لازانیااسفناج

 

موادلازم:

 

پنیر کم‌چرب (رنده شده) یک و یک دوم قاشق غذاخوری
گوجه‌فرنگی ۲ عدد
اسفناج (خردشده)‌ ۳ قاشق‌ غذاخوری
لازانیا به تعداد لازم
پنیر پارمزان (رنده‌شده)‌ یک قاشق‌ غذاخوری
پودر نان (آرد سوخاری)‌ یک قاشق‌ غذاخوری
روغن زیتون ۲ قاشق چای‌خوری
نمک‌وفلفل به مقدار لازم

طرز تهیه:
فر را از قبل روی ۳۷۵ درجه فارنهایت تنظیم کنید. یک ظرف را پر از آب کنید و بگذارید تا بجوشد. در همین هنگام پنیر را درون یک ظرف بریزید. سپس گوجه‌فرنگی را داخل خردکن ریخته تا کاملا پوره شود. سپس یک قاشق غذاخوری آن را به پنیر اضافه کنید.

 

حالا اسفناج را درون آن بریزید. نمک و فلفل بزنید و کنار بگذارید. وقتی آب‌جوش آمد. هر تعداد لازانیا که ته ظرف را می‌پوشاند درون آب‌جوش بگذارید به اندازه ۳ ـ ۲ دقیقه در آب بماند تا نرم شود. سپس از آب بیرون بیاورد و با یک پارچه تمیز خشک کنید. ته ظرف خود را چرب کنید و ورقه‌های لازانیا را در آن بچینید. روی لازانیا یک لایه گوجه‌فرنگی بمالید. سپس روی آن مخلوط پنیر بریزید. با پشت قاشق مواد را کامل پخش کنید.

 

بعد روی آن کمی گوجه‌فرنگی و پنیر بریزید. به همین ترتیب این لایه را برای ۲ بار دیگر تکرار کنید. آخرین لایه‌ای که می‌ریزید. سس‌گوجه و پارمزان باشد. حالا دوباره به تعداد لازم لازانیا داخل آب گذاشته و روی مواد بگذارید. کمی سس‌گوجه، پارمزان، پودرنان و روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و روی لازانیا بریزید. سپس روی ظرف را با فویل بپوشانید و درون فر بگذارید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا بپزد. اگر می‌خواهید روی آن طلایی شود، فویل را از روی آن بردارید و برای یک دقیقه دیگر دوباره درون فر بگذارید.

هر پیمانه اسفناج خام (۳۰ گرم)‌ حاوی ۷ کالری و هر پیمانه اسفناج پخته شده (۱۸۰ گرم)‌ دارای ۴۱ کالری است. محققان حداقل ۱۳ ترکیبات فلاوونید مختلف در اسفناج یافته‌اند که به عنوان آنتی‌اکسیدان و ضد سرطان عمل می‌کند. دیده شده است که این آنتی‌اکسیدان‌ها در کاهش خطر ابتلا به سرطان معده و پوست موثرند. کاروتنوئیدی که در اسفناج یافت می‌شود و نئوزانتین نام دارد، موجب از بین رفتن سلول‌های سرطانی پروستات می‌شود.

اسفناج برای افرادی که بیماری قلبی دارند نیز مفید است؛ چراکه منبع خوبی از ویتامین‌های A و C است. این دو ویتامین از اکسید شدن کلسترول جلوگیری می‌کنند. کلسترول اکسیده به دیواره عروق می‌چسبد و موجب تنگی عروق می‌شود و خطر سکته‌های قلبی و مغزی را افزایش می‌دهد. فولات موجود در اسفناج (هوموسیتئین)‌ را که موجب سکته‌های قلبی و مغزی می‌شود خنثی می‌کند و منیزیم موجود در آن موجب کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری‌های قلبی می‌شود.

در خرید اسفناج آنهایی را انتخاب کنید که برگ‌های سبز تیره دارند و زرد نشده‌اند. برگ‌ها باید تازه و سفت باشند. اسفناج را در کیسه فریزر می‌توانید تا ۵ روز در یخچال نگهداری کنید. قبل از نگهداری اسفناج را نشویید؛ زیرا این کار باعث زود خراب شدن آن می‌شود. از نگهداری اسفناج پخته شده خودداری کنید.

منبع:hamshahrionline.ir