کتاب‌های زیادی در دنیا وجود دارند که جوایزی چون نوبل ادبیات را از آن خود کرده‌اند اما جدا از این موارد بعضی از کتاب‌ها نیز از نظر کارشناسان به عنوان یک شاهکار ادبی و داستانی شناخته می‌شوند. در اینجا ما به چند نمونه از شاهکارهای ادبیات جهان اشاره خواهیم کرد بنابراین اگر به این لیست علاقه‌مند هستید همراه ما باشید.

معرفی 4 کتاب بی نظیر از ادبیات جهان
معرفی 4 کتاب بی نظیر از ادبیات جهان

عقاید یک دلقک

کتاب عقاید یک دلقک اثر هاینریش بل برنده نوبل ادبیات از مشهورترین ادبیات داستانی در سراسر جهان است. داستان حول محور زندگی یک دلقک به نام هانس می‌چرخد. هانس از خانواده‌ای ثروتمند است که رابطه خوبی با خانواده خود ندارد. این کتاب عجیب و جذاب در حقیقت داستان مشخصی ندارد و تنها در مورد روزمرگی‌های هانس سخن می‌گوید. حقیقتا بیشتر مطالب این کتاب بارها تکرار می‌شود و جملاتی مثل (من به تک همسری علاقه‌مندم) را بارها در این کتاب می‌بینید. این کتاب خالی از اشکال نیست و اشکالاتی دارد.

کتاب عقاید یک دلقک اثر هاینریش بل برنده نوبل ادبیات
کتاب عقاید یک دلقک اثر هاینریش بل برنده نوبل ادبیات

کتاب یک جنبه تبلیغاتی علیه حزب نازی دارد. نکته دیگر در مورد عقاید یک دلقک جذابیت و تفاوت بیان جملات است. بارها می‌خوانیم هانس در مورد شخصیت افراد بوهایی را استشمام می‌کند و این کار را به راحتی از پشت تلفن انجام می‌دهد و برای حس کردن بوی فردی نیاز ندارد تا با فرد روبرو شود. این کتاب در میان جذاب‌ترین کتاب‌های ادبیات داستانی دنیا قرار دارد و ارزش خواندن را دارد. می‌توانید نسخه فیزیکی عقاید یک دلقک را از سایت خرید کتاب با بهترین قیمت سفارش دهید و از مزایای خرید آنلاین لذت ببرید.

کوری

کوری دومین کتابی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم. این کتاب نیز جایزه نوبل ادبیات را از آن خود کرده است. فضای این کتاب کمی تاریک و سیاه به نظر می‌رسد و احساس پوچی را القا می‌کند. داستان از جایی شروع می‌شود که فردی پشت چراغ قرمز ناگهان کور می‌شود. این کوری به صورت  مسری در جامعه شایع می‌شود و دولت تصمیم می‌گیرد مردمی که به این بیماری عجیب مبتلا شده‌اند را در یک بیمارستان متروکه جمع می‌کند و آنها را به حال خود رها می‌کند. سبک نوشتاری این کتاب کمی عجیب است و شخصیت‌های آن را با ویژگی‌های ظاهری آنها مورد خطاب قرار می‌دهد. در روند داستان تمام افراد و شهرها یکی یکی آلوده می‌شوند و این کوری را با نوری سفید تجربه می‌کنند. تنها یک زن در روند داستان تا انتها سالم باقی می‌ماند و آلودگی و پستی بشر را تا انتها با چشم می‌بیند. نکته این داستان در اینجاست که انسان‌ها زمانی که احساس می‌کنند کسی آنها را نمی‌بیند به شدت پست می‌شوند و هرکاری می‌کنند.

یک روز افراد تصمیم می‌گیرند تا به کلیسا بروند و برای شرایط نابسامان پیش آمده دعا کنند اما خانم دکترری که کور نشده است می‌بیند که چشم‌های قدیسین هم مانند افراد کور با پارچه‌ای سفید بسته شده است. در اینجای داستان پزشک زن که بینا بود نا امید می‌شود و احساس می‌کند هر فرد تنها خودش می‌تواند به خودش کمک کند. این کتاب به دلیل نوع نوشتاری عجب و عدم استفاده از هرگونه علامت نوشتاری مانند علامت سوال و همچنین جابجا کردن فعل‌ها به عنوان یک شاهکار در ادبیات داستانی شناخته می‌شود.

