هپاتیت؛ بیماری است که به عنوان دشمن کبد شناخته می‌شود. این بیماری می‌تواند عملکرد مهم‌ترین اندام‌های داخلی بدن از جمله کبد را دچار اختلال کرده و به دنبال آن بیماری‌های مختلف و شدیدتری را در فرد ایجاد کند. با توجه به نوع ویروس، می‌تواند در انواع مختلف و به شیوه‌های گوناگون به بدن انسان راه پیدا کند. می‌توان گفت بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت هنگام مشاهده علائمی مانند تب، لرز، زردی پوست و چشم و… خواهد بود. برای دریافت اطلاعات کامل در ارتباط با این بیماری، ادامه مطالب را دنبال نمایید.

راه‌های انتقال هپاتیت را بهتر بشناسید!
راه‌های انتقال هپاتیت را بهتر بشناسید!

هپاتیت چیست؟

هپاتیت نوعی از التهاب کبد است. این اختلال می‌تواند به صورت خفیف خود را نشان داده یا می‌تواند مزمن و حاد شده و فیبروز کبدی و در نهایت سرطان کبد را ایجاد کند. ویروس‌های هپاتیت از شایع‌ترین علل تشکیل هپاتیت در جهان شناسایی شده‌اند، اما سایر عفونت‌ها، مصرف مواد سمی مانند الکل، برخی دارو‌های خاص و همچنین بیماری‌های خود ایمنی از جمله دلایل هپاتیت در بدن به حساب می‌آیند.

آشنایی با انواع هپاتیت ویروسی

هپاتیت ویروسی تنها نوعی از هپاتیت است که از یک انسان به انسان دیگر منتقل می‌شود. هپاتیت ویروسی در انواع مختلف اصلی وجود دارد که به پنج دسته تقسیم می‌شوند. هپاتیت A، B، C، D و E. دلیل نگرانی افراد مبتلا به این ۵ نوع ویروس، بالا بودن احتمال مرگ و میر و گستردگی شیوع و سرایت آن بین افراد است.

هپاتیت B و C بیشترین موارد ابتلا به هپاتیت را به خود اختصاص داده‌اند.

۱. هپاتیت A و E

هر دو این نوع از هپاتیت در اثر مصرف آب و مواد غذایی آلوده به بدن افراد منتقل می‌شوند. این دو نوع هپاتیت از راه‌های روده‌ای، دستگاه گوارش و مدفوع و دهانی وارد بدن شده و با تکثیر خود در ناحیه کبد، آن را دچار التهاب خواهند کرد. منظور از راه انتقال دهانی، داشتن تماس فیزیکی نزدیک با فرد آلوده مانند رابطه جنسی دهانی است. عدم رعایت بهداشت و برخورداری از شرایط نامساعد بهداشتی در برخی از کشور‌ها موجب می‌شود تا افراد به این بیماری مبتلا شوند.

۲. هپاتیت B، C و D

این دسته از هپاتیت‌ها از راه‌های تزریقی وارد بدن می‌شوند. قرارگرفتن در معرض فرآورده‌های خونی آلوده، استفاده از سرنگ مشترک بین افراد معتاد، انتقال خون آلوده، استفاده از دستگاه‌های یکسان و بدون محافظت برای خالکوبی، طب سوزنی، بیماران دیالیزی، تجهیزات مشترک استفاده شده در دندانپزشکی در صورت عدم ضدعفونی و برقراری رابطه جنسی محافظت نشده از جمله راه‌های انتقال هپاتیت‌های ویروسی B، C و D به بدن افراد به حساب می‌آیند.

راه‌های انتقال هپاتیت
راه‌های انتقال هپاتیت

راه‌های انتقال هپاتیت

انتقال هپاتیت می‌تواند از طریق دستگاه گوارش و روده‌ها انجام شود و یا به صورت خارجی و از طریق تزریق باشد. مصرف آب و مواد غذایی آلوده، استفاده از فرآورده‌های خونی آلوده، دریافت خون آلوده، به کار بردن شیوه‌های تهاجمی پزشکی بدون محافظت، استفاده از تجهیزات آلوده در پزشکی و دندانپزشکی، برقراری رابطه جنسی و… راه‌های رایج انتقال هپاتیت هستند.

علائمی که نشان می‌دهد به هپاتیت مبتلا هستید!

در برخی موارد هپاتیت مزمن نمی‌تواند علائمی را از خود بروز دهد. اما افرادی که به هپاتیت حاد مبتلا هستند با علائمی مانند زیر روبرو می‌شوند:

  • احساس خستگی شدید
  • علائم مشابه با آنفولانزا
  • رنگ تیره در ادرار
  • روشن شدن رنگ مدفوع
  • احساس درد شکم
  • کاهش اشتها و وزن شدید
  • زرد شدن چشم‌ها و پوست صورت که نشانه‌های زردی یا یرقان هستند.
آزمایش‌هایی که هپاتیت را تشخیص می‌دهند!
آزمایش‌هایی که هپاتیت را تشخیص می‌دهند!

آزمایش‌هایی که هپاتیت را تشخیص می‌دهند!

