جراحی بینی از مهم ترین جراحی های زیبایی است که بسیاری از افراد برای زیبایی و تناسب بیشتر بینی شان، برای انجام آن اقدام می کنند. علیرغم این که بسیاری از افراد این روزها برای انجام این جراحی زیبایی به بهترین جراح بینی مراجعه می کنند و سایرین را ترغیب می کنند تا این عمل را انجام دهند، اما همچنان افرادی هستند که با وجود علاقه به انجام جراحی بینی از این عمل زیبایی می ترسند.

در این مطلب،  دکتر محسن اسدی فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی به موضوعاتی در باره جراحی بینی می پردازد که با آگاهی از آن ها، قطعاً بخش مهمی از هراس های شما نسبت به این جراحی کاهش می یابد.

جراحی بینی - جراحی زیبایی بینی، رینوپلاستی و راینوپلاستی
جراحی بینی – جراحی زیبایی بینی، رینوپلاستی و راینوپلاستی

جراحی رینوپلاستی چیست؟

جراحی زیبایی بینی، رینوپلاستی و راینوپلاستی (Rhinoplasty) نام های رایج یکی از جراحی های زیبایی صورت است که این روزها کشورمان را به مهد انجام این جراحی تبدیل کرده است. این عمل همیشه توسط یک فوق تخصص پلاستیک خوب یا متخصص گوش و حلق و بینی خوب انجام می شود. هدف از انجام این جراحی رفع مشکلاتی از قبیل قوز بینی، انحراف بینی، افتادگی نوک بینی، کاهش اندازه بینی و رفع مشکل گوشتی بودن بینی است.

انواع مدل های بینی کدام اند؟

بینی افراد دارای انواعی است که هر کدام از آن ها شرایط و ویژگی های مخصوص به خود را دارند. مهم ترین آن ها:

بینی گوشتی

بینی های گوشتی پوست ضخیمی دارند و معمولاً پهنای پل بینی یا پهنای نوک بینی در آن ها زیاد است. این نوع بینی ها در اصطلاح کوفته ای مانند هستند زیرا که میزان استخوان در آنها کم است.

در جراحی بینی گوشتی پوست اضافی برداشت می شود و لوله های بینی باید متناسب با سایز جدید بینی فرم دهی شوند.

بینی استخوانی

بینی های استخوانی استخوان بزرگی دارند و پوست بینی نازک است. معمولا روی بینی های استخوانی قوز وجود دارد و افراد برای برداشتن این قوز و انحنا برای جراحی بینی اقدام می کنند.در جراحی بینی استخوانی نیز مهم ترین اقدامی که انجام می شود برداشتن قوز روی بینی است.

انواع جراحی های بینی
انواع جراحی های بینی

انواع جراحی های بینی

از مهم ترین انواع جراحی هایی که وجود دارد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

جراحی بینی طبیعی

جراحی بینی طبیعی این روز ها در دسته پر در خواست ترین نوع جراحی های بینی قرار گرفته است. بسیاری از افراد این روز ها برخلاف گذشته اولین خواسته ای که از بهترین جراح بینی دارند این است که “می خواهم بینی ام بعد از جراحی بینی، طبیعی باشد”.

زمانی که جراحی بینی طبیعی انجام می شود تغییرات چندانی روی بینی اعمال نمی گردد. در این نوع جراحی بینی پل بینی به اندازه متناسب جراحی شده و فرم دهی می شود. نوک بینی به طور طبیعی فرم می گیرد و زیادی از حد به سمت بالا کشیده نمی شود. از سوی دیگر نیز قوس زیادی روی پل بینی ایجاد نمی گردد.

جراحی بینی فانتزی

جراحی بینی فانتزی یا عروسکی از جمله انواعی است که در گذشته متقاضی بیشتری داشت. این نوع بینی به گونه ای است که نوک آن به سمت بالا کشیده شده است به طوری که نوک بینی با لب بالایی زاویه ای بیش از 90 درجه دارد. دیگر ویژگی بینی فانتزی این است که پل بینی بسیار نازک و ظریف است و قوس زیادی دارد.

بینی فانتزی یا عروسکی صرفا در برخی از انواع صورت تناسب ایجاد می کند و باعث افزایش زیبایی می شود. بنابراین کسانی که خواستار انجام جراحی بینی فانتزی هستند باید ابتدائا به ساختار و فرم کلی صورت شان توجه کنند و در صورتی که موجب افزایش تناسب می شود این جراحی را انجام دهند.

