زبان آلمانی در حال حاضر با بیش از ۱۰۰ میلیون نفر که به آن صحبت می‌کنند، متداول‌ترین زبان در اتحادیه اروپا است. امروزه ایرانیان بسیاری برای مهاجرت (یا علاقه به این زبان)، به یادگیری زبان آلمانی می‌پردازند. اما آلمانی – با دستور زبان پیچیده و واژگان بی‌پایانش – از کجا آمده و چگونه به زبان امروزی تبدیل شده است؟ در این مقاله نگاهی کوتاه به تاریخچه زبان آلمانی خواهیم داشت و همچنین تعدادی جملات کوتاه به زبان آلمانی را معرفی خواهیم کرد تا شما هم با زیبایی این زبان آشنا شوید. همچنین اگر علاقه‌مند به زبان آلمانی هستید، در پایان مقاله راهکارهایی را برای یادگیری این زبان ارائه خواهیم داد.

جملات کوتاه به زبان آلمانی + معرفی منابع آموزش زبان آلمانی
جملات کوتاه به زبان آلمانی + معرفی منابع آموزش زبان آلمانی

تاریخ ثبت‌شده زبان آلمانی با اولین تماس گویشوران این زبان با رومی‌ها در قرن اول قبل از میلاد آغاز شد. تا چندین قرن پس از آن، تنها یک زبان «ژرمنی» (Germanic) با تفاوت‌های جزئی لهجه‌ای وجود داشت. همه زبان‌های ژرمنی از زبان پروتو-ژرمنی که در عصر آهن اسکاندیناوی متداول بود، سرچشمه می‌گیرند.

زبان‌های ژرمنی شاخه‌ای از خانواده زبان‌های هند و اروپایی محسوب می‌شوند که حدود ۵۱۵ میلیون نفر، عمدتاً در اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه و جنوب آفریقا از آن استفاده می‌کنند. پرمخاطب‌ترین زبان ژرمنی، یعنی انگلیسی، با حدود ۲ میلیارد نفر که به این زبان صحبت می‌کنند، پرگویش‌ترین زبان جهان است.

بیشتر واژگان آلمانی از شاخه ژرمنی باستانی خانواده زبان‌های هند و اروپایی سرچشمه می‌گیرند. برخی از آن‌ها نیز از لاتین و یونانی سرچشمه گرفته‌اند و تعداد محدودی از آن‌ها از زبان فرانسه وام گرفته شده‌اند.

زبان آلمانی در خارج از آلمان

یکی از زبان‌های اصلی جهان، آلمانی است که زبان مادری تقریباً ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان می‌باشد. آلمانی پس از انگلیسی و فرانسوی سومین زبان خارجی پرتکلم در اتحادیه اروپا است که آن را به دومین زبان برجسته اتحادیه اروپا تبدیل می‌کند. این زبان در آلمان، اتریش، سوئیس، تیرول جنوبی در ایتالیا، جامعه آلمانی‌زبان بلژیک و لیختن‌اشتاین صحبت می‌شود. همچنین یکی از زبان‌های رسمی لوکزامبورگ و زبان رسمی مشترک در Voivodeship Opole در لهستان است.

آلمانی یک زبان خارجی است که به طور گسترده مورد مطالعه قرار می‌گیرد. یادگیری جملات کوتاه به زبان آلمانی کار آسانی نیست؛ هر اسمی دارای جنسیت می‌باشد، و تازه زمانی که فکر می‌کنید بر این زبان تسلط پیدا کرده‌اید، یک قانون سخت دیگر پیش رویتان ظاهر می‌شود. زبان آلمانی مملو از ویژگی‌های عجیب و غریب است که یادگیری آن را چالش‌برانگیز می‌سازند.

اگر با وجود همه این‌ها عزمتان را جزم کرده‌اید که یادگیری زبان آلمانی را شروع کنید، می‌توانید آموزش زبان آلمانی – از الفبا تا سطح B1 که توسط فرادرس منتشر شده است را تهیه کنید.

