کیست و آبسه بارتولن, تفاوت کیست و آبسه,

 

آبسه بارتولن یکی از بیماری‌های آلت تناسلی در زنان است که در صورت تشخیص باید فورا برای درمان آن اقدام کرد. در گفتگو با دکتر فاطمه سمامی، متخصص زنان و زایمان و دارای برد تخصصی، درباره‌تشخیص و درمان این بیماری می‌خوانید.
دکتر سمامی درباره‌ تشخیص کیست و آبسه‌بارتولن می‌گوید:« گاهی اوقات به صورت مشخص می‌توان تشخیص داد که توده مشاهده شده، کیست یا آبسه‌ی بارتولن است اما گاهی هم ممکن است یک غده‌ سرطانی باشد. حتما باید توده‌های خطرناک ولو و واژن بررسی شوند. چون ممکن است این توده، سرطان غده‌ی بارتولن باشد و یا تشخیص افتراقی‌های دیگری داشته باشد بنابر‌این نمی‌توان فقط یک تشخیص قطعی برای آن در نظر گرفت. اگر این توده کیست بارتولن باشد، معمولا ظاهر مشخصی دارد اما باید این را هم در نظر گرفت که همه غده‌ها و توده‌هایی که در ناحیه‌ ولو دیده می‌شود کیست بارتولن نیست. البته در هنگام تخلیه کیست، ترشحات بیمار برای بررسی بیشتر به آزمایشگاه‌های پاتولوژی و میکروبیولوژی فرستاده می‌شود.»
هر توده‌اضافی در بدن باید بررسی شود مگر این‌که متخصص زنان و زایمان به‌طور صد در صد مطمئن باشد که توده‌ی موجود، یک کیست بارتولن است و هیچ شکی در آن نباشد. حتی ممکن است فردی به مدت چند سال کیست بارتولن داشته باشد و این توده او را اذیت نکند اما به هرحال این توده ممکن است هر آن تبدیل به آبسه شود.

دکتر سمامی با بیان اینکه اگر کیست بارتولن به حالت آبسه در‌بیاید درمان آن اورژانسی است می‌گوید:« غده بارتولن به دلیل اینکه یک غده‌ی عفونی در بدن است و اگر این عفونت همچنان باقی بماند امکان دارد در خون منتشر شود. به همین دلیل به محض تشخیص آبسه باید درمان اورژانسی انجام شود و آن حتما تخلیه شود. درمان این عارضه، جراحی و گذاشتن کاتِتِر است که نوعی ابزار درمان محسوب می‌شود.  برای درمان کیست هم بهتر است قبل از اینکه کیست به حالت آبسه برسد، خانم‌ها به پزشک زنان و زایمان آن را درمان کنند. پزشکان برای درمان شیمیایی این عارضه تنها آنتی‌بیوتیک برای خانم‌ها تجویز می‌کنند.»
خانم‌هایی که به آبسه‌ بارتولن دچار شده‌اند را می‌توان سرپایی درمان کرد به خصوص در حالتی که این توده به شکل کیست باشد. اما در صورتی که این توده آبسه بارتولن باشد، درد درمان آن کمی زیاد است. گاهی اوقات آبسه به اندازه‌ای بزرگ و به قدری دردناک است که باید بیمار را برای عمل جراحی به اتاق جراحی منتقل کرد.
این متخصص زنان و زایمان، درباره‌آبسه بارتولن در دوران بارداری می‌گوید:« اگر آبسه‌ی بارتولن در حین زایمان پاره شود امکان دارد که در اثر ترشحات چرکی، عفونت به نوزاد منتقل شود اما تا وقتی که پاره نشود و یا آبسه کوچک باشد، امکان انتقال آن نیست. چون همان‌طور که می‌دانید هر عفونتی می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.»
امکان دارد که کیست یا آبسه‌ی بارتولن بعد از جراحی هم عود کند چون خیلی اوقات دیواره‌ی کیست باقی می‌ماند بنابر‌این ممکن است دوباره کیست تشکیل شود و بعد از جراحی دوباره عود کند. به همین دلیل دکتر سمامی می‌گوید:«‌برای پیشگیری از عود دوباره‌ی این کیست خانم‌ها باید بهداشت را رعایت کنند. عفونتی که دارند را حتما باید درمان کنند. اما بهترین کار این است که همان موقعی که متوجه وجود توده می‌شوند برای تشخیص و درمان و جراحی به متخصص مراجعه کنند و بهتر است خانم‌ها پس از انجام این عمل حداقل تا دو هفته نزدیکی نداشته باشند.»
معمولا برای پیشگیری از این بیماری روش خاصی وجود ندارد اما خانم‌ها باید بدانند کیست بارتولن بیماری شایعی است و در اثر انسداد مجرایی اتفاق می‌افتد و کیستی است که درمان می‌شود. بنابر‌این فرد مبتلا کار خاصی نمی‌تواند انجام دهد.

