بیماری پیسی چیست + بیماری پوستی پیسی + درمان پیسی با گانودرما + گانودرما و پیسی

بیماری پیسی,علائم پیسی,درمان بیماری پوستی پیسی,علت بیماری پوستی,اختلال پوستی
بیماری پیسی,علائم پیسی,درمان بیماری پوستی پیسی,علت بیماری پوستی,اختلال پوستی

بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو ) چیست؟

پیسی (ویتیلیگو ، برص ، لک و پیس) یک اختلال تولید رنگدانه است، که حدود تقریبا نیم تا یک درصد از مردم جهان دچار این بیماری هستند. (حدود 40 الی 50 میلیون نفر).در واقع ملانین رنگدانه ای است که تعیین‌ کننده رنگ پوست، مو و چشم است، این رنگدانه در سلولی به نام ملانوسیت تولید می‌شود.

اگر تعداد ملانوسیت‌ها کاهش پیدا کند و یا ملانوسیت نتواند ملانین تولید کند رنگ پوست روشن‌تر می‌شود، در نتیجه لکه‌های سفید پوست در نواحی مختلف بدن ظاهر می‌شوند.

نشانه ها و علائم ابتلا به بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو ) چیست؟

بارزترین “علائم بیماری ویتیلیگو”  سفید شدن بخش هایی از پوست بدن مخصوصا مناطقی که در معرض نور آفتاب هستند، می باشد. این لکه های سفید روی پوست گاهی به صورت قرینه ایجاد می شوند.

علت و دلیل بروز بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو ) چیست؟

یکی از علت ها میتواند تخریب سلول های ملانوسیت توسط سیستم ایمنی باشد، همانطور که در سایر بیماری‌های خود ایمنی اتفاق می‌افتد. اگرچه پیسی برای همه رنگ پوستی میتواند اتفاق بیفتد ولی در پوست‌های تیره مشهودتر است.

در واقع، در حال حاضر هنوز دقیقا علت بروز ویتیلیگو مشخص نیست ولی پزشکان معتقدند شواهد قوی برای مرتبط بودن این بیماری با ژنتیک وجود دارد . ویتیلیگو در واقع نوعی بیماری خود ایمنی است . برخی از پزشکان معتقدند که آفتاب سوختگی و استرس شدید نیز در ابتلا به این بیماری نقش دارد ولی این نظریه هنوز اثبات نشده است .

کودکانی که والدینشان به بیماری برص مبتلا هستند به احتمال زیاد دچار این بیماری میشوند ولی احتمال عدم ابتلای کودکانی که والدین مبتلا دارند هم وجود دارد . همچنین احتمال دارد افرادی که هیچ کدام از والدین و اقوام شخصی آنها به بیماری پیسی مبتلا نیستند نیز به بیماری ویتیلیگو مبتلا شوند .

راههای تشخیص بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو ) چیست؟

1- بررسی سابقه پزشکی و سوال در مورد اینکه آیا فرد دیگری در خانواده شما پیسی دارد یا خیر.

2- بررسی فیزیکی و معاینه ی دقیق پوست

همچنین نیاز است از افراد آزمایش خون گرفته شود تا سلامتی غده ی تیروئید آنها مورد بررسی قرار گیرد، چون اکثر افرادی که دچار پیسی میشوند مشکلات تیروئید (مخصوصا پرکاری تیروئید) نیز دارند. اگر در آزمایش خون، علائمی از بیماری تیروئید مشاهده شد نگران نباشید ، زیرا با دارو میتوان به راحتی این بیماری را کنترل کرد.

نحوه پیشگیری از بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو ) چیست؟

شناخت علل بروز اين بيماري و رعايت توصيه‌هاي مهم و كاربردي، بهترين روش پيشگيري از اين بيماري محسوب مي‌شود.

راههای درمان بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو ) چیست؟

متاسفانه هیچ درمان ساده ای برای پیسی وجود ندارد و به همین دلیل تعدادی لوازم آرایشی مخصوص این بیماران تولید شده است
که پوشش خوبی برای لکه ها بوده و متناسب با انواع رنگ پوست تولید میشوند. یک راه درمان طولانی دیگر، معالجه با اشعه PUVA است.
این روش بسیار طولانی است و در طی آن بیمار باید 2۲ تا 4 مرتبه در هفته به کلینیک مراجعه کرده و هر بار 15 تا 30 دقیقه تحت تابش اشعه قرا بگیرد، تعداد جلسات برای این درمان 100 تا 300 مرتبه است که گاهی تا یک سال به طول انجامیده و در موارد اندکی، تاثیر چندانی هم ندارد.

