المنت‌های گرمایشی انرژی الکتریکی را از طریق فرایند گرم شدن ژول به گرما تبدیل می‌کند. گرم شدن ژول زمانی اتفاق می‌افتد که جریان الکتریکی که از المنت عبور می‌کند با مقاومت مواجه شده و در نتیجه باعث گرم شدن آن شود. این فرایند مستقل از جهت عبور جریان از آن است. المنت‌های گرمایشی انواع مختلف داشته و هر یک با ویژگی‌ها و قابلیت‌های منحصر به فرد، عملکردی متفاوت دارند. در این مطلب اطلاعات بیشتری در رابطه با المنت فین‌دار یا پره‌ای به عنوان یکی از پرکاربردترین انواع المنت‌های گرمایشی ارائه خواهیم کرد.

المنت فین‌دار : معرفی و کاربرد
المنت فین‌دار : معرفی و کاربرد

المنت فین‌دار یا المنت پره‌ای چیست؟

المنت‌های فین‌دار یا پره‌ای نوعی المنت گرمایشی هستند که از لوله‌ای مقاوم به عنوان پایه و همچنین پره یا باله ساخته می‌شوند. باله‌ها یا پره‌ها به طور منظم و به شکل مارپیچی روی سطح المنت پیچیده می‌شوند تا سطح همرفت هوا را افزایش دهند. فاصله و اندازه‌ی پره‌ها برای بهینه‌سازی عملکرد انتخاب شده‌اند. واحدهای پره‌ای فولادی سپس در کوره ذوب می‌شوند و باله‌ها را به غلاف می‌چسبانند تا راندمان رسانایی افزایش یابد. پره‌ها سطح را به میزان زیادی افزایش می‌دهند و انتقال سریع گرما را به هوا امکان پذیر می‌کنند؛ در نتیجه دمای سطح المنت پایین‌تر می‌ماند و حرارت بیشتر به بیرون منتقل می‌شود. برای دمای بالاتر یا کاربردهایی که امکان خوردگی بیشتر است، از باله‌های فولادی ضد زنگ برای ایمنی بیشتر استفاده شده و روی غلاف آلیاژ پیچیده می‌شود. لذا هنگام نصب هیتر باید شرایط کاربردی مانند لرزش، سمی یا قابل اشتعال بودن محیط را در نظر گرفت و از پوشش‌های محافظ در هیترهای پره‌ای فولادی برای کاربردهای خورنده یا رطوبت بالا استفاده کرد. عملکرد المنت فین‌دار نسبت به هیترهای کویل باز ایمن‌تر بوده و با استفاده از آن‌ها خطر آتش سوزی ذرات قابل احتراق در جریان و شوک الکتریکی به حداقل می‌رسد.

المنت فین‌دار یا المنت پره‌ای چیست؟
المنت فین‌دار یا المنت پره‌ای چیست؟

انواع المنت فین‌دار

هیترهای فین‌دار را می‌توان با قدرت و اشکال مختلف با قطرهای متنوع لوله و مارپیچ در صورت سفارشی تولید کرد. قطر لوله بر اساس نیاز مشتری بین 6.5 تا 20 میلی‌متر متغیر است و قطر مارپانت ممکن است به همین ترتیب بین 20 تا 50 میلی‌متر باشد. این نوع المنت‌ها را می‌توان با ولتاژهای تغذیه بین 24 ولت و 500 ولت DC تولید کرد. مواد لوله و سر مارپیچ مورد استفاده در تولید این نوع هیترها به طور خاص برای استفاده در نظر گرفته شده از المنت گرمایش تعیین می شود. بر این اساس، المنت فین‌دار را می‌توان با لوله‌ها و مارپیچ‌های فولاد ضد زنگ مخصوص S 310 و alloy800-alloy600 تولید کرد. علاوه بر این، در صورت استفاده از المنت فین‌دار در محیط‌های خورنده، می‌توان لوله‌های L 316 و آلیاژهای 825 و مواد مارپیچی را ارتقاء داد.

المنت فین‌دار گرمایشی در اندازه‌ها و اشکال مختلف تولید می‌شوند. به عنوان مثال، طول المنت فین‌دار میله‌ای ساده از حداقل 200 میلی‌متر تا حداکثر 6600 میلی‌متر متغیر است. المنت پره‌دار گرمایی نوع U نیز می‌تواند با طول حداقل 150 میلی‌متر و حداکثر 3200 میلی‌متر ساخته شود. هیتر‌های نوع M و حلزونی حلقوی نیز از دیگر انواع المنت‌های فین‌دار یا پره‌ای هستند.

از المنت‌های فین‌دار یا پره‌ای در چه مواردی استفاده می‌شود؟
از المنت‌های فین‌دار یا پره‌ای در چه مواردی استفاده می‌شود؟

از المنت‌های فین‌دار یا پره‌ای در چه مواردی استفاده می‌شود؟

زمینه‌ی اصلی استفاده از هیترهای پره‌ای دمیدن هوا، واحدهای فن کوئل است. از هیترهای فین‌‌دار معمولا در صنعت ساختمان به ویژه برای گرم کردن هوای تخلیه شده از مجاری هوا در مراکز خرید، بیمارستان‌ها و هتل‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این، المنت فین‌دار با طرح‌های سفارشی برای محیط‌های خاص در تمام فرآیندهای صنعتی که نیاز به خشک شدن صنعتی دارند‌، تولید می‌شو‌د.

به طور کلی، المنت‌های پره‌آی در کاربردهای مختلفی مانند کوره‌های صنعتی، کوره‌های خشک کردن رنگ، دستگاه‌های تهویه‌ی مطبوع، دستگاه‌های فن و غیره کاربرد دارند و امکانات بسیاری را فراهم می‌کنند.

المنت فین‌دار را از کجا تهیه کنیم؟

با توجه به ویژگی‌ها و قابلیت‌‌های المنت فین‌دار یا پره‌ای و همچنین کاربردهای گسترده‌ی آن، همواره تقاضا برای این نوع المنت گرمایشی رو به گسترش است. برای این که المنت پره‌ای بتواند بهترین عملکرد را داشته باشد، انتخاب و تهیه‌ی محصولی که با مواد اولیه‌ی مرغوب و باکیفیت ساخته شده باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. امروزه بسیاری از فروشگاه‌های معتبر این محصول را با کیفیت بسیار بالا و قیمت مناسب تولید و عرضه می‌کنند. یکی از معتبرترین شرکت‌هایی که می‌‌توان این محصول را به صورت ضمانتی از آن تهیه کرد، شرکت کوپل است. گروه صنعتی کوپل شرکتی تخصصی در حوزه‌ی صنعت برق بوده که سال‌هاست با دانش و تخصص خود توانسته است توجه مشتریان را به خود جلب کند. این شرکت با ساخت انواع محصولات صنعتی اعم از المنت‌های حرارتی به بالا بردن سطح کیفی محصولات تولیدی کمک کرده و همواره در صدد جلب رضایت مشتری است. علاقه‌مندان می‌توانند جهت خرید و یا مشاهده‌ی قیمت‌ها به سایت https://coopl.ir/ مراجعه کنند و یا از مشاوره‌ی رایگاه کارشناسان بهره‌مند شوند تا بتوانند بهترین محصول را با توجه به نیاز خود انتخاب و تهیه کنند.

منابع:

Finned Heating Elements

Heating Elements