شهر زیبا و دیدنی رشت به عنوان مرکز استان گیلان، که به شهر باران معروف شده، بزرگترین شهر از شهرهای خطه شمال در حاشیه دریای خزر به شمار می‌رود. این شهر میزبان مسافران بسیاری است که با رزرو هتل کادوس رشت، سفری به یادماندنی و خاطره‌انگیز را برای خود رقم می‌زنند.

موزه مردم شناسی رشت

رشت به سبب قرار داشتن ماسوله در مجاورت کوه‌های آن و ساحل زیبای دریای خزر، به یکی از بزرگترین و زیباترین جاذبه‌های گردشگری کشور تبدیل شده است. موسسات و تورهای گردشگری، جاهای دیدنی رشت را همیشه به گردشگران پیشنهاد می‌دهند.

معرفی شهر رشت

شهر رشت قدمت تاریخی بسیاری داشته و یکی از بزرگترین مراکز تجاری و گذرگاهی در ایران بوده که از طریق آن ایران را به روسیه و اروپا مرتبط می‌کرد. همین باعث شد تا شهر رشت به دروازه اروپا نیز شهرت پیدا کند. قدمت تاریخی شهر رشت به قرن سیزدهم می‌رسد اما دوران صفویه، تاریخ مدرن این شهر می‌باشد.

شهر رشت بزرگترین مرکز تجارت ابریشم به حساب آمده و فروشگاه‌های زیادی در این زمینه فعالیت دارند. این شهر از محبوب‌ترین و شناخته شده‌ترین شهرهای کشور است که در طی سال میزبان گردشگران بسیاری می‌باشد.

شهر زیبای رشت در هر فصلی از سال، دارای آب و هوای خاصی است. سرسبزی و طراوت فصل بهار، گرمای دلچسب تابستان، هوای مه آلود و ابری پاییز و زمستان‌های معتدلش، سفر را در تمام ایام سال لذت‌بخش کرده، اما با این حال بهترین فصل سفر از اوایل بهار تا اواخر آبان ماه می‌باشد.

جاهای دیدنی رشت

اصولاً برای انتخاب گزینه‌های مقصد سفر، جاهای دیدنی شهر از اولویت‌های انتخاب شهر مقصد است. شهر سرسبز و همیشه باران رشت از جمله مقاصد پرطرفدار می‌باشد که علاوه بر وجود دریا و جنگل‌های سرسبز، دارای اماکن و جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیاری است.

پارک ملت رشت

پارک ملت یکی از معروف‌ترین جاذبه‌ها و پارک‌های شهر رشت است. این پارک قدیمی که به نام سیاه باغ هم شناخته می‌شود، درختان کهنسال و تنومند بسیاری دارد. پارک بزرگ ملت رشت مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار مترمربع داشته که در بلوار شهید انصاری در منطقه ۳ شهر رشت قرار گرفته است.

در این پارک بزرگ کمپ‌های متعددی برای اسکان گردشگران وجود دارد. آکواریوم بزرگ پارک ملت با ماهی‌های زینتی خود از جاذبه‌های خاص این پارک به شمار می‌آید. سایر امکانات پارک شامل زمین‌های ورزشی، باغ پرندگان، مرکز نجوم و ستاره، فروشگاه، نمازخانه، سرویس بهداشتی و… می‌باشد.

دریاچه سقالکسار رشت

سد خاکی سقالکسار برای جمع آوری آب ساخته شده که بیشتر این مکان به عنوان دریاچه شناخته می‌شود. این دریاچه در حوالی روستای سقالکسار قرار گرفته است. دریاچه سقالکسار در ۱۵ کیلومتری شهر رشت، شهرستان لاکان، روستای سقالکسار قرار دارد که از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود.

سقالکسار با چندین معنای مختلف در بین مردم معروف شده است. برخی معتقدند که سقال به معنای محل آب خوردن پرندگان می‌باشد و دو پرنده زیبا همچون لک و سار از پرندگان زیبای این منطقه به شمار می‌روند و بعضی دیگر بر این باورند که سقالکسار به محل آبشخور بالای تپه گفته می‌شود.