یکی از بیماری‌های شایع خانم‌ها و علت مراجعه‌ی بسیاری از آنها به متخصص زنان و زایمان، کیست یا آبسه‌ی بارتولن است. این توده‌ها در کنار وُلوهای آلت تناسلی زنانه ظاهر می‌شوند و اتفاق نادری نیستند اما در صورتی که نادیده گرفته شوند می‌توانند بسیار دردناک و حاد شوند. به همین دلیل ما از دکتر فاطمه سمامی، جراح و متخصص زنان و زایمان و دارای برد تخصصی، درباره‌ی این کیست شایع در زنان پرسیدیم که قسمت اول آن را می‌خوانید.
دکتر سمامی درباره‌ی غدد بارتولن و ایجاد کیست در آنها می‌گوید:« بارتولن غده‌ای است که در کناره‌‌ی ولو (دهانه‌ی آلت تناسلی زنانه) و درواقع در دو طرف ولو واقع شده است. این غده مجرایی دارد که ترشحاتش را به داخل واژن تخلیه می‌کند. اگر این مجرا انسداد پیدا کند، این ترشحات داخل این غده‌ها می‌مانند و باعث ایجاد کیست بارتولن می‌شوند. حالا اگر کیست بارتولن عفونی شود، تحت شرایطی باعث ایجاد آبسه‌ی بارتولن می‌شود.»

علائم ، دلایل و روش های تشخیص کیست و آبسه‌ بارتولن

جراح و متخصص زنان و زایمان درباره‌ی شکل و ظاهر این توده‌ها توضیح می‌دهد:«معمولا علائمی که باعث بروز کیست بارتولن ایجاد می‌شوند این‌گونه است که اگر در این غده کیست ایجاد شود، به صورت توده‌ای است که درون آن مایع است. خانم‌های مبتلا به این عارضه در موقع نزدیکی درد دارند و وسط وُلو‌شان توده‌ای کیستیک وجود دارد که در صورت بزرگ شدن درد و ناراحتی ایجاد می‌کند. اگر هم این غده به آبسه تبدیل شود و بزرگ و عفونی شود،‌به‌طور پیش‌رونده بزرگ شده و درد آن غیر‌قابل تحمل می‌شود. روی این کیست‌ها ممکن است علائم آبسه ظاهر شود که در این صورت باید آبسه حتما تخلیه شود.
این کیست ممکن است خارش هم داشته باشد اما ترشحی ندارد. بعضی اوقات زائده‌های تحریکی که در بدن وجود دارند، می‌توانند باعث خارش شوند اما ترشح ایجاد نمی‌کنند. مگر اینکه کیست یا آبسه پاره شوند که در این صورت ترشح ایجاد می‌کنند.
گاهی اوقات ممکن است فردی به مدت 6 ماه این کیست را داشته باشد و هیچ اتفاقی برایش نیفتد و همچنان سر جای خود بماند. بر همین اساس دکتر سمامی می‌گوید:« در بعضی مواقع در عرض 3 تا 4 روز این کیست جریانی پیش‌رونده می‌گیرد و بزرگ‌تر،‌دردناک‌تر و عفونی می‌شود. خیلی اوقات آبسه‌ی بارتولن خود به خود تخلیه می‌شود اما بعد از مدتی عود می‌کند. چون این خانم‌ها مستعد این هستند که مجرای‌شان مسدود شود و همچنین مستعد کیست هستند.»
جالب است بدانید که خانم‌های باردار هم ممکن است به این عارضه دچار شوند. به همین دکتر سمامی می‌گوید:« خانم‌هایی که مستعد ابتلا به این عارضه هستند ممکن است در دوران بارداری به آن دچار شوند و همچنین این کیست در خانم‌های باردار هم زیاد دیده می‌شود. کیست یا آبسه‌ی غدد بارتولن در بعضی موارد می‌توانند مانع زایمان طبیعی شوند چون این توده‌ها بزرگ هستند و راه زایمان را مسدود می‌کنند. بنابر‌این اگر خانم‌های‌باردار در همان برهه‌ی بیماری بخواهد زایمان طبیعی داشته باشد و اندازه‌ی آبسه یا کیست‌شان بزرگ باشد باید آن را تخلیه کنند.»

 

منبع : نی نی سایت

ninisite.com