سیگار کشیدن به سیستم قلب و عروق آسیب می رساند.  تاثیر سیگار بر قلب و تمام عروق خونی موجود در بدن،  بسیار خطرناک است. مصرف دخانیات به ویژه سیگار موجب کاهش میزان اکسیژن متصل به گلبول های قرمز خون می شود. به همین دلیل به دیواره عروق خونی آسیب وارد می شود.

تاثیر سیگار بر قلب با صدمه به عروق خونی آغاز می شود. سیگار باعث تنگ تر شدن عروق خونی و  مسدود شدن آنها می گردد. در نتیجه باعث ایجاد بیماری آترواسکلروز می شود.  با کشیدن سیگار احتمال ایجاد پلاک در دیواره رگ های خونی بالا رفته و بیماری های سیستم قلبی – عروقی ایجاد می شوند.

سیگار چه عوارضی روی قلب و عروق خونی دارد؟
سیگار چه عوارضی روی قلب و عروق خونی دارد؟

نکات مهم درباره سیگار

سیگار دارای مواد شیمیایی بسیار مضر برای سلامتی انسان به خصوص قلب می باشد و فرد را وادار به مراجعه به یک متخصص قلب خوب میکند. از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نیکوتین یک ماده اعتیاد آور می باشد که تاثیر زیادی بر عملکرد مغز و عضلات می گذارد. نیکوتین موجب افزایش فشار خون هم می شود.
  • آرسنیک ماده ای است که برای حفظ چوب کاربرد دارد. ترکیبات دارای آرسنیک، موجب بروز سرطان ریه، مثانه، کبد و پوست می شود.
  • بوتادین 1،3 یک ماده فوق العاده مضر برای سلامتی و سرطان زا می باشد. این ماده برای ساخت لاستیک استفاده می شود که موجب بروز سرطان خون می گردد.
  • بنزن برای تهیه سایر مواد شیمیایی کاربرد دارد. بنزن موجب بروز سرطان خون می شود.
  • کادمیوم نوعی فلز است که برای سخت باتری کاربرد دارد. این فلز باعث ایجاد سرطان ریه، کلیه و پروستات می شود.

الزامی بودن ترک سیگار

تاثیر سیگار بر قلب یکی از هزاران خطرات سیگار می باشد. سیگار می تواند موجب بروز سکته مغزی، ابتلا به بیماری های مزمن، ابتلا به سرطان مثانه، گلو، کلیه، دهان، دهانه رحم و پانکراس شود. درصد بالای ابتلا به سرطان ریه، مربوط به سیگار کشیدن می باشد.  طول عمر افراد سیگاری حدود 10 سال کمتر از سایر افراد است. حدود یک سوم مرگ هایی که به دلیل ابتلا به بیماری های قلبی اتفاق می افتد، مرتبط با مصرف سیگار است.

برای ترک سیگار باید به یک متخصص مراجعه کنید اما اگر اعتیاد به سیگار همراه با افسردگی باشد حتما با یک دکتر روانپزشک خوب مشورت کنید.

چگونگی تاثیر سیگار بر قلب

تاثیر سیگار بر قلب با وجود ترکیبات بسیار مضر سیگار اتفاق می افتد. در دود تنباکو، مواد شیمیایی بسیار مخربی وجود دارد که به گلبول های خونی صدمه می زنند. به دلیل مصرف سیگار و ایجاد پلاک، رگ های خونی، تنگ تر و بسته می شوند، در نتیجه عملکرد قلب دچار اختلال می شود.

به مرور زمان، تاثیر سیگار بر قلب، باعث ایجاد عوارض شدیدتری مانند احساس درد در قفسه سینه، احتمال حمله قلبی، آریتمی قلب، بروز بیماری نارسایی قلبی و در مواردی منجر به مرگ بیمار می شود. فرد سیگاری که دچار بیماری های زمینه ای مانند اضافه وزن، کلسترول بالا، قند خون بالا و فشار خون بالا می باشد، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های قلبی می باشد. عوامل دیگری مانند داشتن سبک زندگی نادرست، داشتن رژیم غذایی ناسالم و استرس زیاد باعث بروز مشکلات قلبی می شود.