فاصله این دریاچه تا شهر رشت سی دقیقه می‌باشد که بسیاری از زوج‌های جوان و عروس و دامادها، عکس‌های زیبای خود را از روز مراسم ازدواج در کنار این دریاچه می‌گیرند. دریاچه سقالکسار در میان انبوهی از درختان جنگل سرسبز قرار گرفته است.

قایق سواری بر روی دریاچه سقالکسار یکی از جاذبه‌ها و تفریحات این دریاچه به شمار می‌رود که تجربه لذت‌بخشی خواهد بود. این مکان در روزهای خلوت سال بسیار آرام بوده و تنها صدای پرندگان و وزش باد به گوش می‌رسد.

پارک جنگلی سراوان

همان‌طور که در ابتدا گفته شد شهر رشت به شهر باران نیز معروف است و به خاطر بارش‌های زیادی که دارد دارای تنوع گیاهی بسیار بالایی می‌باشد. پارک جنگلی سراوان از بهترین جاهای دیدنی رشت است که برای علاقه‌مندان به طبیعت و قدم زدن در جنگل‌های زیبا و سرسبز رشت بسیار مناسب و لذتی به یاد ماندنی دارد.

تنوع گونه‌های گیاهی جنگل سراوان، شهرت بسیاری داشته و قدم زدن در این جنگل خستگی ناپذیر است. با ورود به پارک جنگلی سراوان، آبگیر کوچکی وجود دارد که توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند. سکوی زیبا و چوبی این آبگیر به زیبایی جنگل افزوده است.

این پارک را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های جنگلی گیلان دانست. پارک جنگلی سراوان به مجموعه‌ای منحصر به فرد از گونه‌های گیاهی متنوع و کمیاب تبدیل شده است. این پارک جنگلی در ۱۷ کیلومتری جاده تهران رشت قرار دارد.

بوستان مفاخر رشت

بوستان مفاخر رشت از دیگر جاهای دیدنی رشت است که با درختان سر به فلک کشیده، زیبایی بی‌نظیری را به خود بخشیده که هر یک از این درختان بیش از ۱۰۰ سال عمر دارند. در این بوستان، درختانی همچون کاج، توسکا، افرا و بلوط وجود داشته که فضای منحصر به فردی را برای پیاده‌روی به وجود آورده است.

بخش‌های مختلف پارک به نام مفاخر خطه گیلان نام‌گذاری شده و به همین دلیل این بوستان، به نام مفاخر رشت نام‌گذاری شده است. بوستان مفاخر دارای امکاناتی همچون میزهای پینگ پنگ، کتابخانه، نمازخانه و سرویس بهداشتی و… است.

تالاب عینک رشت

یکی از نکات جالب توجه تالاب عینک رشت، علت نام‌گذاری این تالاب است. تصاویر هوایی از این منطقه شبیه به عینک بوده و به همین دلیل نام آن را تالاب عینک نام‌گذاری کرده‌اند. تالاب عینک مکان مناسبی برای ماهیگیری مردم محلی است و گونه‌های زیبایی از گیاهان، در این منطقه مشاهده می‌شود‌.

باغ محتشم

پارک شهر یا باغ محتشم یکی از زیباترین جاهای دیدنی رشت است که در سال ۱۲۴۰ توسط شخصی به نام اکبر خان بیگلربیگی ساخته شده است. پس از گذشت سال‌های بسیار، درختان این باغ تنومند شده و زیبایی دوچندانی را به خود گرفته است.

این باغ به آقای صادق خان اکبر محتشم الملک به ارث رسید و پس از آن، این باغ به بوستان محتشم شهرت پیدا کرد. در سال‌های قبل از انقلاب، این باغ به دلیل بدهی صاحبان آن، در اختیار دولت قرار گرفت که به عنوان یک مکان عمومی مورد بازدید قرار می‌گیرد.

مناسب‌ترین زمان بازدید از باغ محتشم، فصل پاییز است که برگ درختان آن قرمز و نارنجی شده و زیبایی خاصی به خود بخشیده است.

میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری یکی از اصلی‌ترین اماکن گردشگری رشت به شمار می‌رود. قدمت بناهای موجود در میدان شهرداری، به اوایل دوران حکومت رضا شاه پهلوی برمی‌گردد. این میدان از جاهای دیدنی رشت است.

میدان شهرداری شامل بناهایی همچون کاخ شهرداری، ساختمان قدیمی هتل ایران، موزه پست و کتابخانه ملی رشت می‌باشد که در سال ۱۳۵۶ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

بازار بزرگ رشت

بازار بزرگ یکی از دیدنی‌ترین اماکن شهر رشت است. بازارها از جمله جاهای دیدنی شهرها می‌باشند که برای گردشگران جذابیت بسیاری دارند. بازار بزرگ رشت نیز مانند سایر بازارها، گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند و از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود.

بازار بزرگ رشت از بازارهای قدیمی شهر بوده که در مرکز شهر قرار گرفته است. این بازار بزرگ مساحتی بالغ بر ۲۴ هکتار دارد که شامل بخش‌هایی همچون میدان بزرگ، میدان کوچک، کاروانسراها و چهارسوق‌ها می‌باشد. بازار بزرگ رشت در خیابان امام این شهر قرار دارد.

رشت شهر همیشه بیدار گیلان

سبزه میدان

سبزه میدان یکی از زیباترین مکان‌های رشت است. یک میدان زیبا که در میان شهر قرار گرفته و در هر ساعت از شبانه روز، انبوهی از کبوتران در این میدان، از دست عابران دانه می‌خورند.

افراد بسیاری در اطراف میدان مشغول بازی تخته نرد، شطرنج و دومینو می‌باشند و منظره‌ای بسیار دیدنی را به نمایش می‌گذارند. سبزه میدان یکی از محبوب‌ترین و زیباترین جاهای دیدنی رشت به شمار می‌آید.

برج ساعت رشت

برج ساعت رشت در گذشته برای آگاه کردن مردم در برابر آتش سوزی و دیگر خطراتی که جان مردم شهر را به خطر می‌انداخت، کاربرد داشت. برج ساعت رشت یکی از بخش‌های عمارت بلدیه است که ارتفاع آن تقریبا ۲۴ متر می‌باشد.

گردشگرانی که از برج ساعت بازدید کنند، متوجه خواهند شد که این برج هر نیم ساعت یک بار زنگ می‌زند و یادآور گذر زمان می‌شود. برج ساعت در میدان شهرداری شهر رشت قرار گرفته است.

مسجد صفی

مسجد صفی از مکان‌های مذهبی رشت است که در گذشته به نام مسجد شهیدیه ساخته شده است. قدمت ساخت این مسجد به صورت دقیق مشخص نیست اما براساس گفته‌ها، شیخ صفی الدین اردبیلی در سفری که به گیلان داشته، در این مکان به حفر چاهی می‌پردازد و به ساخت عبادتگاهی در آن مشغول می‌شود.

پس از گذشت سال‌ها این مکان به مسجد تبدیل شده و در طی سال گردشگران و مسافران بسیاری از این مسجد بازدید می‌کنند. مسجد صفی رشت در محدوده بازار رشت قرار گرفته است.

بقعه دانای علی

دانای علی یکی از اهالی روستای سیاه اسطلخ رشت بوده که گفته‌های بسیاری درباره ایشان نقل شده است. براساس گفته‌ها و نوشته‌های تاریخی، دانای علی می‌توانست در عین حال در دو مکان متفاوت حضور پیدا کند.

برخی معتقدند که پس از مطلع شدن مردم از راز دانای علی، ایشان برای همیشه ناپدید شد. بقعه دانای علی یک مکان جذاب و دیدنی در رشت است که در محله چمارسرای این شهر قرار گرفته و از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود.

کلیسای مسروپ

کلیسای مسروپ مقدس یکی از اماکن جذاب و دیدنی رشت است که قدمت ساخت آن به اواخر دوران قاجار و اوایل دوران پهلوی می‌رسد. کلیسای مسروپ مقدس در سال ۱۳۸۶ به ثبت آثار ملی ایران رسید. این کلیسا در میدان شهرداری روبروی استانداری سابق قرار دارد.

