درد پایین سمت چپ شکم , علل درد در سمت چپ شکم

علائم درد پایین سمت چپ شکم ممکن است به عنوان یک نوع حاد یا مزمن از درد باشد

 

منطقه شکم در پایین و سمت چپ، محل معمول درد، به خصوص در میان زنان و افراد مسن است این منطقه شامل ساختاری واقع در سمت چپ با یک خط فرضی که به صورت عمودی در سطح ناف، و یک خط افقی فرضی در زیر دنده های تحتانی چپ است اندام ها و ساختارهای که ممکن است درد را در این منطقه ایجاد کند شامل بخش هایی از روده بزرگ، کولون سیگموئید و کولون نزولی، بخش هایی از روده کوچک، تخمدان و لوله فالوپ چپ و حالب چپ می باشد

 

“علائم درد پایین سمت چپ شکم” ممکن است به عنوان یک نوع حاد یا مزمن از درد باشد درد ممکن است مبهم یا تیز، شبیه چاقوکشی یا سوزشی باشد درد ممکن است متناوب، خود به خود و یا مداوم باشد علاوه بر این، دردهای شکمی پایین سمت چپ ممکن است با علائم دیگری از جمله از دست دادن اشتها، تهوع، استفراغ، حساسیت به لمس، تب، سنگینی و یا احساس پری و غیره همراه است بعضی از علل ممکن است بی ضرر باشد در حالی که برخی دیگر ممکن است نیاز به توجه فوری پزشکی باشد.

 

برخی از علل احتمالی درد در سمت چپ پایین شکم

در میان افراد مسن دیورتیکولیت شایع ترین درد در سمت چپ شکم است و هنگامی رخ میدهد که یک برآمدگی در دیواره روده سمت چپ، به شکل انگشت مانند و باعث درد آزار دهنده در پایین شکم شود. درد اغلب شدید و ناگهانی، اما معمولا کمتر خفیف شروع و در طول زمان بدتر می شود به طور بالقوه در شدت نوسان است.

 

علائم همراه شامل ( تغییرات در اجابت مزاج، اسهال یا یبوست، درد شکم، تهوع و استفراغ، تب، معمولا نفخ شکم کمتر، خونریزی از مقعد ) می باشد. موارد خفیف ممکن است با استراحت، تغییر در رژیم غذایی و آنتی بیوتیک درمان می شود. با این حال، موارد جدی تر ممکن است عمل جراحی نیاز داشته باشد.

 

یبوست

یبوست مزمن و یا حاد می تواند سبب درد در ناحیه سمت چپ شکم شود این به عنوان یک ناتوانی در دفع مدفوع به طور منظم شناخته شده است و معمولا با اجابت مزاج، رها می شوند یبوست وقتی رخ می دهد که عبور مدفوع، که معمولا سخت است، کمتر از۳  بار در هفته باشد سایر علائم شامل نفخ و احساس پری یا فشار در رکتوم است داروهای مسهل و یک رژیم غذایی با فیبر بالا و مصرف مقدار زیادی مایعات معمولا مشکل را حل می کند.

 

انسداد روده

هر بیماری با انسداد در قسمت سمت چپ روده کوچک و یا بزرگ می تواند سبب درد سمت چپ پایین شکم می شود این ممکن است شامل ( ولولوس یا پیچش روده بزرگ، فتق اینگوئینال استرانگوله، تومور یا چسبندگی ها ( باند فیبری بافت در شکم ) و انسداد روده مانع از عبور طبیعی غذا و مایعات از پایین روده و می تواند سبب التهاب و درد می شود.

 

درد در قسمت تحتانی شکم در سمت چپ مانند درد گرفتگی عضلات متناوب است تهوع، استفراغ، اسهال یا یبوست همراه آن است با بدتر شدن انسداد ممکن است با عدم دفع گاز یا مدفوع یک تورم در شکم ایجاد شود این درد نیز ممکن است گسترش یافته و عمومی شود.

 

نیاز به مشاوره پزشکی فوری برای جلوگیری از خطر مرگ بافت روده که می تواند منجر به عوارضی مانند عفونت شدید و شوک سپتیک شود وجود دارد.

 

میتل اشمیتز ( mittelschmerz  )

درد تخمک گذاری و یا میتل اشمیتز مربوط به تخمدان چپ که دو هفته قبل از دوره قاعدگی رخ می دهد و ممکن است باعث ناراحتی خفیف تا متوسط در منطقه تحتانی شکم در سمت چپ شده و ممکن است به صورت درد شدید و ناگهانی مانند مانند گرفتگی عضلات باشد و ممکن است با لکه بینی همراه باشد درد تخمک گذاری سمت چپ شایع است و اغلب درد با استراحت و مسکن برطرف می شود.

