طب سنتی و گیاهان دارویی برای درمان رماتیسم و سیاتیک

طب سنتی و گیاهان دارویی برای درمان رماتیسم و سیاتیک

 

درمان گیاهی نقرس و رماتیسم

رازیانه سرشار از ویتامین های (آ-ب-ث) و فسفر و آهک است . به واسطه ی خاصیت مدری که دارد، برای اشخاصیکه نقرس و رماتیسم دارند و ضعیف البنیه شده اند تجویز می شوند . دمکرده ی تخم رازیانه به مقدار ۲۵ گرم در یک لیتر آب با هر غذا یک فنجان آن مصرف شود .

باقلا تازه سرشار از ویتامین و غذای سبک است که به هر معده ای می سازد . باقلای خشک خیلی خیلی قوی است و سرشار از املاح آهن و آهک می باشد و جوشانده ی گل باقلا به مقدار ۳۰ تا ۶۰ گرم برای یک لیتر آب که در فواصل غذا یک فنجان آن مصرف گردد که برای رماتیسم و سیاتیک و درد مفاصل مفید است .

 

تره فرنگی سرشار از ویتامین های ب و ث و به نسبت قابل توجهی دارای آهک و آهن ، فسفر ، منیزیم ، پتاسیم و گوگرد است . تره فرنگی در رژیم های غذائی که مبتلا به رماتیسم و کم خونی شده توصیه می شود ، مخصوصا باید تصریح کنیم که سوپ پوارو (تره فرنگی) برای اشخاصی که مبتلا به رماتیسم هستند چاره ی ایده آلی است .

کسانیکه رماتیسم دارند باید آب وان حمام خود را با مواد ترکیبی زیر آغشته نمایند و در آن دراز بکشند و مدتی بمانند و استراحت کنند . بهبود و شفای محسوسی در حال خود مشاهده خواند کرد . این مواد را باید در الکل حل کرده و آنرا در آب وان حمام ریخت .

اسانس آویشن شیرازی ۲ گرم

اسانس آویشن کوهی ۴۰ گرم

بی کربنات دو سود (جوش شیرین) ۳۵۰ گرم

مصرف گیاه دندان شیر برای رفع رماتیسم مفید است . بایستی آب برگ های آن را گرفته و فوری نوشید که نماند تا فاسد شود . این گیاه دارای املاح معدنی ، آهن ، آهک ، پتاسیم و ویتامین های آ-ب-ث می باشد . مقوی و ادرار آور برای رفع یبوست هم مفید است .

شیره ای که از برگ های دندان شیر گرفته می شود ۵۰ گرم آن در ۱۰۰ گرم شیر برای بیماری رماتیسم به مقدار ۶۰ گرم در یک لیتر آب که پنج دقیقه برگ و ده دقیقه ریشه آن بجوشد و هر روز سه فنجان یک ربع بعد از غذا خورده شود .

دانه و ریشه ی زیره را از خارج برای تسکین درد پا استعمال کنید .

دمکرده ی برگهای درخت زبان گنجشک به مقدار ۲۵ تا ۳۰ گرم در یک لیتر آب برای نقرس و رماتیسم مفید و موثر است . و تاکنون نتایج خوبی از آن بدست آمده است و بسیاری از اشخاص مبتلا به این دو بیماری فقط با این دمکرده ی ساده شفا یافته و خود را سالم و تندرست دیده اند .

مصرف سیر در معالجه و درمان تمام بیماری هایی که در اثر بدی جریان خون و یا فساد خون پیدا شده است مثل تصلب شرائین ، زیادی فشار خون ، رماتیسم ، التهاب مفاصل ، سیاتیک ، پیری زودرس انواع ورم ساق پاها ، واریس ، بواسیر و غیره تجویز شده است . در تمام موارد کسانیکه بخواهند واقعا خود را معالجه کنند، باید آن قدر تحمل و استقامت داشته باشند که صبح های ناشتا یک حبه سیر را بجوند . برای رماتیسم سی گرم سیر رنده شده را در یک لیتر الکل نود درجه به مدت یک ماه و نیم بخیساند و بعد مدت شش ماه قبل از ناهار و شام شش قطره از این مخلوط سیر و الکل یک ماه و نیمه را با مقدار کمی آب مصرف کنند . برای رفع بوی سیر بعد از خوردن آن یک یا دو دانه قهوه بو داده را چند دقیقه بجوند و فرو برند یا چند برگ جعفری را بجوند.

ضمادهائی که از سیر تهیه می شوند درد رماتیسم و سیاتیک و مفاصل را تسکین می دهند و باید هر روز دوبار این مرهم را به جاهای دردناک مالید و برای تهیه ی آن سیر را رنده کرده با دو برابر آن روغن کامفره به آن اضافه و مخلوط کرده و مصرف نمایند .

