“علت حالت تهوع” پس از غذا خوردن | 12 “درمان حالت تهوع” پس از خوردن غذا

دلیل حالت تهوع,درمان حالت تهوع در صبحانه,رفع حالت تهوع پرخوری,حالت تهوع بعد از خوردن
دلیل حالت تهوع,درمان حالت تهوع در صبحانه,رفع حالت تهوع پرخوری,حالت تهوع بعد از خوردن

چرا پس از خوردن هر غذایی با حالت تهوع مواجه می شویم؟

حالت تهوع و استفراغ طولانی و مداوم می تواند نشانه و علائم مشکلات متعددی باشد از مصمومیت غذایی و آنفولانزا گرفته تا اختلالات روده ای و تومور. در ادامه به برخی از “علت های حالت تهوع” پس از غذا خوردن اشاره کرده ایم.

  • ویروس معده

اگر حالت تهوع مشکلی جدید برای شما محسوب می شود که چند روز از آن می گذرد، احتمالا یک عفونت ویروسی معده دلیل آن است. شما ممکن است با علائم دیگری مانند: تب، معده درد، اسهال، و نشانه های تنفسی مواجه باشید.

یک نمونه در این زمینه گاستروانتریت (التهاب معده و روده) ویروسی است. گاستروانتریت ویروسی به طور معمول بی نیاز از درمان پزشکی بهبود می یابد، اما تامین آب مورد نیاز بدن را فراموش نکنید. اگر علائم بهبود نیافتند، برای پیشگیری از عوارض احتمالی به پزشک مراجعه کنید.

  • استرس

استرس و اضطراب همانطور که در فرهنگ ما دلشوره خوانده می شود، باعث حالت تهوع و اسهال می شود که با استفاده از تکنیک های آرام سازی ذهن قابل درمان است. استرس مزمن و اضطراب می توانند اثر چشمگیری بر عملکردهای بدن داشته باشند. استرس می تواند به تولید برخی مواد شیمیایی و هورمون ها منجر شود که ممکن است بر عملکرد دستگاه گوارش اثرگذار بوده و پس از غذا خوردن موجب حالت تهوع شوند.

  • بارداری

یکی از دلایل شایع حالت تهوع پس از غذا خوردن در بانوان بارداری است. در صورت حالت تهوع پایدار (بیماری صبحگاهی) برای بیش از یک هفته، این احتمال را بررسی کنید. شما ممکن است با نشانه های دیگری مانند: عدم قاعدگی، افزایش وزن و حساسیت به لمس پستان نیز مواجه باشید.

**گوجه فرنگی برای برطرف کردن تهوع صبحگاهی در زنان باردار مفید است.

  • سوء هاضمه مزمن

سوء هاضمه مزمن زمانی رخ می دهد که استرس بیش از حد به دستگاه گوارش شما وارد شده باشد. این شرایط با آروغ زدن مکرر، معده درد، گاز یا نفخ همراهی می شود.

  • بیماری بازگشت اسید معده به مری (GERD)

این بیماری با استفراغ، سوزش سردل و دشواری در بلع همراه است. در این بیماری اسید معده که با غذای گوارش نشده ترکیب شده است به مری باز می گردد. از دیگر علائم آن می توان به سرفه های خشک، درد یا ناراحتی در گلو، و احساس سوزش در سینه اشاره کرد. در صورت مواجهه با این علائم به پزشک مراجعه کنید.

  • درست غذا نخوردن

زمانی که با حالت تهوع پس از غذا خوردن مواجه می شوید باید به شرایط غذا خوردن خود توجه کنید. آیا پرخوری می کنید یا خیلی سریع غذا می خورید؟ ممکن است غذا را به درستی نجویده و قورت دهید. این می تواند موجب “حالت تهوع پس از غذا خوردن” شده و ممکن است سوزش سردل و سوء هاضمه را در پی داشته باشد.

