چگونه شیر مادر را فریز می کنیم | شیوه اصولی ذخیره و نگهداری شیر مادر

نگهداری شیر مادر در دمای خانه,روش گرم كردن شير مادر,شرایط و زمان نگهداری از شیر مادر
نگهداری شیر مادر در دمای خانه,روش گرم كردن شير مادر,شرایط و زمان نگهداری از شیر مادر

آمادگی اوليه برای دوشيدن شير

زمانی از روز را برای دوشيدن شير انتخاب كنید كه پستان پر از شير باشد، در بيشتر مادران صبح‌ ها پستان‌ ها پرتر است ولی عملا در هر موقعی از روز می توان پستان‌ ها را دوشيد. برای مثال می توان از هر وعده تغذيه شيرخوار، شير اضافی همان پستانی كه كاملا تخليه نشده و يا پستانی كه شيرخوار از آن شير نخورده است را دوشيد و ذخيره كرد.

بهتر است 10 – 20 دقيقه قبل از شروع دوشيدن شير، مادر كمی استراحت كند و يک نوشيدنی مثل آب‌ ميوه و ترجيحا نوشيدنی های گرم (به جزه قهوه) مانند شير، چای كم‌ رنگ يا سوپ بخورد.

مايعات گرم بيشتر از مايعات سرد به ترشح شير كمک می كنند. مادرانی كه سيگار می كشند و نتوانسته‌ اند آن را ترک كنند قبل از دوشيدن شير بايد از مصرف سيگار پرهيز كنند. برای بهتر جريان يافتن شير و رگ كردن پستان، قبل از دوشيدن شير توصيه می شود يک حوله گرم و مرطوب به مدت 5 – 10 دقيقه روي پستان و نوک آن قرار داده شود.

حمام كردن، ماساژ پستان، ماساژ ستون فقرات ناحيه پشت و يا نوك پستان هر كدام به مدت يك تا دو دقيقه هم به اين كار كمك مي‌كند. براي ماساژ پستان بايد يك دست را زير پستان و دست ديگر را بالاي آن قرار داد و با حركت يك يا هر دو دست همزمان با هم از طرف قفسه سينه به طرف نوك پستان، مجاري شير را لمس نمود تا شير به طرف مخازن آن‌كه در زير هاله پستان قرار دارند، جريان پيدا كند. وسايلي كه براي دوشيدن شير به كار مي‌روند بايد تميز و در صورت امكان عاري از ميكروب يعني استريل باشند به ويژه در موارد تغذيه نوزاد نارس و يا زمان بستری در بيمارستان.

مطلب مرتبط: فواید شیر مادر و روش های افزایش شیر مادر

مناسب ترین ظروف برای ذخيره كردن شير دوشيده شده مادر کدام است؟

ظروف شيشه‌اي بهترين انتخاب براي جمع‌آوري و ذخيره كردن شير هستند. چون مواد حفاظتي، پروتئين‌هاي شير و مواد ايمني بخش را به خود جذب نمي‌كنند، خراش برنمي‌دارند و به سادگي تميز شده و سبب حفاظت شير از آلودگي مي‌شوند. ظروف پلاستيكي با جنس مخصوص و سخت (پلي پروپيلن) انتخاب دوم هستند.

مدت زمان نگهداری شیر مادر

1- شیر تازه: 4 ساعت در دمای اتاق
اگر برنامه ای برای مصرف شیر اضافه تا دو روز آینده ندارید آن را در وعده های 50- 100 سی سی ( یا هر مقداری که در یک وعده به فرزندتان می دهید) فریز کنید.

2- شیر مادر در یخچال: 48 ساعت
شیر تازه ای که ظرف 4 ساعت از زمان دوشیدن در یخچال خنک بماند تا 48 ساعت تازه باقی خواهد ماند.

3- شیر فریز شده: 9 ماه در فریزر
اگر شیر تازه را بدون نگهداری در یخچال و بلافاصله بعد از دوشیدن فریز کنید بیشتر باکتری های مفیدش حفظ خواهد شد روی ظرف، برچسب انقضا بزنید تا چیزی فراموش تان نشود.

4- شیر منجمد: 24 ساعت در یخچال
شیر منجمد و سفت را در یخچال در یک کاسه آب گرم بگذارید و از قرار دادن آن در مایکروویو بپرهیزید در صورت زیاد بودن، باقیمانده را دور بریزید و هیچ وقت شیر را دوباره فریز نکنید.

مطلب مرتبط: چه مواد غذایی باید در “دوران شیردهی” مصرف شود | “افزایش شیر مادر”

ninisite.com

salamatnews.com