اما 50 تا 70 درصد بیماران از این روش نتیجه خوبی گرفته اند. پزشکان در موارد جدی پیسی که هیچ روش درمانی برای آن موثر نبوده، دارویی به نام بنوکین (Benoquin) تجویز میکنند. این دارو موجب میشود که نواحی تیره پوست نیز به طور دائم سفید رنگ شوند، اما این دارو فقط به عنوان آخرین راه حل تجویز میشود.

نکته: در هیچ کجای جهان، هیچ درمان قطعی و غیرقابل بازگشتی برای “بیماری ویتیلیگو” وجود ندارد و غالب روش هایی که پیشنهاد میشود هزینه به شدت بالایی دارد و بعضا برگشت داشته است.

درمان های طبی بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو )

  • درمان با استروئید موضعی

استروئید موضعی می تواند در برگرداندن رنگ به لکه های سفید کمک کند، بخصوص اگر در مراحل اولیه بیماری شروع شود. درمان باید دست کم تا سه ماه ادامه یابد تا نتیجه دیده شود.
این روش ساده ترین و کم عارضه ترین شیوه درمانی می باشد، اما اثر بخشی آن به اندازه روشهای طبی دیگر نمی باشد.

  • پسورالن فتوکموتراپی

احتمالاٌ سودمندترین روش درمانی ویتیلیگو می باشد. اما وقت گیر است و باید مراقبت کافی برای جلوگیری از ایجاد عوارض که گاهی شدید هم هست ، به عمل آید.
پسورالن یا بصورت موضعی روی پوست قرار می گیرد یا از طریق خوراکی مصرف می گردد و سپس بیمار در مدت زمان معینی در معرض اشعه UV-A قرار می گیرد. درمان موضعی برای افرادی که تعداد لکه های سفیدشان کم است (کمتر از 20% سطح بدن)، همچنین افراد زیر 2 سال و افرادی که لکه های محدود و مشخص دارند به کار می رود. درمان خوراکی برای مواردی که بیش از 20% سطح بدن درگیر باشد یا افرادی که به درمان موضعی پسورالن پاسخ نمی دهند، بکار می رود.

  • دپیگمنیشن

عبارت است از بی رنگ کردن باقیمانده پوست بدن تا تا با لکه های سفید همرنگ شود. این روش برای افرادی که بیش از 50% سطح بدنشان درگیر باشد بهترین انتخاب است، اما شخصی که به این روش درمان می شود برای همیشه بطور غیر طبیعی نسبت به نور حساس خواهد بود.

روشهای جراحی بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو )

تمام روشهای جراحی روشهای تجربی هستند، چون اثربخشی و عوارض جانبی آنها بطور کامل مشخص نشده است.

  • پیوند پوست بدن خود فرد.
  • پیوند پوست با استفاده از ایجاد تاول.
  • میکروپیگمانتاسیون (خالکوبی _ Tattoing) : کاشتن رنگدانه در پوست.
  • پیوند ملانوسیتهای کشت داده شده خود فرد.

درمانهای کمکی بیماری برص ( پیسی یا ویتیلیگو )

  • ضد آفتاب ها

افراد مبتلا به ویتیلیگو خصوصا آنهایی که پوست روشن دارند باید از یک ضد آفتاب مناسب استفاده کنند تا آنها را از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کند. بعلاوه ضد آفتاب پوست را از آفتاب سوختگی محافظت می کند و باعث کمتر شدن اختلاف رنگ بین پوست سالم و لکه سفید می گردد .

  • مواد آرایشی

برای افرادی که لکه های ویتیلیگو محدود به نواحی باز بدن باشد، مفید است .

درمان پیسی با گانودرما

حقیقت این هست که هیچ راه موثر قطعی چه شیمیایی و چه گیاهی برای بهبود و “درمان ویتیلیگو” ارائه نشده و در حال حاضر تنها راه درمانی گانودرما میباشد، البته به صورت قطعی نمیتوان گفت با مصرف گانودرما به شکل کامل درمان خواهید شد اما تاثیر پذیری و نقش گانودرما در بهبود، با توجه به مقادیر بسیار زیاد آنتی اکسیدان و همچنین خاصیت آداپتوژن سازی بحثی قطعی هست.

