بیماری های ناشی از کمبود ویتامین B12|منابع غذایی ویتامین b12

فقر ویتامین B12, پیشگیری از کم خونی,نشانه های کم خونی چیست,خواص ویتامین ب 12
فقر ویتامین B12, پیشگیری از کم خونی,نشانه های کم خونی چیست,خواص ویتامین ب 12

کمبود ویتامین ب۱۲ می‌تواند موجب کم‌خونی، احساس ضعف، افسردگی، زخم دهان و زبان، اختلالات روحی، کاهش حافظه، کاهش وزن، اختلال در راه رفتن و بوی بد دهان شود. ویتامین ب 12 در کبد ذخیره می‌شود و اگر فرد سال‌های طولانی از این ویتامین استفاده نکند کمبودی در بدنش ایجاد نمی‌شود.

افراد گیاه‌خوار در تأمین ویتامین ب۱۲ با مشکل مواجهند. افراد مسن با استفاده بیش از حد از ملین‌ ها با کمبود این ویتامین در بدنشان روبه رو می‌شوند. وجود این ویتامین در بدن کودکان و سالمندان اهمیت زیادی دارد و ممکن است عدم وجود این ماده در بدن آن‌ ها موجب عدم جذب مواد مغذی دیگر شود.

علائم جدی کمبود ویتامین ب 12

  • رنگ پریدگی

عدم تولید کافی سلول های قرمز خون در افراد مبتلا به فقر ویتامین B12 منجر به بروز حالت رنگ پریدگی می شود.

  • خستگی غیر قابل توضیح

احساس خستگی برای طولانی مدت، حتی اگر فرد به میزان کافی خوابیده باشد، می تواند نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲ باشد و این را محققان آکادمی تغذیه و رژیم درمانی ایالات متحده ادعا کرده اند.

  • سوزن سوزن شدن

این حالت بخصوص زمانی که فرد برای طولانی مدت نشسته باشد، معمولی است اما احساس بی حسی در سراسر بدن همراه با سوزن سوزن شدن می تواند نشانه ابتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. آسیب های عصبی ناشی از کمبود ویتامین b12 باعث بروز این نشانه ها می شود.

  • سرگیجه

حملات مکرر سرگیجه می تواند یک سیگنال جدی ابتلا به کم خونی ناشی از فقر ویتامین ب ۱۲ باشد. احساس لرزش سریع در حالت نشسته از نشانه های دیگر کمبود ویتامین b12 است. کسانی که فقر ویتامین ب ۱۲ دارند، همچنین هنگام بالا آمدن یا پایین رفتن از پله ها دچار سرگیجه می شوند که این حالت البته بسیار خطرناک است و نیاز به توجه فوری پزشک دارد.

ویتامین B12,علت سرگیجه,درمان سرگیجه ناشی از کمبود ویتامین b 12
ویتامین B12,علت سرگیجه,درمان سرگیجه ناشی از کمبود ویتامین b 12
  • فراموشی

فراموشی مزمن و نامتعارف ممکن است نشان دهنده یک مساله عمیق پزشکی باشد. بسیاری از بیماران مبتلا به فقر ویتامین ب ۱۲ در معرض خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر در سنین بالاتر هستند. یک آزمایش خون ساده می تواند کمبود ویتامین B12 را تشخیص دهد و رژیم های مکمل می توانند از ابتلا به بیماری های شناختی در این افراد جلوگیری کنند.

 

  • ضعف عضلانی

در نتیجه کمبود ویتامین ب ۱۲، اکسیژن کافی به عضلات نمی رسد و فرد ضعف عضلانی نامتعارف را تجربه می کند.

