علت درد مفاصل | انواع “درمان خانگی” “درمان درد مفاصل” با طب سنتی

درمان خانگی درد مفاصل,درمان گیاهی درد مفاصل,آرتریت روماتوئید جوانان و کودکان
درمان خانگی درد مفاصل,درمان گیاهی درد مفاصل,آرتریت روماتوئید جوانان و کودکان

آرتريت روماتوئيد چیست؟

“آرتريت روماتوئيد” يک بيماری التهابی است كه باعث درد، التهاب، خشكی و كاهش عملكرد مفاصل می شود. اين بيماری دارای الگوی متقارن است. بدان معنی كه اگر یک زانو يا دست درگير شود، زانو يا دست ديگر نيز مبتلا مي شود. اين بيماری معمولاً روی مفاصل مچ و انگشتان دست و حتی روی قسمتهای ديگر بدن (مجاور مفاصل) نيز تاثير می گذارد. علاوه بر اين بيماران مبتلا به آرتریت روماتوئید ، دچار احساس خستگی صبحگاهی و تب اتفاقی می شوند.
“آرتريت روماتوئيد” در افراد مختلف آثار متفاوتي دارد. براي برخي افراد اين بيماري حدود چند ماه تا چند سال طول مي كشد و بدون اينكه آثار مخربي داشته باشد از بين مي رود ولي در گروهي از افراد كه شكل متوسط بيماري را تجربه مي كنند در دوره ای علائم بدتر شده و در دوره ای احساس بهتری دارند. گروهی نيز، به نوع حاد مبتلا می شوند كه چندين سال و گاهی تا پايان عمر طول می كشد و آثار مخرب جدی به جا گذاشته و باعث ناتوانی فرد می گردد.

علائم آرتريت روماتوئيد

  • مفاصل ملتهب و گرم
  • خستگی و گاهی اوقات تب
  • الگوي متقارن در مفاصل درگير
  • درد و خشكي مفاصل كه حدود 30 دقيقه پس از برخواستن از خواب و استراحت طولانی اتفاق می افتد.
  • گاهي اوقات التهاب مفاصل روي مفاصل گردن، شانه، آرنج، ران، زانو ها و قوزک پا نيز اثر می گذارد.
  • التهاب مفاصل كه اغلب در مچ و انگشتان دست ديده مي شود.
  • علائمی كه برای چندين سال طول می كشد.

علل درد مفاصل

آرتریت : “التهاب مفصل” یا “آرتریت” می تواند به علت بیماری های خود ایمنی و ایجاد روماتیسم ( مانند روماتیسم مفصلی، لوپوس و اسپوندیلیت انکیلوزان) به علت عفونت مفصل و یا به علت استئوآرتریت یا بیماری آرتروز ایجاد شود. بیماری های متابولیک مانند نقرس هم می توانند موجب التهاب مفصل شوند. در آرتریت، مفصل دردناک ، متورم ، دچار خشکی ، محدودیت حرکت و در مواردی، دچار تغییر شکل می شود.

  • کشیدگی رباط

رباط یا لیگامان های اطراف مفاصل میتوانند به علت دررفتگی های مفصلی و یا قرار گرفتن مفاصل در وضعیت های نامناسب دچار کشیدگی شوند و این کشیدگی میتواند دردی را ایجاد کند که در خود مفصل احساس میشود.

  • تاندنیت

التهاب تاندون یا زردپی های اطراف مفاصل که به آن “تاندنیت Tendinitis” هم می گویند موجب بروز دردی می شود که به علت نزدیکی آن به مفصل در بسیاری اوقات در خود مفصل احساس می شود.

  • مشکلات بیومکانیک مفصل

اشکالاتی در شکل مفصل و یا اشکال در کارکرد رباط های صلیبی، منیسک، رباط ها و عضلات اطراف مفصل، کندرومالاسی کشکک و بسیاری عوامل دیگر میتوانند موجب درد مفصل شوند.

  • بورسیت

التهاب بورس های اطراف مفاصل می تواند موجب بورسیت شود. این التهاب دردی را ایجاد می کند که در مفصل احساس می شود.

درمان خانگی درد مفاصل,آرتریت روماتوئید,علت درد مفاصل,آرتریت,علت آرتروز زانو
درمان خانگی درد مفاصل,آرتریت روماتوئید,علت درد مفاصل,آرتریت,علت آرتروز زانو

درمان خانگی دردهای مفصلی ، پوشاندن مفصل

“آرتروز زانو” دارید؟ پوشاندن مفصل قبل از خواب می تواند به کاهش ورم و ناراحتی کمک کند، همچنین این کار از خوردن زانوها به یکدیگر هنگام خواب نیز پیشگیری می کند. در طول روز نیز می توانید از یک زانو بند طبی استفاده کنید، این کار محافظت از زانو را افزایش می دهد و هنگام راه رفتن توازن زانوها را بهبود می بخشد. در نتیجه روز ها و شب ها درد کمتری حس می کنید.