بقعه خواهر امام

این بقعه در مسجدی به نام خواهر امام قرار دارد. بقعه خواهر امام، متعلق به خواهر امام رضا علیه السلام است که در دوران خلافت عباسی‌ها به شهر رشت مهاجرت نموده و پس از مدتی بر اثر بیماری فوت کرد.

محله بقعه خواهر امام به دلیل قرار گرفتن این بقعه، به محله خواهر امام معروف شده است. فروشندگان و مغازه داران این بقعه، به کاسبان ارزان فروش شهرت دارند.

امامزاده هاشم

امامزاده هاشم رشت یکی از مهم‌ترین بقعه‌های زیارتی این شهر است. امامزاده هاشم در روستایی به همین نام قرار دارد. این روستا در کنار جاده قزوین قرار گرفته و گردشگران می‌توانند پس از زیارت این امامزاده، از سفیدرود و پارک جنگلی سردار نیز بازدید نمایند.

پس از امامزاده هاشم، کاروانسرای عباسی قرار گرفته که از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود. این امامزاده در جاده قزوین رشت در روستای امامزاده هاشم واقع شده است.

کاروانسرای عباسی

کاروانسرای عباسی رشت در ۳۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته که پس از ۴ کیلومتر فاصله از امامزاده هاشم، می‌توان کاروانسرای عباسی را مشاهده کرد. قدمت این کاروانسرا به دوران صفویه برمی‌گردد که در گذشته لات نامیده می‌شد. لات به زمین صاف در کنار رود گفته می‌شود که محل قرار گرفتن کاروانسرای عباسی می‌باشد.

در زمان حمله روس‌ها به ایران، کاروانسرای عباسی به عنوان پادگان نظامی مورد استفاده قرار گرفت. به دلیل استفاده‌های نادرست از کاروانسرا، باعث شد تا صدمات و آسیب‌های زیادی به این بنای تاریخی، وارد آید.

این کاروانسرا در چند سال اخیر، مورد بازسازی قرار گرفته و به عنوان اقامتگاه مسافران و رستوران، تغییر کاربری داده است. مسافران و گردشگرانی که از این کاروانسرا بازدید می‌کنند، می‌توانند در برنامه‌های فرهنگی و تفریحی این مجموعه شرکت نمایند.

مسافران قطار گردشگری گیلان در این کاروانسرا پیاده می‌شوند. گردشگرانی که از تهران به شهر رشت سفر می‌کنند، به این کاروانسرا دسترسی آسانی دارند. چرا که علاوه بر بازدید از این کاروانسرا، می‌توانند از پارک جنگلی سراوان، امامزاده هاشم و موزه میراث روستایی رشت هم بازدید نمایند.

کاروانسرای لات

کاروانسرای لات رشت در ۳۵ کیلومتری شهر رشت قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود. بسیاری از افراد این کاروانسرا را به کاروانسرای شاه عباسی می‌شناسند و علاقه‌مندان به سازه‌های قدیمی و تاریخی می‌تواند از این کاروانسرا بازدید کنند.

مدرسه شاپور

از دیگر جاذبه‌های دیدنی رشت می‌توان به مدرسه شاپور اشاره نمود که قدمت ساخت آن به دوران پهلوی می‌رسد. مدرسه شاپور رشت در میان یک زمین بزرگ بنا شده که دارای معماری بسیار جذاب و زیبایی است.

این مدرسه تاریخی در سال ۱۳۵۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. مدرسه شاپور در میدان فرهنگ رشت قرار گرفته و به صورت رایگان می‌توان از این بنای زیبا بازدید کرد.

خانه ابریشمی

خانه ابریشمی از جاهای دیدنی رشت است که کمتر به معرفی آن پرداخته می‌شود. این خانه زیبای قجری، امروزه در اختیار مرکز اداری بنیاد ملی نخبگان استان گیلان قرار گرفته که بازدید آن برای عموم آزاد نمی‌باشد.

