؟

برندینگ چیست؟

به مجموعه اقداماتی که کمپانی ها برای برجسته سازی محصولات و خدماتشان در نظر مردم انجام می دهند، برندینگ می گویند. این اقدامات یک ارتباط حسی قوی در مشتریان به وجود می آورد و باعث می شود نسبت به خدمات و محصولات شرکت ها وفادار شوند.

کمپانی ها برای محصولات  خدماتشان از روش های مختلفی برای برندسازی استفاده می کنند؛ چون یک روش برای همه محصول ها پاسخگو نیست و بر اساس نوع و مدل هر محصول باید از شیوه خاصی برای برندینگ استفاده کنید.

برندسازی یک شبه و با چند تبلیغ کوچک اتفاق نمی افتد؛ شما برای این کار یک مسیر طولانی و حتی پر پیچ و خم پیش رو دارید. چون نه تنها برای ساخت یک تصویر قوی در ذهن مشتری ها باید همیشه تلاش کنید، بلکه رقبای شما نیز در حال تلاش هستند و اگر عملکرد بهتری داشته باشند، آنها در ذهن مشتری ها ماندگار می مانند.

برای برندسازی قوی باید یک استراتژی مناسب داشته باشید. بابت این استراتژی نیز باید به برخی اصول و قواعد خاص توجه کنید. با در نظر گرفتن همین اصول در مدت زمان کوتاهی مراحل برندینگ محصول به صورت کاملا حرفه ای انجام می شود و بیشترین بهره وری را از آن می گیرید.

چطور برند سازی کنیم؟

چطور برند سازی کنیم؟

در ادامه چند نکته مهم و کاربردی می گوییم که با مد نظر قرار دادن آنها می توانید برندسازی کنید:

شناخت هدف کسب و کار

شما باید هدف کسب و کارتان را بشناسید. کسب و کارتان قرار است چه ارزشی برای مردم خلق کند و چه ویژگی هایی دارد؟ شما چطور می توانید با یک هدف والا نسبت به رقبایتان تمایز به وجود بیاورید و یک سر و گردن نسبت به آنها بالاتر بروید؟ در واقع مردم برای چه ویژگی و مزیتی باید شما را نسبت به دیگر رقبا انتخاب کنند؟

شما باید بدانید که مجموعه تان برای چه هدفی راه اندازی شده و هم اکنون چطور می تواند مشکل مردم را حل کند. اگر بتوانید به همین سوال های به ظاهر ساده اما بسیار مهم پاسخ دهید، هدفتان را می شناسید و برای برندینگ تصمیمات بهتری می گیرید.

شناخت رقبا

شما باید رقبای تان را بشناسید تا بر اساس آنالیز عملکرد آنها برندسازی تان را انجام دهید. ابتدا بازار را بررسی کنید تا بدانید کدام کمپانی ها رقبای اصلی شما هستند. سپس سری به رزومه شان بیندازید تا متوجه شوید چه موفقیت ها یا شکست هایی داشته اند و اکنون در کدام مرحله قرار دارند.

شما باید تمام ویژگی های محصولات و خدمات آنها را نیز آنلایز کنید و همچنین نظر مردم را در مورد آنها بپرسید. شناخت روش های بازاریابی رقبا نیز یکی از مهمترین مراحل برندسازی است که نباید آن را نادیده بگیرید.

شناخت صدا و لحن برند

اگر به برخی تبلیغات تلویزیونی توجه کنید، متوجه می شوید که آنها چندین سال تبلیغات خود را فقط با یک صدا و لحن انجام می دهند؛ به نحوی که حتی اگر تبلیغ را نبینید، متوجه می شوید که مربوط به آن برند است. شما نیز باید صدا و لحن برندتان را بشناسید و با لحن و صدای ثابت تبلیغات را انجام دهید تا مردم بعد از مدتی شما و برندتان را حتی بدون دیدن تبلیغاتتان بشناسند.

برای اینک لحن و صدا را بشناسید، باید درباره مجموعه تان اطلاعاتی به دست بیاورید. مثلا آیا مشتری های شما کودکان یا بزرگسالان هستند؟ آیا باید لحنی شوخ طبع یا جدی داشته باشید؟ مشتری های شما چه قشری از جامعه هستند؟ با پاسخ به این سوال ها می توانید لحن و صدای برندتان را بشناسید.

شناخت مخاطب هدف برای برندسازی

 

شناخت مخاطب هدف برای برندسازی

در شناخت مخاطب ها همواره این نکته را مد نظر داشته باشید که قرار نیست همه مردم جامعه مشتری و مخاطب دائمی تان باشند. هر کسی از افراد جامعه سلیقه متفاوتی دارد و شاید با محصول یا خدماتتان ارتباطی نگیرد. به همین منظور باید روی بخشی از جامعه تمرکز کنید و برای آنها برندسازی تان را انجام دهید.

بسیاری از کمپانی های دنیا نیز همین کار را می کنند. مثلا اگر محصولات شوینده های بهداشتی را در نظر بگیرید، هر کمپانی شعار خاصی دارد که با آن توانسته برندسازی را انجام دهد. به عنوان مثل برخی با شعار محصولات بدون پارابن به سراغ افرادی می روند که به سلامتی شان اهمیت می دهند و برخی نیز با شعار تمیزی افرادی را هدف می گیرند که بیشتر از هر عاملی به تمیزی توجه دارند.

ساخت هویت بصری کسب و کار برای برندینگ

شما باید برای کسب و کارتان هویت بصری بسیار قوی و مناسبی بسازید. برخی برندها حتی بدون اینکه نامی از برندشان آورده شد، توسط مردم شناخته می شوند؛ چون هویت بصری بسیاری خوبی به وجود آورده اند.

در ساخت هویت بصری در مرحله اول باید روی لوگو و نماد تجاری کسب و کارتان تمرکز داشته باشید. لوگو باید به گونه ای باشد تا در ذهن مشتری ها ماندگار شود. رنگ ها و روانشناسی آنها، فونت و تایپوگرافی تبلیغات و لوگو شرکت، سبک تصویرها و عکس هایی که برای تبلیغات گرفته می شوند و … همه جزء مراحلی هستند که برای ساخت هویت بصری اهمیت دارند.

کلام آخر، فوت و فن های برندینگ!

چطور برند سازی کنیم؟ بخش مهمی از موفقیت در درآمدزایی و شناخته شدن شما در بین مشتریان، به فعالیت های لازم برای برندسازی بستگی دارد. اگر بهترین محصولات را هم تولید کرده باشید، اما به خوبی آن را در بازار معرفی نکنید؛ هنوز یک حلقه مفقوده در مسیر موفقیت خود دارید. از نکات مهم برای برندینگ و برقراری ارتباط حسی مشتریان با برند شما، می توان به شناخت هدف کسب و کار، رقبا، انتخاب بهترین لحن برند و مهم تر از همه، مخاطبین هدف اشاره نمود. در نهایت، با استفاده از روش های تبلیغاتی مختلف، رفته رفته نام برند شما دهان به دهان در بین مشتریان می چرخد،