اگر تجربه خوردن ماست و ماهی با همدیگر را دارید، متوجه می‌شوید که مصرف این دو غذا بلافاصله بعد از هم یا همراه با هم موجب اسهال و درد شدید می‌شود. در بسیاری از افرادی که طبع سرد دارند، مصرف این دو غذا حساسیت پوستی ایجاد می‌کند. برخی از افراد که چنین تجربه‌ای نداشتند، معتقدند مصرف ماست با ماهی یا تن ماهی هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند. در اینجا قصد داریم به طور دقیق به این موضوع بپردازیم.

آیا ماست با ماهی ضرر دارد؟
آیا ماست با ماهی ضرر دارد؟

آیا خوردن تن ماهی با ماست ضرر دارد؟

افراد از نظر مزاج به دو دسته گرم و سرد تقسیم می‌شوند. افرادی هم بین این دو گروه وجود دارد که طبع معتدل دارند. ماهی، تن ماهی و ماست هر سه طبع سردی دارند و مصرف این غذاها با همدیگر در بدن افراد با مزاج متفاوت، فرق دارد. افرادی که طبع گرم دارند، به راحتی ماست و ماهی یا تن ماهی را با هم می‌خورند و هیچ تجربه بدی هم در این مورد ندارند.

اما افرادی که مزاج آن‌ها سرد و معتدل است، قادر به خوردن این دو غذا با همدیگر نیستند. این اسهال و دل درد بدترین حالتی ست که بعد از مصرف این دو غذا با همدیگر تجربه می‌کنند.

البته این حالت تنها یکی از عوارض خوردن ماست و ماهی با همدیگر است. اگر این غذاها با مصرف دمنوش یا غذای گرم همراه شود، از میزان تاثیر منفی آن روی بدن کم می‌شود. خرما، گردو، چای نبات، آویشن و یا زعفران دم کرده می‌تواند به کاهش عوارض این غذاها با همدیگر کمک زیادی کند.

خوردن ماهی و ماست موسیر با هم

ماست موسیر نسبت به ماست خالص گرم‌تر است. زیرا موسیر طبع گرم دارد و از میزان سردی ماست می‌کاهد. حالا مصرف ماست موسیر همراه با ماهی برای افرادی که طبع گرم دارند، نمی‌تواند مشکل زیادی را ایجاد کند.

در افرادی که طبع گرم و معتدل دارند، چنین مشکلی به هیچ عنوان دیده نمی‌شود. همچنین در افراد با طبع سرد تعداد افرادی که ماست موسیر را با ماهی و تن ماهی مصرف می‌کنند و دچار عارضه مسمومیت غذایی و دل درد می‌شوند، کمتر از زمانی ست که ماست خالص را با ماهی می‌خورند.

عوارض خوردن ماهی با ماست

در ماست ماده‌ای به نام «اسید لاکتیک» وجود دارد که بر روی عصب پاراسمپاتیک تاثیر می‌گذارد و باعث ایجاد لختی در بدن می‌شود. ماهی نیز که به عنوان یک غذای سرد محسوب می‌شود می‌تواند این حالت را در بدن تشدید کند. به همین علت گفته می‌شود از مصرف غذاهای سرد با همدیگر خودداری کنید.

در افرادی که حساسیت غذایی دارند، مصرف ماهی یا تن ماهی همراه با ماست باعث بروز بثورات پوستی می‌شود. اما این قضیه توسط محققان رد شده است و فقط به واکنش بدن نسبت به هضم هر دو غذا با همدیگر اشاره کرده‌اند.

ماهی به عنوان منبع پروتئین شناخته شده است که مقدار زیادی ید و کلسیم نیز دارد. در ماست هم به مقدار زیادی کلسیم و پروتئین وجود دارد. برخی از افراد زمانی که ماست و ماهی را با همدیگر می‌خورند، دچار نفخ و ناراحتی‌های گوارشی می‌شوند. برخی هم دچار سردی و برخی دیگر هیچ تجربه بدی در این رابطه ندارند. به طور کلی مصرف این دو غذا با یکدیگر به وضعیت دستگاه گوارش بدن بستگی دارد و نمی‌توان قانون پزشکی برای آن مشخص کرد.

