چگونه دندان درد را در خانه درمان کنیم؟ | چگونه می توان دندان درد را از بین برد؟

درمان دندان درد,درمان سریع دندان درد,روش های خانگی و فوری برای تسکین و درمان دندان درد
درمان دندان درد,درمان سریع دندان درد,روش های خانگی و فوری برای تسکین و درمان دندان درد

دلیل دندان درد چیست؟

  • فرسودگی مینای دندان
  • پوسیدگی دندان
  • التهاب مغز دندان
  • التهاب لثه (پریودنتیت)
  • دندان قروچه (فشردن یا ساییدن دندا‌ن‌ها بر هم)
  • فشار سینوس‌ها
  • نشانگان‌ مفصل‌ گیجگاهی‌ فکی
  • درد قفسه سینه (آنژین قلبی)
  • سکته‌ قلبی

درمان های خانگی برای تسکین فوری دندان درد

داروهای خوراکی اولین و بهترین گزینه برای کنترل دندان درد شما هستند. به شرطی که منع مصرفی در مورد داروهای خوراکی ضد درد که به آن ها اشاره می شود، نداشته باشید. قرص های روی پیشخوان دارو خانه ها (OTC) در کنترل درد های دندانی موثرند. ایبوپروفن و استامینوفن شایع ترین و موثرترین دارو ها از این دسته هستند.

برخلاف تصور عموم مردم که فکر می کنند قرص مفنامیک اسید برای “کاهش درد دندان” مناسب است ، قرص یا شکل ژلاتینی/کپسولی ایبوپروفن مناسب ترین دارویی است که می توانید به قیمت ارزان و بدون نسخه برای کاهش درد دندان خود تهیه کنید. قرص های ترکیبی ضد درد حاوی ایبوپروفن هم برای این منظور بسیار مناسبند.

این دارو ها را می توانید با مصرف دو قرص یا کپسول شروع کنید و تا زمان مراجعه به دندانپزشک هر شش ساعت تا چهار ساعت یک قرص ادامه دهید.

جویدن آدامس

اگر داخل دندانتان حفره ایجاد شده و درد دندان تان با حرارت یا برخورد غذا تحریک می شود، میتوانید با آدامس (ترجیحا بدون قند) یا پنبه تمیز داخل اتاقک حفره را به طور موقت بپوشانید. از خوردن غذاها و نوشیدنی های خیلی گرم، خیلی سرد و شیرین اجتناب کنید.

استفاده از بالش بلند

در درد های نبض دار که موقع خوابیدن شما شروع میشود یا از خواب بیدارتان می کند، یک بالش بلند طوری که سرتان بلند تر از بدنتان قرار گیرد ممکن است اجازه بدهد که تا صبح بتوانید بخوابید.

روغن میخک

یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده بی‌حس کننده‌هایی که دندانپزشکان بر روی دندان بیمار استفاده می‌کنند میخک است. روش‌های مختلفی برای استفاده از میخک بر روی دندان وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید از روغن میخک استفاده کنید. برای اینکار کمی روغن میخک و روغن زیتون را مخلوط کنید و با پنبه روی دندان خود بگذارید.

ترکیب نمک و فلفل سیاه

به کار بردن مخلوط نمک و فلفل زمانی که یک دندان بی نهایت حساس و دردناک می شود می تواند بسیار عالی و موثر باشد، زیرا هر دو مواد تشکیل دهنده این مخلوط دارای خواص آنتی باکتریال، ضد التهابی و کاهش دهنده درد می باشند. مقادیر مساوی نمک و فلفل سیاه را با چند قطره آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود. این خمیر را بطور مستقیم روی دندان عفونی یا دردناک قرار داده و اجازه دهید برای چند دقیقه بماند. این کار را چند روز تکرار کنید.

استفاده از آب اکسیژنه

کمی آب اکسیژنه سه درصد را غرغره کنید. از این محلول تنها برای شستشو استفاده کنید و پس از چرخاندن آن در دهانتان، محلول را بیرون بریزید سپس چند بار دهانتان را با آب خالی بشویید.

