آترواسکلروز، با تشکیل پلاک آتروماتوز در سطح دیواره شریانی مشخص میشود. این پلاک از چربی ها ساخته شده و اثرات نامطلوبی بر روی شریان ها دارد.
آترواسکلروز یک عامل خطر بزرگ قلبی عروقی می باشد.

آترواسکلروز چیست؟

آترواسکلروز، شایعترین نوع از تصلب شرایین در رگها است. به عبارت دیگر، این مسئله با سخت شدن و از دست دادن کشش دیواره شریانی مشخص میشود.
آترواسکلروز، ناشی از توسعه پلاک آتروماتیک است. این پلاک بعد از تشکیل شدن به تدریج توسط گروه های گوناگون لیپید (چربی) توسعه می یابد.
این بیماری، به طور عمده بر روی شریان های متوسط و بزرگ تاثیر می گذارد. این رگ های خونی برای عملکرد مناسب بدن ضروری می باشند و عبارتند از:
– شریان های عروق کرونری که قلب را آبیاری می‌کنند
– شریان های کاروتید که جریان خون را به مغز می رسانند.

عواقب ناشی از آترواسکلروزیس چیست؟

یک پلاک آتروما، می‌تواند عواقب ناگواری در شریان ها داشته باشد.
– تنگی که مربوط به کاهش قطر شریان است
– ترومبوز که مربوط به یک انسداد جزئی یا کلی از شریان ها می باشد.

آترواسکلروز چیست؟ علایم + دلایل و روش های درمان
آترواسکلروز چیست؟ علایم + دلایل و روش های درمان

علل آترواسکلروز

منشا اولیه این بیماری، در حال حاضر به طور کامل درک نشده است. اما با توجه به مطالعات متعدد، در ابتدا ممکن است علل و عوامل را برای توسعه و فرایند بیوشیمیایی شناخت. همزمان سازی فاکتورهای مختلف ریسک، میزان شیوع تصویر بالینی را تعیین میکند.

عوارض خطر آترواسکلروز

آترواسکلروز، یکی از عوامل بزرگ خطر قلبی عروقی است. پارگی پلاک آتروما ممکن است به اکسیژن بد بدن تبدیل شود. اندام های حیاتی مانند مغز و قلب می توانند به درستی عمل نکنند، که می تواند منجر به عوارض جدی مانند: آنفارکتوس میوکارد، عارضه مغزی –عروقی و انسداد شریانی محیطی شود.

علل آترواسکلروز چیست؟

تشکیل یک پلاک آترواسکلروز ممکن است به وسیله ترکیبی از عوامل زیر ایجاد شود:
–  ژنتیکی
– سندروم متابولیک از جمله اضافه وزن، چاقی و دیابت
– عادات بد خوردن به خصوص با رژیم های غذایی که بیش از حد کالری دارد و غنی از چربی است.
– عدم فعالیت بدنی
– محیط استرس زا
آترواسکلروز، معمولا در افراد بالای ۴۰ سال رخ می‌دهد. توسعه پلاک آتروماتوز، مترقی است و ممکن است چندین سال قبل از شروع علائم، بدون علامت در بدن ایجاد شود.

علائم آترواسکلروز چیست؟

پلاک آتروما، ممکن است برای چندین سال نامرئی باشد. شروع علائم اولیه آترواسکلروز، معمولا نشان دهنده ظهور عوارض است.
علائم آترواسکلروز، ممکن است بسته به شریان های آسیب دیده متفاوت باشد. اما شایع ترین عوارض عبارتند از:
– درد، به خصوص در قفسه سینه با وقوع آنژین یا آنژین پاتریس
– تنگی نفس
فشار خون
– سرگیجه
– مشکلات بینایی
– کمبود حرکتی در اندام های فوقانی
– لرزش متناوب

چگونگی جلوگیری از آترواسکلروز؟

برای جلوگیری از وقوع آترواسکلروز، باید برخی از شیوه های زندگی مانند عدم فعالیت بدنی، اضافه وزن، هیپرلیپیدمی و هیپر کلسترولمی محدود شوند.
همچنین از آنجا که سیگار کشیدن یک عامل خطر برای آترواسکلروز است، به شدت توصیه می شود که از سیگار کشیدن اجتناب کنید.
بدین منظور توصیه می شود که:
– فعالیت منظم بدنی داشته باشید
– از رژیم های سالم و متعادل استفاده کنید، و مصرف چربی بیش از حد و محصولات فرآوری شده را محدود کنید.
علاوه بر این توصیه می شود:
– مرتب ورزش کنید.
– فشار خون خود را به طور منظم کنترل کنید.
– میزان چربی در خون توسط آزمایش دادن را کنترل کنید.
یک رژیم متعادل غذایی نیز توصیه می‌شود، که شامل کاهش مواد چربی مانند: کره، خامه، پنیر و گوشت قرمز می باشد. همچنین مصرف میوه و سبزیجات، غلات، ماهی و مرغ مفید می باشند. رژیم مدیترانه با استفاده از روغن زیتون، برای پخت و پز، خطر بیماری قلبی- عروقی را کاهش می دهد.

درمان آترواسکلروز

بسته به نوع مورد ممکن است چندین درمان دارویی، به منظور محدود ساختن آترواسکلروز، در نظر گرفته شود. از جمله درمان هایی که ممکن است پزشک تجویز کنند:
-استاتین ها برای تنظیم سطوح چربی خون، تجویز شده و می‌تواند سطح کلسترول خون را محدود کنند. با این حال، این داروها منجر به عوارض جانبی بسیاری مانند تهوع می‌شوند و نقش آنها در رشد سرطان ها، بحث برانگیز است.
عوامل ضد انسداد، برای محدود کردن لخته شدن خون. از داروهایی استفاده میشود که باعث انحلال لخته ها می شوند. (ترومبولیتیک) این مسئله در طول سکته مغزی اتفاق می‌افتد سپس پلاسمینوژن بافتی، برای حل شدن لخته استفاده میشود.

Antihypertensives برای فشار خون بالا

در طی آنفارکتوس میوکارد، مورفین به کاهش درد کمک میکند. آسپرین نیز کمک میکند تا خون رقیق شده و مسدود کننده‌های بتا می توانند به آرام شدن قلب منجر شوند.
اگر بیماری پیشرفته باشد، میتوان، مداخله جراحی را انجام داد. این عملیات با هدف ترویج آبیاری ارگان های حیاتی و ترویج گردش خون می باشد، که برای انجام آن از تکنیک های متعددی استفاده می شود. مانند:

آنژیوپلاستی

این تکنیک باعث می شود قطر عروق کرونر افزایش یابند. جراح، یک پروب را توسط بالن به محل انسداد وارد می کند هنگامی که پروب به محل انسداد می‌رسد، جراح بالن را باد میکند.

Endoberectomy

عملیاتی که پلاک آتروماتوز موجود در شریانهای کاروتید را برطرف میکند.

عمل جراحی بای پس

یک عملیات که با ایجاد پل، برای جلوگیری از موانع در شریان های عروق کرونر میباشد. به طور مثال: در طی عمل بای‌پس عروق کرونر، جراح قطعه ای از ورید پا را با شریان های قفسه سینه جایگزین میکند. سپس آن را در سطح قلب قرار می دهد.

تهیه و انتشار : جابری / باعلم