روش هایی برای افزایش رشد موی ریش و سبیل

در بسیاری از فرهنگ ها در سراسر دنیا، داشتن ریش برای مردها نشانی از قدرت و اقتدار است و اغلب پسران نوجوان و جوان با رسیدن به سن بلوغ، در جستجوی راه هایی برای سریعتر کردن رشد ریشها هستند. پر شدن کامل صورت از ریش و سبیل نیازمند صبر و زمان است و به خصوصیات ژنتیکی فرد و سطح هورمون تستوسترون در بدن بستگی دارد اما علاوه بر عوامل ژنتیکی در رشد سریعتر ریش و سبیل، برخی از عوامل محیطی نیز میتوانند در این خصوص نقش داشته باشند.

در صورتی که ریش و سبیل شما با سرعت دلخواه شما رشد نمیکنند و یا هنوز رشد نکرده اند به مواردی که در ادامه خواهیم گفت توجه کنید تا شرایط محیطی لازم برای رشد ریش و سبیل را فراهم کنید.

افزایش رشد ریش و سبیل

۱- مراقبت از وضع عمومی بدن

وضعیت و سلامت موهای بدن، آیینه ی سلامت و وضعیت جسم است به همین دلیل مراقبت از وضع عمومی بدن و شرایط جسمی حائز اهمیت است. خوردن غذاهایی که از نظر میزان پروتئین غنی هستند مانند بادام، تخم مرغ و ماهی میتواند به شادابی موهای بدن کمک کند.

از طرفی استرس، دشمن رشد مو است و در بسیاری از مردان علت اصلی ریزش موها، استرس می باشد. ورزش کردن به صورت منظم و خواب خوب شبانه به مقدار کافی میتواند تا حد زیادی موجب کاهش استرس در زندگی شود. همچنین ورزش کردن میتواند باعث بهبود عملکرد سیستم گردش خون شده و به رشد موهای بدن و صورت (ریش و سبیل) کمک میکند.

در کنار این عوامل، شستن صورت با صابون آنتی باکتریال، یکبار در هفته کمک میکند تا سلولهای مرده ی پوست از بین بروند و بدین ترتیب رشد موهای جدید تسریع خواهد شد. بنابراین سعی کنید صورت خود را همیشه تمیز نگاه دارید و با آب گرم و صابون شستشو دهید.

۲- با رویش اولین ریش بر روی صورت، مراعات کنید

رشد ریش و سبیل معمولا با خارش شدید و جوش همراه است. همین عامل آزاردهنده سبب میشود تا خیلی از پسران نوجوان و جوان اقدام به تراشیدن موهای صورت کنند و همین مساله میتواند منجر به آسیب دیدن فولیکولهای مو و کاهش سرعت رشد ریش و سبیل شود.

در واقع بهتر است ۴ تا ۶ هفته ابتدایی از زمان رویش اولین موهای صورت، احساس خارش را تحمل کنید و ریشتان را نتراشید تا رشد ابتدایی آنها کامل شود. اینکار باعث افزایش سرعت رشد ریش و سبیل میشود، به علاوه، موهای رشد کرده از لطافت بیشتری نیز برخوردار خواهند بود.۳- مواد معدنی و ویتامین ها

علاوه بر بهبود وضعیت غذایی، با مصرف مواد معدنی و ویتامینها نیز میتوانید به رشد سریعتر ریش و سبیل کمک کنید. بهتر است در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید تا حدودا روزانه ۲ میلیگرم بیوتین برای شما تجویز کند. بیوتین در اکثر مکملهای و قرصهای ویتامینی و تقویتی موجود است و بر روی رشد و سلامت موها و ناخن ها تاثیرگذار میباشد.مواد معدنی و ویتامین

افزودن سبزیجات و میوه های تازه غنی از مواد معدنی و ویتامینها به رژیم غذایی نیز میتواند در این امر بسیار مفید باشد. در واقع بدن شما بدون در اختیار داشتن مواد معدنی و ویتامین کافی قادر نخواهد بود موهای با کیفیتی تولید کند. ویتامینهایی نظیر ب۶، بتا کاروتن، ویتامین ث، ویتامین E و … از جمله مواد ضروری برای رشد موها هستند.

همچنین توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد نیاز این مواد میتواند برای بدن مشکل ساز باشد، بنابراین قبل از مصرف آنها با پزشک خود مشورت نمایید.

۴- ریشتان را به حال خودش رها کنید

طی ماه های نخستین از زمان رشد موهای صورت، وضعیت ظاهری ریش نامرتب خواهید بود و در برخی نقاط رشد مو بیشتر و در برخی نقاط کمتر می باشد. حتی ممکن است برخی نقاط صورت عاری از ریش باشد. توصیه می شود در این شرایط صورت خود را اصلاح نکنید و دست نگهدارید. بهتر است حتی به آنها مدل هم ندهید و آنها را به حال خوشان رها کنید.

رها کردن آنها در دو ماه اول (۴ تا ۶ هفته نخست) به حال خودشان سبب میشود تا رشد سریعتری داشته باشند و پس از گذشت این زمان میتوانید آنها را بتراشید و یا مدل دهید. تحقیقات اخیر نشان میدهد که تراشیدن موهای صورت قبل از رشد کامل و اولیه ی آن، تاثیری در افزایش رشد آنها ندارد. بنابراین تیغ زدن صورت به منظور تسریع رشد در ماه های ابتدایی و یا زمانی که هنوز مویی رشد نکرده است، بی فایده است.

۵- مراقبت های کافی را به عمل آورید

یکی از نکاتی که باید مد نظر داشته باشید این است که رشد موهای صورت، شبیه رشد موهای سر نیست. هنگامی که موهای صورت (ریش و سبیل) رشد میکنند، ممکن است تمام نواحی صورت را پر نکنند. مهم نیست که چقدر برای این مساله تلاش کنید!

ممکن است در برخی از نقاط صورت شما، هرگز ریش یا سبیل رشد نکند و این مستقیما تحت تاثیر ژنتیک شما قرار دارد. تنها راه حل برای پر کردن این نقاط این است که اجازه دهید ریش شما بلند شود تا این نقاط را بپوشاند و یا اینکه تمام صورت را به طور یکنواخت بتراشید.

در این مطلب ۵ عامل مهم و اولیه را برای رشد سریعتر ریش و موهای صورت با شما در میان گذاشتیم. سعی کنید صورت خود را به طور مرتب با آب گرم و صابون شستشو دهید و از تراشیدن موهای صورت در سنین پایین و قبل از رشد ریش اولیه اجتناب کنید چرا که اینکار سبب کاهش رشد ریش و همچنین کاهش کیفیت موهای صورت میشود.

منبع : عصر علم دات کام

asreelm.com