  • زخم گوارشی

زخم گوارشی اغلب به واسطه باکتری هلیکوباکتر پیلوری که به معده حمله می کند، شکل می گیرد. همچنین، استفاده بلند مدت از داروهای مسکن که به دیواره داخلی معده آسیب می رساند، می تواند موجب بروز زخم گوارشی شود. نشانه مشخص زخم گوارشی درد سوزناک در قسمت بالایی شکم است که به ویژه هنگام خالی بودن معده رخ می دهد و ممکن است موجب بروز حالت تهوع پس از خوردن وعده های غذایی شود.

  • سنگ کیسه صفرا

زمانی که غذای چرب می خورید ممکن است حالت تهوع و معده درد در قسمت بالای سمت راست شکم شکل بگیرد. در صورت مواجهه با این شرایط برای بررسی ابتلا به سنگ کیسه صفرا به پزشک مراجعه کنید.

  • عدم تحمل یا آلرژی های غذایی

حالت تهوع می تواند به خاطر حساسیت به بعضی مواد غذایی ایجاد شود. بهتر است هر بار که حالت تهوع به شما دست می دهد تمام غذاهایی که در 12 ساعت گذشته خورده اید را روی کاغذ بیاورید تا بعد از مدتی بتوانبد با پیدا کردن موارد مشترک، مواد غذایی که به آن حساسیت دارید را پیدا کنید.

عدم تحمل و آلرژی های غذایی به واسطه واکنش سیستم ایمنی بدن به برخی مواد غذایی، مانند: ماهی، نرم تنان صدفدار، بادام زمینی، گردو و تخم مرغ شکل می گیرند که می توانند موجب نشانه هایی مانند: حالت تهوع و استفراغ شوند. بهترین روش برای درمان این شرایط پرهیز از غذاهایی است که موجب بروز علائم می شوند.

**پروتئین موجود در تخم مرغ می تواند در برخی افراد ایجاد حساسیت کرده و منجر به بروز علائم آلرژی غذایی شود. سردرد، کهیر، خارش پوست، حالت تهوع و استفراغ و درد معده از علائم شایع آلرژی به تخم مرغ است.

  • حساسیت شدید به لاکتوز

اگر شما از آن دسته افرادی باشید که مواد لبنی را به خوبی نمی توانید هضم کنید یا بعد از مصرف حالت تهوع پیدا می کنید، شما به لاکتوز حساس هستید. این آخر دنیا نیست. دارو هایی هستند که با مصرف قبل از غذا، به شما در هضم بهتر لاکتوز کمک می کنند و دیگر اینکه می توانید مواد لبنی بدون لاکتوز مصرف کنید

  • سندرم استفراغ دوره ای

این شرایط موجب می شود تا حالت تهوع و استفراغ را بدون علائمی دیگر برای مدتی طولانی تجربه کنید. این حملات ممکن است برای چند روز ادامه داشته باشند و به صورت دوره ای تکرار شوند.

  • میگرن

برخی افراد که دارای سابقه سردردهای مزمن یا میگرن هستند، حالت تهوع و همچنین استفراغ و سرگیجه پس از وعده های غذایی را تجربه می کنند.

  • آپاندیسیت

“حالت تهوع و استفراغ حاد” ممکن است نشانه ای از آپاندیسیت باشد. این شرایط به طور معمول با درد شکمی شدید در قسمت پایین سمت راست همراه است. در صورت مواجهه با این شرایط به سرعت به پزشک مراجعه کنید زیرا آپاندیس ممکن است طی چند ساعت پاره شود و عوارض جدی به همراه داشته باشد.

  • مصرف چای سبز

خاصیت چای سبز بسیار بیشتر از عوارض جانبی آن است.از آن جایی که چای سبز نیز حاوی کافئین است، مصرف زیاد آن بدخلقی، بی خوابی، تپش قلب و سرگیجه، حالت تهوع، اسهال، سردرد و بی اشتهایی ایجاد می کند.

درمان حالت تهوع پس از خوردن غذا

1- عادات غذا خوردن خود را تغییر دهید و وعده های غذایی خود را افزایش داده اما حجم آن را کمتر کنید و غذا را به خوبی بجوید.

