بارداری، یکی از شیرین‌ترین زمان‌های زندگی هر زنی است. انتظار شیرینی که شما را برای برعهده گرفتن نقش مادری آماده می‌کند، می‌تواند زندگی‌تان را زیر و رو کند، اما بعید نیست که دوره انتظار شما، مثل بسیاری از زنان دیگر، طولانی‌تر از انتظارتان شود. برای اینکه نگرانی‌تان برطرف شود و این تاخیر در بارداری را «ناباروری» تلقی نکنید، ادامه این مطلب را بخوانید. شاید شما هم بتوانید دلایل باردار نشدنتان را در میان عوامل زیر پیدا کنید.

دلایل ناباروری و روش های درمان باردار نشدن

تاریخچه پزشکی ناباروری و باردار نشدن

متخصصان می‌گویند کسانی که به بیماری‌های التهابی ناحیه لگن دچار هستند یا برخی دیگر از بیماری‌های مزمن حوزه زنان و زایمان مثل اندومتریوز آزارشان می‌دهد، برای مادر شدن، باید ابتدا بیماری‌هایی که دچارش هستند را درمان کنند. از نظر پزشکان، این دسته از زنان نابارور نیستند، بلکه عامل مزاحمی سد راه مادر شدنشان شده و با برطرف کردنش، می‌توانند به آرزویشان برسند.

مشکلات بهداشتی و ناباروری

اسپرم‌ها برای بارور کردن تخمک‌ها، باید از دهانه رحم عبور کنند و اگر هر مشکلی در این ناحیه وجود داشته و سلامت دهانه رحم را تهدید کند، تلاش اسپرم‌ها برای رسیدن به تخمک‌ها، ناکام می‌ماند. کسانی که به عفونت‌های تناسلی دچار هستند یا از مشکلات التهابی مربوط به دهانه رحم رنج می‌برند، نیازی به تلقیح مصنوعی یا IVF ندارند. اگر این زنان مشکلات مربوط به ناحیه دهانه رحم را برطرف کنند، زودتر از آنچه که انتظار دارند، بارداری را تجربه می‌کنند.

سبک زندگی و باردار نشدن

زنانی که سال‌های سال به اختلالات اضطرابی دچار بوده‌اند و کاری برای درمان این مشکل نکرده‌اند، اغلب در باردار شدن به مشکل برمی‌خورند و همین ناکامی، زمینه را برای بیشتر شدن اضطرابشان هم فراهم می‌کند. از نظر متخصصان، سبک زندگی و وضعیت روانی زنان می‌تواند احتمال باردار شدنشان را تعیین کند. زنانی که شمع 30 سالگی را فوت کرده‌اند، آنهایی که استرس زیادی دارند و کسانی که تغذیه و شیوه زندگی ناسالم دارند، معمولا به سادگی باردار نمی‌شوند.

شرایط واژن یک زن تاثیر بسزایی را بر بارداری او می‌گذارد

تعادل pH
شرایط واژن یک زن تاثیر بسزایی را بر بارداری او می‌گذارد. بالا یا پایین بودن غیرطبیعی PH، بر تخمک‌ها تاثیر گذاشته و توانشان برای بارور شدن را کاهش می‌دهد. استفاده مکرر از شوینده‌ها برای حفظ بهداشت ناحیه تناسلی و حتی استفاده از برخی آنتی بیوتیک‌ها، می‌تواند تعادل PH را در این ناحیه برهم بزند و روند باردار شدن فرد را به تاخیر بیندازد.

تخمدان پلی کیستیک
زنانی که به بیماری تخمدان پلی کیستیک (PCOD) یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) دچار هستند، نمی‌توانند به سادگی بارداری را تجربه کنند. این اختلال هورمونی که باعث افزایش کیست‌ها در ناحیه تخمدان می‌شود، مسیر باردار شدن را برای یک زن طولانی کرده و در چرخه طبیعی تخمک گذاری بدن او اختلال ایجاد می‌کند.

چاقی
زنان چاق نابارور نیستند، اما در برخی موارد تا زمانی که وزنشان را کاهش ندهند، نمی‌توانند بارداری را تجربه کنند. تراکم چربی‌ها در بدن زنان، می‌تواند روند باردار شدنشان را دچار اختلال کند. به همین دلیل متخصصان، علاوه بر تاکید بر تغذیه سالم در ماه‌های انتظار بارداری، رسیدن به وضعیت جسمی متناسب را هم توصیه می‌کنند.

منبع: ninisite.com

دلايل ناباروری در زنان و مردان

دلايل مختلفي احتمال ناباروری را در مردان و زنان به وجود مي ​آورد. بروز هر يک از اين احتمال​ ها مي​تواند بارداری را در زوج دچار اختلال کند. در اين شرايط نيز متخصصان پس از 12 بار تکرار تلاش براي بچه​ دار شدن، در صورت به دست نيامدن نتيجه به زوج اعلام مي​کنند که احتمال ناباروی آنها به يکي از دلايل زير وجود دارد و آنها براي درمان بايد اقدام کنند.