درمان خانگی دردهای مفصلی ، انجام ورزش های آبی و شنا

شنا کردن، ایروبیک آبی، و دیگر فعالیت های مربوط به آب می توانند بدون شدت بالا انعطاف و قدرت را بالا ببرند. تحقیقات نشان داده ورزش در آب می تواند درد را کاهش دهد و عملکرد فیزیکی را در افرادی که مبتلا به آرتروز اندام تحتانی هستند بهبود بدهد. همچنین در سال ۲۰۱۵ محققان هلندی به این نتیجه رسیدند که یک دوره ورزش آبی ۴۵ دقیقه ای به کاهش درد استئوآرتریت زانو کمک می کند.

درمان خانگی دردهای مفصلی ، استفاده از کرم کپسایسین

کپسایسین، ماده ای است در فلفل که باعث تندی آن است، این ماده در کرم و پمادهای تسکین دهنده درد نیز به کار می رود. کپسایسین به صورت موقت باعث تغییر مسیر اعصاب می شود بنابراین در مفاصل احساس درد نمی کنید. تحقیقات نشان داده است 80 درصد از کسانی که مبتلا به آرتریت روماتوئید بودند بعد از 4 مرتبه استفاده از کرم کپسایسین به مدت دو هفته دردشان تسکین پیدا کرد.

درمان خانگی دردهای مفصلی ، استفاده از مفصل بند

بيشتر افراد از مفصل بند برای كاهش درد و التهاب مفاصل استفاده می كنند. اين مفصل بند بيشتر برای مچ دست و قوزک پا استفاده می شود. پزشک يا فيزيوتراپيست می تواند در انتخاب يک مفصل بند مناسب كمك زيادی كند. راههای ديگر برای حفظ مفاصل، پوشيدن كفش های ساق بلند، نشستن روی توالت فرنگی و استفاده از تخت خواب و صندلی است.

درمان خانگی دردهای مفصلی ، استفاده از مکمل

استفاده از گلوکوزامین و کندرویتین سولفات ( هر دو در غضروف انسان یافت می شوند ) برای تسکین درد و ورم مربوط به آرتروز شایع است. نتایج تحقیقات روی تاثیر گذار بودنشان پیچیده است، اما در سال 2015 محققان دریافتند این ترکیب در افرادی که آرتروز زانو دارند باعث کاهش درد و بهبود عملکرد شده است. استفاده از این مکمل هیچ خطری ندارد، پس ارزش یکبار امتحان کردن را خواهد داشت.

درمان خانگی دردهای مفصلی ، مصرف امگا3

بر هیچکس پوشیده نیست که اسید چرب های امگا ۳ از جمله مکمل های روغن ماهی، دارای خواص ضد التهابی هستند. ثابت شده که این مکمل ها همچنین می توانند درد مفاصل را تسکین دهند. در یک تحقیق که سال 2015 توسط محققان تایلندی انجام گرفت مشخص شد افرادی که آرتروز زانو داشتند و به مدت 8 هفته روزانه از مکمل 1000 میلی گرم روغن ماهی استفاده می کردند دردشان کاهش پیدا کرد و به مرور عملکردشان نیز بهتر شد. دیگر تحقیقات نیز نشان داده افزایش مصرف امگا3 در بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئید احتیاجشان به داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی را کاهش داده است.

درمان خانگی دردهای مفصلی ، ورزش رزمی تای چی

تمرین تای چی روشی است که می توانید با کمترین فشار عضلات اطراف مفصل ها را قوی کنید و دامنه حرکاتتان را افزایش دهید. تحقیقات نشان داده 12 هفته تمرین تای چی علائم درد، گرفتگی، و عملکرد فیزیکی را در افراد مبتلا به آرتروز بهبود می بخشد.

درمان خانگی درد مفاصل ، طب سوزنی

تحقیقات نشان داده طب سوزنی می تواند تا حدودی به بهبود درد آرتروز کمک کند. در تحقیقات دیگری که سال 2013 انجام گرفته شده است، محققان به این نتیجه رسیدند که این درمان جایگزین درد و گرفتگی را در افراد مبتلا به فیبرومیالژیا بهبود می بخشد. پس اگر با سوزن ها مخالف نیستید می توانید به یک متخصص برای انجام این درمان مراجعه کنید، فقط به خاطر داشته باشید که در صورت نتیجه گرفتن باید مرتب پیگیر مراجعات بعدی باشید.

آرتریت روماتوئید جوانان یا کودکان

آرتریت‌ روماتویید کودکان عبارت‌ است‌ از یک‌ بیماری‌ التهابی‌ بافت‌ همبند. عمدتاً بافت‌ مفاصل‌، که‌ در کودکان‌ رخ‌ می‌دهد ،امکان‌ دارد با آرتریت‌ ناشی‌ از بیماری‌ لایم‌ (نوعی عفونت اسپیروکتی چندسیستمی) اشتباه‌ شود.

