راهنمای تغذیه اصولی در دوران بارداری

تغذیه در دوران بارداری از آنچنان اهمیتی برخوردار است که از آن به عنوان عاملی تعیین کننده در سلامت جنین، نوزاد و کودک سال‌های بعد یاد می‌شود. آنچه که زن باردار می‌خورد تنها برای حفظ سلامت او از اهمیت برخوردار نیست بلکه سلامت جنین هم درگروی آن چیزی است که زن باردار می‌خورد. بدون شک استفاده از مواد غذایی که در عین برخورداری از ارزش غذایی بالا، حجیم و سنگین نباشد بهترین توصیه به زنان باردار است. پس برای آشنایی با این دسته از مواد غذایی ارزشمند مقاله پیش روی را از دست ندهید.

صبحانه‌ای از غلات
طی 9 ماه بارداری، استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین B یکی از اصلی‌ترین توصیه‌های کارشناسی به زنان باردار است. در عین حال باید توجه داشت که مصرف این دسته از مواد در صبح هنگام و به عنوان صبحانه ارزش دوچندانی پیدا می‌کند. به طور کلی کارشناسان علم تغذیه مصرف حدود 400 میکروگرم از مکمل‌های ویتامینی در روز را به زنان باردار توصیه می‌کنند. صبحانه تهیه شده از غلات می‌تواند به عنوان بمب ویتامین در نظر گرفته شود. تحقیقات نشان می‌دهد تمام زنان در دوران بارداری به 10 گرم پروتئین بیشتر در روز نیاز دارند و در مجموع یک زن باردار روزانه به حداقل 60 گرم پروتئین نیاز دارد. لوبیا و عدس منابع  غنی از پروتئین به شمار می‌آیند که به ازای هر پیمانه از این نوع غلات، 15 گرم پروتئین جذب بدن می‌شود.

کلم بروکلی
به خاطر داشته باشید که کلم بروکلی نه تنها سرشار از مواد غذایی مورد نیاز برای سپری کردن بارداری سالم و بی خطر نظیر کلسیم است بلکه غنی از فیبر نیز به شمار می‌آید. همچنین این سبزی خوشمزه سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که بدن از آنها برای مقابله با بیماری‌های مختلف از آنها استفاده می‌کند. همچنین بروکلی دنیایی از ویتامین C به شمار می‌آید و به همین دلیل این سبزی ارزشمند به بدن و به خصوص بدن زن باردار همزمان با استفاده از مواد غذایی غنی از آهن در جذب این ماده کمک می‌کند.

راهنمای تغذیه اصولی در دوران بارداری

شیر بدون چربی
در زمان بارداری، بدن تا دو برابر کلسیم بیشتر از غذاهایی که مصرف می‌شود جذب می‌کند با این حال بسیاری از زنان باردار غذاهایی مصرف می‌کنند که حاوی مقادیر کمی از کلسیم است. از این رو نوشیدن شیر بدون چربی اقدامی هوشمندانه برای رفع چنین کمبودی است.

موز
این میوه خوشمزه سرشار از پتاسیم بوده و به بدن زن باردار در جذب سریع انرژی لازم جهت مقابله با خستگی کمک زیادی می‌کند. همچنین زنانی که در این دوران دچار حالت تهوع می‌شوند بهتر است این میوه پرخاصیت را مصرف کنند تا معده شان آرامش لازم را کسب کند. مصرف این میوه در صبح با ماست، توت فرنگی، یخ و آبمیوه ترکیبی رویایی را در اختیار بدن قرار می‌دهد. می‌توان با ترکیب این مواد، معجونی خوشمزه و آرامش بخش آماده کرد.

میوه‌های خشک شده
به آنها به عنوان میان وعده‌های مغذی و خوشمزه‌ای نگاه کنید که می‌توانند نیاز شما به عنوان یک زن باردار به شیرینی را به خوبی برطرف کنند. زردآلو و گیلاس خشک شده از بهترین انتخاب‌ها هستند. البته به یاد داشته باشید که استفاده از موز خشک شده توصیه نمی‌شود چون معمولا با استفاده از روغن فرآوری می‌شود که به همین دلیل مملو از چربی است

منبع : نی نی سایت

ninisite.com

راهنمای تغذیه اصولی در دوران بارداری