بهترین درمان‌های زیبایی برای مو و پوست

 

1- بوتاکس  

از سال ۲۰۰۲، تزریق بوتاکس یکی از پرکاربردترین و ارزشمندترین درمان‌های زیبایی غیر جراحی موجود بوده است. این روش، سریع و آسان است و نتایج آن پس از یک هفته مشاهده می‌شوند. بوتاکس بهترین اثر را بر چین‌وچروک‌های دینامیک که حاصل تغییر حالت صورت است مانند چین‌وچروک‌های پیشانی، خطوط عمودی بین ابروها هنگام اخم کردن (به آن‌ها ۱۱ می‌گویند) و خطوط پنجه کلاغی می‌گذارد.

خطوط عمودی بین ابروها هنگام اخم کردن (به آن‌ها ۱۱ می‌گویند)
خطوط عمودی بین ابروها هنگام اخم کردن (به آن‌ها ۱۱ می‌گویند)

بوتاکس ضربان عصب را مختل می‌کند زیرا این عصب‌ها موجب فعال شدن ماهیچه‌ها می‌شود. با این کار سطح پوست لطیف‌تر و محکم‌تر می‌شود و چین‌وچروک‌ها و خطوط به حداقل می‌رسند.  بسته به سن، نوع پوست و عوامل دیگر، اثر بوتاکس معمولاً ۳ تا ۴ ماه باقی می‌ماند. برای از بین رفتن اثر ضد پیری بوتاکس بهتر است تقریباً هر ۳ تا ۴ ماه دوباره بوتاکس تزریق کنید.

2- فیلرهای صورت

فیلرهای تزریقی صورت ازجمله رسیتلان و جودرم،  درمان نتیجه‌بخش دیگری برای از بین بردن چین‌وچروک‌های صورت  هستند.  اما عملکرد آن‌ها با بوتاکس متفاوت است.  بوتاکس ماهیچه‌ها را سست می‌کند تا ظاهر چین‌وچروک‌ها کاهش یابد اما فیلرها این کار را با افزایش حجم انجام می‌دهند.

فیلرهای درمال  برای از بین بردن چین‌وچروک‌های استاتیک، یعنی آن‌هایی که در اثر از بین رفتن حجم پوست یا تأثیر جاذبه ایجاد می‌شوند،  مناسب هستند. خطوط زیر چشم و شکن‌های کنار بینی بهترین نمونه چین‌وچروک‌های استاتیک هستند که برای درمان آن‌ها معمولاً از فیلرها استفاده می‌شود. فیلرهای صورت کاربرد زیبایی هم دارد؛ مثلاً حجیم کردن و بالا بردن گونه‌ها (جودرم ولوما و رستیلان لیفت)، یا نواحی دیگری که پیری یا جاذبه روی آن‌ها تأثیر  گذاشته‌اند.

فیلرهای صورت انواع بسیار گوناگونی دارند.  اکثر آن‌ها عملکرد معین دارند و برای ناحیه خاصی از صورت ساخته شده‌اند.  برخی بیماران ترجیح می‌دهند در یک جلسه فیلرهای مختلفی را تزریق کنند که به این روش لیفت صورت می‌گویند. تزریق فیلر برای کسانی که ترجیح می‌دهند جراحی پلاستیک سنگین نداشته باشند فوق‌العاده است.

در شرایط دیگر، استفاده هم‌زمان از بوتاکس و فیلرها بهترین راه‌حل است و گاهی همراه کردن این درمان‌ها با درمان‌های ضد پیری غیر جراحی دیگر مانند لایه‌برداری پوست با لیزر کشیدن پوست به روش غیر جراحی نتایج بهتری خواهد داشت.

3- لیفت سیلوئت سافت

در روش سیلوئت سافت از مخروط‌های نخی قابل‌جذب استفاده می‌شود. این تکنولوژی در ایالات‌متحده پس از ۶ سال تجربه در جراحی زیبایی و ترمیمی با استفاده از سوسپانسیون بخیه با مخروط‌های نخی عرضه شده است.

