روش های ساده خانگی برای سفید کردن دندان ها

چگونه دندان های سفیدتر و درخشان تری داشته باشیم؟

 

تغییر رنگ دندان نیز دلیل دیگری برای توجه به تغذیه است. برخی غذاهای متداول میتوانند موجب تغییر رنگ دندان شوند.

بهترین روش ها برای داشتن دندان هایی سفید و درخشان

دندانهای سفید مرواریدی تان به علت لکه های زرد یا تیره، درخشندگی خود را از دست داده اند؟ با افزایش سن دندانها ممکن است لکه دار و زرد شوند اما برخی غذاها، نوشیدنیها و حتی دهان شویه ها نیز ممکن است موجب تغییر رنگ دندان شوند. درمانهای خانگی به شما کمک میکنند دندانهایتان را سفید کرده و از موادی که موجب تغییر رنگ دندان میشوند، اجتناب کنید. اگر میخواهید لبخندتان را زیباتر سازید، با ما همراه باشید.

سفید کردن دندان به روش خانگی

شما میتوانید بدون کمک پزشک، از لکه های سطحی دندان خلاص شوید. برخی محصولات سفید کننده دندان (کیتها، نوارها یا استریپها و خمیر دندانها) میتوانند لکه ها را از بین ببرند. حتی برخی درمانهای قدیمی وجود دارند که میتوانید آنها را امتحان کنید. محصولات سفید کننده دندان در داروخانه ها و فروشگاهها در دسترس هستند و با استفاده از مواد سفید کننده ملایم، زردی دندانها را برطرف میکنند. خمیر دندانهای سفید کننده مواد شیمیایی و ساینده های فیزیکی دارند که لکه های سطحی را از دندان میزداید. برای لکه های عمیق تر ممکن است نیاز به کمک دندانپزشک داشته باشید.

کیت سفید کننده دندان

کیتهای سفید کننده دندان حاوی پروکسید کاربامید هستند. پروکسید کاربامید سفید کننده ای شیمیایی است که میتواند لکه های سطحی و عمیق را از دندان زدوده و در واقع رنگ طبیعی دندان شما را تغییر دهند. اگر دندانتان لکه قهوه به خود گرفته است، کیت سفید کننده دندان میتواند مفید باشد. برخی کیتها ژل بر پایه پروکسید دارند (با یک مسواک کوچک) که به سطح دندان مالیده میشود. در کیتهای دیگر، ژل در یک تری  قرار دارد که آن را به دندان قالب میگیرید. این تری را باید هر روز استفاده کنید (30 تا 45 دقیقه) به مدت یک هفته یا بیشتر استفاده میکنید.

استریپ سفید کننده خانگی

استریپ یا نوار سفید کننده دندان کمک میکند از شر لکه های دندان خلاص شوید. این نوارها بسیار باریک و نامرئی هستند و از ژل سفید کننده بر پایه پروکسید پوشیده شده اند. چند دقیقه در روز آنها را استفاده میکنید. این کار را به مدت یک هفته یا بیشتر باید انجام دهید. نتایج تنها ظرف چند روز مشهود خواهد بود و حداقل یک سال دوام خواهد داشت. نتایج به دست آمده از این نوارها به اندازه عملکرد کیتها چشمگیر نیست اما استفاده از آن آسانتر بوده و احتمال اشتباه در آن بسیار کم است.

 

خمیر دندان سفید کننده

چگونه لکه ها را از دندان بزداییم؟ ژل، محلول و خمیر دندانهای سفید کننده کمک میکنند برخی لکه های سطحی از دندانها پاک شوند. بسیاری از این محصولات حاوی مواد شیمیایی، ساینده های فیزیکی یا عامل براق کننده هستند. این خمیر دندانها بر خلاف سفید کننده ها، رنگ طبیعی دندان را تغییر نمیدهند.

درمانهای خانگی برای داشتن دندانهای سفیدتر

برخی افراد ترجیح میدهند از درمانهای خانگی جوش شیرین و مسواک برای سفید کردن ملایم دندانها در خانه استفاده کنند. همچنین برخی مواد غذایی مانند کرفس، سیب، گلابی و هویج موجب تولید مقدار زیادی بزاق میشوند که به شستن ذرات موجود در دندانها کمک میکند. جویدن آدامس بدون شکر یک راه تمیز کردن دندان است که بزاق را نیز تحریک میکند. بزاق اسیدی که موجب پوسیدگی دندان میشود را خنثی میکند. بزاق بیشتر برای دندانها بهتر است.

 

 

سفید کردن دندان و دندان ترمیمی

در صورتی که روکش، باندینگ، پر شدگی، تاج و پل (بریج) دندانی زیادی دارید، در سفید کردن دندان احتیاط کنید. سفید کننده ها این بخشهای مصنوعی دندان را سفید نمیکنند بنابراین بین دندانهای تازه سفید شده تان ممکن است متمایز و قابل دید شوند. برای هماهنگ شدن دندان سفید شده با بقیه بخشهای ترمیمی، باید به دنبال ترمیمهای جدید دندانی از جمله روکش یا باندینگ باشید.

پیشگیری از تغییر رنگ دندان

با افزایش سن لایه بیرونی مینای دندان از بین میرود. لایه زیرین آن که دنتین خوانده میشود زرد رنگ است. به همین علت جلوگیری از تغییر رنگ دندان از همان ابتدا، به ویژه پس از سفید کردن دندان، بسیار مهم است. اگر مراقب غذاها و نوشیدنیهایی که موجب تغییر رنگ دندان میشوند باشید، نتایج سفید کردن دندان ممکن است تا یک سال دوام داشته باشد. سفید کردن دندان به دفعات زیاد میتواند موجب مات یا آبی شدن رنگ آنها شود بنابراین بهتر است مراقب باشید.

