دلایل خارش پوست سر چیست؟|درمان خارش پوست سر|شامپو و درمان خانگی

علت خارش پوست سر و بدن,درمان خانگی خارش سر,شامپو ضد خارش پوست سر
علت خارش پوست سر و بدن,درمان خانگی خارش سر,شامپو ضد خارش پوست سر

علت خارش سر

“علت خارش سر” بسیار متفاوت است، افرادی که دچار خارش سر می‌شوند، باید برای بررسی علت دقیق به پزشک مراجعه کنند. خارش بدون علت موی سر، می‌‌تواند علل مختلفی داشته باشد، که از جمله آن می‌توان به حساسیت یا آلرژی اشاره کرد.

در بیشتر مواقع افراد در یک فصل خاص، به‌ خصوص تابستان، نسبت به شامپوی مصرفی دچار حساسیت می‌شوند، که به افراد توصیه می‌شود، شامپوی مصرفی خود را، تحت نظر پزشک به‌ صورت موقت تغییر دهند.

عوامل بروز خارش پوست سر

درماتیت یا التهاب پوستی نیز از دیگر عوامل بروز خارش پوست و یا موی سر است، اگر خارش سر بدون علامت باشد، نگران‌کننده نیست، اما اگر با علائم پوستی نظیر التهاب، تورم، شوره، ایجاد پوسته‌های خشک سفید رنگ و … همراه باشد، نیاز به بررسی بیشتر و تجویز دارو دارد.

براساس نوع علامت، علت خارش می‌تواند متفاوت باشد، از جمله دلایل اصلی خارش سر می‌توان به پسوریازیس، عفونت قارچی، شپش سر و خشکی پوست سر اشاره کرد. نوع درمان خارش سر، بر اساس علت بروز آن، بسیار متفاوت است؛ به‌همین دلیل به افراد توصیه می‌شود، به‌محض بروز خارش سر به پزشک مراجعه کنند.

راه های درمان خارش پوست سر

برخلاف عقیده برخی ها باید سر را به اندازه بشوئید. شستن بیش از حد سر با صابون یا شامپو نه تنها موها را خرد می کند، بلکه چربی های لازم روی پوست را هم از بین می برد که به خارش آن منجر می گردد.

شامپوی مناسب برای درمان خارش پوست سر

افرادی که مبتلا به اگزمای سبوره هستند، می توانند با استحمام مکرر و استفاده از شامپوهایی که حاوی املاحی مثل: زینک، سلنیوم، سولفور هستند، درمان شوند. برای آن دسته از افرادی که دلیل خارش سرشان خشکی پوست است شامپو های حاوی روغن شترمرغ بهترین پیشنهاد هستند.

درمان خانگی خارش پوست سر

روغن بادام یا روغن زیتون

از روغن بادام یا روغن زیتون برای این منظور استفاده نمایید. روغن را کمی گرم کنید و با دسته دسته کردن موهایتان، به آرامی آنرا به پوست سرتان بمالید. کمی پوست سرتان را ماساژ دهید و اجازه دهید چند ساعتی روی سرتان بماند.

برس کشیدن موها باعث افزایش گردش خون در پوست سرتان خواهد شد به همین دلیل یک برس نرم انتخاب کنید و با آن موهایتان را شانه بزنیذ همین اتفاق، مقداری خارش پوست سرتان را کاهش می دهد. زمانی که موهایتان خیس است، برس نکشید، چرا که باعث خواهد شد موهایتان براحتی کنده شود و پوست سرتان هم خارش بگیرد.

مطلب مرتبط: “شپش” | علت شیوع و انتقال شپش | درمان دارویی و خانگی شپش | شپش سر کودکان

آب لیمو

با اینکه ریختن آب لیمو روی منطقه تحریک پذیر پوست سر، به نظر درست نمی آید اما متخصصان آن را به عنوان راهی برای مقابله با خارش پوست کف سر توصیه می کنند (اگر روی سرتان زخم شده از آب لیمو استفاده نکنید، مگر اینکه کمی سوزش برایتان مهم نباشد).