حقایق جالب درباره زبان آلمانی

  • حرف اول همه اسم‌ها اجباراً باید بزرگ نوشته شود.
  • هر اسمی در آلمانی، جنسیت مذکر، مؤنث یا خنثی دارد. اگرچه جنسیت در زبان آلمانی در نگاه اول چندان از منطق پیروی نمی‌کند زیرا لزوماً با جنسیت شیء مطابقتی ندارد، اما صرفاً دستوری است.
  • زبان آلمانی اسامی مرکب را دوست دارد. وقتی اسم‌های بلند و طولانی آلمانی را می‌خوانید وحشت نکنید. آن‌ها را به طور کلی می‌توان به اسامی کوچک‌تر و رایج تقسیم کرد. زبان آلمانی عادت به ساختن کلمات جدید از کلمات موجود دارد. برای مثال می‌توان به Schuhe (کفش) و Hand (دست) اشاره کرد که اسم Handschuhe به معنای دستکش را تشکیل می‌دهند.
  • طولانی‌ترین کلمه جهان متعلق به زبان آلمانی است. این کلمه ۶۳ حرف داشت. «Rindfleischetikettierungsüberwachungsaufgabenübertragungsgesetz» به معنای «قانون مربوط به تفویض وظایف برای نظارت بر علامت‌گذاری گاو و برچسب زدن گوشت گاو»، حتی برای آلمانی‌ها بیش از حد سنگین بود و از آن استفاده نمی‌شد.

۱۰ مورد از جملات کوتاه به زبان آلمانی که همه باید بدانند

جملات کوتاه به زبان آلمانی
جملات کوتاه به زبان آلمانی

برای بسیاری از افراد، زبان آلمانی یک راز باقی مانده است. این زبان خشن است و یادگیری آن غیرممکن به نظر می‌رسد و کلمات بی‌معنی طولانی دارد که یکی از آن‌ها را کمی پیش‌تر معرفی کردیم. اگرچه آلمانی یکی از پرگویش‌ترین زبان‌ها در جهان نیست، اما نزدیک به ۱۰۰ میلیون گویشور بومی دارد و ۱۰۰ میلیون نفر دیگر به عنوان زبان دوم یا سوم به آلمانی صحبت می‌کنند. فراتر از آن، به نظر بسیاری از افراد این یکی از رساترین زبان‌های موجود است؛ همانطور که این عبارات عجیب و جملات کوتاه به زبان آلمانی ثابت می‌کنند:

۱- “Das ist mir Wurst

ترجمه تحت‌اللفظی: “این برای من سوسیس است”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ اگر شما بی‌تفاوت هستید یا به چیزی اهمیت نمی‌دهید می‌توانید از این عبارت استفاده کنید. آلمانی‌ها اغلب از این عبارت به عنوان یک پاسخ ساده استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر کسی از شما بپرسد “Was möchtest du heute machen?” (دوست داری امروز چه کاری انجام بدهی؟) و کار خاصی ندارید، می‌توانید جمله «Das ist mir Wurst» را استفاده کنید.

۲- “Nur Bahnhof verstehen

ترجمه تحت‌اللفظی: “فقط درک کردن ایستگاه قطار”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ اگر کسی به شما بگوید “Ich verstehe nur Bahnhof” (من فقط ایستگاه قطار را درک می‌کنم)، به این معنی است که او مطلقاً هیچ ایده‌ای در مورد آنچه شما می‌گویید ندارد و یا باید دوباره چیزی که گفته‌اید را تکرار کنید یا موضوع را کاملاً تغییر دهید. در زبان انگلیسی عبارت معادل این جمله، “It’s all Greek to me” خواهد بود.

۳- “Jemandem die Daumen drücken”

ترجمه تحت‌اللفظی: “فشار دادن شست خود برای کسی”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ در آلمان از این عبارت برای آرزوی موفقیت برای یک شخص دیگر استفاده می‌کنند. همچنین اغلب فردی که این جمله را بازگو کرده است، مشت‌های خود را بالا می‌گیرد و به شما نشان می‌دهد که به معنای واقعی کلمه شست خود را برای شما فشار داده است. برای استفاده صحیح از این جملات کوتاه به زبان آلمانی، آن را اینگونه بیان کنید: “Ich drück’ dir die Daumen!” که به انگلیسی می‌شود: “I’ll keep my fingers crossed for you” یا «برایت آرزوی موفقیت می‌کنم!».

۴- “Ich glaub mein Schwein pfeift

ترجمه تحت‌اللفظی: “فکر می‌کنم خوک من سوت می‌کشد”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ قبل از اینکه فکر کنید ما به کلی عقل خود را از دست داده‌ایم، باید بگوییم که می‌دانیم ایده سوت زدن خوک مضحک خواهد بود. در واقع، منشأ این عبارت همین است! زیرا سوت زدن یک خوک آنقدر مضحک است که کسی آن را باور نمی‌کند. آلمانی‌ها زمانی از این عبارت استفاده می‌کنند که نمی‌توانند چیزی را باور کنند که حقیقت دارد یا می‌خواهند بیان کنند که واقعا شگفت‌زده شده‌اند. اگر به دنبال معادل انگلیسی آن هستید، احتمالاً «I think a horse is kicking me» نزدیک باشد.