روغن نعناع

از مواد طبیعی تشکیل دهنده نعناع، سالانه برای ساخت ژل‌ها، کرم‌ها و اسپری‌های بی حس کننده و تسکین دهنده درد استفاده می‌شود. این ماده یکی از مسکن‌های عالی است که در طبیعت یافت می‌شود. برای اینکه بتوانید از این روغن استفاده کنید، ۱۰ الی ۱۵ قطره از آن را با دو قاشق غذاخوری روغن خنثی(همچون روغن دانه انگور یا روغن زیتون) ترکیب نمایید. این روغن باید قبل از مصرف رقیق شود تا باعث تحریک دهان و ناحیه دندان نشود. یک پنبه تمیز بردارید و در محلول فرو ببرید. سپس آن را در اطراف دندان مورد نظر قرار دهید.

عصاره وانیل

یکی دیگر از درمان های خانگی کاهش درد دندان استفاده از عصاره وانیل می باشد که به بیحس و کرخت کردن درد کمک می کند. به علاوه، وانیل تاثیر آرام کننده نیز دارد. یک گوش پاک کن را به مقداری عصاره وانیل آغشته سازید و روی دندان دردناک بمالید.این کار را چند بار در روز انجام دهید تا دردتان تسکین یابد.

آب نمک گرم

این ماده می‌تواند فرآیند پوسیدگی دندان را کندتر کند و از دندان درد بکاهد. آب نمک گرم باعث می‌شود آب اضافی موجود در بافت‌ها خارج شود. برای اینکار به یک پیمانه آب گرم و یک دوم قاشق چایخوری نمک دریایی نیاز دارید. نمک و آب را در یک ظرف ترکیب کنید و به مدت یک دقیقه در دهان نگه دارید. اینکار را در طول روز بارها تکرار کنید.

استفاده از کمپرس یخ

چند قالب یخ را در یک کیسه پلاستیکی بریزید سپس پارچه نازکی را دور کیسه بپیچید و برای بی‌حس شدن دندانتان، ۱۵ دقیقه آن را روی قسمتی از صورت خود که دندان دردناک در آن محدوده وجود دارد، بگذارید.

سیر

یکی از خواص سیر از بین بردن عفونت است، استفاده از سیر می تواند دندان درد را به میزان زیادی تسکین دهد. سیر دارای خواص آنتی بیوتیک و دیگر خواص دارویی است که می تواند برای کاهش درد بسیار موثر باشد. یک حبه سیر رنده شده یا کمی پودر سیر را با مقداری نمک مخلوط کرده و بطور مستقیم روی دندان دردناک قرار دهید تا درد را بهبود بخشد. اگر با خوردن سیر مشکلی ندارید، می توانید یک یا دو حبه سیر خام را بجوید تا دردتان را ساکت کند. این درمان طبیعی را به مدت چند روز تکرار کنید تا نتیجه آن را ببینید.

آویشن

افرادى که از دندان درد رنج مى برند چنانچه نصف قاشق مرباخورى برگ و گل آویشن تازه با یک چهارم قاشق مرباخورى زیره و کمى سرکه در دهان ریخته و مضمضه نمایند و به مدت چند دقیقه چیزى نخورند موجب تسکین دندان درد آنها مى گردد. همچنین نگه داشتن مقداری عرق آویشن غلیظ به همراه نمک ، روی دندانی که درد می کند، می تواند به خوبی درد آن را کاهش دهد.

لیدوکائین

استفاده از بی حس کننده های لیدوکائین معمولا توصیه نمی‌ شود و اگر گزینه‌ های درمانی دیگر موثر بود بهتر است از آن استفاده نشود. لیدوکائین نیز در درمان دندان درد موثر است. قرار دادن لیدوکائین بر روی دندان می‌ تواند تا حدودی درد آن را کمتر نماید.

نکته: البته باید توجه داشته باشید این داروهای گیاهی تا زمانی برای کاهش درد دندان شما مناسب هستند که عفونت و پوسیدگی به عصب دندان نرسیده باشد، اگر آسیب به عصب دندان شما رسیده باشد حتما باید به دندان پزشک مراجعه کنید.