لیفت سیلوئت سافت برای مردان و زنان بالای ۳۰ سال که نشانه‌های پیری در صورتشان دیده می‌شود اما نمی‌خواهند لیفت صورت کامل یا جراحی  سنگین انجام دهند توصیه می‌شود.

از روش لیفت سیلوئت سافت برای درمان مناطق مختلف صورت استفاده می‌شود:

  • کانتور صورت

کانتور صورت را ترمیم می‌کند، پوست را بالا می‌کشد و گونه‌ها را پر می‌کنند.

  • فک پایین

کانتور صورت و گونه‌ها ترمیم می‌شود.

  • گونه‌ها

گونه‌ها پرتر می‌شوند و شکن‌های بینی کاهش می‌یابند.

  • ابروها

چشم‌ها بازتر می‌شوند و لبه خارجی ابرو را بالا می‌کشد.

لیفت صورت با نخ سیلوئت سافت تقریباً ۳۰ دقیقه طول می‌کشد. این روش با بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. سپس بخیه (مخروط‌های نخی) زیر پوست قرار می‌گیرند. این کار با یک سوزن نازک انجام می‌شود و در  این روش پوست برش داده نمی‌شود.

تأثیر لیفت سیلوئت سافت بلافاصله مشخص می‌شود و در طول زمان  ظاهر بهتری پیدا می‌کند.  تأثیر کامل آن حدود ۴ تا ۶ هفته بعد نمایان می‌شود و تا ۱۸ ماه باقی می‌ماند. ماندگاری تأثیر آن بیش از ۳ سال است. اگر این روش همراه با فیلرهای درمال انجام شود تأثیر آن بیشتر خواهد بود.

4- پلاسمای غنی‌شده با پلاکت – PRP

در این روش پلاکت‌های خون فرد با پروتئین‌های طبیعی مخلوط شده و روی پوست قرار می‌گیرد. به دلیل اینکه این روش برای جوان‌سازی پوست  انجام می‌شود با قرار دادن آن روی پوست سر می‌توان از ریزش مو جلوگیری کرد و موهای  سالم‌تر و درخشان‌تر داشت. مشاهده شده است که پس از چند هفته ریزش مو متوقف شده و حجم آن افزایش پیدا می‌کند.

خون فرد با دستگاه سانتریفیوژ تجزیه می‌شود. پس از فرایند تجزیه، پلاسمای غنی‌شده با پلاکت به پوست سر تزریق می‌شود. پس‌ازآن نباید سر را تا ۲۴ ساعت شست. به دلیل اینکه از خون خود فرد استفاده می‌شود ریسک واکنش آلرژیک وجود ندارد.

5- مزوتراپی

مزوتراپی یکی دیگر از درمان‌های ریزش مو است. در این روش داروهایی مانند ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و داروهای افزایش جریان خون به ریشه مو تزریق می‌شود. در روش مزوتراپی مواد موردنیاز مستقیماً به ریشه تزریق می‌شوند. مزوتراپی فقط در نواحی مورد نیاز انجام می‌شود و به توقف ریزش مو، تقویت مو و فعال کردن ریشه‌های جدید مو کمک می‌کند.

توصیه می‌شود پس از کاشت مو، مزوتراپی  انجام شود تا موی کاشته شده به پوست سر متصل شود و سلامتی بقیه موها حفظ شود. این روش برای درمان ریزش موی ناشی از استرس، بارداری ریزش موی متابولیک بسیار مناسب است. این روش مکمل درمان ریزش مو به دلیل عوامل ژنتیکی و هورمونی است.

جلسات درمانی تقریباً ۲۰ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشند و هفته‌ای یک‌بار انجام می‌شود. معمولاً ۸ تا ۱۰ جلسه کافی است. اما تعداد جلسات به‌شدت ریزش مو بستگی دارد. چهار جلسه اول هفته یک‌بار برنامه‌ریزی می‌شوند. چهار جلسه بعدی هر ۱۵ روز یک‌بار برنامه‌ریزی می‌شود. جلسات ماهی یک‌بار یا سه ماه یک‌بار ادامه پیدا می‌کنند. این روش برای همه سنین مناسب است.