این ویتامین را باید در آب حل کرد و سپس مورد استفاده قرار داد. کمبود این ویتامین در عملکرد تمامی اجزای بدن انسان تأثیر سوء می‌گذارد و انتقال اکسیژن را با کندی مواجه می‌کند و همچنین می‌تواند موجب تضعیف دستگاه ایمنی بدن انسان شود. کمبود آن به ویژه در سیستم عصبی و خون‌سازی مؤثر است. این ویتامین در چرخهٔ رشد سلولی نقش متفاوتی دارد و می‌تواند ایجاد انرژی و پروتئین کند

کمبود ویتامین ب ۱۲ در کودکان

کمبود ویتامین ب ۱۲ در کودکان جدی است و می تواند با علائمی نظیر کم خونی، مشکلات حرکتی، مشکل رسیدن به نقاط عطف رشد و اختلال رشد همراه باشد که ممکن است منجر به مرگ شود. کمبود ویتامین ب ۱۲ در نوزادان نادر است اما می تواند رخ دهد البته اگر کودکی تغذیه بدون غذاهای حیوانی داشته باشد یا اگر شیر مادری که گیاهخوار است را بخورد یا بعد از دوران نوزادی همچنان فقط شیر مادرش را بخورد.

بر طبق یک مطالعه که نتیجه آن در ژورنال پزشکی کودکان منتشر شده است، مصرف مکمل های B12 توسط مادران در دوران بارداری می تواند از پیش آمدن این مشکل برای نوزادان جلوگیری کند. میزان توصیه شده ویتامین b12 برای زنان باردار: ۲,۶ میکروگرم در روز و زنان شیرده: ۲,۸ میکروگرم در روز می باشد.

ويتامين B12 در چه خوراكی هايی يافت می شود؟

منابع سرشار از ویتامین ب 12,منابع ویتامین b12,مکمل ویتامین B12
علائم کمبود ویتامین ب ۱۲,منابع گیاهی ویتامین B12
  • سخت پوستان

چه بصورت خام خورده شوند چه بخار پز یا کبابی، انواع مختلف سخت پوستان مانند حلزون یا صدف، سرشار از ویتامین B12 هستند. توجه داشته باشید که از نظر دین اسلام، برخی از سخت پوستان حرام شمرده می‌شوند.

  • خاویار

هر چند معمولا فقط بعنوان یک چاشنی برای غذای بزرگتر خورده می‌شود، اما تخم ماهی می‌تواند بیش از ده برابر مقدار ویتامینB12 موجود در تخم مرغ، این ویتامین را فراهم کند.

  • تخم مرغ

بخش زرد خام تخم مرغ، حاوی مقدار زیادی ویتامین B12 است. تخم غاز و اردک نیز دارای مقادیر قابل توجهی از ویتامین b12 می‌باشند.

  • پنیر

اگرچه تمام انواع پنیرها سرشار از ویتامینB12 نیستند، اما پنیر سوئیسی، پنیر پارمسان، موزارلا و فتا همگی حاوی ویتامین b12 هستند

 

 

  • غذاهای دریایی

ماهی، خرچنگ، لابستر و هشت پا، تنها تعداد معدودی از مواد غذایی هستند که حاوی ویتامین ب ۱۲ می‌باشند. شاید آنها غذاهای روزمره نباشند، اما شما کمبود ویتامینB12 دارید، باید سعی کنید راه‌های خلاقانه‌ای برای گنجاندن آنها در رژیم غذایی تان پیدا کنید.

  • شیر

شاید شیر، ساده‌ترین راه برای اضافه کردن ویتامین ب ۱۲ به رژیم غذایی‌تان باشد. شما می‌توانید با پیدا کردن یک غلات صبحانه غنی شده با ویتامین B12، با یک تیر دو نشان بزنید. این کار، ویتامینB12 بدن شما را تکمیل می‌کند و به شما کمک می‌کند دوز روزانه مناسب از ویتامین b12 را دریافت کنید.

  • گوشت گاو

گوشت کمر، دنده و راسته، همگی حاوی ویتامین B12 هستند. اما شقه گوشت گاو، بیشترین مقدار ویتامین ب ۱۲ را دارد.

  • گوشت بره

یک برش از شانه بره می‌تواند بیشتر از ۶۰ درصد دوز توصیه شده‌ی روزانه شما از ویتامین B12 را تامین کند.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منابع:آوای سلامت-وب‌سایت تناسب اندام