“اسید فولیک” برای بارداری|عوارض اسید فولیک|مواد غذایی حاوی “فولات”

اسید فولیک,بهترين منابع فولات,علائم کمبود فولات,مواد غذایی حاوی فولات
اسید فولیک,بهترين منابع فولات,علائم کمبود فولات,مواد غذایی حاوی فولات

فولات یا اسید فولیک چیست؟

اسید فولیک که به نام‌های فولات یا ویتامین B۹ نیز خوانده می‌شود، در کشاورزی کاربردی مهم دارد، همچنین برای بسیاری از اعمال بدن از جمله سلامتی سیستم عصبی، خون و یاخته‌ها حیاتی و اساسی است. این ویتامین بدن را در مقابل بیماری‌های قلبی، نقصهای مادر زادی، پوکی استخوان و سرطان‌های مشخصی حفظ می‌کند.

در فراورده‌های غذایی (برای مثال جوشیده یا حرارت داده شده) اسید فولیک از بین می‌رود. نگه داشتن غذا در حرارت اتاق به مدت طولانی نیز می‌تواند محتوای “اسید فولیک” آن را از بین ببرد.نام “فولات” از یک کلمه لاتین (فلیوم- folium) گرفته شده که به معنی برگ است. دلیل این نام گذاری این است که سبزیجات برگدار از نظر داشتن فولات بسیار غنی هستند.

علائم کمبود فولات

1- ضعف / خستگی عمومی بدن / کمبود انرژی در طول روز / خواب آلودگی دائمی
2- رنگ پریدگی پوست / زردی چشم / ریزش مو / کم مویی
3- تنگی نفس / تپش قلب / مشکل در تمرکز / کاهش وزن / حالت تهوع / استفراغ

فولات یک ویتامین محلول در آب است که به طور طبیعی در خوراکی هایی مانند اسفناج، مارچوبه و عدس وجود دارد.

“اسید فولیک” شکل مصنوعی فولات است. اسید فولیک در مکمل ها یافت می شود و به خوراکی هایی مانند نان و غلات نیز اضافه می گردد.

“فولات” به تولید و نگهداری سلول های جدید کمک می کند، بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی و بارداری اهمیت دارد.

اسید فولیک نسبت به فولات طبیعی بهتر جذب بدن می شود، تقریباً دو برابر مؤثرتر است.

حداکثر مصرف فولات و حد ایمن آن 1000 میکروگرم در روز است.

فولات برای سلامتی انسان اهمیت زیادی دارد، فولات در انواع زیادی از غذاها، به ویژه غلات صبحانه “کورن فلکس” وجود دارد. (غلات صبحانه معمولاً با شیر یا ماست خورده می شوند).

نقش فولات در جلوگیری از بیماری های قلبی، سکته مغزی، افسردگی، مشکلات رفتاری و مشکلات چشم مرتبط با سن مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین نقش فولات در زمینه مبارزه با سرطان، کم خونی و اختلالات دیگر نیز مورد تحقیق قرار گرفته است.

کمبود فولات می تواند عواقبی داشته باشد و با علائمی همراه است. این علائم شامل اسهال، ضعف، تنگی تنفس، آسیب عصبی، آشتفگی ذهنی، فراموشی، افسردگی، زبان زخم و متورم، سردرد، تپش قلب، تحریک پذیری و زخم های کوچک در دهان و معده (زخم نامیده می شود مثل زخم معده) است.

کمبود فولات همچنین می تواند باعث کاهش میزان گلبول های قرمز بدن شود. این بیماری آنمی یا کم خونی نامیده می شود. نوع کم خونی ناشی از کمبود فولیک اسید، کم خونی ماکروسیتیک نامیده می شود. “ماکروسیتیک” به معنای سلول های بزرگ است.

از آنجایی که فولات برای مقابله با سلول هایی که به سرعت در حال رشد و تقسیم شدن هستند مهم است، بنابراین در بسیاری از داروهای ضد سرطان اسید فولیک وجود دارد. این داروها اثر کاهشی بر رشد سلول های سرطانی دارند یا رشد آنها را متوقف می کنند اما مشکل این جا است که بر سلول های خوب نیز تأثیر می گذارند و عوارض جانبی فراوانی دارند.

سبزیجات برگدار (اسفناج، مارچوبه، کاهو و برخی از سبزیجات آسیایی) منبع طبیعی عالی فولات هستند. حبوبات (لوبیا، نخود، عدس)، زرده تخم مرغ، مخمر نان، دانه آفتابگردان، جگر، قلوه و غلات غنی شده (ماکارونی، غلات صبحانه، نان) هم سرشار از فولات هستند.

برخی از خوراکی ها حاوی مقادیر متوسط ​​فولات هستند که عبارتند از: میوه هایی مانند پرتقال، آناناس، طالبی، ​​گریپ فروت، موز، تمشک و توت فرنگی. بعضی از سبزیجات نیز از مقدار متوسط فولات برخوردارند که عبارتند از: چغندر، ذرت، آب گوجه فرنگی، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کاهوی رومی و بوک چوی.

اسید فولیک در بارداری,عوارض جانبی اسید فولیک,خواص فولات,دوز اسید فولیک
اسید فولیک در بارداری,عوارض جانبی اسید فولیک,خواص فولات,دوز اسید فولیک

مهمترین موضوع برای زنی که می خواهد باردار شود (یا حتی ممکن است باردار شود) این است که اسید فولیک را برای چند ماه قبل از اینکه باردار شود، مصرف کند.

میزان پایین فولات در بدن مادرانی که در دوران بارداری هستند، می تواند مشکلاتی را برای کودک در حال رشد ایجاد کند. جدی ترین مشکل اختلال در رشد مغزی و نخاعی است و اختلال طناب عصبی نامیده می شود.