برای مشاهده از این بنای زیبای تاریخی، باید از مسئولین این بنیاد اجازه ورود گرفت تا بتوان به بازدید و مشاهده این خانه پرداخت. متاسفانه برخی از قسمت‌های این خانه، به دلیل بازسازی‌های غیراصولی و استفاده‌های اداری نابجا، مورد آسیب قرار گرفته است.

اما به طور کل بخش‌های زیادی از این عمارت سالم مانده و زیبایی خودش را حفظ کرده است. خانه ابریشمی توسط کلانتر رشت آقای حاج اسماعیل حاکمی ساخته شد که پس از فوت ایشان این خانه به حاج میرزا احمد ابریشمی در سال ۱۳۱۸ فروخته شد. پس از فروش این خانه به آقای ابریشمی به عمارت ابریشمی شهرت پیدا کرد.

عمارت ابریشمی شامل دو طبقه می‌باشد که دارای حیاتی بزرگ و سرسبز که با گل‌ها و درختان زیبا مزین شده‌ است. حوض بزرگ و زیبای میان حیات از جذابیت‌های عمارت ابریشمی به شمار می‌رود. همچنین پله‌ها، نرده‌های چوبی، گچبری‌ها و سقف‌های آینه‌کاری شده از دیگر زیبایی‌های این خانه قدیمی می‌باشد.

حال و روز عمارت ابریشمی چندان جالب نیست. اما دیوارهای آجری، ایوان، تمام پنجره‌ها و نرده‌های چوبی آن می‌تواند پس زمینه زیبایی برای عکس‌های یادگاری باشد. عمارت ابریشمی در ضلع جنوب شرقی میدان صیقلان قرار گرفته است.

موزه گنجینه

یکی از زیباترین بخش‌های هر شهر، موزه‌های آن می‌باشد؛ چرا که تاریخ هر شهر را به نمایش می‌گذارد. اکثر گردشگران با سفر به هر شهری، اولین مکانی که برای بازدید انتخاب می‌کنند، موزه آن شهر است. بازدید از موزه، گذری در طول تاریخ است که جذابیتی منحصر به فرد دارد.

موزه گنجینه رشت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و قدمت آن به ۷۰ سال پیش می‌رسد که دارای دو بخش مردم شناسی و باستان شناسی است. این موزه در سبزه میدان رشت قرار دارد.

موزه میراث فرهنگی

تصوری که عموم مردم از موزه دارند به این صورت است که موزه یک مکان سربسته با اشیاء قدیمی و با ارزش می‌باشد. اما برخی از موزه‌ها در فضای باز بنا شده‌اند. استان گیلان نیز دارای یک نمونه موزه، در فضای باز است. موزه میراث روستایی گیلان از جاهای دیدنی رشت به شمار می‌رود.

موزه جنگلی گیلان، مساحتی حدود ۲۶۰ هکتار دارد که بازدید از این موزه روستایی، حداقل نصف روز زمان خواهد برد. گردشگران می‌توانند با بازدید از این خانه‌های زیبای روستایی، لباس‌های محلی گیلکی پوشیده و از خود عکس بگیرند.

در این موزه علاوه بر خانه‌ها، کوره‌‌های آهنگری، انبار برنج، تنورهای نان پزی، کوره زغال، محل پرورش کرم ابریشم و بسیاری اماکن قدیمی دیگر که مورد بازسازی قرار گرفته را می‌توان بازدید کرد. فرهنگ و آداب و رسوم گیلانی در این موزه کاملا قابل مشاهده است.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی رشت، بخش بزرگی از تاریخ و تمدن این مرز و بوم را به عرصه نمایش گذاشته است. در قسمت موزه مردم شناسی، مجسمه‌هایی از مردم بومی قرار گرفته که در حال کار و زندگی روزانه می‌باشند.

این تندیس‌ها با ابزارهای قدیمی همچون قاشق‌های چوبی، لوازم زینتی، لباس‌های سنتی، ظروف فلزی و گلی جلوه کامل و مشخصی را از فرهنگ قدیم این منطقه به نمایش گذاشته است.