آیا ماست و ماهی باعث بثورات پوستی می شود؟

ماست و ماهی پیسی نمی‌آورد، بلکه برخی از افراد ممکن است حساسیت غذایی داشته باشند که به محض خوردن ماست با ماهی بثورات پوستی بزنند. در علم پزشکی این موضوع اثبات نشده است و فقط براساس گفته گذشتگان است که برخی از افراد همچنان روی آن تاکید دارند.

خارش پوست و سوزش ناخن‌ها از دیگر عوارض خوردن ماهی و ماست و دوغ با همدیگر است. البته این حالت تنها در کسانی که آلرژی دارند، دیده می‌شود و دائمی نیست. بعد از چند ساعت به حالت عادی برمی‌گردند.

آلرژی پوستی یکی از عوارض خوردن این دو غذای سرد با یکدیگر است و ممکن است پوست در قسمت خاصی از بدن سیاه شود. اما بعد از چند روز دوباره رنگ طبیعی خود را بدست می‌آورد.

خوردن کنسرو ماهی با ماست

کنسرو ماهی از جمله محصولاتی ست که از ماهی بدست می‌آید و تمامی خصوصیات آن را دارد. بنابراین نمی‌توانیم بگوییم تن ماهی گرم است و مصرف همزمان آن با دوغ و ماست هیچ مشکلی را ایجاد نمی‌کند. هر چند برخی از افراد هیچ حساسیتی را در این باره تجربه نمی‌کنند، اما در مورد همه قابل تعمیم نیست. بنابراین اگر طبع سرد دارید، بهتر است از خوردن تن ماهی و ماست با هم خودداری کنید.

بعد از خوردن ماهی با ماست چه کنیم؟

اگر طبع سرد دارید و بدون اینکه پیش‌تر تجربه‌ای از خوردن ماست و ماهی با همدیگر داشته باشید و این دو را با یکدیگر بخورید، بهتر است بعد از آن حتما چند عدد خرما بخورید. دمنوش زعفران و یا هر دمنوش دیگری که طبع بدن را گرم نگهدارد، از بروز عوارض ناشی از مصرف این دو غذا با همدیگر جلوگیری می‌کند.

اگر بلافاصله بعد از بروز حساسیت ناشی از مصرف این دو غذا با همدیگر دچار مشکلات گوارشی و دل درد شدید شدید، با مصرف دمنوش گرم وضعیت جسمی رو به بهبودی می‌رود. اگر میزان آلرژی شما نسبت به این غذا بیش از حد باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

بعد از خوردن ماهی با دوغ چه کنیم؟

دوغ یکی از محصولات لبنی که از ماست بدست می‌آید و همان ویژگی‌های ماست را با خود به همراه دارد. بنابراین اگر به مصرف ماهی و ماست با همدیگر حساسیت دارید، این آلرژی در دوغ نیز وجود دارد. اگر با خوردن دوغ و ماهی دچار حساسیت گوارشی شدید، در همان دقایق اول با مصرف یک نوشیدنی گرم، آلرژی برطرف می‌شود. در غیر این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.

چند ساعت بعد از خوردن ماهی ماست بخوریم؟

مصرف این دو غذا با همدیگر به ساعت هضم غذا بستگی دارد. باید ابتدا غذای اول هضم شود تا بعد بتوانید غذای دوم را میل کنید. همانطور که چندین مرتبه در متن اشاره کردیم افرادی که طبع گرم دارند، دچار حساسیت گوارشی یا بثورات پوستی ناشی از مصرف ماست و ماهی با هم نمی‌شوند. از نظر علمی نیز عوارض مصرف دو غذا با هم رد شده است، بنابراین این افراد می‌توانند دو غذا را با هم بخورند.

اما در افرادی که دچار حساسیت شدید می‌شوند، بهتر است حداقل 4-5 ساعت بین دو غذا فاصله قرار دهند.

و در انتها …

از شایع‌ترین عوارض خوردن ماست و ماهی با همدیگر، دل درد، خواب آلودگی، تکرر دفعات ادرار، افزایش مخاط دهان و اسهال است. در افراد با مزاج سرد این مشکل دیده می‌شود که برای رفع سردی باید چای نبات، دمنوش زعفران و یا خرما میل کنند. از نظر علمی عوارض ماست و ماهی و با هم برای پوست رد شده است و هیچ پایه علمی ندارد. بنابراین اگر حساسیتی نسبت به مصرف دو غذا با هم ندارید، می‌توانید آن‌ها را با یکدیگر مصرف کنید.