کیمیاگر

کیمیاگر
کیمیاگر

این کتابی است که در بسیاری از مجلات و روزنامه‌ها سروصدا کرده است. وجود نام کیمیاگر و نویسنده آن یعنی پائولو کوئیلو در مجله و روزنامه‌ها باعث شده این کتاب به شهرت جهای برسد. یک داستان غنی از یافتن افسانه شخصی. در این کتاب داستان جوانی به نام سانتیاگو را مطالعه خواهید کرد که به دنبال افسانه شخصی و موهبت زندگی خود زندگی در کنار خانواده را رها می‌کند و سفر با گوسفندانش را انتخاب می‌کند. سانتیاگو با دیدن رویاهای یکسان از کودکی که محل گنجی عظیم را به او نشان می‌داد سفرش را آغاز می‌کند. او ابتدا خواب خود را با یک کولی در میان می‌گذارد و و کولی به او می‌گوید چون یک کودک مسیر گنج را به تو نشان داده این خواب حقیقت دارد. سانتیاگو با این فکر که به گنج برسد سفر را شروع کرده و در جریان سفر افراد زیادی را ملاقات می‌کند. یکی از این افراد دختری است که او عاشقش می‌شود و در انتهای داستان به زیبایی از این دختر یاد می‌کند. سانتیاگو در طول سفر با کیمیاگری آشنا می‌شود و سعی می‌کند تا دانش کیمیاگری را فرا بگیرد.

اوج داستان جایی است که سانتیاگو به محل گنج می‌رسد و با اتفاقی غیرمنتظره روبرو می‌شود. خواندن این کتاب بی‌شک از بهترین تجربیاتی است که می‌توانید در میان ادبیات داستانی داشته باشید. قطر این کتاب به اندازه یک مجله است و بی‌شک این داستان کوتاه از بهترین کتاب‌های حوزه ادبیات داستانی می‌باشد. همچنین اگر به خواندن مجله علاقمند هستید می‌توانید از فروشگاه مجلات خارجی یا فارسی بهترین مجله مورد نظر خود را خریداری کنید.

صد سال تنهایی

اثر گابریل گارسیا مارکز با نام صد سال تنهایی به عنوان رئالیسم جادویی در ادبیات آمریکا شناخته می‌شود. این کتاب کمی پیچیده و البته جذاب است و از تنهایی زنی به نام اورسولا در طول یک قرن صحبت می‌کند. اورسولا و همسرش خوزه آرکادیو بواندیا از شهر خود فرار می‌کنند و به یک شهر متروک می‌روند و زندگی خود را در این شهر خیالی شروع می‌کنند. نکته جذاب این داستان نام‌های پسران این دو نفر است. اورسولا و خوزه آرکادیو دو پسر به نام‌های خوزه آرکادیو و آئورلیانو به دنیا آوردند. پس از این تمام پسران این خانواده همین نام‌ها را می‌گرفتند. این داستان از اتفاقاتی که برای خانواده اورسولا می‌افتد می‌گوید. تمام اتفاقاتی که با ورود صنعت و تکنولوژی بر سر این دهکده و خانواده می‌آید، بر سر نسل‌های مختلف انسان‌ها آمده است. در این کتاب حقیقت زندگی را خواهید خواند و در واقع متوجه می‌شوید هرچه بیشتر در این جهان زنده باشید مسائل غم انگیز مانند قتل، ویرانی، دیکتاتوری، اشغال و در نهایت تنهایی را بیشتر تجربه می‌کنید.

حقیقت تنهایی اورسولا که با عمری حدود 120 سال شاهد متولد شدن و مرگ فرزندان، نوه‌ها و نتیجه‌های خود بوده حقیقت زندگی و تنهایی همه ما است. با وجود دشواری‌هایی که این کتاب دارد ماهیت سیاسی آن به خوبی حس می‌شود و جذابیت داستان تا انتها به خوبی حفظ می‌شود.

در اینجا بهترین آثار ادبی جهان را به شما معرفی کردیم و امیدواریم با خواندن این چکیده هرچه بیشتر به خواندن کتاب‌‌های جذاب و ارزشمند دنیای ادبیات و ادبیات داستانی ترغیب شوید.

نویسنده: سارااقبالی