برای سفید نگه داشتن دندانها، سیگار نکشید

سیگار نه تنها برای سلامتی مضر است، بلکه یکی از بدترین مواد در ایجاد لکه و تغییر رنگ در دندانهاست. تنباکو موجب ایجاد لکه های قهوه ای رنگ میشود که در حفره ها و شیارهای مینای دندان نفوذ میکند. لکه حاصل از تنباکو با مسواک بر طرف نمیشود. هر قدر مدت بیشتری باشد که سیگار میکشید، لکه ها عمیقتر میشوند. سیگار همچنین باعث بوی بد نفس و ژینژیویت (بیماری لثه) میشود و خطر بیشتر انواع سرطان را افزایش میدهد.

غذاهایی که موجب تغییر رنگ دندانها میشوند

تغییر رنگ دندان نیز دلیل دیگری برای توجه به تغذیه است. برخی غذاهای متداول میتوانند موجب تغییر رنگ دندان شوند. یک راه ساده برای مشخص کردن این که غذا میتواند مسئول لکه دار شدن دندان شود: هر چیزی که میتواند بر پارچه سفید نخی لکه ایجاد کند، میتواند دندان شما را نیز لکه دار کند. مثلا قهوه موجب تغییر رنگ دندان میشود. از متداولترین نوشیدنیها و غذاهای دیگری که موجب تغییر رنگ دندان میشوند میتئوان به چای، نوشابه سیاه و آب میوه اشاره کرد. لکه های حاصل به آهستگی گسترش یافته و با افزایش سن محسوس تر میشوند.

به چیزی که مینوشید بیشتر فکر کنید

ممکن است برخی نوشیدنیها مانند آب انگور و آب توت قرمز سرشار از آنتی اکسیدان باشند که به واسطه آن با بیماریها مقابله میکنند، اما به سادگی موجب تغییر رنگ دندان نیز میشوند. لازم نیست به خاطر این به طور کامل مصرف این نوشیدنیها را کنار بگذارید اما باید پس از نوشیدن، دهانتان را شستشو دهید. این مواد تنها غذاهای موجب تغییر رنگ دندان نیستند که باید مراقب آنها باشید.

غذاهای دیگری که لکه در دندان ایجاد میکنند

رنگ شدید برخی میوه ها و سبزیجات مانند بلوبری، شاه توت و چغندر، نشان دهنده مقدار زیاد مواد مغذی آنها است است اما دندان را نیز لکه دار میکنند. با اقدامات زیر هم میتوانید از مواد مغذی آنها بهره مند شوید هم از لکه دار شدن دندان جلوگیری کنید:

–    فورا پس از خوردن این مواد، دندانهای خود را مسواک بزنید
–    دهانتان را با آب بشویید

نوشیدنی های انرژی زا و دندان

طبق مطالعه ای که در General Dentistry منتشر شد، اگر چه همه نوشیدنیهای شیرین برای دندانها مضر هستند اما برخی از نوشیدنیهای انرژی زا و ورزشی ممکن است بدتر از بقیه باشند. محققان دریافتند که نوشیدنیهای نامبرده و نیز لیموناد، میتوانند مینای دندان را در بلند مدت از بین ببرند. حاصل آن دندان مات، نازک و تغییر رنگ یافته است. برای پیشگیری از فرسایش دندان:

–    مدت طولانی از این نوشیدنیها مصرف نکنید
–    هر بار پس از نوشیدن، دهان خود را بشویید

داروهایی که موجب تغییر رنگ دندانها میشوند

آنتی بیوتیک تتراسایکلین میتواند موجب خاکستری شدن دندان در کودکان در حال رشد شود. دهان شویه های ضد باکتری که حاوی کلور هگزیدین (chlorhexidine ) یا ستیل پیریدینوم کلراید هستند نیز میتوانند تغییر رنگ در دندان ایجاد کنند. برخی داروهای ضد روان پریشی، آنتی هیستامین و فشار خون و همینطور زیادی فلوراید و آهن نیز موجب لکه در دندان میشوند. اگر سفید کننده دندان موثر نبود، از دندانپزشک درباره باندینگ دندانی سوال کنید. در این روش از مواد رنگ دندان استفاده میشود.

مراقبت روزانه از دندان فراموش نشود

یک راهکار ساده که میتواند به حفظ زیبایی دندانها کمک کند مسواک زدن است. حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و حداقل یک بار در روز نخ دندان استفاده کنید. بهتر است پس از هر بار مصرف غذا و میان وعده مسواک بزنید. مسواک زدن کمک میکند از ایجاد لکه و زرد شدن دندان جلوگیری کنید به خصوص در خط لثه. مسواکهای برقی ممکن است در حذف پلاکها و لکه از سطوح دندان، بر مسواک معمولی ارجحیت داشته باشد.

به دندانپزشک مراجعه کنید

به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید و تمیز کاری دندان را به او بسپارید. دندانپزشک با استفاده از روشهای پولیش و سایش حرفه ای، همه لکه های ایجاد شده توسط غذا و تنباکو را از سطوح دندان میزداید.

 

 

منبع ، تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ

http://seemorgh.com/