قسمت باستانی موزه در زیرزمین ساختمان قرار گرفته و بخش زیادی از سازه‌ها و یافته‌های به جامانده از منطقه گیلان، در این موزه نگهداری می‌شود. موزه مردم شناسی یکی از جاهای دیدنی رشت است که در خیابان طالقانی قرار دارد.

اسکلت‌ها و اجسام پیدا شده در تپه‌های مارلیک رودبار، دیلمان و تالش، در این موزه نگهداری می‌شود. از دیگر اشیاء تاریخی مورد نگهداری در این موزه، می‌توان به سکه‌های قدیمی، کتیبه و زیورآلات باستانی، چراغ‌های نفتی و روغنی، آلات موسیقی محلی گیلان، دخانیات، زین سازی، لوازم تولید ابریشم و… اشاره نمود.

بازار بزرگ رشت

موزه و خانه میرزا کوچک خان

بیشتر مردم از رشادت‌های میرزا کوچک خان جنگلی آگاه هستند. میرزا کوچک خان نقش مهمی در اواخر دوران حکومت قاجار داشت و در تاریخ کشور، نقش بسزایی ایفا کرده است.

میرزا کوچک خان در پی انقلاب مشروطه، جنگ با روس‌ها، مبارزات داخلی، تصرف تهران و جنگ با انگلیسی‌ها نقش بسیار مهمی داشت.

میرزا کوچک خان از برجسته‌ترین مشاهیر گیلان و شهر رشت می‌باشد. به همین خاطر تندیسی از این بزرگمرد در مرکز شهر رشت قرار گرفته که نماد اصلی رشت به حساب می‌آید.

محله استاد سرای رشت از سال‌ها قبل محل خاندان پدری میرزا کوچک خان بوده و منزلی که اکنون به موزه میرزا کوچک خان تغییر کاربری داده، بخشی از خانه پدری میرزا می‌باشد.

موزه یا خانه پدری میرزا کوچک خان همچون خانه‌های چوبی دوران قاجار، دارای دو طبقه است و دو راه پله در دو سمت خانه قرار دارد که به طبقه دوم راه پیدا می‌کنند. این خانه دارای چهار اتاق است که به یکدیگر مرتبط بوده و به ایوان نیز راه دارند.

در طبقه اول آن، کتابخانه و در طبقه دوم وسایل زندگی قرار گرفته‌ و عکس‌هایی از میرزا کوچک خان و دوستانش بر ستون‌های ایوان نصب گردیده است. از اشیاء جالب و جذاب در این موزه، گهواره میرزا کوچک خان است که قدمتی ۱۵۰ ساله دارد.

رادیو، تلفن، ظروف غذا، سلاح کمری و کتاب‌های قدیمی، از وسایل دیگر این خانه تاریخی می‌باشد. موزه تاریخی میرزا کوچک خان، یکی از جاهای دیدنی رشت، در خیابان استاد سرا، نبش کوچه شهید هاشم ستوده قرار دارد.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

یونس استاد سرایی معروف به میرزا کوچک خان جنگلی می‌باشد. او رهبر و مبارزی دلیر بوده که شهرت بسیاری در رشادت‌هایش دارد. ایشان در دوران جوانی در حوزه علوم دینی به تحصیل مشغول بود و پس از تلاش و گرد هم آمدن تعدادی از جوانان رشت، توانست این منطقه را از دست اشغالگران روسی خارج کند.

مقبره و آرامگاه این مبارز دلیر در شهر رشت قرار دارد. برای بازدید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی باید به جنوب شهر، محله سلیمان داراب رفت.

سخن آخر

آشنایی با جاذبه‌ها و جاهای دیدنی رشت باعث می‌شود تا با برنامه‌ریزی مشخص بتوان از مکان‌های دیدنی و جذاب شهر بازدید نمود. شهر رشت با آداب و رسوم و فرهنگ مختلف و جذاب خود، گردشگران بسیاری را به این شهر جذب کرده تا علاوه بر بازدید از جاهای دیدنی و طبیعی آن، با جاذبه‌های تاریخی، فرهنگی و تمدن این شهر بیشتر آشنا شوند.