 

کیست تخمدان چپ

کیست تخمدان کیسه پر از مایع بر روی سطح تخمدان که ممکن است رشد کرده و با بزرگ شدن در ناحیه شکم تولید ناراحتی نماید آنها معمولا بی ضرر هستند و دلیلی برای نگرانی نیست اما گاهی اوقات ممکن است رشد کرده و بسیار بزرگ شده و پیچ و تاب پیدا کند و سبب تولید درد مبهم در ناحیه شکم به سمت چپ نماید این درد ممکن است ثابت و یا متناوب باشد درد ممکن است به کمر انتشار پیدا کند درد لگنی ممکن است در نزدیکی ابتدا یا انتهای یک دوره قاعدگی رخ دهد زنان همچنین ممکن است دچار تهوع، استفراغ، احساس پری یا سنگینی در شکم، بی نظمی قاعدگی و فشار در راست روده یا مثانه را تجربه کنند.

بیشتر کیست ها بدون درمان پزشکی برطرف می شوند اما باید در هنگام تجربه درد شدید و ناگهانی در ناحیه شکم همراه با تب و استفراغ با یک پزشک مشورت کنید.

 

درد پایین سمت چپ شکم،علل درد در سمت چپ شکم

یبوست مزمن و یا حاد می تواند سبب درد در ناحیه سمت چپ شکم شود

 

سنگ کلیه چپ

سنگ های کلیه معمولا کوچک هستند مواد بلوری که در داخل کلیه ها رسوب و اغلب سبب متمرکز شدن ادرار است هنگامی که سنگ کلیه از طریق دستگاه ادراری از کلیه به مثانه عبور می کند درد شدید و ناگهانی می تواند در سمت چپ شکم در زیر دنده ها رخ دهد درد ممکن است به سمت کنار چپ انتشار و برگشت کند و به قسمت تحتانی شکم سمت چپ و کشاله ران انتشار یابد درد معمولا کرامپی و به شدت در نوسان است سایر علائم همراه شامل ( تهوع، استفراغ، تب و لرز، درد به هنگام ادرار، ادرار ( قرمز، صورتی، بد بو و یا ابری ) و تکرر ادرار می باشد.

 

مصرف داروهای ضد درد و نوشیدن مقدار زیادی آب ممکن است درد ناشی از “سنگ کلیه” را کاهش دهد با این حال، اگر درد شدید است مشاوره پزشکی ممکن است لازم باشد و عمل جراحی برای برداشتن سنگ ممکن است انجام شود.

 

عفونت کلیه چپ

عفونت دستگاه ادراری می توانند به کلیه چپ گسترش یافته و باعث درد شکم سمت چپ شود که می تواند به پشت، پهلو و کشاله ران گسترش یابد درد بر خلاف سنگ کلیه ناگهانی نیست و بیمار معمولا احساس ناخوشی، و علائمی مانند تب و استفراغ، ادرار کردن دردناک و مکرر دارند خون یا چرک در ادرار دیده می شود.

عفونت کلیه باید فورا با آنتی بیوتیک درمان شود زیرا عفونت می تواند گسترده شده و به کلیه ها آسیب برساند.

 

بارداری خارج از رحم

حاملگی خارج از رحم وقتی رخ می دهد که تخمک بارور شده در تخمدان چپ، لوله فالوپ، و یا در هر نقطه از حفره شکم در خارج از رحم کاشته شود همانطور که جنین رشد می کند سبب درد شدید در سمت چپ پایین شکم می شود این مشکل معمولا با علائم اوایل حاملگی، تاخیر دوره قاعدگی و خونریزی واژینال همراه است.

از آنجا که حاملگی خارج رحمی نمی تواند مانند یک حاملگی طبیعی ادامه پیدا کند مشاوره فوری پزشکی نیاز است چرا که لوله فالوپ ممکن است پاره شود و خونریزی تهدید کننده زندگی باشد.

 

به طور خلاصه شایع ترین علل درد قسمت تحتانی شکم در سمت چپ

 

