چگونه سردرد سینوزیت را از بین ببریم ؟ | چگونه از سردرد سینوزیت خلاص شویم؟

پیشگیری از سینوزیت,تشخیص سینوزیت,راه‌ های درمان سردرد های سینوسی
پیشگیری از سینوزیت,تشخیص سینوزیت,راه‌ های درمان سردرد های سینوسی

سینوزیت چیست و چگونه به وجود می آید؟

سینوس ها حفره های استخوانی پر از هوا هستند که در جمجمه و نزدیک بینی قرار دارند. سینوس ها پوشیده از سلول هایی هستند که بلغم (مخاط) تولید می کنند. کار بلغم تولید شده نرم نگه داشتن منطقه در حین تنفس است.

در صورت بروز عفونت باکتریایی یا ویروسی، این بافت های نرم دچار التهاب شده و مشکل معروف به سینوزیت بروز می کند. این بیماری در ترشحات تولیدشده مشکل ایجاد کرده و باعث افزایش حجم آنها می شود. علاوه بر این رنگ آنها نیز تغییر کرده و به رنگ زرد و سبز در می آید. تمام این مسائل باعث ایجاد سردرد و احساس فشار در بینی و همچنین قسمت فوقانی سر می شود.

عفونت سینوس در اثر سرماخوردگی و یا واکنش به عوامل آلاینده محیط تشدید شده و حاد می شود. علاوه بر این ممکن است که سینوزیت مزمن شده و بین 10 تا 12 هفته طول بکشد.

علت بروز سینوزیت چیست؟

انحراف تیغه بینی، بزرگی شاخک‌های موجود در بینی از جمله عواملی است که موجب سینوزیت می شود. سرماخوردگی نیز ممکن است موجب سینوزیت شود، اما زمانی که التهاب و تورم ایجاد شده از سرماخوردگی همراه با عفونت باشد، ممکن است هر سرماخوردگی همراه با سردرد با سینوزیت اشتباه گرفته شود.

آلرژی نمی‌تواند در ایجاد سینوزیت موثر باشد، زمانی که آلرژی پیشرفته می‌شود، موجب پُلیپ می‌شود. این نوع آلرژی و پلیپ ممکن است موجب سینوزیت شوند اما باز هم نباید هر نوع آلرژی را عامل بروز سینوزیت دانست.

انواع سینوزیت کدامند؟

  • سینوزیت حاد

در صورت حاد بودن، سینوزیت بین ۲ تا ۴ هفته بطول می‌انجامد. سینوزیت حاد عمدتا در پی سرماخوردگی و آنفلوآنزا بروز می‌کند. عفونت اولیه به مخاط سینوس‌ها هجوم آورده و التهاب در آن‌ها ایجاد می‌کند. “سینوزیت حاد” علائمی چون سردرد، سنگینی سر و ترشحات بینی دارد.

  • سینوزیت مزمن

سینوزیت وقتی بیش از چهار هفته تداوم می‌یابد، مزمن می‌شود. “سینوزیت مزمن” ممکن است تا سال‌ها گریبان‌گیر بیمار شود و عموما توسط عوامل آلرژی‌زا و عفونت‌های باکتریایی ایجاد می‌شود. آسم و اختلالات آلرژیک مزمن نیز عموما باعث ایجاد سینوزیت مزمن می‌شوند.

۲۰ درصد از بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن،به پولیپ بینی نیز مبتلا می‌شوند. در عین حال در سینوزیت مزمن، سردرد نداریم و این بیماری با ترشحات پشت بینی همراه است. در این نوع سینوزیت، تغییر صدا و سرفه نیز دیده می‌شود. اگر در سینوزیت مزمن سردرد رخ دهد، فرد یا دچار عارضه دیگری شده یا سینوزیت روند حاد پیدا کرده است.

راه‌های تشخیص سینوزیت چیست؟

معاینه بالینی همراه با معاینه‌ای که از بینی گرفته می‌شود و شرح حال بیمار، از “راه‌های تشخیص سینوزیت” است که اگر با اسکن بدون تزریق همراه شود، یک تشخیص قطعی را به بیمار می‌دهد.

سینوزیت چه عوارضی دارد؟

اگر سینوزیت درمان نشود، ممکن است عارضه چشمی، مغزی و عوارض جدی مانند: مننژیت را به دنبال داشته باشد. همچنین عوارض مخفی این بیماری در موارد نادری ممکن است منجر به مرگ شود. توصیه ما این است بیمارانی که بیماری زمینه‌ای به همراه سینوزیت دارند، حتما باید درمان شوند.