سیب سرشار از ویتامین های A و B وC  و مواد چربی تانن – آسید مالیک و سلولز می باشد . دارای آهن و فسفر ، منیزیم و پتاسیم ، سدیم و سیلیس – آهک – کلسیم می باشد . مصرف سیب را برای اشخاصی که مبتلا به درد مفاصل رماتیسم مزمن شده اند تجویز می کنند .

همان طوری که دکتر لگرن در کنگره ی سیب شناسی گفته است و همچنین دکتر گیلوردهاوزر آمریکائی غذا شناس نامی جهان در کتاب های خود از سیب درختی توصیف زیادی کرده است .

سیب نقش بزرگی را در قسمت تغذیه ی بدن و معالجه ی بیماری ها به عهده دارد انجام می دهد که اهمیت آن غیر قابل تردید است .

جوشانده ی پوست سیب بهترین درمان رماتیسم است . پوست سیب پنج برابر سیب ویتامین دارد سیب تازه یا خشک به همه اعم از بیمار و تندرست بدهید . زیرا سیب میوه ای لذیذ و مغذی است. سیب را با پوست بشوئید و در ماشین های آب میوه گیری بیاندازید و آب شیرین و خوشمزه آنرا بنوشید .

زنجبیل اشتها آور است و سموم بدن را خارج میکند و برای رماتیسم و درد پا بسیار مفید است .
در اثر خوردن غذاهای کلسیم دار درد پا خوب می شود .

غوره و ترشی آن بهترین درمان رماتیسم و سیاتیک است . زنان آبستن از خوردن زیاد آن خودداری نمایند .

خوردن انگور درمان نقرس و رماتیسم هم می باشد . خون را پاک می کند . دارای ویتامین ب بوده و دادن ان به اطفال لازم و مفید است .

 

درمان گیاهی رماتیسم با آبلیمو

آبلیمو در معالجه رماتیسم و سیاتیک فایده دارد . برای معالجه برحسب بنیه ی بیمار باید هر روز از پنج تا ۷ لیمو را به مصرف رسانید . در هفته ی اول باید هر روز یک لیمو را آب گرفته و با کمی آب صبح ناشتا ده دقیقه بعد از حمام صبح آنرا نوشیده ، هفته ی دوم آب ۲ لیمو را به همین ترتیب نوشید و هفته ی سوم باید سه لیمو و هفته ی چهارم ۴ لیمو را مصرف کرد تا هفته ی هفتم که رسید ، باید هر روز آب ۷ لیمو را نوشید و اگر ممکن باشد تا قبل از ناهار چیزی نخورد باید این کار را ادامه داد تا اینکه یک یا دو یا چندین هفته آب ۵ یا ۷ عدد لیمو را نوشید . بعد از این مدت باید مقدار آن را تقلیل داد تا اینکه در هر روز به یک عدد لیمو برسد . در این مورد هر کس می تواند طبق این دستور عمل کند و مقدار مصرف لیمو را بر حسب تحمل بنیه و شدت و ضعف مرض خود اضافه کند یا تقلیل دهد .

با رژیم لیمو ممکن است درد دل ، درد معده یا درد ناحیه ی پائین شکم تولید شود . در این موارد هیچ جای نگرانی نیست ، زیرا لیمو درد را پیدا کرده و با خواص درمانی معجزه آسای خود آن را شفا می بخشد و علامت آن همین درد مختصر است که سموم را بدین وسیله می خواهد از بدن دفع و تخلیه کند .

درمان گیاهی نقرس با بابونه

در مورد نقرس باید محلی را که درد می کند با روغن بابونه مالش دهند . یک قسمت گل بابونه را با هشت قسمت روغن زیتون مخلوط کنید و ظرف را توی آب جوش بگذارید و به هم بزنید تا کاملا مخلوط و گرم شود . سپس آن را صاف کرده استعمال کنید یا بهتر به جای اینکه (بن ماری) یعنی در ظرف  آبجوش بگذارید ، چهار روز در آفتاب گذاشته و صاف کنید پس از آن استعمال نمائید .

کسانیکه مبتلا به نقرس و رماتیسم هستند ، برای درمان نقرس و رماتیسم اگر روغن بابونه را به جاهای دردناک بمالند آرام خواهد شد . برای به دست آوردن روغن بابونه باید ۲۰ گرم گل خشک بابونه را در ۱۲۵ گرم روغن زیتون مخلوط کنید و آن را در تابستان یک ساعت و نیم و در زمستان دو ساعت روی آتش بگذارید تا گرم و داغ شود .  آن را در ظرف سر بسته ای ریخته و به شدت تکان دهید و بعد آن را صاف کنید و ده تا ۲۰ گرم کامفره را هم به آن اضافه نمایید . هنگامی که درد رماتیسم در ناحیه ای از بدن شروع می شود با این روغن دست خود را آغشته کنید و محکم به ان بمالید و مالش دهید . درد فورا ساکت خواهد شد .

منبع :

asanteb.com