آزمایش فشار خون بالا | عوارض فشارخون بالا | فشار خون بالا چند است

فشار خون بالا
همینطور که سنتان افزایش می یابد بیشتر در خطر فشار خون بالا قرار می گیرید. مخصوصا اگر اضافه وزن داشته باشید یا دچار عادات بد مشخصی باشید. “فشار خون بالا” می تواند باعث حملات قلبی و سکته های مغزی کشنده ای شود آن هم بدون هیچ هشداری. بنابراین کنترل آن با کمک پزشک می تواند جانتان را نجات دهد. کاهش دادن فشار خون همچنین به پیشگیری مشکلات بلند مدت قلبی و نارسایی کلیه کمک می کند.

فشار خون بالا بیماری بسیار شایع است، بعد از سرماخوردگی و چکاپ روتین ، دومین علت مراجعه بیمار به کلینیک های سرپایی است . خیلی مواقع Subclinical ( تحت بالینی ) و فاقد علامت عمده است به همین دلیل Silent killer ( قاتل خاموش ) نامیده می شود .

فشار خون با میزان خونی که توسط قلب پمپ می شود و مقدار مقاومت ایجاد شده در برابر جریان خون تعریف می شود. هرچه میزان خون بیشتری توسط قلب پمپ شود و هرچه شریان ها باریک تر و تنگ تر باشند فشار خون بالاتر است.

معمولاً فشار خون بالا بعد از سال های طولانی زندگی ایجاد می شود و در نهایت تقریباً همه به آن مبتلا خواهند شد. خوشبختانه فشار خون بالا را می توان به آسانی تشخیص داد و بعد از این که فرد متوجه شد دچار فشارخون بالا است می تواند با پزشک خود در جهت کنترل آن همکاری کند .

هر بار که قلب شما می‌تپد، خون را به درون شریان‌ها تلمبه می‌کند. در این هنگام فشار خون شما در بالاترین حد خود است و فشار سیستولی یا ماکزیموم خوانده می‌شود.

هنگامی که قلب شما در فاصله بین دو ضربان در حال استراحت قرار می‌گیرد، فشار خون شما پایین می‌آید که به آن فشار دیاستولی یا مینیمم می‌گویند.

فشارخون بالا یعنی فشار سیستولی بیشتر از ۱۴۰ و فشار دیاستولی بیشتر از ۹۰ باشد.

در سنین پایین عمدتاً دیاستول بالا و در سنین بالا معمولاً سیستول بالاست . اهمیت بالا بودن سیستول و دیاستول در یک حد است

آزمایش فشار خون بالا
خواندن فشار خون شامل دو شماره می شود. اولی ( سیستولیک ) فشار خونتان وقتی قلب می تپد. دومی ( دیاستولیک ) فشار بین ضربان ها است. فشار خون افراد بالغ سالم پایین ۱۲۰/۸۰ است. فشار خون بالا ۱۴۰/۹۰ یا بیشتر از آن است. بین این دو را پیش فشار خون می گویند که حکم علامت خطر را دارد. از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یکبار باید فشار خونتان را چک کنید.

آزمایش های ضروری زنان

همینطور که سنتان افزایش می یابد بیشتر در خطر فشار خون بالا قرار می گیرید

منابع:

scipost.ir

kermany.com