راه‌های پیشگیری از سینوزیت چیست؟

  • هنگام خروج از منزل در فصول سرد سال، بوسیله شال و کلاه سینوس‌های خود را گرم نگه دارید
  • در منزل از دستگاه‌های تصفیه هوا استفاده کنید
  • از شنا کردن و شیرجه رفتن پرهیز کنید
  • از نوشیدن مایعات خیلی سرد پرهیز کنید
  • استرس خود را کنترل کنید
  • عوامل آغازگر آلرژی را از محیط زندگی خود حذف کنید
  • از تغییرات دمایی شدید اجتناب کنید، از هواهای خیلی گرم و یا خیلی سرد نیز دوری کنید
  • از تماس با افرادی که مبتلا به سرماخوردگی و یا عفونت ویروسی مجاری تنفسی فوقانی هستند، اجتناب کنید
  • آلرژی را تحت کنترل در آورید
  • به‌ منظور برخورداری از سیستم ایمنی قوی باید تغذیه مناسبی داشته باشید
  • بطور منظم ورزش کرده و فعالیت بدنی داشته باشید
  • علائم سرماخودرگی را فورا درمان کنید
  • حداقل روزی ۷ لیوان آب بنوشید
  • از مصرف مشروبات الکلی اجتناب ورزید(الکل باعث تورم مخاط بینی و سینوس‌ها می‌شود)
  • رعایت بهداشت (شستن منظم دست ها به ویژه قبل از غذا و پس از دست دادن با دیگران)
  • از استعمال سیگار، استنشاق دود سیگار و از هوای آلوده پرهیز کنید
  • عطر و ادکلن نیز می‌توانند باعث تورم مخاط بینی شوند، بنابراین از آنها اجتناب کنید
  • از دستگاه بخور و رطوبت ساز در خانه استفاده کنید
  • از مصرف زیاد لبنیات خودداری کنید (مصرف بیش از حد لبنیات باعث غلیظ شدن ترشحات می‌شود)
  • از سفرهای هوایی پرهیز کنید (حداقل پیش از سفرهای هوایی از قطره ضد احتقان استفاده کنید)
  • رطوبت منزل خود را کنترل کنید(هوای خیلی خشک و یا خیلی مرطوب سینوزیت را تشدید می‌کند)

نکته: متاسفانه تعداد افراد واقعی که سینوزیت دارند از تعداد افرادی که به اشتباه تشخیص به سینوزیت داده می‌شوند، کمتر است. در این مواقع “سردردهای سینوزیتی” با سردردهای یک طرفه مانند: سردرد و میگرن عصبی یا بعضی از سردردهایی که با بروز آلرژی رخ می‌دهد، اشتباه گرفته می‌شود.

راه‌ های درمان سینوزیت چیست؟

از راه‌ های درمانی در مرحله حاد، می توان به کنترل عفونت و پیشگیری از بروز سینوزیت مکرر، اشاره کرد. در عین حال اگر عواملی همچون انحراف بینی یا بزرگ بودن شاخک‌ های بینی دیده شود، باید از راه جراحی درمان شود. اما جای نگرانی نیست، چرا که در گذشته جراحی سخت بوده و اکنون با جراحی آندوسکوپی سینوس، راحت‌تر این کار انجام می‌شود.

در درمان مرحله مزمن، از روش‌ های دارو درمانی استفاده می‌شود. مصرف آنتی بیوتیک های مختلف در حداقل زمان ۱۰ روز تا ۲ هفته، داروهای ضد احتقان (ضد گرفتگی) که برای باز شدن راه بینی و گلو تجویز می‌شود، شست‌وشو با سِرُم و بخور کردن از دیگر راه‌ های درمان سینوزیت است. اگر بخور سرد استفاده شود، اثر ضد التهابی نیز دارد. اما نکته قابل توجه در “درمان سینوزیت” این است که درمان ناقص و دو – سه روزه این بیماری تنها باعث مقاوم شدن میکروب‌ها می‌شود و هیچ نتیجه مثبتی ندارد. ‌

مصرف فراوان مایعات به ویژه مایعات گرم مانند چای و سوپ، موجب رقیق شدن ترشحات و دفع راحت آنها می‌شود.

بیمار سینوزیتی که زمینه آلرژی دارد باید به درمان آلرژی بپردازد. همچنین کسانی که مقاومت ایمنی بدنشان کم است یا بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مستعد ابتلا به سینوزیت هستند. بنابراین باید بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت را کنترل کنند و ضعف ایمنی بدن خود را از بین ببرند.

درمان سردرد سینوزیتی در طب سنتی

1- ترکیب ریشه زنجبیل با سرکه سیب یک درمان طبیعی و موثر برای تسکین سینوزیت است. این دو ماده غذایی شهرت زیادی در کاهش التهاب، خواص آنتی اکسیدانی و برطرف کردن احتقان دارند و بیماری های زیادی را درمان می کنند. تهیه یک داروی طبیعی از این دو ماده غذایی با مازاد ترشحات سینوس ها مقابله کرده و شما را از شر عفونت های ویروسی و باکتری ها و همچنین التهاب ها خلاص می کند.

2- یک پیاز را خرد کنید و در یک ظرف آب جوش بریزید و به مدت ۵ دقیقه بجوشانید، و بخار آن را به مدت ۵ دقیقه تنفس کنید. سپس محلول را صاف کنید و بنوشید. این درمان را چند بار در روز و به مدت یک هفته انجام دهید تا التهاب سینوس‌ها کاملاً از بین برود.

3- دو حبه سیر را خورد کنید و در آب جوش بریزد و بخار آن را تنفس کنید. این کار را چند بار در روز تا بهبود بیماری تکرار کنید. همچنین می‌توانید دو تا سه حبه سیر تازه در روز بخورید یا از آن در سوپ به همراه پیاز، ترب و فلفل استفاده کنید.

مطلب مرتبط: خواص بی نظیر سیر

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع:isna.ir