زنان مبتلا به کمبود فولات که باردار می شوند، در معرض خطر زایمان بچه کم وزن، زایمان زودرس و به دنیا آوردن نوزادان با نقص طناب عصبی هستند.

سندروم پاهای بی قرار اختلالی است که همه افراد در هر سنینی می توانند به آن دچار شوند ولی زنان باردار بیشتر در معرض ابتلا به سندرم پاهای بیقرار هستند . وجود سطوح مناسب فولات در بدن می تواند به پیشگیری و کاهش این سندرم کمک کند .

کاهش سطح فولات بدن و سایر ویتامین های گروه B ، با افزایش احتمال زوال عقل و آلزایمر همراه است . یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که  مکمل اسید فولیک قادر است عملکرد شناختی را در افراد مسن افزایش دهد و به جلوگیری از پیشرفت بیماری آلزایمر کمک می کند .

از سال 1998، سازمان غذا و داروی آمریکا  افزودن اسید فولیک به نان ها، غلات صبحانه، آردها، مواد غذایی دارای ذرت، پاستا، برنج و دیگر محصولات دانه ای را الزامی کرده است با این هدف که میزان نقص طناب عصبی در نوزادان کاهش یابد. در ایران نیز از سال 95، 85٪ نان ها با آهن و اسید فولیک غنی می شوند.

با وجود غنی سازی، بسیاری از زنان که در حال برنامه ریزی برای باردار شدن هستند، باید روزانه از یک مکمل اسید فولیک استفاده کنند.

نکته: فولات برای بسیاری از عملکردهای بدن لازم است و بیشتر برای ساختن و ترمیم DNA و نیز سایر واکنش های زیستی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین وجود فولات برای ساخت سلول های جدید مهم است و به خصوص برای تولید گلبول های قرمز خون بسیار اهمیت دارد.

چه مواد غذایی دارای فولات طبیعی هستند ؟

به طور متوسط هر فرد بزرگسال روزانه 400 میکروگرم فولات نیاز دارد که این میزان برای زنان باردار 600 میکروگرم و برای زنان شیرده 500 میکروگرم می باشد . این میزان فولات را می توان به راحتی  از طریق رژیم غذایی مناسب دریافت کرد و معمولا نیازی به مصرف مکمل ها و مولتی ویتامین ها نیست . برای مثال :

85 گرم جگر گاو حاوی 215 میکروگرم فولات است
1.2 فنجان اسفناج پخته حاوی 131 میکروگرم
1.2 فنجام نخود حاوی 105 میکروگرم
1.2 فنجان برنج غنی شده حاوی 90 میکروگرم
1.2 فنجان ماکارونی غنی شده حاوی 83 میکروگرم
1.2 فنجان سیب زمینی آب پز حاوی 78 میکروگرم
1.2 فنجان آووکادو 59 میکروگرم
1.2 فنجان کلم بروکلی پخته حاوی 52 میکروگرم

مصرف بیش از حد اسید فولیک چه علائمی دارد ؟ عوارض جانبی اسید فولیک

در صورتی که به صورت طبیعی فولات را از میوه ها و مواد غذایی دریافت کنید هیچ نگرانی از بابت مصرف بیش از حد نداشته باشید . ولی اگر ازمکمل های اسید فولیک استفاده میکنید باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این مکمل ها می تواند عوارض جانبی در پی داشته باشد . اسهال ، تحریک پذیری و عصبانیت ، مشکلات تمرکز ، مشکلات پوستی ، تشنج ،  تاخیر در قاعدگی و داشتن پریود های نامنظم ، مشکلات خواب و …

معمولا مکمل ها حاوی 1000 میکروگرم  اسید فولیک هستند . مصرف بیش از حد این مکمل ها می تواند باعث کمبود B12 در بدن شود . کمبود B12  می تواند عوارضی همچون: کم خونی ، خستگی ، مشکلات عصبی و حتی آسیب های عصبی در پی داشته باشد . از طرفی برخی از مطالعات نشان داده است که مصرف زیاد اسید فولیک با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات و تومورهای روده بزرگ ، مقعد و سرطان پستان در ارتباط است .

مزایای اسید فولیک و فولات,قرص های اسید فولیک,عوارض کمبود اسید فولیک
مزایای اسید فولیک و فولات,قرص های اسید فولیک,عوارض کمبود اسید فولیک

بهترین روش برای دریافت اسید فولیک

حالت ایده آل این است که شما فولات مورد نیاز بدن خود را از طریق تغذیه مناسب تامین کنید . در این صورت سایر مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز بدنتان تامین می شود و دچار عوارض ناشی از مصرف بیش از حد این ویتامین نیز نخواهید شد. ولی در صورتی که به هر دلیلی نتوانید فولات مورد نیاز خود را از منابع طبیعی تامین کنید باید این کمبود را با استفاده از مصرف مکمل های مناسب تامین کنید .

میزان مجاز توصیه شده در رژیم غذایی (RDA)

  • شیرخواران زیر ۶ ماه: ۲۵ میکروگرم
  • ۶ تا ۱۲ ماه: ۳۵ میکروگرم
  • بچه‌های ۱ تا ۳ سال: ۵۰ میکروگرم
  • بچه‌های ۴ تا ۶ سال: ۷۵ میکروگرم
  • پسران و دختران ۱۱ تا ۱۴ سال ۱۵۰ میکروگرم
  • مردان ۱۵ سال و بالاتر: ۴۰۰ میکروگرم
  • زنان ۱۵ سال و بالاتر: ۴۰۰ میکروگرم
  • خانم‌های حامله: ۶۰۰ میکروگرم
  • زنان شیرده: ۵۰۰ میکروگرم

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع : 020.ir