جراحی بینی نیمه فانتزی

نتیجه ی جراحی بینی نیمه فانتزی به شکلی است که می توان گفت مابین جراحی بینی طبیعی و فانتزی است.

ویژگی های بینی نیمه فانتزی به این شکل است که قوس پل بینی بسیار کم است به طوری که آنقدر زیاد نیست که بگویم بینی فانتزی شده است، از طرفی بینی آنقدر هم صاف نیست که به بینی طبیعی شبیه باشد.

نوک بینی به حد معمول و جزیی به سمت بالا کشیده شده است اما به اندازه بینی های فانتزی زاویه زیادی با لب های بالایی ندارد.

 

مزایای جراحی بینی

مهم ترین مزایایی که جراحی بینی در پی دارد:

  • کاهش پهنای پل بینی در بینی هایی است که پهن هستند
  • کاهش پهنای نوک بینی در بینی هایی که نوک بسیار پهن و بزرگ دارند
  • کاهش میزان استخوان در بینی هایی است که استخوان بزرگ دارند
  • حذف قوز بینی از بینی های استخوانی
  • کاهش سایز لوله های بینی
  • ایجاد تقارن در بین لوله های بینی؛ گاها عدم قرینگی در لوله های بینی مشاهده می شود که با جراحی بینی آن ها اصلاح می شوند.
  • رفع افتادگی های نوک بینی

دکتر محسن اسدی  بیان کرد از دیگر مزایا می توان به این موضوع اشاره کرد که جراحی بینی در وضعیت بیهوشی انجام می شود، بنابراین دردی را حس نخواهید کرد. بعد از روند جراحی نیز درد ها خفیف هستند و می توانید با استفاده از قرص های مسکن به کاهش درد ها کمک کنید.

انواع روش های جراحی بینی
انواع روش های جراحی بینی

 

انواع روش های جراحی بینی

برای جراحی بینی روش های مختلفی وجود دارد که در شرایط مختلف و با توجه به ویژگی های بینی فرد و پیچیدگی روند جراحی یکی از آن ها برای جراحی بکار گرفته می شود.

جراحی بینی با روش بسته: در این روش با برش های محدودی که در اطراف لوله بینی ایجاد می شود می توانند بینی را جراحی کنند. در واقع این روش در بینی هایی مورد استفاده قرار می گیرد که ایرادات و نقایص محدودی دارند.

جراحی بینی با روش باز: این روش رایج ترین روشی است که برای جراحی بینی بکار گرفته می شود. در این روش برش ها نسبت به روش قبلی بیشتر است و پوست بینی به طور کلی باز می شود. زمانی که روش باز برای جراحی بینی بکار گرفته می شود جراح بینی می تواند تمامی مشکلاتی که در بخش های داخلی بینی وجود دارد را مورد بررسی قرار دهند و به رفع آن ها بپردازد.

 

جراحی بینی با لیزر

در یکی دو سال اخیر یکی از دروغ هایی که در میان افراد و از سوی عده ای سودجو مطرح شده، جراحی بینی با لیزر است. در حالیکه این ادعا شایعه است و صحت ندارد.

بهترین جراحان و متخصصین معتقدند که جراحی بینی با لیزر امکانپذیر نیست. به همین خاطر افراد تنها کاری که می توانند برای افزایش زیبایی و بهتر شدن فرم بینی انجام دهند این است که تحت عمل جراحی بینی قرار گیرند. جراحی بینی با تیغ مخصوص جراحی انجام می شود و لیزر ها هیچ نقشی در عمل بینی ندارند.

در این بین افرادی که از تیغ جراحی می ترسند گول این دروغ های تبلیغاتی را می خورند و علاقه مند برای انجام اقدامی می شوند که غیر ممکن است.

بنابراین بهتر است که در صورتی که برای جراحی بینی اقدام می کنید در ابتدا با بهترین جراح بینی مشورت کنید.

نتیجه گیری

بنابر تمامی مطالبی که در این مقاله به آن ها پرداختیم باید بگوییم که شما می توانید بهترین روند جراحی را برای خودتان رقم بزنید به شرط این که در انتخاب جراح بینی هوشمندانه عمل کنید.توصیه ما این است که قبل از انجام جراحی و سپردن روند جراحی به دست یکی از جراحان در ابتدا تحقیقات لازم را انجام دهید و سپس تصمیم قطعی خود را بگیرید.