رایج ترین دلایل ” شکم درد ” و درد کمر در دوران بارداری

 

در دوران بارداری ، اغلب دردهای شکم و درد کمر طبیعی هستند . باتوجه به افزایش احتمال ابتلا به یبوست در دوران بارداری و همچنین افزایش جریان خون در رحم در سه ماهه اول بارداری وجود درد در شکم  طبیعی است . همچنین در سه ماهه دوم و سوم بارداری معمولا درد لگن دور از انتظار نیست .

ولی گاهی احتمال دارد برخی از دردهای شکم در دوران بارداری و حاملگی علت های دیگر و جدی تری داشته باشند و اقدامات پزشکی و درمانی مورد نیاز باشد .

در این مطلب به برخی از دردهای شکم در دوران بارداری و حاملگی اشاره شده است .

در صورتی که یکی از علائم زیر را دارید ، با پزشک متخصص خود تماس بگیرید .

  • تب همراه با لرز
  • خونریزی شدید همراه با درد شدید شکم
  • سردرد و سرگیجه ناتوان کننده
  • تغییر بینایی از جمله تاری دید ، حساسیت به نور ، سیاهی رفتن چشم ها و دیدن لکه های سفید
  • درد و سوزش شدید در هنگام ادرار کردن و مشاهده خون در ادرار

شکم درد در دوران بارداری به دلیل یبوست و مشکلات گوارشی

شکم درد در دوران بارداری به دلیل یبوست و مشکلات گوارشی
شکم درد در دوران بارداری به دلیل یبوست و مشکلات گوارشی

در دوران بارداری میزان ترشح هورمون پروژسترون افزایش پیدا میکند . افزایش ترشح هورمون پروژسترون باعث اختلال در عملکرد عضلات گوارشی بدن میشود . همین اختلال در عملکرد دستگاه گوارشی بدن ، باعث بد هضم شدن غذا شده و منجر به نفخ و یبوست میشود .

نفخ و یبوست میتواند در دوران بارداری باعث درد شکم و ناراحتی های گوارشی شود . برای کمتر شدن نفخ و یبوست در دوران حاملگی میتواند مصرف سبزیجات را افزایش دهید. همچنین میزان مصرف مایعات را بیشتر کرده و به اندازه کافی آب بنوشید .

در صورتی که استفاده از سبزیجات و مایعات برای رفع نفخ و یبوست شما موثر نبود ، به پزشک مراجعه نمایید .

کمر درد و شکم درد در دوران بارداری در هنگام رابطه جنسی

کمر درد وشکم در در دوران بارداری در هنگام رابطه جنسی
کمر درد وشکم در در دوران بارداری در هنگام رابطه جنسی

درد در شکم و کمر و همچنین در اندام جنسی در زمان رابطه جنسی در دوران بارداری ممکن است شما را نگران کند . اکثر زنان در دوران بارداری نگران این هستند که رابطه جنسی برای جنین و بارداری آنها مضر باشد . در صورتی که اصلا اینطور نیست

درد شکم و کمر در طول رابطه جنسی میتواند کاملا روانی باشد . به این دلیل که در طول رابطه جنسی شما نگران این هستید که جنین شما ممکن است دچار آسیب شود ، احساس درد میکنید . همچنین درد شکم و کمر در طول رابطه جنسی در دوران بارداری میتواند به دلیل افزایش خون رسانی به ناحیه لگن و یا انقباضات رحم در زمان رابطه جنسی باشد .

استفاده از وان آب گرم و دوش گرفتن با آب گرم میتواند برای رفع این مشکل بسیار مفید باشد .

درد شکم و کمر درد در دوران بارداری به دلیل عفونت ادرار

درد شکم و کمر درد در دوران بارداری به دلیل عفونت ادرار
درد شکم و کمر درد در دوران بارداری به دلیل عفونت ادرار

عفونت ادرار در ابتدا میتواند بدون علامت باشد . برخی از علامت های رایج عفونت ادارار عبارتند از : درد یا احساس فشار در ناحیه لگن ،بوی بد و تند ادرار ، تغییر رنگ در ادرار ، خون در ادرار ،درد و سوزش هنگام دفع ادار ، تب و نیاز پی در پی برای دفع ادرار ( تکرر ادرار ) . خوشبختانه درمان عفونت ادرار معمولا ساده است و با مصرف یک دوره آنتی بیوتیک و مراقبت های بهداشتی به راحتی درمان میشود .

