درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی | علت کم کاری سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی،راه های درمان تنبلی تخمدان
درمان تنبلی تخمدان با طب سنتی،راه های درمان تنبلی تخمدان

اصولا قاعدگی طبیعی هر ۲۸ تا ۳۰ روز یک بار است و این فاصله می تواند از هر ۲۱ روز تا ۳۵ روز یک بار هم باشد. اما اگر طولانی تر از این زمان باشد یعنی از شروع یک قاعدگی تا شروع بعدی بیش از ۳۵ روز طول بکشد نیاز به بررسی و مراجعه به پزشک دارد. تشخیص و درمان زود هنگام سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌ تواند به کاهش ابتلا به عوارض بلند مدت آن مثل دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، بیماری‌ های قلبی و سکته کمک کند. اگر قاعدگی‌ های نامنظم مثل تأخیر در قاعدگی یا قطع آن و موهای زاید روی بدن یا صورت یا آکنه دارید با پزشک خود مشورت کنید.

ازعلائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

  • ایجاد مشکلاتی برای باردار شدن
  • آکنه
  • چاقی (۴۰ تا ۵۰ درصد خانم‌های مبتلا به این سندرم دچار چاقی می‌شوند)
  • رویش مو در منطقه ریش، پشت لب، خط ریش، قفسه سینه، منطقه اطراف نوک سینه‌ها یا قسمت تحتانی شکم در طول خط وسط
    افزایش فشار خون، افزایش قند خون یا مشکلاتی در کلسترول
  • پوست تیره و ضخیم در ناحیه زیر بغل (گاهی ظاهری مخملی پیدا می‌کند)

در ادامه بیشتر درباره تنبلی تخمدان توضیح داده شده است.

کم کاری تخمدان در سنین پایین

برخلاف تصور عمومی بروز این اتفاق در سنین پایین (۱۷ـ ۱۶ سالگی) هم اهمیت دارد و حتی بیماری کم کاری تخمدان یا تخمدان پلی کیستیک می تواند از همین زمان شروع شود.

نشانه های تنبلی تخمدان

مهم‌ ترین علامت این سندرم، تخمک‌ گذاری‌ های کم و نا منظم ، عدم تخمک‌ گذاری به مدت طولانی و حتی طی ماه‌ هاست که این مشکل خود را به صورت پریود های دیر به‌ دیر و گاهی هر چند ماه یک بار نشان می‌دهد. از علائم دیگر این سندرم زیاد شدن هورمون‌ های مردانه یا علائم آن است، یعنی می‌تواند این هورمون‌ ها زیاد شوند یا فقط علائم افزایش این هورمون‌ ها به صورت افزایش موهای زاید یا آکنه بروز کند. افزایش موهای زاید به معنی افزایش موهای نواحی خاصی از بدن که معروف‌ ترین آن ناحیه فوقانی لب و چانه است اتفاق می‌افتد.

همانطور که گفته شد از نظر آزمایشگاهی میزان هورمون‌ های مردانه در این بیماری می‌ تواند افزایش نیابد اما علامت هیرسوتیسم با پرمویی وجود داشته باشد. علامت پرمویی در ۷۰ درصد کسانی که سندرم تخمدان پلی‌ کیستیک دارند، روی می‌ دهد. از دیگر علائم این بیماری بروز چاقی و آکنه (جوش‌های صورت در سن بلوغ) و هیرسوتیسم یا پرمویی بخصوص در سنین شروع پریود است. اغلب این علائم با پریودهای دیر‌به‌ دیر همراه است. هرچند این سندرم می‌تواند بدون تاخیر پریود هم رخ دهد.از علائم آزمایشگاهی دیگر این سندرم مقاومت به انسولین است که در نهایت می‌تواند منجر به دیابت شود.

از مهم‌ترین علائم این سندرم که علت نامگذاری آن به‌عنوان تخمدان پلی‌ کیستیک است، دیده شدن کیست‌ ای متعدد کوچک در تخمدان‌ ها در سونوگرافی است. سایز این کیست‌ ها معمولا زیر ۱۰ میلیمتر بوده (۹-۲ میلیمتر) و به تعداد زیاد در هر تخمدان می‌باشد و برخلاف کیست‌ های بزرگ‌ تر و منفرد تخمدان معمولا طی ۲ تا ۳ ماه بعد از بین نمی‌روند. به‌علاوه در سونوگرافی این افراد معمولا سایز تخمدان‌ ها بزرگ‌ تر از حد عادی است. البته این علامت هم مثل سایر علامت‌ های این سندرم در همه افراد دیده نمی‌ شود.

درمان تنبلی تخمدان در طب سنتی

طب سنتی غلبه رطوبت و سردی در ناحیه تخمدان ‎ها را دلیل تنبلی تخمدان ها می ‎داند و مهمترین علت آن مصرف بیش از حد سردیجات (مواد غذایی سرد) و مرغ‎ های هورمونی و استحمام در زمان پریودی است با توصیه های طب سنتی تا حد زیادی می توان تنبلی تخمدان را درمان کرد. اما نباید فراموش کنید که برای نتیجه کامل باید صبور باشید و تا حدود سه ماه درمان های زیر را اجرا کنید.

