سمعک یکی از راهکارهای درمانی است که برای معالجه و رفع  مشکلات شنوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افرادی دچار مشکلات کم‌شنوایی هستند برای درمان آن باید به کلینیک شنوایی سنجی و ادیولوژیست مراجعه کنند و در آن‌جا مراحل درمانی را طی کنند. کلینیک‌های شنوایی سنجی خدمات و تجویز سمعک را طی مراحلی انجام می‌دهند که عبارتند از:

نحوه ارائه خدمات در کلینیک‌های شنوایی سنجی
نحوه ارائه خدمات در کلینیک‌های شنوایی سنجی

ارزیابی شنوایی

زمانی که فردی برای انجام خدمات شنوایی به کلینیک سمعک مراجعه می‌کند. ابتدا شنویی آن‌ها با استفاده از آزمون‌هایی مانند شنوایی سنجی ادیومتری، تمپانومتری، ای بی آر و او آ ی بررسی شده و پس از مشخص شدن میزان دقیق شنوایی فرد مراحل بعدی انجام می‌شود. در زمان ارزیابی شنوایی، ادیولوژیست یا کارشناس شنوایی سنجی درباره سوابق خانوادگی و مشکلات سلامتی بیمار از او سوال می‌کند؛ چرا که سابقه خانوادگی و عواملی که منجر به بروز بیماری کم‌شنوایی می‌شوند در بهبود روند درمان بیماری تاثیر زیادی دارند. در بعضی از زمان‌ها کم‌شنوایی موقتی است یعنی با رعایت بعضی نکات قابل درمان می‌باشد؛ اما در سایر مواقع برای درمان کم‌شنوایی باید از سمعک استفاده شود.

 

ارائه مشاوره حضوری

دومین خدماتی که بیشتر کلینیک‌های شنوایی سنجی پس از ارزیابی شنوایی انجام می‌دهند ارائه مشاوره حضوری برای بررسی نوع کم شنوایی، کاهش مشکلات موجود و انتخاب نوع سمعک است. در این جلسه ادیولوژیست علاوه بر بررسی مشکلات، درباره نحوه استفاده از سمعک نیز بیمار را راهنمایی می‌کند. جلسه مشاوره بیشتر برای آگاهی بیمار از وضعیت شنوایی و دوره درمان خود برگزار می‌شود.

نحوه ارائه خدمات در کلینیک‌های شنوایی سنجی

تجویز سمعک

پس از اطلاع رسانی به بیمار درباره وضعیت او، ادیولوژیست باتوجه به میزان افت شنوایی فرد و میزان هزینه‌ای که برای تهیه در نظر گرفته سمعکی مناسب تجویز می‌کنند. معمولا سمعک هوشمند و سمعک دیجیتال بهترین و بیشترین سمعک‌هایی هستند که تجویز می‌شود و طول عمر و کارایی بالا نسبت به سایر سمعک‌ها دارند.

قالبگیری سمعک

پس از تجویز سمعک، عملیات قالبگیری انجام می‌شود و قالبی مناسب با نوع سمعک و گوش فرد تهیه می‌گردد. قالبیگری برای سمعک‌های داخل گوشی و پشت گوشی متفاوت است. برای ساخت سمعک داخل گوشی، قالب به لابراتوار ارسال می‌شود و در سمعک‌ پشت گوشی قالب تولید شده لوله‌ایست که صدا را از سمعک به گوش انتقال می‌دهد.

تنظیم سمعک

پس از ساخت سمعک متناسب با نوع شنوایی و گوش انسان، سمعک باید تنظیم شود. سمعک‌ها با توجه به مدل و جنسی که دارند تنظیم می‌شوند. سمعک‌ هوشمند و دیجیتال به دلیل تکنولوژی که داخل آن‌ها به کار رفته است با استفاده کامپیوتر تنظیم می‌شوند. همچنین این نوع سمعک‌ها قابلیت تنظیم با اپلیکیشن موبایل را نیز دارند و با بهره‌ گیری از قابلیت‌های جدید می‌توانند اصوات را با توجه به محیط تنظیم کنند.

خدمات پس از فروش

بیشتر سمعک‌های عرضه شده معمولا گارانتی و ضمانتنامه دو یا سه ماهه دارند و ممکن است در این دوره به دلایل مختلفی خراب شده و آسیب ببیند که کلینیک موظف است تا خدمات تعمیرات سمعک را انجام دهد. از طرفی بیشتر کلینیک‌های سمعک به طور عمومی نیز خدمات تعمیرات سمعک را ارائه می‌دهند؛ اما در قبال انجام خدمات هزینه‌ای دریافت می‌کنند.

نکاتی درباره نگهداری از سمعک

سمعک دیجیتال وسیله‌ای به شدت حساس است و نیاز به رعایت نکاتی دارد تا بتواند بین یک الی چند سال عمر کند. سمعک باید از هر گونه ایجاد و اعمال فشار و ضربه دور نگه داشته شود. ضربه به سمعک هوشمند یا دیجیتال باعث اختلال در عملکرد اجزای آن می‌شود فرد کم شنوا صدا را واضح نشنیده و یا در گوش خود احساس درد می‌کند. همچنین قطعات سمعک به رطوبت و آب حساسند و به محض برخورد با هر گونه رطوبت و آب  اجزای آن کار می‌افتند. ضمنا یکی دیگراز نکاتی که باید به آن توجه کرد بررسی فیلتر سمعک به صورت دوره‌ای است. فیلتر سمعک باید همیشه ارزیابی شود تا بتواند از ورود جرم و مواد گوش به داخل سمعک جلوگیری کند. از طرفی یکی از مهمترین دلایلی که سمعک‌ها دچار خرابی می‌شوند؛ عدم رعایت نکات مهم در زمان تمیز کردن و نظافت سمعک است. سمعک باید با استفاده از دستمال نرم و عاری از هر گونه رطوبت تمیز شود. همچنین دهانه آن از وجود چرم گوش باید پاک شود تا صدا به خوبی به داخل گوش فرد ارسال گردد.

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.