درد شکم در دوران بارداری به دلیل حاملگی خارج از رحم

درد شکم در دوران بارداری به دلیل حاملگی خارج از رحم
درد شکم در دوران بارداری به دلیل حاملگی خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم معمولا زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک در جایی خارج از رحم بارور شده باشد . دردهایی که به دلیل حاملگی خارج از رحم ایجاد میشوند معمولا در یک طرف شکم بوده و به مرور زمان بدتر میشوند . بارداری خارج از رحم معمولا با علائمی مانند : خونریزی از واژن ،درد شدید شکم و لگن ، سرگیجه و ضعف شدید حالت تهوع و استفراغ

درد شکم در حاملگی خارج از رحم به مرور بیشتر میشود . در ابتدا ممکن است موقع سرفه کردن و یا اجابت مزاج دچار درد در شکم شوید . یکی از علایم رایج بارداری خارج از رحم ، درد شانه است . مخصوصا وقتی که دراز میکشید .

درد شانه یکی از علائم اورژانسی بارداری خارج از رحم بوده و به محض بروز این علامت ، سریعا باید به پزشک مراجعه نمایید . به دلیل این که نمیتوان بارداری خارج از رحم را به بارداری طبیعی تبدیل کرد ، به پایان رساندن بارداری تنها راه چاره میباشد . توجه داشته باشید که بارداری خارج از رحم یک حالت خطرناک و اورژانسی محسوب شده و هر لحظه احتمال پارگی لوله فالوپ وجود دارد .

درد شکم در دوران حاملگی به دلیل سقط جنین

درد مرتبط با سقط جنین در دوران بارداری معمولا در شکم ، کمر و لگن احساس میشود . در بیشتر موارد ، سقط جنین در سه ماهه اول بارداری و در مواردی در اوایل سه ماه دوم بارداری رخ میدهد . در بیشتر مواقع تشخیص این که درد شکم در سه ماهه اول بارداری به دلیل لانه گزینی ، سقط جنین و یا تغییرات رحم است ، مشکل است . معمولا درد شکم در زمان سقط جنین ، ادامه دار بوده و با خونریزی همراه است .

درد شکم در دوران بارداری به دلیل جدا شدن جفت از رحم

جدا شدن جفت از رحم قبل از زایمان بسیار خطرناک است . جدا شدن زود رس جفت از رحم معمولا در سه ماهه سوم بارداری اتفاق می افتد و بسیار نادر است . دلایلی که باعث این مشکل میشوند شامل موارد زیر هستند .

  •  سیگار کشیدن زنان قبل از بارداری و یا در حین بارداری
  • استفاده از کوکائین در طول دوره بارداری
  • ترومبوفیلیاس و اختلال لخته شدن خون
  • بارداری در سن بالای ۴۰ سال
  • داشتن سابقه جدا شدن جفت از رحم

علائم عمومی و شایع جدا شدن زود رس جفت از رحم :

  •  درد شکم
  • خونریزی واژینال
  • داشتن انقباضات رحمی شدید و غیر طبیعی

جدا شدن زودرس جفت از رحم ، یک حالت اورژانسی و خطرناک محسوب میشود و میتواند عوارض بسیار شدید و خطرناکی برای مادر و جنین در پی داشته باشد . با مشاهده هر یک از علامت های گفته شده ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید

توجه داشته باشید که امکان اتصال دوباره جفت به دیوار رحم وجود ندارد . در صورتی که جدا شدن جفت از رحم نزدیک به زمان زایمان شما اتفاق افتاده باشد ، با رعایت توصیه های پزشکی و مصرف دارو میتوانید زایمان طبیعی در موعد مقرر داشته باشید ولی در صورتی که فاصله زمانی زیادی تا موعد زایمان طبیعی داشته باشید ، ممکن است پزشک مجبور به انجام عمل سزارین شود .

 

درد شکم در دوران بارداری به دلیل پره اکلامپسی

پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری ، وضعیتی است که معمولا در نیمه دوم بارداری بروز میکند . این عارضه بعد از هفتهٔ بیستم بارداری رخ می‌دهد و با فشار خون سیستولیک بیشتر از ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا دیاستولیک بیشتر از ۹۰ میلی‌متر جیوه که معمولاً همراه با پروتئینوری است تشخیص داده می‌شود.

علت اصلی پری-اکلامپسیا ناشناخته است و تنها راه قطعی درمان آن پایان دادن به حاملگی و خارج کردن جنین و جفت می‌باشد

 

تهیه و ترجمه از مجله اینترنتی باعلم دات نت