پروژه آخر هفته: پرینت سه بعدی کاشی سنتی پرتغالی

یکی از بزرگترین لذتهای داشتن پرینتر سه بعدی این است که می توانید ایده های خود را در واقعیت و جلوی چشمانتان ببینید. هنگامی که تصوری به ذهن شما خطور می کند، می توانید با اتکا به نرم افزار طراحی سه بعدی خود، نمونه ای از آنرا از اکسترودر دستگاهتان بیرون بیاورید.

پروژه آخر هفته: پرینت سه بعدی کاشی سنتی پرتغالی
پروژه آخر هفته: پرینت سه بعدی کاشی سنتی پرتغالی

یکی از خریداران خوش ذوق چاپگر سه بعدی شرکت دانش بنیان توسعه گران بعد سوم که دارای مدرک مهندسی نرم افزار است، در سفری که اخیرا همراه همسرش به کشور پرتغال داشته، مسحور و فریفته کاشیهای سنتی Azulejo شد؛ این کاشیهای لعاب دار و نقاشی شده سرامیکی (که ما هم مشابه زیبای ایرانی اش را در کشور خودمان بوفور دیده ایم)، اغلب در پرتغال و اسپانیا دیده می شوند و از آنها برای تزئین و کنترل دمای داخلی خانه ها استفاده می شود.

این زوج تصمیم گرفتند که با الهام از طرح های پیچیده و پر طراوت این کاشی ها، تلاش کنند تا در پروژه ای خانگی نمونه ای از آنها را بسازند. با این وجود، باید سعی می کردند طرحی را پیدا کنند که هر دو آنها دوست داشته باشند و همچنین در اندازه کوچک موجود باشد. بنابراین طراح پروژه مشغول جستجو و کار با پرینتر سه بعدی خود شد تا به راه حلی رسید.

نتیجه ای که به آن رسید به معنای واقعی چشمگیر بود. ساخت قالب پلاستیکی اولیه کاشی Azulejo با چاپگر سه بعدی و سپس تهیه نمونه گچی رنگ شده از این قالب، یکی از پروژه های عالی موجود در وبسایت  Instructables است. دوست دارید این کاشی زینتی را برای خودتان بسازید؟ پس به اتفاق پروژه آخر این هفته را دنبال می کنیم.

وسایل مورد نیاز و طرز ساخت

برای کسانی که می خواهند بدون معطلی پرینت سه بعدی را انجام دهند، طراح پروژه فایل های STL و SVG را در صفحه Instructables قرار داده است.

بغیر از پرینتر سه بعدی و فیلامنت PLA، برای انجام پروژه به موادی که در زیر آمده نیاز دارید:

  • بتونه گچ
  • چاقو تیز یا کاتر
  • سمباده دستی یا ماشینی
  • اسپری رنگ شفاف نیمه براق
  • الکل ایزوپروپیل

اگر می خواهید الگوی خودتان را روی کاشی داشته باشید، اولین قدم فرآیند طراحی است. طراح پروژه پس از اینکه تعدادی عکس را از اینترنت پیدا کرد، به وسیله برنامه رایگان Gimp رنگ بندی الگوی مورد نظرش را انجام داد. هنگامی که فایل های JPG آماده شد، آنها را به فایل vector (SVG) تبدیل کرد.

این مهندس نرم افزار با استفاده از نرم افزار مدلسازی TinkerCAD، که یک مرورگر برنامه CAD است، فایل SVG را برای استفاده در دنیای سه بعدی آماده کرد. به این صورت که فایل را در برنامه بارگذاری کرد و ضخامت آن را 1 میلیمتر در نظر گرفت، در ضمن تنظیمات را به صورتی انجام داد که یک دیواره مربعی یک میلیمتری در اطراف کاشی ساخته شود که بعدا برای پر کردن بتونه گچی لازم می شود.

نرم افزار مدلسازی TinkerCAD، که یک مرورگر برنامه CAD است
نرم افزار مدلسازی TinkerCAD، که یک مرورگر برنامه CAD است

قدم بعدی چاپ سه بعدی قطعه است: طراح توصیه می کند که برای متریال چاپگر سه بعدی از فیلامنت ترموپلاستیک PLA استفاده کنید چون هم کار با آن راحت تر است و هم پیچ و تاب بر نمی دارد. او همچنین پیشنهاد می کند که در نرم افزار پرینتر3بعدی از ارتفاع لایه گذاری بالا استفاده شود، خود او شخصا ارتفاع هر لایه را 0.2 میلیمتر تعیین کرد.

اگر پرینتر سه بعدی شما نمی تواند از متریال چندگانه استفاده کند، بخش های آبی و نارنجی را باید جداگانه پرینت کنید و بعدا آنها را مونتاژ کنید. برای این کار احتمالا به کاتر نیاز دارید تا لبه های قطعه آبی رنگ را تمیز کنید تا تکه های نارنجی به خوبی در شکاف های آن جفت شود.

پرینتر سه بعدی شما نمی تواند از متریال چندگانه استفاده کند
پرینتر سه بعدی شما نمی تواند از متریال چندگانه استفاده کند

مرحله بعدی استفاده از بتونه گچ است. به این شکل که باید بتونه را روی سرتاسر قطعه چاپ شده بمالید و تمام سوراخ ها و شکاف های موجود را پر کنید. هنگامی که بتونه را کاملا روی کاشی پرینت شده پخش کردید، باید قسمت های اضافه را بتراشید و مطمئن شوید که سطح آن کاملا صاف و یکدست است.

اگر بخش های پرینت شده دیده می شوند، پس جای هیچ نگرانی نیست. بعد از این که بتونه را اعمال کردید و پیش از این که به مرحله بعدی بروید باید پرینت را به مدت یک شب بگذارید تا خشک شود.

بنا به گفته طراح پروژه، او از هر دو مدل سمباده دستی و سمباده ماشینی استفاده کرده و در نهایت سمباده ماشینی را برای این کار موفق تر می داند. با این حال، شما همچنان به سمباده دستی برای از بین بردن بتونه های اضافی و صیقل دادن فیلامنت نیاز دارید.

در نهایت، برای این که ظاهر کاشی را چشمگیرتر کنید، باید از مقداری اسپری رنگ شفاف نیمه براق روی سطح کاشی استفاده کنید. برای این کار احتمالا دو لایه پوشش اسپری کافی باشد بنابراین پس از عمال یک یا دو لایه صبر کنید تا آنها خشک شوند و زود قضاوت نکنید. این طراح در نظر دارد که ساخت کاشی را با استفاده از رزینهای ایمن غذایی نیز امتحان کند تا او و همسرش بتوانند از این کاشی ها به عنوان تخته برش استفاده کنند.

برای یادگیری پروژه های جذاب و رایگان قابل ساخت با چاپگر سه بعدی میتوانید به وبسایت 3DPE.ir مراجعه کنید.