باید دو قاشق غذا خوری آب لیمو را روی پوست کف سرتان بریزید و سپس با آب شستشو دهید. شستشو را با ریختن یک قاشق غذا خوری آب لیمو در یک فنجان آب همراه کنید.

ظاهرا اسیدیته آب لیمو، مواد شیمیایی روی پوست سر را متعادل می کند که به کنترل شوره سر نیز کمک خواهد کرد.

روغن دانه کنجد

یکی از ساده ترین راه های آرام کردن خارش کف سر، استفاده از روغن دانه کنجد است که نسبتا ارزان بوده و در بیشتر فروشگاه ها هم پیدا می شود.

نحوه استفاده به این شکل است که باید مقداری روغن دانه کنجد گرم شده را قبل از اینکه به رخت خواب بروید، کف سرتان ماساژ دهید. قبل از اینکه به رخت خواب بروید با این روغن منطقه تحت تاثیر قرار گرفته را به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید و سپس اجازه دهید روی سرتان بماند ( موهای خود را در یک حوله گرم بپیچید ).

نمک

مالیدن نمک روی پوست با آنچه در ذهنتان دارید متضاد است. با این حال متخصصان، نمک را نیز در لیست درمان مشکلات آزار دهنده پوست کف سر قرار داده اند.

نمک را مستقیم روی پوست خشک شده بریزید و سپس با استفاده از انگشتان خود کاری کنید از بین موها عبور کند و به پوست برسد. سایش نمک به پوست کف سر کمک می کند، پوست های مرده از بین بروند و پوست جدیدی جایگزین شود. در پایان هم می توانید کار را با یک شامپوی مناسب تمام کنید.

جوش شیرین

بسیاری از مردم در آشپزخانه خود مقداری جوش شیرین دارند. جوش شیرین اما به غیر از پخت و پز مصارف دیگری نیز دارد و می تواند خارش پوست کف سر را تا حدود زیادی رفع کند.

جوش شیرین طبیعتی قلیایی دارد تا به مواد شیمیایی بالای سرتان تعادل ببخشد. با استفاده از مقداری آب و جوش شیرین برای خود خمیر درست کنید و به کف سرتان بمالید. قبل از اینکه موها و کف سر را آب بکشید اجازه دهید این خمیر 15 دقیقه روی پوست بماند.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یک درمان کاملا طبیعی است و در خیلی از شامپوها نیز به کار می رود. حتی می توانید خودتان در خانه این گیاه را پرورش دهید و از خواص درمانیش بهره مند شوید.

می توانید از ماده ژله ای که داخل برگ ها رشد می کند برای آرام کردن سوزش پوست کف سر استفاده کنید چون حاوی ترکیبات آنتی باکتریال و ضد قارچ است که می توانند باعث بهبود طولانی مدت پوست شوند. تاثیر خنک کننده آلوئه ورا می تواند تمام سوختگی ها و خارش ها را التیام ببخشد.

روغن نارگیل

روغن نارگیل را هم به لطف استفاده های زیادش در آشپزی و مراقبت از پوست می توان به راحتی پیدا کرد. این التیام بخش طبیعی را به عنوان راه حلی عالی برای از بین بردن خشکی پوست کف سر می شناسند.

استفاده اش بسیار ساده است، فقط کافی است مقداری از آن را روی پوست کف سر ماساژ دهید. بعد از مالیدن آن به پوست کف سر اجازه دهید مقداری بماند و سپس بشویید. بعد استفاده از روغن نارگیل ممکن است موهایتان کمی چرب شود اما بوی فوق العاده ای می گیرند.

نکته: استرس و اظطراب در کنار هزاران مشکل داخلی و روانی و.. موجب “خارش پوست سر” هم می شود.

منابع: دکتر کرمانی–سلامت نیوز