شرایط زندگی شهرنشینی به سمت‌وسویی می‌رود که افکار و ذهن انسان‌ها کم‌کم رو به فرسودگی و کاهش بازدهی می‌رود. ازاین‌رو همواره معماران و متخصصین حوزه عمران سعی می‌کنند راهکاری را برای نزدیک کردن جو زندگی شهری به سبک کلاسیک خلق کنند و روف ‌گاردن یکی از متداول‌ترین و اصلی‌ترین روش‌ها است که در شهرهای بزرگ و کوچک مورداستفاده قرار می‌گیرد. اساس کار بام سبز به این صورت است که یک فضای سبز بسته به متراژ محیط ریو پشت‌بام یا تراس ایجاد می‌شود.

تضمین سلامت جسم و روح ساکنین یک ساختمان با این روش
تضمین سلامت جسم و روح ساکنین یک ساختمان با این روش

این روش ساخت البته با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های مدرن انجام شده و هم‌خوانی زیادی با محیط و ساختمان‌های تجاری و مسکونی دارد. در واقع هیچ محدودیت خاصی از نظر شرایط آب‌وهوایی در اجرای روف‌گاردن در ایران وجود ندارد. علاوه‌برآن شما می‌توانید از این فضا استفاده بیشتری کنید.

باغ‌بام‌ها در انواع گسترده، متمرکز و نیمه‌متمرکز ساخته می‌شوند و دلایل زیادی وجود دارد که موجب می‌شود دنیای شهرنشینی به این سمت‌وسو روی آورد. در واقع روف ‌گاردن یا باغ بام سبب کاهش دی‌اکسیدکربن و تولید سطح بالاتری از اکسیژن در یک محیط می‌شود.

تأثیر روف‌گاردن روی ارتقاء سلامت فکری و روحی

خستگی‌های فکری و جسمی ناشی از کارکرد مداوم در فضاهای بسته و محدود و یک جانشی این روزها موجب شده است که بازدهی مفید انسان‌ها همواره رو به کاهش باشد. بام سبز در واقع راهکاری است که توسط مجامع جهانی حمایت از محیط‌زیست برای کنترل دمای شهرهای بزرگ بخصوص در فصل تابستان پیشنهاد شده است. در مقابل البته بام سبز فواید و مزایای زیاد دیگری نیز دارد. کاهش بار حرارت و انتقال آن به محیط داخل خانه چه در فصل زمستان و چه در تابستان سبب شده است که روف‌ گاردن کم‌کم جای خود را حتی در شهرهای بزرگ خاورمیانه و کشورهای درحال‌توسعه نیز پیدا کند. آبگون دیزاین یکی از مؤسسات معتبر در زمینه طراحی روف ‌گاردن یا بام سبز است که با ارائه نمونه کار و خدمات ویژه ساخت و اجرای آن به شما تضمین بهترین قیمت و مناسب‌ترین کیفیت و بناسازی حرفه‌ای را می‌دهد.

خوب در اجرای روف‌ گاردن مسائل مهمی غیر از صرف انتخاب نوع گیاه وجود دارد که باید توسط یک تیم اجرایی حرفه‌ای طراحی شده و در نهایت در پشت‌بام خانه و یا ساختمان تجاری شما راه‌اندازی گردد.

تأثیر مثبت بام سبز در روح و روان انسان‌ها

داشتن یک باغ بام یا روف گاردن که فضای سرسبز و بیشتری را برای دورهمی های ما ایجاد نماید، امروزه مورد توجه زیادی قرار گرفته است. در این میان طراحی و ساخت روف گاردن های لاکچری در سال های اخیر یکی از سوالات بسیاری از کاربران بوده و در حقیقت افراد زیادی با این چالش مواجه می شوند که چگونه می توانند یک روف گاردن لاکچری و بسیار زیبا را برای ساختمان خود ایجاد نمایند.

بر اساس تحقیقاتی که صورت‌گرفته شهرهایی که فضای سبز بیشتری دارند به‌مراتب نرخ استرس، تنش و خشونت در آن‌ها پایین‌تر و ازاین‌رو موجب دورکردن خود از فضای کار ثابت و همیشگی سبب افزایش آرامش، رفع استرس و همین‌طور ازبین‌رفتن خستگی‌های ذهنی می‌شود. در مقابل افرادی که همواره مشغول به کار هستند و یا این که سلامت جسمانی خود را مهم می‌دانند نیاز است که به‌صورت وقفه‌های چند ساعتی حتماً در یک محیط باز با پوشش گیاهی حضور داشته باشند. روف‌ گاردن‌ها در خانه‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری قابل‌اجرا هستند. کارفرمایان می‌توانند برای افزایش بازدهی کارمندان خود از آن استفاده کنند.

