پاستیل یکی از تنقلات بسیار خوشمزه‌ای است که به خصوص در بین کودکان طرفداران زیادی دارد. خرید پاستیل تبدیل به یکی از عادات ایرانیان شده و به همین دلیل روز به روز بر تنوع آن افزوده می‌شود و شرکت‌های تولید این خوراکی سعی می‌کنند تا ذائقه‌های بیشتری را به سمت خود جلب کنند.

اگر سری به قفسه‌های نگهداری انواع پاستیل زده باشید، با طعم‌های مختلف، طرح و حتی کیفیت‌های متنوعی برخورد می‌کنید که انتخاب را برایتان سخت می‌کند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد انواع این خوراکی خوش طعم و پرطرفدار صحبت کنیم. در اصل تنوع این محصول با توجه به فاکتورهای مختلفی شکل می‌گیرد که به بررسی هر کدام می‌پردازیم.

انواع پاستیل موجود در ایران و دنیا
انواع پاستیل موجود در ایران و دنیا

پاستیل چیست و چگونه تهیه می‌شود؟

به احتمال زیاد همه پاستیل را می‌شناسید. در اصل پاستیل از ژلاتین، شکر و طعم‌دهنده‌های مختلف تهیه می‌شود. ژلاتین خود ماده‌ای لزج، بی رنگ و بی طعم است که می‌توان با اسانس و رنگ‌های مختلف، آن را طعم‌دار کرد و رنگ زیبایی به آن داد. ژلاتین با درجه قدرت مختلفی تولید می‌شود و برای پاستیل از ژلاتین با قدرت بالا استفاده می‌شود تا کاملا محکم و قابل طرح دادن باشد.

انواع پاستیل و تنوع بسیار بالای آن

پاستیل از نظر فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی می‌شوند که می‌توان به مواد اولیه آن‌ها، افزودنی‌ها، کیفیت، طرح و طعم اشاره کرد.

انواع پاستیل از نظر طعم

پاستیل، طیف وسیعی از طعم را در بر می‌گیرد. در اصل می‌توان به ماده پایه و اولیه پاستیل انواع طعم‌دهنده میوه‌ای، شکلاتی، وانیل، گیاهان معطر و … را اضافه کرد. بدین صورت هم در طعم و هم در رنگ آن‌ها تنوع بسیار زیادی ایجاد کرد.

در بین این خوراکی، می‌توان پاستیل میوه‌ای، نوشابه‌ای، به‌لیمو، موهیتو، شیری و … را می‌توان دید.

انواع پاستیل و تنوع بسیار بالای آن
انواع پاستیل و تنوع بسیار بالای آن

طرح‌های مختلف پاستیل

از دیگر ویژگی‌هایی که پاستیل دارد، امکان ارائه آن در طرح‌های متنوع است. همان‌طور که می‌بینید، در طرح‌های عروسکی، ساده، حیوانات، شکلک‌های مختلف، دندانی، نواری و … ساخته و به بازار عرضه می‌شوند.

انواع پاستیل شکری، طعم‌دار و ساده

برای این که سطح پاستیل به همدیگر نچسبد، در مراحل انتهایی تولید آن، سطح پاستیل را به روغن خوراکی آغشته می‌کنند. این کار به براق رو زیباتر شدن آن‌ها نیز کمک می‌کند. برخی از پاستیل‌ها را به صورت ساده و برخی را آغشته به شکر، طعم‌دهنده‌های ترش و ملس، پودر نارگیل و موادی از این قبیل نیز آغشته می‌کنند. بدین صورت ذائقه‌های مختلفی را می‌توان راضی نگه داشت.

پاستیل‌های متنوع از نظر برند

با توجه به این که پاستیل جزو خوراکی‌های پرطرفدار است، برندهای ایرانی و خارجی متعددی در این زمینه فعالیت می‌کنند که کیفیت پاستیل تولیدی آن‌ها با هم متفاوت است. به علاوه قیمت پاستیل نیز بر اساس معیارهای مختلفی مانند کیفیت، طعم، برند و … نیز متنوع می‌شوند.

برخی از برندهای رایج ایرانی موجود در بازار شامل موارد زیر هستند:

  • پاستیل شیبا
  • پاستیل دکتر بن
  • پاستیل مارابو
  • پاستیل برند آیدین

برندهای مطرح جهانی با پاستیل مرغوب:

  • برند ترکیه‌ای ببتو
  • برند اوکراینی روشن
  • پاستیل ویدال ایتالیا
  • پاستیل هاریبو آلمان
  • برند کندی میکس
  • برند بولگاری

البته مواردی که گفته شد تعدادی از برندهای شناخته شده بودند و تنوع برندهای بازار بسیار بالاتر است.

انواع پاستیل شکری، طعم‌دار و ساده
انواع پاستیل شکری، طعم‌دار و ساده

نتیجه‌گیری و جمع‌بندی

انواع پاستیل با توجه به مواد افزودنی که دارند، بهتر است که از برندهای باکیفیت و فروشگاه‌های معتبر خریداری شوند. تنوع پاستیل آن قدر بالاست که برای هر ذائقه‌ای می‌توان یک گزینه مناسب پیدا کرد. طعم، رنگ، طرح و برندهای مختلفی از پاستیل را در بازار می‌بینید که کیفیت آن‌ها با همدیگر تفاوت‌های زیادی دارد. خرید پاستیل در بسته‌بندی مناسب و از فروشگاه‌های معتبر اهمیت بالایی دارد؛ زیرا مواد اولیه و افزودنی‌های پاستیل در تعیین کیفیت آن تأثیر به سزایی دارند. در صورتی که پاستیل کیفیت بالایی داشته باشد، با توجه به خواص ژلاتین حتی برای بدن مفید نیز هست. برای خرید پاستیل با قیمت مناسب می‌توانید از سوپرمارکت اینترنتی اسنپ مارکت خرید کنید و با دریافت کد تخفیف اسنپ مارکت علاوه بر تخفیف اعمال شده بر روی محصولات، بر روی سبد خریدتان نیز تخفیف بیشتری بگیرید.