6- کاشت مو

جراحی کاشت مو  یکی از محبوب‌ترین درمان‌ها برای ریزش مو است. عوامل ژنتیکی، الگوی کچلی و شدت ریزش مو بر حجم موها تأثیر می‌گذارند.

هرچقدر ریزش مو شدیدتر باشد احتمال اینکه حجم موها زیاد شود کمتر خواهد بود زیرا مناطق اهداکننده موی کافی برای گرافت ندارند.

باید بدانید که بسیاری از افرادی که کاشت مو انجام داده‌اند از این کار راضی بودند. روش کاشت مو عمری طولانی دارد و از دهه ۵۰ میلادی انجام می‌شده است.

روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارد که عبارت‌اند از:

  • کاشت واحد فولیکولی
  • برداشت واحد فولیکولی
  • میکروگرافت و مینی گرافت
  • فلپ پوست سر و کاهش کچلی
  • کاشت موی مستقیم
  • پلاگ مو

جراحی فلپ پوست سر و کاهش کچلی تقریباً منسوخ شده و عوارض جانبی بسیار زیادی دارد. بدان معنا که بیمار باید درمان ترمیمی انجام دهد که چندان مطلوب نیست.

میکروگرافت و مینی گرافت، تکنیک­هایی هستند در آن نوارهای پوست دارای فولیکول‌های مو از ناحیه اهداکننده سر برداشته می‌شوند و در ناحیه گیرنده سر (ناحیه کچل) قرار داده می‌شود. میکروگرافت معمولاً با 2 تا 3 مو و مینی گرافت با 3 تا 4 مو انجام می‌شود.

پلاگ مو، گرافت مدور دارای فولیکول است که به‌صورت مجموعه «ردیف‌های بلالی» در سر قرار می‌گیرند. در این روش تعدادی مو روی سر بیمار قرار می‌گیرد که ظاهری غیرطبیعی دارد. ظاهر آن‌ها زبر است و نحوه قرار گرفتن آن‌ها توده‌ای است نه طبیعی.

اگر درباره کاشت مو با مردم حرف بزنید، به ذهن هر 9 نفر از 10 نفر، تصویر این ردیف بلالی متبادر خواهد شد. هنوز بسیاری از مردم تصور می‌کنند که کاشت مو ظاهری غیرطبیعی مانند موهای عروسک ایجاد می‌کند.

اما روش کاشت مو پیشرفت‌های زیادی کرده است.

این تکنولوژی به حدی پیشرفت کرده که هم‌اکنون به آن «استاندارد طلایی» کاشت مو می‌گویند – کاشت واحد فولیکولی و برداشت واحد فولیکولی.

در این تکنیک‌ها، واحدهای طبیعی از ناحیه اهداکننده برداشته و در نواحی کچل سر کاشته می‌شوند. رشد مو از این فولیکول‌ها همان الگوی ناحیه اهداکننده را دنبال می‌کند و درنتیجه ظاهری طبیعی دارد. تشخیص تفاوت بین موی ناحیه اهداکننده و مویی که با روش کاشت واحد فولیکولی در ناحیه گیرنده رشد می‌کند، تقریباً غیرممکن است.

7- کاشت ابرو و مژه

در روش کاشت ابرو و کاشت مژه فولیکول‌ها از هر ناحیه‌ای از بدن برداشته می‌شوند و در ناحیه ابرو و مژه کاشته می‌شوند. معمولاً موی پشت سر برداشته می‌شود. موی نازک با روش برداشت واحد فولیکولی برداشته می‌شود و در ناحیه ابرو و مژه کاشته می‌شود. ابرو و مژه جدید دائم هستند. پس از کاشت، ابروی کاشته شده باید چند وقت یک‌بار کوتاه شود. ابرو به مدت 1 سال رشد می‌کند اما پس‌ازآن رشدش متوقف می‌شود.

موی اهداکننده، ناحیه گردن است. معمولاً رشته موهای باریک از ناحیه اهداکننده برداشته می‌شود؛ رشته‌های باریک برای کاشت در ابرو مناسب‌تر از رشته‌های ضخیم هستند. یکی‌یکی کاشتن رشته‌ها یا میکروگرافت­ها برای داشتن ظاهری طبیعی اهمیت دارد.

رپورتاژ/پایان