۵- “Ich glaub’ ich spinne

ترجمه تحت‌اللفظی: “من معتقدم عنکبوت هستم”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ آلمانی‌ها استعاره‌های خود را خیلی دوست دارند، به خصوص اگر شامل حیوانات نیز باشد. با این حال، از آنجایی که منشأ واقعی این اصطلاح قابل بحث است، کلمه “spinne” همچنین می‌تواند از فعل “spinnen” (چرخیدن) مشتق شود. با این وجود، این عبارت به طور گسترده در سراسر آلمان برای ابراز تعجب (هم به صورت مثبت یا منفی) یا برای نشان دادن ناباوری شدید در مورد یک موقعیت استفاده می‌شود. یک عبارت انگلیسی که می‌تواند به عنوان معادل آن در نظر گرفته شود این است: «I think I’m going crazy».

آلمانی‌ها استعاره‌های خود را خیلی دوست دارند
آلمانی‌ها استعاره‌های خود را خیلی دوست دارند

۶- “Fix und Fertig Sein

ترجمه تحت‌اللفظی: “تثبیت و تمام بودن”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ این جملات کوتاه به زبان آلمانی معمولا برای بیان اینکه شما کاملا خسته شده‌اید استفاده می‌شوند. در زبان انگلیسی، احتمالاً در این شرایط چنین جملاتی به کار می‌روند: «I am completely knackered» یا «I am all wiped out». اگر می‌خواهید این عبارت را در آلمانی به درستی استفاده کنید، بگویید: “Ich bin fix und fertig!” از طرف دیگر، می‌توانید بگویید “Ich bin fix und alle” که در آن کلمه “alle” به “خالی” اشاره دارد.

۷- Na?

ترجمه تحت‌اللفظی: “چه خبر؟”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ به آسانی نمی‌توان یک فرد آلمانی را به مکالمه واداشت، اما اگر کسی را به خوبی می‌شناسید، می‌توانید به راحتی جمله‌ای را با “Na?” شروع کنید و او پاسخ خواهد داد. Na در واقع یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای گفتن «سلام» و «حالت چطور است؟» می‌باشد. اگر می‌خواهید کمی واضح‌تر حرف بزنید، کلمه Na را با چیزی مانند «Na, alles gut?» (همه چیز خوب است؟) ترکیب کنید؛ یا “Na, was machst du so?” (چه کار می‌کنی؟).

۸- “Bock haben”

ترجمه تحت‌اللفظی: “بز داشتن”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ این عبارت از کلمه قدیمی روتوِلشی برای “Hunger” (گرسنگی) – یعنی “bokh” گرفته شده است. این عبارت بیشتر برای نشان دادن اینکه شما دوست دارید کاری را انجام دهید یا اصلا تمایلی برای انجام آن ندارید، استفاده می‌شود.

  • “Ich hab voll Bock auf Bier” (من کاملاً مشتاق یک آبجو هستم)
  • “Ich hab null Bock auf Kino!” (من علاقه‌ای به سینما رفتن ندارم!)

اگر می‌خواهید از کسی بپرسید که آیا دوست دارد کاری انجام دهد، می‌توانید این عبارت را به عنوان یک سؤال بیان کنید: «Wir gehen was essen. Hast du Bock?» (ما داریم می‌رویم بیرون غذا بخوریم. می‌خواهی بیایی؟)

۹- “Jemandem auf den Keks gehen”

ترجمه تحت‌اللفظی: “روی کلوچه‌ی کسی رفتن”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ شاید باورتان نشود ولی این جملات کوتاه به زبان آلمانی هیچ ربطی به کلوچه ندارند. در واقع این جمله برای بیان اینکه کسی اعصاب ما را خورد می‌کند استفاده می‌شود. بیشتر اوقات می‌شنوید که کسی فریاد می‌زند: “Du gehst mir auf den Keks!” – به این معنی که او کاملاً از کسی آزرده‌خاطر شده است.

۱۰- “Die Nase voll haben

ترجمه تحت‌اللفظی: “پر بودن بینی”

معنی آن چیست و چگونه استفاده می‌شود؟ این عبارت فقط یک راه خلاقانه دیگر برای گفتن “دیگر بس است” می‌باشد. اغلب زمانی استفاده می‌شود که شخصی از موقعیت خاصی خسته شده باشد و دیگر نخواهد در مورد آن صحبت کند. برای مثال، اگر از موسیقی بلندی که دوستتان می‌نوازد خسته شده‌اید، می‌گویید “Ich habe die Nase voll von der lauten Musik!” (از موسیقی بلند خسته شده‌ام.) ممکن است اغلب بشنوید که مردم می‌گویند “Ich habe die Schnauze voll!”. در این صورت کلمه «Nase» (بینی) را با کلمه عامیانه غیرمؤدبانه «Schnauze» (پوزه) جایگزین کرده‌اند.

