شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان و طولانی تر شدن زمان حضور همه اعضای خانواده به طور همزمان در خانه، گاهی اوقات باعث ایجاد فضایی استرس زا می شود. طی چند سال اخیر به دلیل قرنطینه های اجباری و تعطیلی مدارس و مهد کودک ها، بسیاری از کودکان از محیط های دوستانه و آموزشی فاصله گرفته اند و برخی از آن ها حتی هنوز فرصت تجربه کردن چنین محیط هایی نصیبشان نشده است. در این حین، والدین بسیاری در حال تقلا هستند که چگونه فرزندانشان را با سرگرمی های مختلف مشغول کنند تا خلاء چنین محیط هایی کمتر احساس شود.

ایده های سرگرمی های مناسب برای کودکان در خانه
ایده های سرگرمی های مناسب برای کودکان در خانه

در اغلب موارد، والدین در حالی که مشغول کارهای خانه هستند، با پخش کردن کارتون محبوب یا قصه صوتی کودکانه موردعلاقه فرزندشان می توانند برای ساعاتی آن ها را سرگرم نگه دارند. اما آیا می توانید فقط با همین کارها کودک خود را راضی نگه دارید؟ آیا می توانید نیاز آن ها به فعالیت های دسته جمعی و دوستانه را تامین کنید؟

ما در ادامه به شما چند ایده خلاقانه معرفی می کنیم که از طریق انجام آن ها نه تنها از اوقات خوش همراه با فرزندتان لذت خواهید برد، بلکه خواهید توانست مهارت ها و خلاقیت کودک خود را نیز بهبود بخشید.

پر کردن خلا های کودکان با سرگرمی های ساده و خانگی

  1. موسیقی

اگر متوجه علاقه کودک به موسیقی و نواختن ساز شدید، دوران قرنطینه و خانه نشینی بهترین فرصت برای یادگیری این هنر را در اختیار کودک شما قرار داده است. شما می توانید ساز مورد علاقه کودک را تهیه کرده و از طریق آموزش های آنلاین و یا کلاس های تصویری آموزش نواختن را آغاز کنید.

  1. نوشتن

کودکان خود را به نوشتن خاطرات روزانه تشویق کنید. نوشتن اتفاقات ساده روزمره، هرچقدر هم پیش پا افتاده باشند، باعث تقویت مهارت های نوشتاری و ادبیاتی کودک می شوند. مهارت هایی که به خاطر تعطیلی مدارس ممکن است در سطح خوبی قرار نداشته باشند؛ پس چه تمرینی بهتر از نوشتن خاطرات روزانه!

  1. ورزش کردن

داشتن تحرک کافی برای کودکان کم سن و سال به اندازه بزرگسالان اهمیت دارد. برای مدت زیادی یک جا نشستن و تماشای تلویزیون یا انجام بازی های کامپیوتری نه تنها بر روح و روان کودک تاثیرات سوء می گذارد بلکه باعث بسیاری مشکلات جسمی مانند افزایش وزن می شود. پس مطمئن شوید کودکتان در منزل به اندازه کافی فعالیت فیزیکی انجام می دهد. او را به انجام ورزش های ساده ای مانند قدم زدن در محیط خانه، شنا رفتن و حتی اگر توانش را دارند دراز نشست، تشویق کنید.

پر کردن خلا های کودکان با سرگرمی های ساده و خانگی
پر کردن خلا های کودکان با سرگرمی های ساده و خانگی
  1. نقاشی و کار دستی

نقاشی و کار دستی برای ارتقای خلاقیت و یادگیری مهارت های جدید عالی هستند. سایت های آنلاین و تخصصی کودک متعددی وجود دارند که آموزشهای مختلفی را به صورت رایگان در اختیار شما قرار می دهند. چند مورد از بهترین های آن را انتخاب کرده و ساخت کاردستی را همراه با فرزندتان شروع کنید. این یک راه عالی برای شکوفایی خلاقیت و سپری کردن اوقات خوش در کنار کودکتان است. وبسایت کودکانه وولک به نشانی https://www.voolak.com با دربرداشتن سرگرمی های متعدد برای کودکان شما، می تواند در دادن ایده و گذراندن وقت با فرزندتان، به شما کمک کند.

علاوه بر ساخت کار دستی های مختلف، نقاشی که از دیرباز یکی از محبوب ترین سرگرمی های کودکان بوده است، نیز در دسترس شما است. کافی است یک برگه سفید و چند مداد رنگی در اختیار کودک بگذارید، تا در دنیای بی نهایت تخیلات خود غرق شود. کودک با نقاشی کشیدن و ساخت کار دستی می تواند مهارت های حرکتی خود را نیز بهبود بخشد.

 

  1. آشپزی کردن

ماندن در خانه زمان بسیار خوبی برای آموزش آشپزی به فرزندانتان است. بهتر است این فرصت آموزشی عالی را از دست ندهید. بنابراین، چند دستور العمل ساده را انتخاب کنید و پیشبند خود را ببندید. فرزندان شما ضمن آشنایی با مواد غذایی اولیه و شیوه اندازه گیری، می تواند درباره فواید و محاسبه وزن و…هم چیزهای زیادی یاد بگیرند. شما با آشپزی کردن همراه فرزندانتان، نه تنها یک فعالیت گروهی انجام داده اید، بلکه تقسیم وظایف، همکاری و همچنین صبوری را نیز به کودک می آموزید.

ماندن در خانه زمان بسیار خوبی برای آموزش آشپزی به فرزندانتان است
ماندن در خانه زمان بسیار خوبی برای آموزش آشپزی به فرزندانتان است
  1. مطالعه کردن

خواندن مهارتی است که دنیای نامتناهی را برابر دیدگان کودکان به نمایش می گذارد. مطالعه و کتاب خوانی ، مهارت هایی هستند که در روند پیشرفت تحصیلات کودک شما نیز تاثیر می گذارند. در این مدت دوری از مدرسه، فرزندان خود را با تعدادی از کتاب های قدیمی مورد علاقه خود و داستان های مهیج آشنا کنید. اجازه دهید ژانرهای مختلف را امتحان کنند تا در نهایت ژانری که برایشان جذابیت بیشتری دارد را پیدا و انتخاب کنند.

برای کودکان کوچکتر پخش کتاب قصه صوتی کودکانه می تواند انگیزه ای مضاعف برای سریعتر یادگیری خواندن، شود. شما می توانید و در طول گوش دادن به روند قصه صوتی کودکانه، از کودک بخواهید تصورات خود از داستان را بر روی کاغذ نقاشی و رنگ آمیزی کند. بعد از اتمام هر داستان، با بحث و گفتگو درباره آن، اجازه دهید کودک آزادنه نظرات خود را بیان کند. بدین ترتیب مهارت های اجتماعی و قدرت بیان او نیز تقویت می شود.