خوردن بستنی در زمان بارداری | عوارض مصرف بستنی روی جنین

عوارض مصرف بستنی روی جنین ، آیا بستنی خوردن در زمان بارداری خطرناک است
عوارض مصرف بستنی روی جنین ، آیا بستنی خوردن در زمان بارداری خطرناک است

اگر در معرض ابتلا به سرماخوردگی هستید و یا اگر سینوزیت دارید و اگر در طول بارداری میل به خوردن بستنی دارید ، با پزشک خود مشورت کنید. نه سرمای بستنی باعث یخ زدن جنین شما می‌شود و نه شیری که در آن به کار رفته ، موجب سرایت شما به تب مالت میشود. شما نباید از یاد ببرید که زیاد مصرف کردن بستنی، درست مانند مصرف بی‌رویه بسیاری از خوراکی‌ های دیگر در دوران بارداری، می‌تواند سلامت شما و جنینتان را به خطر بیندازد.

عوارض مصرف بیش از حد بستنی

یک فنجان بستنی حدود 32 گرم شکر و 222 کیلوکالری دارد. با وجود وزن اضافی در دوران بارداری ، استفاده بیش از حد بستنی ، خطر ابتلای شما به دیابت بارداری را بیشتر میکند. بیماری‌ای که ممکن است کار شما را در این ماه‌ها به تزریق انسولین یا رژیم‌های غذایی خاص بکشاند.

انرژی زیادی که بستنی به شما می‌رساند، می‌ تواند زمینه را برای چاق شدنتان در ماه‌ های بارداری فراهم کرده، و احتمال دچار شدنتان به زایمان زودرس را ایجاد کند. بعید نیست که بخاطر خوردن زیاد از اندازه این خوراکی شیرین، وزن نوزادتان به شکلی غیرطبیعی بالا برود و نه تنها زایمان را سخت کند، بلکه مشکلات جدی را هم برای نوزادتان ایجاد کند.

البته خوردن بستنی، سراسر خطر نیست. این خوراکی محبوب، بخاطر شیری که در خود دارد، به بدن شما کلسیم می‌رساند و می‌تواند استخوان‌ ها و دندان‌ های نوزادتان را تقویت کند. بستنی شیرین و خنک، می‌تواند شما را که بخاطر نوسان هورمون‌ ها کم‌ انرژی و خسته شده‌اید شاداب تر کند. اما قبل از اینکه از بستنی به عنوان یک راه‌ حل برای رفع خستگی و کرختی‌ تان استفاده کنید، بهتر است در مورد بیماری‌ های احتمالی که مصرف بی‌ رویه‌ اش به جان مادران باردار می‌اندازد هم باخبر شوید.

توصیه هایی برای مصرف بستنی در طول حاملگی

فکر خوردن بستنی‌ های غیر پاستوریزه و دستگاهی را از سرتان بیرون کنید. خطر وارد شدن باکتری‌ های کنترل نشده به بدن شما، می‌تواند سلامت مادر و جنین را به خطر بیندازد. پس اگر هوس بستنی خوردن به سرتان زده، حتما سراغ بستنی های پاستوریزه بروید. اگر دلتان یک خوراکی شیرین و خنک می‌خواهد، می‌توانید در خانه با میوه‌ های یخ‌ زده بستنی درست کنید. میوه‌های مورد علاقه‌تان را در فریزر بگذارید و بعد از منجمد شدن، آنها را در مخلوط‌ کن میکس کنید. البته میوه‌ها هم قند بالایی دارند و نباید در طول بارداری، بیش از اندازه آنها را مصرف کنید.

اگر بستنی تنها خوراکی ای است که می‌ تواند تهوع بارداری شما را کم کند و نای حرکت کردن به شما بدهد، می‌توانید سراغش بروید. اما در این صورت، باید در مورد احتمال افزایش قند خونتان با پزشک خود مشورت کنید و بررسی‌ های لازم را انجام دهید.

چند نکته مهم درباره بستنی

  • لازم نیست بترسید و به طور کلی مصرف بستنی را کنار بگذارید. بستنی که از شیر پاستوریزه تهیه شده است مشکلی ندارد و می توانید از آن لذت ببرید.
  •  از فروشگاه های معتبر بستنی تهیه کنید و از بهداشتی بودن آن اطمینان حاصل کنید.
  •  می توانید درباره تمیز بودن دستگاه از مدیر فروشگاه اطلاعات کسب کنید.
  • اگرچه یخ زدن باعث از بین رفتن بیشتر باکتری ها می شود اما لیستریا از بین نمی رود. این باکتری در فریزر هم در بستنی رشد می کند.
  • سعی کنید بستنی هایی که قاشق دارند بخرید. زیرا قاشق ها تمیز هستند و فقط برای یک مشتری استفاده می شوند.
  • می توانید بستنی های کارتنی بخرید و در منزل مصرف کنید.
  • برای کاهش مقدار بستنی در هر بار، پیش از خوردن بستنی، ماست، میوه تازه و شکلات بخورید.

باورهای نادرست درباره مصرف بستنی در زمان بارداری

  • تاثیر سرمای بستنی بر مغز جنین یک تصور کاملا غلط است. از آنجایی که خوردن بستنی زمان زیادی نمی گیرد، سرمای آن بر جنین تاثیری نمی گذارد.
  • خانم باردار معمولا یک یا دو بستنی می خورد که سرمای آن بر شکم تاثیری نمی گذارد.
  • علاوه بر این، زمانی که بستنی به شکم شما می رسد، به دلیل دمای بدن شما به طور کامل ذوب شده است.
  • اما اگر مدت زیادی در معرض هوای سرد باشید، ضربان قلب شما کاهش یافته و جریان خون کمتری به جنین می رسد.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه با علم

منبع: ooma.ir