ابزارهایی برای یادگیری جملات کوتاه به زبان آلمانی به شکلی اثربخش

ابزارهایی برای یادگیری جملات کوتاه به زبان آلمانی به شکلی اثربخش
ابزارهایی برای یادگیری جملات کوتاه به زبان آلمانی به شکلی اثربخش

اکنون که با تاریخچه زبان آلمانی و جالب‌ترین جملات کوتاه به زبان آلمانی آشنا شدید، اگر علاقه‌مند به این زبان هستید و می‌خواهید به یادگیری آن بپردازید، ابتدا تصمیم بگیرید که به چه سطحی از زبان آلمانی نیاز دارید و زمان و هزینه مورد نیاز را نیز مد نظر داشته باشید. خوشبختانه، در عصر تکنولوژی امروزی، شما این فرصت را دارید که زبان آلمانی را به روش سنتی در کلاس درس یا به صورت مجازی از طریق پلتفرم‌های دیجیتال مختلف یاد بگیرید.

یکی از این پلتفرم‌های دیجیتال که دوره‌های متنوع و گوناگونی را برای یادگیری زبان آلمانی ارائه می‌دهد، فرادرس است. علاوه بر کلاس‌های زبان، چندین ابزار آنلاین دیگر برای یادگیری زبان آلمانی وجود دارد. آشنایی بیشتر با جملات کوتاه به زبان آلمانی می‌تواند به شما کمک کند، اما منابع رایگان زیادی در بازار موجود هستند که شما را وادار خواهند کرد روی اهداف خود تمرکز کنید و کارآمدتر زبان را یاد بگیرید. چند راه برای یادگیری زبان آلمانی به روش دیجیتال عبارتند از:

۱- مجلات آموزش زبان

Deutsch perfekt یک مجله ماهانه آلمانی برای مبتدیان است که مطالب آموزشی، مقالات و اخبار مربوط به جدیدترین موضوعات در آلمان را ارائه می‌دهد. واژگان برای زبان‌آموزان پیشرفته در کادری در کنار مقالات با کلمات ساده‌تر توضیح داده شده‌اند تا بتوانید دایره لغات خود را گسترش دهید، گرامر را یاد بگیرید و جنبه‌های خاصی از زندگی در آلمان را کشف کنید.

۲- اپلیکیشن‌های یادگیری زبان

اپلیکیشن‌های یادگیری زبان مانند Babbel یا Duolingo یک پلتفرم دیجیتال برای یادگیری زبان‌های خارجی ارائه می‌دهند. بسته به سطح زبان آلمانی خود، می‌توانید دوره‌های آموزشی ایجادشده توسط متخصصان را بر اساس بلوک‌های موضوعی کوتاه، تمرین‌های گرامر و واژگان تکمیل کنید. این اپلیکیشن‌ها مهارت‌های زبانی در خواندن، نوشتن، درک شنیداری و صحبت کردن را به شما آموزش می‌دهند.

۳- کانال‌های یوتیوب برای یادگیری جملات کوتاه به زبان آلمانی

Easy German یکی دیگر از روش‌های یادگیری تعاملی است که با استفاده از ولاگ‌های هفتگی منتشرشده در یوتیوب و وبسایت رسمی خود، جملات کوتاه به زبان آلمانی را آموزش می‌دهد. روش تدریس آن‌ها برای گردشگران و بازدیدکنندگان کوتاه‌مدت بسیار مفید است تا زبان آلمانی را به شکل کاربردی یاد بگیرند و از صحبت به لهجه‌های مختلف در سراسر کشور لذت ببرند.

کانال‌های یوتیوب برای یادگیری جملات کوتاه به زبان آلمانی
کانال‌های یوتیوب برای یادگیری جملات کوتاه به زبان آلمانی

سخن پایانی

آلمان، سرزمین میراث و فرهنگ غنی، زبان آلمانی را بسیار گرانقدر می‌داند در حالی که بین‌المللی بودن شهرهای بزرگ خود را نیز به زیبایی پذیرفته است. اگرچه اغلب می‌شنوید که آلمانی زبان بسیار دشواری است، اما می‌توانیم به شما اطمینان دهیم اگر مسلط به زبان انگلیسی باشید، یادگیری آلمانی برای شما خیلی سخت نخواهد بود، زیرا هر دو زبان از یک ریشه سرچشمه می‌گیرند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با جملات کوتاه به زبان آلمانی، تاریخچه این زبان و روش‌های یادگیری آن آشنا کنیم تا شروع این مسیر برایتان راحت‌تر باشد. امیدواریم از یادگیری این زبان جذاب و غنی لذت ببرید. در پایان مایلم مجموعه آموزش زبان خارجی که توسط فرادرس تهیه شده است را به شما معرفی کنم.