2- رژیم غذایی خود را تغییر دهید و غذاهایی که موجب حالت تهوع می شوند را از رژیم غذایی خود حذف کنید و از خوردن غذاهای بسیار تند یا چرب و غذاهایی که بیش از حد داغ یا سرد هستید، پرهیز کنید.

3- تن‌آرامی را مد نظر قرار دهید و استرس را تا حد امکان با انجام یوگا، مدیتیشن، یا فعالیت های کاهنده استرس دیگر کاهش دهید و مدیریت خشم و مدیریت زمان را تمرین کنید تا استرس را زیر کنترل خود درآورید.

4- از غذا خوردن در اتاق های بیش از حد گرم یا شلوغ پرهیز کنید زیرا می تواند احساس کم آبی و حالت تهوع را در بدن ایجاد کند.

5- از محرک ها پرهیز کنید. از محیط های محرک که می توانند موجب حالت تهوع شوند پرهیز کنید ، از آن جمله می توان به روایح غذاها، عطرها، مواد شیمیایی، دود خودرو، دود سیگار و روایح محرک دیگر اشاره کرد.

6- برخی غذاها می توانند به کنترل حالت تهوع کمک کنند و گوارش را بهبود ببخشند، چای نعناع یا چای بابونه برای تسکین دستگاه گوارش پس از وعده های غذایی مفید هستد. مصرف غلات، زنجبیل، سبزیجات برگدار سبز و میوه ها می تواند به بهبود حالت تهوع کمک کند.

7- از الکل و سیگار پرهیز کنید.

8- به آرامی از جای خود بلند شوید و تحرک نداشته باشید تا وقتی که حالتان خوب شود. تحرک حالت تهوع را بدتر می کند.

9- نصف قاشق جوش شیرین را در یک فنجان آب حل کنید و سریع بنوشید. طعم بسیار بدی دارد اما تاثیر درمانی سریعی نیز خواهد داشت.

10- دارو مصرف کنید. از داروهای بدون نسخه ضد تهوع و همچنین داروهای سوزش سردل و سوء هاضمه استفاده کنید. برخی از داروها جهت بهبود تهوع و استفراغ بدون نسخه قابل تهیه می ‏باشند. از بین این داروها می‏ توان بعضی داروها از گروه آنتی هیستامین ها را مثال زد مانند: دیمن ‏هیدرینات، هیداینات و مکلزین هیدروکلراید. علت حالت تهوع خود را در داروخانه ذکر کنید و داروی مناسب را خریداری کنید. اگر با حالت تهوع پایدار مواجه هستید، با پزشک برای تجویز دارو و بهبود این ناراحتی صحبت کنید.

11- نعنا اسپاسم و تشنج موجود در معده را متوقف می کند و حالت تهوع را بهبود می بخشید.

12- یک ماده درمانی سنتی و بسیار مؤثر. ریشه تازه زنجبیل بهتر است. ریشه زنجبیل را بکوبید و خورد کنید و یک قاشق چایخوری از آن را درون یک فنجان آب جوش بریزید  و بگذارید تا برای 10 دقیقه دم بکشد، سپس بنوشید. اگر ریشه تازه زنجبیل در دسترس نبود، از پودر خشک و آماده برای تهیه چای و دمکرده استفاده کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

1- اگر با تب شدید، استفراغ و تغییر در هوشیاری مواجه هستید.

2- اگر با مدفوع خون آلود یا مدفوع سیاه و قیری مواجه هستید.

3- اگر علائم برای بیش از سه روز ادامه داشته اند.

4- اگر علائم تشدید شده اند.

5- اگر حالت تهوع و استفراغ پس از خوردن غذاهای دریایی یا قارچ شکل گرفته اند.

6- اگر با کم آبی شدید به همراه خشکی دهان، خستگی، کاهش ادرار، ضربان سریع قلب و افزایش تعداد تنفس مواجه هستید.

 

منبع:salamatnews.com–ingooneh.com