دولت یا دانشگاه بورسیه‌ تحصیلی ایتالیا را به دانشجویان اعطا می‌کند. در ایتالیا، بورسیه‌های مختلفی  وجود دارد که با مطالعه این مقاله از تمامی آنها مطلع خواهید شد.

بورسیه دولتی

وزارت خارجه ایتالیا با هدف تعامل بیشتر با دانشجویان خارجی در زمینه‌های علمی و فرهنگی و فناوری بورسیه‌ تحصیلی دولتی در نظر گرفته است‌. دانشجویان مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری می‌توانند برای دریافت این بورسیه اقدام کنند.

بورسیه استانی ایتالیا

بورسیه استانی ایتالیا (بورسیه جهان سوم) براساس میزان درآمد خانواده و وضعیت اقتصادی به دانشجویان تعلق می‌گیرد. برای دریافت این بورسیه، دانشجو باید با ارائه مدارکی اثبات کند که درآمد مورد نیاز (هجده هزار یورو در سال) برای تحصیل و زندگی را ندارد. تقریباً تمام دانشجویان ایرانی موفق می‌شوند این بورسیه را دریافت کنند. از مزایای بورسیه استانی ایتالیا می‌توان به معافیت از پرداخت شهریه و کمک هزینه بین ۳۰۰۰ تا ۵۲۰۰ یورویی در سال اشاره کرد. برای اعطای این بورسیه عواملی مثل سن، میزان درآمد سالانه خانواده، وضعیت مسکن در ایران و تعداد خواهران و برادران، بررسی می‌شوند.

موارد زیر پوشش بورسیه استانی ایتالیا

  • معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه
  • خوابگاه رایگان + یک وعده غذای رایگان (در روز) + کمک‌هزینه نقدی تا ۳۰۰۰ یورو در سال و در صورت عدم اختصاص خوابگاه و غذا به متقاضی، کمک‌هزینه تا ۵۲۰۰ یورو در سال خواهد بود
  • تخفیف استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی

پرداخت بورسیه استانی ایتالیا دو تا سه ماه پس از تحصیل شروع می‌شود. به‌همین دلیل، بهتر است دانشجویان برای ماه‌های نخست تحصیل مبلغی را در نظر بگیرند.

شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا - در ایتالیا، بورسیه‌های مختلفی  وجود دارد
شرایط بورسیه تحصیلی ایتالیا – در ایتالیا، بورسیه‌های مختلفی وجود دارد

مدارک لازم برای بورسیه جهان سوم ایتالیا:

  • فیش حقوقی سرپرست خانواده مربوط به سال قبل با درآمد سالیانه کمتر از 18 هزار یورو.
  • اجاره نامه محضری مربوط به سال پیش.
  • اقرارنامه.
  • شناسنامه سرپرست خانواده.
  • پرینت حساب سرپرست خانواده.

بورسیه دانشگاه‌ها

دانشگاه‌ها ایتالیا نیز بورسیه‌های جداگانه‌ای به دانشجویان خارجی اعطا می‌کنند. برای مثال، دانشگاه پلی‌تکنیک میلان بین دانشجویان ایرانی طرفدار زیادی دارد. زیرا بورسیه تحصیلی مناسبی برای دانشجویان بین‌المللی در نظر گرفته است.

بورسیه‌های دانشگاه پلی‌تکنیک میلان

دانشجویان با استعداد در مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد به صورت خودکار برای گرفتن این بورسیه ارزیابی می‌شوند. به‌همین دلیل به ثبت‌نام جداگانه برای دریافت این بورسیه نیازی نیست. بعد از قطعی شدن دریافت این بورسیه مبلغی حدود دویست یورو برای انجام کار‌های اداری از دانشجو دریافت می‌شود. دانشگاه پلی‌تکنیک میلان این بورسیه را در سه نوع مختلف ارائه می‌کند: بورسیه پلاتینی و طلایی و نقره‌ای.