تأثیر مثبت بام سبز در روح و روان انسان‌ها
تأثیر مثبت بام سبز در روح و روان انسان‌ها

بر اساس تحقیقات مؤسسات معتبر در کشورهای اروپایی خیره شدن به زمین‌ها و محوطه‌های که در آن‌ها پوشش گیاهی استفاده شده است به مدت یک دقیقه موجب رفع خستگی‌های ذهنی و افزایش بازدهی و تمرکز تا دوبرابر می‌شود. جالب است بدانید که محققان دانشگاه ملبورن استرالیا چنین پدیده‌ای را وقفه کوچک سبز می‌نامند. به همین دلیل در این کشور بیش از هر نقطه‌ای در جهان به فضای سبز و ساخت روف‌گاردن در پشت‌بام خانه‌ها و شرکت‌ها اهمیت داده خواهد شد.

جالب است بدانید که شرکت‌های بزرگ مانند فیس‌بوک، گوگل، آمازون و… در محیط خارج از بخش اداری و محوطه پشت‌بام دفترها و هلدینگ‌های خود اقدام به راه‌اندازی روف‌گاردن و فضای سبز توسعه‌یافته نموده‌اند.

مهم‌ترین مزایای ساخت روف‌گاردن

روف‌گاردن علاوه بر تأثیرات مفیدی که بر روحیه افراد حاضر در ساختمان خواهد داشت. می‌تواند موجب افزایش ارزش ملک و کاهش انتقال حرارت مستقیم در فصول گرم و سرد شود. در واقع استفاده از بام باغ و محوطه‌سازی با استفاده از آن سبب زیباسازی محیط و جذب خریدار در املاکی که صاحبش قصد فروش آن را دارد می‌شود. انواع بام‌های سبز کلاسیک مدرن و سنتی بسته به نیاز مشتری و بافت ساختمانی و سلیقه او قابل‌اجرا خواهند بود. ضمن این که در بام سبز شما محدودیت خاصی در استفاده از گیاهان نخواهید داشت. پوتوس، گل خورشیدی، برگ، انواع گیاهان زینتی و… را حتی پس از اجرای بام سبز یا روف‌گاردن خودتان هم می‌توانید بکارید.

هزینه ساخت روف‌ گاردن نیز تا حد زیادی بستگی به سلیقه شما، خلاقیت شرکت طراح و همین‌طور استفاده از المان‌ها و عناصر محیطی و دکوراسیون خواهد داشت. شما می‌توانید در روف‌گاردن از میز و صندلی، آبنما و… نیز استفاده کنید. حتی یک شرکت طراح می‌تواند با کاهش هزینه و استفاده از عناصر جایگزین این کار را در کمترین زمان و با کمترین هزینه و صرفه‌جویی حداکثری انجام دهد. انتخاب روف‌گاردن و نوع آن نیز کاملاً وابسته به سلیقه است. اما در نهایت تمام آن‌ها (انواع روف‌گاردن) سبب کاهش بار سیستم مجاری آب و فاضلاب و همین‌طور ترویج حداکثری بهزیستی و سبز زیستی می‌شود. ساخت استخر و فلاور باکس می‌تواند روش‌هایی خلاقانه برای افزایش جذابیت محیطی بام باغ شود.

با فایده‌های روف‌گاردن بیشتر آشنا شوید
با فایده‌های روف‌گاردن بیشتر آشنا شوید

با فایده‌های روف‌گاردن بیشتر آشنا شوید

در روف‌گاردن می‌توان از گیاهان زینتی، سبز رشد و درختچه‌های کوچک و جذاب استفاده کرد. در واقع باغ بام سبب خواهد شد که اکسیژن بیشتری در محیط تولید شده و سطح دی‌اکسیدکربن نیز کاهش یابد. ازاین‌رو گیاهان وقتی در فضای شهری رشد می‌کنند با عملیات فتوسنتزی که انجام می‌دهند می‌توانند موجب کاهش آلودگی و وارونگی هوا بخصوص در شهرهای بزرگی مانند تهران شوند.

در زمستان نیز روف‌ گاردن موجب جلوگیری از هدررفت انرژی خواهد شد. این فضا می‌تواند بهترین محل برای دورهمی‌های دوستانه، مهمانی‌های کوچک و برگزاری جشن‌ها شود. ضمن این که بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته جلسات کاری که در این فضا برگزار می‌شوند به‌طورکلی بازدهی بیشتری نسبت به دیگر محیط‌ها خواهند داشت. امکان استفاده از آلاچیق، مبلمان مخصوص بام سبز، باربیکیو، آبنما و چمن مصنوعی نیز در محیط روف‌ گاردن برای بالابردن جذابیت بصری وجود دارد. روف‌گاردن علاوه بر تأثیرات محیطی و زیستی می‌تواند باعث بهبود و ارتقاء سطح سلامت روحی در افراد نیز شود. بخصوص در خانواده‌هایی که بیمار، سالمند یا کودک حضور دارد. یا افرادی که درگیر بیماری‌های زمینه‌ای، آسم و تنگی نفس هستند حتماً نیاز به این فضا خواهند داشت.