پزشکان برای تشخیص و شناسایی نوع هپاتیت از آزمایش‌های مختلف استفاده می‌کنند تا بتوانند شیوه درمانی مناسب را انتخاب کرده و از پیشرفت آن جلوگیری کنند. در ابتدا پزشک با انجام معاینات فیزیکی و بررسی علائم و نشانه‌های بیمار در مورد وضعیت بیمار از او سؤالاتی را می‌پرسد. بهترین زمان برای آزمایش هپاتیت هنگام مشاهده علائمی مانند درد شکم و زردی چشم و پوست است که توسط پزشک تشخیص داده می‌شود.

۱. تست عملکرد کبد

در این آزمایش از نمونه‌های خون برای تعیین میزان سلامت کبد استفاده می‌شود. مشاهده نتایج غیر طبیعی می‌تواند از اولین نشانه‌های بروز مشکل در کبد فرد بیمار باشد. این در حالی است که ممکن است معاینات فیزیکی بیمار بدون علائم و نشانه بوده است. بالا بودن مقدار عددی آنزیم کبدی نشان دهنده وجود استرس زیاد، آسیب‌دیدگی در ناحیه کبد و عدم عملکرد صحیح آن باشد.

۲. آزمایش‌های خون

برای تشخیص بهتر و تصمیم‌گیری صحیح، پزشک در کنار انجام تست عملکرد کبد و اندازه‌گیری میزان سطح آنزیم آن، از آزمایش‌های خون دیگر استفاده می‌کند تا بتواند نوع هپاتیت را شناسایی کرده و روش درمانی مناسبی را انتخاب کند. در صورت ابتلا به هپاتیت عفونی، این آزمایش‌های خون نشان می‌دهد که ویروس هپاتیت در بدن بیمار وجود دارد یا خیر. علاوه بر این انجام این تست‌ها، کمک می‌کند تا مقدار آنتی‌بادی بدن که برای مبارزه با آن‌ها تولید می‌شود نیز اندازه‌گیری شود.

۳. سونوگرافی

در این شیوه سونوگرافی، می‌توان تصویر جامعی از اندام‌های داخلی شکم را مشاهده کرد. با بررسی نزدیک کبد و اندام‌های داخلی توسط پزشک می‌توان آسیب‌های وارد شده به کبد، بزرگ شدن آن، وجود مایع در شکم، وجود تومور‌های کبدی و ناهنجاری‌های کیسه صفرا را بررسی و مشاهده کرد. استفاده از این تکنیک برای تعیین عملکرد غیر طبیعی کبد، مفید است.

۴. بیوپسی کبد

در این روش نوین برای شناسایی و تشخیص بیماری هپاتیت، از بافت کبد نمونه‌برداری می‌شود تا مورد ارزیابی پزشک معالج قرار داده شود. در این شیوه پزشک با استفاده از یک سوزن و بدون جراحی، مقداری از پوست را برداشته و تعیین می‌کند که عفونت یا التهاب چه تأثیری بر کبد بیمار داشته است.

تفسیر آزمایش هپاتیت چطور صورت می‌گیرد؟

در تفسیر آزمایش هپاتیت، از مثبت و منفی بودن آنتی‌بادی مربوط به نوع ویروس استفاده می‌شود.

۱. چنانچه Hepatitis A antibody منفی باشد این به معنای سالم بودن شماست و در صورت مثبت بودن، نشان می‌دهد که شما در معرض خطر ابتلا به بیماری قرار گرفته‌اید.

۲. در صورتی که Hepatitis B core antibody منفی باشد این نشان می‌دهد که فرد مراجعه‌کننده سالم است و در صورت مثبت بودن می‌توان گفت شخص به ویروس مبتلا شده است. در صورت تشخیص پزشک به وجود هپاتیت حاد، این آزمایش تجویز می‌شود.

۳. مقدار منفی Hepatitis B surface antibody نشان از وجود عفونت HBV در بدن است و اما مثبت بودن به معنای سالم بودن مراجعه‌کننده خواهد بود.

آزمایش هپاتیت در منزل با هومکا!
آزمایش هپاتیت در منزل با هومکا!

آزمایش هپاتیت در منزل با هومکا!

اگر شما هم قصد انجام آزمایش هپاتیت را دارید و یا علائم آن را در خود مشاهده کرده و نگران بروز بیماری در خود هستید، می‌توانید با استفاده از خدمات آزمایش در منزل مجموعه هومکا این کار را در منزل یا محل کار خود انجام دهید. شما می‌توانید با شماره‌گیری ۰۲۱۶۷۳۷۱  یا مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، از آزمایش شبانه‌روزی در منزل از ساعت ۷ صبح تا ۱۱ شب بهره‌مند شوید.

هومکا طرف قرارداد با آزمایشگاه‌های مختلف در استان‌ تهران و سایر شهرهای کرج، شیراز، اصفهان، مشهد، رشت، تبریز، قزوین و اهواز است که با استفاده از انواع مختلف بیمه پایه و تکمیلی می‌توانید آزمایشات خود را در منزل انجام دهید.