مفاصلی‌ که‌ درگیر می‌شوند معمولاً عبارتند از زانو، آرنج‌، مچ‌ پا، و گردن‌. التهاب‌ می‌تواند عضلات‌ نزدیک‌ مفصل‌، غضروف‌، و غشاهای‌ پوشاننده مفصل‌ را نیز متأثر سازد. این‌ بیماری‌ بین‌ سنین‌ 5-2 سالگی‌ آغاز می‌شود، و اغلب‌ تا جوانی‌ بهبود می‌یابد. این‌ بیماری‌ در دختران‌ چهار برابر شایع‌تر از پسران‌ است‌.

درد، تورم‌، و خشکی‌ در مفاصل‌ انگشتان‌ پا، زانو، مچ‌ پا، آرنج‌، شانه‌، یا گردن‌. درد ممکن‌ است‌ به‌ طور ناگهانی‌ یا تدریجی‌ آغاز شود و ممکن‌ است‌ در تنها یک‌، یا بسیاری‌ از مفاصل‌ وجود داشته‌ باشد.

رژيم غذایی

رژيم غذایی با مقدار كافی كالری،پروتئين و كلسيم برای بيماران مفيد است.

پرهیزات غذایی

  • گوجه فرنگي

دانه هاي گوجه فرنگی سرشار از اسيد اوريک است.

  • روغن نباتي

روغن هايي مانند روغن دانه سويا، آفتاب گردان و… سرشار از اسيد چرب امگا۶ است و باعث افزايش التهاب مي شود.

محققان مصرف اسيدچرب امگا6 رابه اندازه اسيدچرب امگا 3 توصيه نمي کنند.

  • غلات حاوي گلوتن

گلوتن، مخلوطي از پروتئين هاي موجود در غلات است. غلات حاوي گلوتن مانند جو، گندم و جو دوسر علائم آرتريت را افزايش مي دهد.

  • قند

قند براي درد مفصل مضر است.از طرفي مصرف قند باعث افزايش وزن مي شود که روي مفصل ها فشار وارد مي کند.

  • مصرف زياد گوشت قرمز

مبتلايان به آرتريت بايد ميزان مصرف غذاهاي حاوي فسفر مانند گوشت قرمز را محدود کنند. زيرا هر چه فسفر بدن افزايش پيدا کند، بدن کلسيم بيشتري از دست مي دهد.

  • مصرف زياد شير

پورين موجود در شير، اسيد اوريک بدن را افزايش مي دهد.

  • کافئين

کافئين درد آرتريت را تشديد مي کند. کافئين، ماده مغذي و حياتي را از بدن خارج مي کند و در نتيجه بدن را به درد مستعدتر مي کند.

  • گياهان از تيره بادمجان

بادمجان، فلفل دلمه اي قرمز و سيب زميني سرشار از الکالوئيد است که التهاب ايجاد مي کند.

درمان خانگی درد مفاصل,درمان درد مفاصل با طب سنتی,آرتریت,علت آرتروز زانو
درمان خانگی درد مفاصل,درمان درد مفاصل با طب سنتی,آرتریت,علت آرتروز زانو

مواد غذایی و ویتامین های مفید برای پیشگیری و درمان درد مفاصل

  • ماهي

اسيد چرب امگا۳ موجود در بدن التهاب مفصل را کاهش مي دهد. امگا۳، توليد آنزيم هايي را که بافت هاي غضروف را از بين مي برد، متوقف مي کند.

  • پرتقال

ميوه هاي مرکباتي مانند پرتقال سرشار از کلاژن است که براي سلامت بدن مفيد است. ويتامين C در حفظ سلامت استخوان نيز موثر است.

  • گيلاس

آنتوسيانين موجود در گیلاس برای تقويت کلاژن موثر است.

  • زردچوبه

اين ادويه خاصيت درماني دارد. خاصيت ضدالتهابی زردچوبه، درد و التهاب آرتريت را کاهش مي دهد.

  • زنجبيل

خاصيت ضدالتهابی زنجبیل نیز مشابه زردچوبه است.

  • پياز

پياز و پيازچه حاوی ماده شيميایی نادر به نام کورستين است که درد را تسکين می دهد.

  • چای سبز

سرشار از آنتی اکسيدان است که درد آرتريت را کاهش می دهد. علاوه بر آن نيکوتين موجود در چاي درد را تسکين مي دهد.

  • روغن زيتون

آنتی اکسيدان و اسيد چرب امگا3 موجود در اين روغن، التهاب موجود در مفصل را از بين می برد.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منابع:yjc.ir

kermany.com