دلایل ناباروری و روش های درمان باردار نشدن
✅ گاهي ممکن است اسپرم  سالم وجود نداشته باشد يا شکل مناسب را براي باروري نداشته باشد.
✅در برخي شرايط اسپرم فعال و محرک وجود ندارد.
✅ اسپرم در مسير رسيدن به رحم از بين برود يا امکان رسيدن اسپرم به تخمک وجود نداشته باشد.
✅ عوامل مناسب براي لقاح وجود نداشته باشد که در اين شرايط بايد فاکتورهاي مناسب در اسپرم و تخمک وجود داشته باشد.
✅ در برخي موارد تخمک سالم وجود ندارد يا لوله​هاي رحمي دچار اختلالي هستند که مانع رسيدن تخمک به اسپرم مي​شود.
✅ گاهي محيط مناسب براي لقاح وجود ندارد و رحم شرايط لازم را براي باروري ندارد.

در چه شرايطی بايد فورا براي درمان اقدام کرد؟

شرايطي براي مردان و زنان وجود دارد که در صورت بروز آنها نياز به 12 بار تلاش براي بچه​دار شدن به مدت یک سال نيست و زوج بايد هر چه زودتر براي درمان اقدام کند.
در صورتي که  بيضه مرد دچار عفونت ناشي از جراحي شده باشد يا ضربه خورده باشد.
✅ اگر رويش موها در بدن مرد به صورت نرمال و طبيعي نباشد.
✅ مرداني  که دچار کوتاهي يا بلندي قد مفرط هستند.
✅ افرادي که سابقه ناباروري در خانواده آنها وجود دارد نيز بايد مانند گروه‌هاي قبلي باید زودتر براي درمان اقدام کنند.
✅ زناني که سابقه جراحي در ناحيه شکم داشتند يا سابقه چسبندگي در ناحيه شکم داشتند نيز در اين گروه​اند.
✅ در صورتي که سن زني از مرز 35 گذشته باشد يا سن زوج به طور کلي بالا باشد نيز بايد سريع​تر براي درمان اقدام کند و نيازي نيست تا 12 مرحله را پشت سر بگذارد.

متناسب با دلايل و علت​هاي مختلفي که براي ابتلا به ناباروري و نازايي در مردان و زنان وجود دارد، شيوه‌هاي مختلفي براي درمان نازايي و ناباروري وجود دارد که متناسب با علت بيماري توسط متخصص به بيماران توصيه مي​شود.

  • تحريک تخمک​گذاري برای درمان ناباروری

اين شيوه در مورد زناني به کار گرفته مي​شود که مبتلا به اختلال تخمک​گذاري هستند و براي به دست آوردن تعداد کافي تخمک به منظور انجام سيکل درماني نيازمند استفاده از روش‌هايي مانند IUI، IVF و ICSI مي​شوند. به اين ترتيب آنها در دوره‌هاي درماني که پيش​رو دارند با استفاده از دارودرماني و هورمون درماني اختلال تخمک​گذاري را پشت سر مي​گذارند.

  • ميکرواينجکشن برای درمان ناباروری

در شيوه ميکرواينجکشن که يک شيوه تخصصي و موثر براي درمان ناباروري با علت مردانه است، پيش از هر چيز تخمدان​ها توسط داروهاي محرک تخمک​گذاري تحريک مي​شود و پس از آماده‌سازي تخمک​ها يک اسپرم در شرايط آزمايشگاهي خاص به داخل تخمک تزريق مي​شود و تقريبا پس از 48 ساعت جنين‌هاي تقسيم شده و مناسب به داخل رحم زن انتقال داده مي​شود.

  • لقاح خارج از رحمي برای درمان ناباروری

IVF که از آن با عنوان لقاح خارج رحمي ياد مي​شود، يکي از شيوه​هايي است که براي درمان نازايي مورد استفاده قرار مي​گيرد. در اين شيوه لقاح خارج رحمي يا باروري در محيط آزمايشگاه انجام مي​شود. اين روش در شرايطي که لوله​هاي رحمي آسيب​ديده باشند يا اختلال در عملکرد آنها مشاهده شود از سوي متخصص به بيمار توصيه مي‌شود. اين شيوه نه تنها در مورد زنان مبتلا به مشکلات و اختلالات تخمداني بلکه در برخي موارد درباره ناباروري​ها با علت مردانه نيز به زوج‌ها توصيه مي​شود.

  •  IUI برای درمان ناباروری

در شيوه درماني IUI اسپرم​هاي فعال پس از جداسازي و آماده​سازي به شکل مصنوعي همزمان با تحريک تخمک​گذاري به رحم هدايت مي​شوند. در اين شيوه از آنجا که تحريک تخمک​گذاري با سونوگرافي​هاي متعدد در روزهاي متوالي يا با اندازه​گيري هورمون​هاي جنسي موجود در ادرار مشخص مي​شود و متناسب و همزمان با ورود اسپرم اين اتفاق انجام مي​شود، بنابراين احتمال بارداری  و باروري زياد است.

منبع : http://www.bartarinha.ir/