علت

مشخصات درد

علائم همراه

درمان

دیورتیکولیت درد ناگهانی و شدید و یا خفیف، اما با شیوع کمتر بدتر شدن تغییر در عادات روده، اسهال یا یبوست، درد شکم، تهوع و استفراغ، تب، تورم و خونریزی از مقعد استراحت، تغییر در رژیم غذایی و آنتی بیوتیک ها تجویز می شونددرمان جراحی، در صورت شدید
یبوست درد مبهم شکمی ناشی از عدم عبور مدفوع حرکت کند روده، مدفوع سخت، زور زدن، نفخ و فشار در رکتوم تسکین علایم با عبور مدفوع، استفاده از مسهل ها، تغییر رژیم غذایی، هیدراتاسیون
انسداد روده ( ولولوس، فتق،تومور، چسبندگی ) درد نوع گرفتگی عضلات است که می آید و می رود تهوع، استفراغ و اسهال یا یبوست، ناتوانی در دفع گاز یا مدفوع، شکم برآمده درمان جراحی
Mittelschmerzدرد تخمک گذاری نوع کسل کننده و گرفتگی عضلات مانند درد تیز، درد ناگهانی ۲ هفته قبل از قاعدگی، با یا بدون لکه بینی واژینال رخ می دهد استراحت، ضد درد
کیست های تخمدان مبهم، درد، درد لگن که ممکن است به کمر و ران کشیده شود. دوره های نامنظم، سنگینی، لکه بینی، تهوع، استفراغ، فشار و گاهی اوقات هیچ کدام درد خفیف – هیچ کدام، یا مسکندر موارد شدید – جراحی امکان پذیر است
سنگ کلیه درد تیز پهلو، مواج و دارای نوسان، ممکن است به پشت و کشاله ران گسترش یابد تکرر ادرار، ادرار دردناک، صورتی، قرمز یا قهوه ای، ادرار ابری با بوی بد ، تهوع، استفراغ، تب و لرز در موارد خفیف – هیچ کدام و یا مسکنموارد شدید – جراحی
عفونت کلیه درد در ناحیه شکم، درد پشت، درد پهلو و یا درد کشاله ران ادرار کردن دردناک، میل مداوم به دفع ادرار، وجود خون در ادرار، تب درمان آنتی بیوتیکی
بارداری خارج از رحم درد شدید در ناحیه شکم یا لگن پرید فراموش شده، نشانه های حاملگی، خونریزی واژینال عمل جراحی

 

علل کمتر شایع درد سمت چپ شکم

بیماری کرون – یک بیماری التهابی روده است و با درد شدید شکم، اسهال شدید و سوء تغذیه مشخص می شود. این وضعیت می تواند ناتوان کننده و حتی ممکن است به عوارض کشنده منجر شود.

 

کولیت اولسراتیو – یکی دیگر از بیماری التهابی روده است که مزمن و ناتوان کننده است که با علائمی مانند گرفتگی عضلات، درد شدید و اسهال خونی مشخص می شود که منجر به از دست دادن وزن می شود.

 

آنوریسم آئورت شکمی – هنگامی رخ می دهد که بخش پایین تر آئورت بزرگترین رگ خونی تضعیف و برجسته شود که باعث درد شکم و پشت می شود.

 

اندومتریوز – هنگامی رخ میدهد که بافت رحمی در خارج از رحم رشد می کند از جمله در تخمدان چپ، لوله های فالوپ یا روده و باعث درد شدید که معمولا با قاعدگی منطبق است.

تشخیص گرفتگی پایین شکم

 

گاهی اوقات دکتر از سابقه پزشکی بیمار و معاینه فیزیکی می تواند تشخیص دهد که چه چیزی باعث درد پایین شکمی است. با این حال، او نیز ممکن است نیاز به انجام تستهای آزمایشگاهی برای تأیید تشخیص و یا برای رد کردن سایر علل داشته باشد.

 

این آزمایشات تشخیصی ممکن است شامل:

آزمایش خون

تجزیه شیمیایی ادرار

شکم اشعه ایکس

سونوگرافی شکم

CT اسکن شکم

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (  MRI)

لاپاروسکوپی

آندوسکوپ

درمان گرفتگی ها در ناحیه شکم

 

بسیاری از مردم دل درد قسمت تحتانی شکم دارند که برخی از علائم خفیف هستند با چند درمان خانگی از بین می رود.

استراحت

مصرف مایعات به اندازه کافی

رفتن برای پیاده روی

استفاده از حرارت در پایین شکم

تمرین های آرامش بخش و تنفس عمیق

انجام یوگا

مصرف بیش از حد داروها مانند داروهای ضد درد، آنتی اسیدها یا ملین ها

مصرف چای گیاهی

خوردن برنج، موز، سیب، بیسکویت ساده

اجتناب از ورزش های شدید در ناحیه شکم

اجتناب از قهوه، الکل، نوشابه های گازدار

اجتناب از خوردن غذاهای جامد برای مدتی

 

هنگامی که به دنبال توصیه های پزشکی حتی پس از مصرف برخی از داروهای خانگی علایم بدتر شوند یا باقی بماند. شما باید بلافاصله یک دکتر را ببینید اگر شما علائم متوسط تا شدید مانند استفراغ مداوم، اسهال، خونریزی و تب بالا دارید. یا برخی از این شرایط مانند حاملگی خارج از رحم، طحال پاره شده و یا آنوریسم آئورت شکمی ممکن است تهدید کننده زندگی باشد و باید به صورت اضطراری درمان می شود.

منبع:foodregime.com