طبق تحقیقات در مورد مصرف کنندگان ، مواردی با بازگشت رنگدانه پوستی همراه بوده اند اما افرادی هم بوده اند که اصلا نتیجه نگرفته اند. در ضمن دوره های درمانی گانودرما نیازمند صبر ، مصرف روزانه و مرتب از قارچ و رعایت نکات مراقبتی عمومی به ویژه در فصل تابستان می باشد که بدون رعایت این نکات نتیجه گیری غیر ممکن خواهد بود .

گانودرما حاوي حدود 422 ترکيبات فعال زيستي مختلف است. که هر یک  خواص منحصر به فرد و ارزشمندی  دارد و میتواند  در کنترل و درمان پیسی بسیار موثر باشد . گانودرما با خاصیت آداپتوژن سازی ،موجب تعادل در بدن میشود . در نتیجه حملات ناشی از سیستم ایمنی بدن که در بیماری پیسی با حمله به سلولهای تولید رنگدانه در پوست رخ میدهد تا حد بسیار زیادی کنترل می شود و به مرور زمان کاهش پیدا می کند و همچنین با تنظیم ترشح سایتو کاین ها که واکنشهای التهابی را در بدن کنترل میکنند، باعث کاهش التهاب سیستماتیک بدن و کنترل بیشتر سیستم ایمنی می شود.

همچنین گانودرما به دلیل دارا بودن مقادیر بسیار زیاد آنتی اکسیدان باعث بازسازی و ترمیم سلولها، بافتها و اعضای بدن می شود . در نتیجه بافتهای پوستی آسیب دیده در اثر بیماری پیسی با ادامه ی مصرف گانودرما بازسازی و ترمیم شده و به مرور زمان باعث بهبود بافتهای پوستی میشود.
همچنین با کاهش استرس و افزایش نشاط موجب کاهش قابل توجه فشارهای عصبی میشود که این موضوع به مقدار بسیار زیادی مانع از ایجاد حملات بعدی در بیمار و پیشگیری محسوس بیماری پیسی می شود.

نحوه مصرف گانودرما برای درمان پیسی : برای درمان پیسی ، مصرف گانودرما هم به شکل خوراکی و هم به شکل ماسک باید صورت پذیرد.

مهم ترین نکات مراقبتی عمومی ویتیلیگو چیست؟

1- از مصرف ذرت (بلال) و مشتقاتش پرهيز كنيد بخصوص اگر با عارضه كوپنر يا پيشرفت مواجه هستيد.

2- بعد از صرف بستني و بعد از استحمام يا شنا و ورزش و نيز با شكم خالي از نوشيدن آب يخ پرهيز كنيد.

3- در هنگام خروج از منزل حتما از ضد آفتاب مناسب با عيار حفاظتي بالا براي محل هاي مبتلا در معرض تابش نور آفتاب استفاده كنيد.

4- از مصرف غذاهاي ديرهضم و سنگين و از پرخوري بخصوص در شب پرهيز كنيد.

5- ناشتا یک یا دو عدد سيب ميل كنيد و نیم ساعت بعد آز آن ميتوانيد صبحانه ميل كنيد.(چاي شيرين ممنوع)

6- خورشت كرفس و ماش ، بوراني اسفناج ، خربزه ، طالبي ، آب هويج ، قارچ مصرفش در اين فصل براي مبتلايان سودمند هست.

تاثیرات روانی برص ( پیسی یا ویتیلیگو ) چیست؟

پیسی میتواند تاثیر عمده ای بر سلامت روانی شخص مبتلا داشته باشد، به خصوص در افرادی که پوست تیره تری دارند، تفاوت رنگ قسمتهای مبتلا و بخشهای عادی به قدری واضح است که میتواند در بسیاری مواقع مشکلات جدی در روحیه شخص ایجاد نماید. در فرهنگ بعضی از ملل، ابتلا به پیسی نوعی ننگ محسوب میشود و افراد مبتلا را شیطان زده و یا بیماری آنها را مرضی خطرناک میدانند و از آنها دوری میکنند.
در بسیاری از افراد، پیشرفت برص بسیار کند است و در عده ای این مشکل خود به خود رفع میشود، اما در کل بیماران مبتلا به پیسی به دلیل نیاز فراوان بدن به ویتامینها و مواد معدنی، باید هر روز طبق دستور پزشک یک دراژه مولتی ویتامین B کمپلکس و همچنین فولیک اسید 1 میلی گرم، ویتامین E 600 تا 800 واحدی و اسید اسکوربیک 100 میلی گرم مصرف کنند. پزشکان چند نوع پماد موضعی نیز تجویز میکنند که میتواند در بعضی موارد مفید واقع شود.