تاثیر سیگار بر قلب و عوارض آن
تاثیر سیگار بر قلب و عوارض آن

تاثیر سیگار بر قلب و عوارض آن

دود تنباکو موجود در ترکیب سیگار، آسیب زیادی به قلب و رگ های خونی می رساند. از مهمترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد التهاب در رگ های خونی و تشکیل پلاک در دیواره رگ های خونی
  • آسیب به جداره رگ های خونی: دود نیکوتین موجب کاهش خاصیت الاستیکی و سفت شدن جدار رگ های خونی می شود. در نتیجه موجب کاهش عملکرد رگ ها خونی می شود. همچنین دود سیگار به اثرات تخریبی کلسترول بالا در آسیب رسانی به دیواره رگ های خونی، کمک می کند.
  • افزایش فشار خون
  • افزایش ضربان قلب
  • فعالیت بیشتر قلب
  • کاهش کلسترول خوب و افزایش کلسترول بد خون
  • تضعیف گلبول های خون و کاهش سرعت اکسیژن رسانی به تمام قسمت های بدن
  • افزایش سطح تری گلیسیرید خون
  • ایجاد آترواسکلروز

10-افزایش ایجاد نارسایی قلبی و یا حملات قلبی

تاثیر سیگار بر قلب و ایجاد بیماری عروق محیطی

تاثیر سیگار بر قلب موجب افزایش خطر بروز بیماری عروق محیطی یا P.A.D می شود. بیماری عروق محیطی بیماری است که در آن پلاک در رگ هایی که خون را به تمام اندام ها و سر می رساند، تشکیل می شود. این بیماری بیشتر بر روی رگ هایی که وظیفه انتقال خون را به پاها بر عهده دارند، ایجاد می شود. بسته شدن رگ های پا، باعث ایجاد درد، گرفتگی، بی حسی و ضعف در قسمت ران و عضلات پا می گردد. در برخی مواقع به دلیل مسدود شدن رگ ها، عفونت شدیدی در اندام صدمه دیده ایجاد می شود. اگر مسدود شدن رگ خیلی قوی باشد، موجب بروز مرگ بافتی می گردد.

تاثیر سیگار بر قلب به وسیله مونوکسید کربن
تاثیر سیگار بر قلب به وسیله مونوکسید کربن

تاثیر سیگار بر قلب به وسیله مونوکسید کربن

تاثیر سیگار بر قلب با  مونوکسید کربن موجود در دود نیکوتین ایجاد می شود. گاز سمی مونوکسید کربن در دود سیگار وجود دارد. این گاز با ورود به ریه ها، به داخل جریان خون وارد می شود. این ترکیب موجب کاهش سطح اکسیژن خون می شود. گاز مونوکسید کربن باعث رسوب کلسترول بر دیواره رگ های خونی می شود که موجب تنگ تر شدن رگ ها می شود. رسوب کلسترول موجب سختی و کاهش خاصیت کشسانی دیواره رگ ها می شود.  سیگار نیز میتواند بر مغز و اعصاب تاثیر بگذارد و باعث بیماری هایی همچون آلزایمر، ام اس و … می شود که در این صورت دکتر مغز و اعصاب میتواند برای درمان به فرد کمک کند.

تاثیر سیگار بر قلب به وسیله دود دوم آن

تاثیر سیگار بر قلب به وسیله دود دوم سیگار هم ایجاد می شود. دود دوم سیگار همان دودی است که فرد سیگاری در فضای اطراف خود پخش می کند. این دود دارای مواد شیمیایی مضر می باشد که به سیستم قلبی و عروقی آسیب می رساند. کسانی که سیگار نمی کشند ولی در معرض دود دوم سیگار هستند، ممکن است دچار حملات قلبی و مرگ شوند.

تاثیر دود دوم سیگار در کودکان و نوجوانان

تاثیر سیگار بر قلب کودکان و نوجوانانی هم که در معرض دود سیگار قرار دارند، بسیار خطرناک می باشد.  از عوارض قرار گرفتن در معرض دود سیگار، به موارد زیر می توان اشاره کرد:

  • افزایش فشار خون
  • افزایش سطح کلسترول بد خون یا LDL و کاهش سطح کلسترول خوب خون یا HDL
  • آسیب به بافت های قلب
  • آسیب به ریه به خصوص در نوزادان نارس که دچار آسم و یا سندروم دیسترس تنفسی هستند.

کلام آخر

تاثیر سیگار بر قلب در افراد مبتلا به دیابت و خانم های باردار، خطرناک تر می باشد. قرار گرفتن در معرض دود سیگار هم عوارض جبران ناپذیری ایجاد می کند. برخی افراد تصور می کنند که اثرات مخرب سیگار فقط با کشیدن آن رخ می دهد، این فکر کاملا اشتباه است. دود سیگار می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به طور چشمگیری افزایش دهد.

امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد و اطلاعات لازم را کسب کرده باشید. شما میتوانید سوالات و تجربیات خود را در وب سایت کلینیک جامع پزشکی آرام به آدرس  www.clinic-aram.com  مطرح کنید.