بادکش زیر شکم و کمر. سعی کنید این کار را توسط افراد باتجربه و مهارت انجام دهید. هر شب یک لیوان عرق رازیانه همراه با یک قاشق مرباخوری عسل به غیر زمان پریودی میل کنید.

مقداری عسل و سیاه دانه نیم‎ کوب را با هم مخلوط کنید و روزانه دو قاشق مرباخوری (صبح و شام) میل نمایید. داروی ترکیبی (زاج به اندازه یک نخود بیشتر نشود + یک قاشق مرباخوری عسل + یک قاشق چایخوری روغن زیتون بودار تصفیه نشده) ساخته و در ایام پاکی در ۱۴ مرحله به صورت واژینال استفاده نمایید. درمان تکمیلی حجامت عام (مهره‎های پشت یا میان دو شانه)، حجامت ساکرال (در ناحیه ساکرال کمی پایین‎تر از مهره‎های کمری کاملا بین دو باسن)، حجامت زیر شکم هر دو هفته یک ‎بار می‎باشد، که باید تحت نظر پزشکان متخصص طب سنتی انجام گردد.

علت وقوع سندرم تخمدان پلی کیستیک

اگرچه دانشمندان علت وقوع تنبلی تخمدان را نمی‌ دانند ولی عوامل زیر می‌ توانند در این میان نقش داشته باشند:

    • انسولین بالا

      انسولین هورمونی است که توسط پانکراس تولید می‌شود و به سلول‌های بدن اجازه می دهدکه از قند (گلوکز) استفاده کنند. قند منبع اولیه انرژی بدن است. اگر شما دچار مقاومت به انسولین باشید، توانایی بدن برای مصرف بهینه انسولین مختل می‌گردد و پانکراس شما برای مهیا کردن گلوکز مورد نیاز سلول‌ها، انسولین بیشتری ترشح می‌کند. تصور می‌شود که انسولین بالا، سبب افزایش ساخت آندروژن‌ها در تخمدان‌ها می‌گردد.

    • درجه‌های پایین التهاب

      گلبولهای سفید خون در طی فرایند التهاب، برای مبارزه با عفونت ماده‌ای را ترشح می‌کنند. استفاده از بعضی از غذاهای خاص در افراد مستعد می‌تواند سبب ایجاد پاسخ التهابی گردد. در این شرایط گلبول‌های سفید ماده‌ای را تولید می‌کنند که می‌تواند سبب مقاوت به انسولین و تجمع کلسترول در رگ‌های خونی شود. (آترواسکلروز). آترواسکلروز موجب بیماری‌های قلبی می‌گردد. تحقیقات نشان می‌دهد که زنان مبتلا به PCOS، درجات پایین التهاب دارند..

    • وراثت

      اگر خواهر یا مادر شما PCOS داشته باشد، احتمال اینکه شما نیز به آن مبتلا شوید بالاست. محققان به دنبال امکان ارتباط ژن‌ های جهش یافته با PCOS هستند.

    • رشد غیر نرمال جنینی

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مواجهه زیاد با هورمون‌های مردانه (آندروژن‌ها) در طول دوره جنینی می‌تواند ژن‌های نرمال را به‌طور همیشگی از عمل طبیعی خود بازدارد. (پروسه‌ای که به نام بیان ژن نامیده می‌شود). به این ترتیب ممکن است الگوی مردانه گسترش چربی‌ها در شکم که ریسک مقاوت به انسولین و درجات پایین التهاب را افزایش می‌دهد، رخ دهد. تحقیقات برای یافتن این موضوع که این فاکتورها تا چه حد به ایجاد PCOS کمک خواهد کرد، ادامه دارند.

عوارض سندرم تخمدان پلی کیستیک

وجود PCOS می‌تواند احتمال ایجاد مواردی را که در پایین ذکر شده افزایش دهد به خصوص اگر همراه با چاقی باشد:

  • دیابت نوع ۲
  • فشار خون بالا
  • کلسترول غیر نرمال، تری گلیسرید بالا یا کاهش لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL) یا همان کلسترول خوب.
  • سطح بالای پروتئین C- reactive. یکی از شاخص‌های بیماری‌های قلبی.
  • سندرم متابولیک، مجموعه‌ای از علایم و نشانه‌ها که سبب ریسک بالای ابتلا به بیماری‌های قلبی می‌شوند.
  • کبد چرب غیر الکلی (التهاب شدید کبد که به علت تجمع چربی در آن رخ می‌دهد)
  • قطع تنفس در خواب
  • خونریزی‌های غیرمعمول رحمی
  • سرطان دیواره رحم (سرطان آندومتر) که به دلیل مواجه مکرر با مقادیر بالای استروژن ایجاد می‌شود.
  • دیابت بارداری یا فشار خون بالای بارداری

گردآوری از مجله اینترنتی همراه با علم

منبع: bartarinha.ir