بورسیه پلاتینی

این بورسیه ده هزار یورویی سالانه به‌مدت دو سال دانشجو را از پرداخت شهریه دانشگاه را معاف می‌کند. دانشجویان می‌توانند مقداری از مبلغ آن را برای تأمین مسکن صرف کنند. دریافت‌کنندگان این بورسیه اتاق در یک‌تخته در خوابگاه‌ دانشگاه پلی‌تکنیک اقامت می‌کنند. هزینه خوابگاه از مبلغ بورسیه کسر می‌شود و باقی‌مانده آن (حدود چهار هزار یورو) به حساب دانشجویان واریز می‌شود. اگر دانشجویان به زندگی در خوابگاه تمایلی نداشته باشند، نمی‌توانند برای دریافت هزینه نقدی سکونت درخواست کنند. حداقل مدت‌زمان این بورسیه یک سال و حداکثر دو سال است. دانشجویانی که پیش از پایان‌یافتن سال تحصیلی (تحصیل کمتر از یک سال) بخواهند از دانشگاه انصراف دهند، باید تمام مبلغ دریافتی بورسیه را به دانشگاه پس بدهند. ناگفته نماند پس از اتمام دو سال، تمامی هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه تا زمان فارغ‌التحصیلی بر عهده دانشجو خواهد بود. البته در صورت کسب نمره‌های مطلوب و داشتن کارنامه عالی (میانگین ۱۰۰۰ امتیاز براساسECTS) بعد از یک سال تحصیلی، این بورسیه برای سال دوم نیز ادامه پیدا می‌کند.

بورسیه طلایی

مبلغ این بورسیه سالانه پنج هزار یورو است و به‌مدت دو سال معافیت از پرداخت شهریه دانشگاه را به‌همراه خواهد داشت. دریافت‌کنندگان بورسیه یاد شده از اتاق دو تخته خوابگاه‌ دانشگاه بهره‌مند می‌شوند. شایان ذکر است هزینه سکونت در اتاق خوابگاه از مبلغ بورسیه دانشجویان کسر و باقی‌مانده مبلغ بورسیه (حدود ۱۰۰یورو) به حساب آنها واریز می‌شود.

دانشجویان بهتر است بدانند که در صورت به‌دست آوردن نمره‌ها و کارنامه مطلوب (میانگین هفتصد امتیاز براساس ECTS) در سال اول، این بورسیه برای سال دوم نیز تمدید می‌شود. همچنین، تمامی قوانین بورسیه پلاتینی برای این نوع بورسیه هم صدق می‌کند.

بورسیه نقره‌ای

این بورسیه دانشجو را تنها از پرداخت شهریه معاف می‌کند و حداکثر مدت استفاده از آن دو سال است. درصورت کسب میانگین نهصد امتیاز براساس ECTS به‌طور میانگین در سال اوّل، بورسیه در سال دوم نیز ادامه خواهد یافت.

به‌طورکلی تعداد بورسیه‌های پلاتینی از طلایی و نقره‌ای کمتر است.

دانشگاه پلی‌تکنیک برای اعطای این بورسیه‌ها، عملکرد و نمره‌های مقطع قبلی (کارشناسی) و پورتفولیو (درصورت نیاز) و انگیزه‌نامه (Motivation Letter) در نظر می‌گیرد. اگر دانشجویان هر نوع بورسیه دیگری دریافت کرده‌ باشند، اجازه نخواهند داشت از این بورسیه استفاده کنند.

اعزام دانشجو به خارج از کشور

دانشجویانی که قصد دارند تحصیلات خود را در کشورهای دیگر با سیستم‌های آموزشی متفاوت ادامه‌ دهند، اغلب با سؤالات و ابهامات زیادی روبرو هستند. مؤسسات اعزام دانشجو با مشاورین مجرب و ارتباط‌های گوناگونی که با دانشگاه‌های مختلف دارند از آخرین تغییرات شرایط مهاجرت باخبرند. به همین دلیل یکی از مطمئن‌ترین اقدامات برای تسهیل امور مهاجرت، تماس با مشاورین باتجربه در این زمینه است. مؤسسه سیم آخر از مجرب‌ترین این مراکز مشاوره در زمینه امور مهاجرت به حساب می‌آید که فعالیت خود را از سال ٨٢ با آموزش کنکور هنر شروع کرده است. فعالیت‌های فرهنگی مؤسسه سیم آخر بعد از سال‌ها تجربه در حوزه مشاوره تحصیلی و مدیریت آموزش به فعالیت در زمینه «مشاوره تحصیل در خارج از کشور» و «اعزام دانشجو» متصل شده است تا راه مطمئنی را برای دانشجویانی که قصد تحصیل در کشورهای دیگر را دارند، فراهم کند.