سوال : بدن و مخصوصا صورت من هر ماه قبل از پریود شدن جوش میزنه . دلیل این جوش زدن چیه و آیا بعد از بارداری این مشکل رفع میشه یا نه ؟

چرا قبل از قاعدگی و پریود شدن جوش میزنم ؟

عامل بروز جوش ها ممکن است به دلیل عفونت های ساده تا بیماری های پیچیده ایمنی باشد. ممکن است ظاهر جوش ها کاملا به هم مشابه باشند اما در واقع باید گفت که انواع جوش و آکنه با هم متفاوت بوده و برای درمان جوش پریودی بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.هورمون‌ها مقصر بدتر شدن جوش‌های پوستی در دوران بارداری و قاعدگی هستند.

جوش‌های قبل از قاعدگی واقعی هستند. اغلب هرماه با رسیدن زمان قاعدگی صورت صاف شما جوش می‌زند و یا جوش‌ها بدتر می‌شوند. این جوش‌ها با جوش‌های عادی دیگر متفاوت‌اند. جوش‌های قاعدگی قرمز و ملتهب بوده و به‌ندرت نوکشان سفید می‌شود. این جوش‌ها اغلب در بخش‌های پایینی صورت آشکار می‌شوند مانند چانه، فک، گونه و گردن و سایر نقاط صورت و …باوجودی که فکر می‌کنیم تستوسترون هورمونی مردانه است زنان نیز آن را دارند، اما در سطح کمتر ‏ ، تستوسترون به‌عنوان فاکتوری در ایجاد و گسترش جوش‌ها شناخته می‌شود زیرا غدد چربی پوست را تحریک می‌کند تا سبوم یا چربی بیشتری بسازند.

جوش پریود - چرا قبل از قاعدگی جوش میزنم ؟ روش درمان
جوش پریود – چرا قبل از قاعدگی جوش میزنم ؟ روش درمان

دلایل جوش قبل از پریودی :

با شروع دوران بلوغ هورمون تستسترون هم در زنان و هم در مردان عامل اصلی شکل گیری آکنه ها هستند. این هورمون باعث تحریک غدد چربی و بزرگ تر شدن آنها می شود. دوران بلوغ در خانم ها تا ۱۸ سالگی و در آقایان تا ۲۱ سالگی به طول می انجامد.
برخی جوش های عفونی در دوران پریودی ایجاد شده و باعث آسیب پوستی می شود. ممکن است در دوران پریود، جوش ها بیشتر شده و رشد و تکثیر کنند. آنها بسیار عروقی هستند و ممکن است خونریزی کنند. این خونریزی در داخل یک لایه نازک قرار گرفته و به شکل جوش در می آید. در این دوران، جوش ها ممکن است پارگی داشته باشد.

علت جوش های قبل از پریودی

برخی از زنان قبل از پریودی و با نزدیک شدن به این دوره جوش های قرمز پوستی دارند. دلیل بروز این جوش ها، این است که معمولا پیش از شروع دوران پریودی، هورمون های استروژن و پروژسترون کم می شوند.

دوران پریودی از طریق غده هیپوتالاموس کنترل و تنظیم می شود. زمانی که این غده فعالیت می کند، غده هیپوفیز در مغز هورمونی را برای تولید استروژن تحریک می کند. غده هیپوتالاموس ممکن است بر اثر عواملی مانند تغییرات آب و هوایی، استرس و کاهش وزن، باعث بروز اختلالات دوران قاعدگی شود. به این ترتیب باید گفت که معمولا چند روز قبل از پریودی، سطح هورمون پروژسترون کاهش پیدا کرده و بروز جوش در صورت و بدن عادی است.

گاهی اوقات با تاخیر زمان پریودی جوش هایی روی پوست بدن و صورت ظاهر می شود. علت بروز این جوش ها در واقع عقب افتادن دوران پریودی است که معمولا به دلیل نوسانات هورمونی است. همراه با تغییرات هورمونی، این جوش ها ظاهر می شوند.

ایا جوش صورت میتواند از علایم بارداری باشد

برخی از زنان در دوران بارداری دچار جوش هایی می شوند که کاملا مانند جوش های پریودی است. این جوش ها عمدتا به دلیل افزایش سطح هورمون ها در اوایل بارداری است. در حقیقت می توان گفت که افزایش هورمون ها می تواند باعث تجمع چربی در سطح پوست و بروز آکنه شود.

البته ممکن است این جوش ها تا اواخر بارداری روی سطح پوست باقی بماند.در برخی از موارد، استفاده از داروها در دوران بارداری می تواند سبب بروز جوش و آکنه شود. بهتر است تمام انواع جوش ها در دوران بارداری به سرعت درمان شود.

بر طبق تحقیقات می توان گفت که برای درمان این نوع جوش ها در دوران بارداری می توان از داروهای موضعی استفاده کرد. توصیه می شود برای درمان جوش های پریودی در دوران بارداری حتما با پزشک متخصص مشورت شود. برخی از داروها ممکن است برای سلامت جنین خطرناک بوده و مشکلاتی برای مادر و جنین به همراه داشته باشد.

جلوگیری از جوش های قبل از پریود

برای جلوگیری از جوش های قبل از پریود می توانید پیش از آغاز دوران پریودی با مراجعه به پزشک متخصص پوست از داروهای خوراکی  و یا پماد های مخصوص استفاده کنید. برخی از این داروها شامل رتینوئید ها و اسید سالیسیلیک است. همچنین با یک رژیم غذایی مناسب می توانید از بروز این جوش ها قبل از پریودی جلوگیری کنید.

درمان جوش های زمان پریودی

در این گونه موارد، معمولا قبل از دوران قاعدگی داروی آنتی بیوتیک  مانند  تتراسایکلین تجویز می شود. شما می توانید 5 روز پیش از دوران قاعدگی از این انتی بیوتیک مصرف کرده و بهتر است با آب فراوان آن را مصرف کنید.

درمان جوش‌های قبل از قاعدگی

شما مجبور نیستید این جوش‌ها را تحمل‌کنید. درمان‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند آن‌ها را تحت کنترل خودتان داشته باشید.

قرص‌های پیشگیری از بارداری

قرص‌های خوراکی ضدبارداری برای کاهش جوش‌ها استفاده می‌شوند زیرا می‌توانند به تنظیم عملکرد هورمون‌ها کمک کنند.

بنزوئیل پروکساید
این داروی رایج درمان جوش‌ها برای جوش‌های هورمونی نیز مؤثر است. اگر جوش شما کم است بنزوئیل پروکسایدهای بدون نسخه نیز برای شما کافی خواهند بود. اما اگر مشکلتان جدی‌تر است برخی انواع بنزوئیل پروکساید که نیاز به نسخه‌ی پزشک دارند برای شما مناسب خواهند بود.

رتینوئیدهای موضعی
این داروی دیگری است که برای جوش در بزرگ‌سالان تأثیر زیادی دارد. این دارو به از بین رفتن جوش‌ها کمک کرده و میزان خطوط و چروک‌های پوستی را کاهش می‌دهد.

اسپیرونولاکتون
اگر در کنترل جوش‌های خود با مشکل مواجه شدید این تنظیم‌کننده‌ی هورمون انتخاب مناسبی برای شماست. اسپیرونولاکتون نوعی داروی خوراکی است.