چک کردن نبض یکی از ساده ترین روش ها برای سنجش میزان تپش قلب بدون تجهیزات خاص ، میباشد . چک کردن نبض زمانی که شما در حال کاهش وزن و فعالیت های بدنی و ورزشی هستید ، میتواند بسیار مفید باشد .http://cdn.moderuz.net/photo/2017/04/Check-Your-Pulse-Step-nabz.jpg

 

گرفتن نبض – روش های گرفتن نبض

در این مطلب از سایت مد روز روش های ساده گرفتن نبض و اطلاعات مفید درباره نبض نوشته شده است

پیدا کردن نبض

برای پیدا کردن و گرفتن نبض از انگشت اشاره و وسط خود استفاده کنید . استفاده از انگشت شست به دلیل این که خود انگشت شست دارای نبض میباشد درست نیست .

  • گرفتن نبض مچ دست ( نبض رادیال )

برای گرفتن نبض مچ دست ، انگشت اشاره و شست خود را دقیقا روی مچ دست و کمی متمایل به شست دست قرار دهید . در این حالت ، همزمان با کمی فشار ، انگشتان خود را کمی جابجا کنید تا زمانی که نبض احساس شود .

در دفعات ابتدایی ، گرفتن و پیدا کردن نبض مچ دست کار آسانی نیست و کمی به تمرین نیاز دارد .

  • پیدا کردن نبض کاروتید یا نبض گردن

این نبض در محل بین نای و عضله بزرگ گردن قرار دارد . انگشت وسط خود را در این محل قرار داده و همزمان با کمی فشار ، جابجا کنید تا زمانی که نبض گردن را احساس کنید .

توجه : از ایجاد فشار زیاد در این محل جدا خودداری نمایید . فشار بیش از حد در این محل از گردن ، باعث کاهش ضربان قلب و در برخی موارد باعث ایست قلبی خواهد شد . همچنین به هیچ عنوان دوشریان گردنی را به صورت همزمان لمس نکرده و فشار ندهید

بررسی تعداد ضربان نبض در دقیقه

با استفاده از ساعت مچی یا موبایل یا … تعداد ضربان نبض را در ۶۰ ثانیه ثبت کنید . در صورتی که در حالت اضطراری و فوری هستید ، میتوانید ضربان نبض را در ۱۵ ثانیه ثبت کرده و ضربدر ۴ کنید . ولی معیار سنجش ضربان نبض ، تعداد ضربان در ۶۰ ثانیه میباشد .

روش های پیدا کردن و گرفتن نبض مچ دست و گردن

تعداد ضربان قلب طبیعی برای یک شخص عادی در زمان استراحت ۶۰ الی ۱۰۰ ضربان در دقیقه میباشد . ضربان طبیعی برای کودکان زیر ۱۸ سال در حال استراحت ۷۰ الی ۱۲۰ است . هرگونه فعالیت فیزیکی باعث افزایش ضربان قلب خواهد شد .

بررسی قدرت پالس ضربان نبض

برای میزان قدرت پالس ضربان نبض نمیتوان معیار مشخصی تعیین کرد ولی متخصصین قلب طبق تجربه میتوانند از میزان قدرت ضربان نبض به سلامت قلب و عروق و … پی ببرند .

بررسی ریتم ضربان نبض

در صورتی که نبض به صور منظم بوده و فاصله بین نبض ها دارای ریتم ثابت میباشد ریال نبض مشکلی نداشته و طبیعی است ولی در صورتی که فاصله بین نبض ها دارای ریتم خاصی نیست و به طور نامنظم و با سرعت متفاوت است ، نبض نامنظم بوده و باید با پزشک مشورت کنید

در صورتی که نمیتوانید نبض خود را پیدا کنید از روش های زیر استفاده کنید :

۱- با انگشتان اشاره و میانی خود روی نقطه مورد نظر چند ضربه کوتاه و ضعیف وارد کنید و سپس انگشت خود را حداقل ۵ ثانیه روی محل مورد نظر نگه دارید .در صورتی که نبض احساس نشد ، محل انگشت را کمی تغییر داده و دوباره امتجان کنید .

۲- کمی فشار بیشتری به محل مورد نظر وارد کنید .

۳- بایستید و درست خود را به طرف زمین رها کنید و در این حالت سعی کنید نبض خودتان را بگیرید

حداکثر مجاز تعداد ضربان قلب

برای پیدا کردن حداکثر مجاز تعداد ضربان قلب از فرمول ساده زیر استفاده کنید

۲۲۰ – سن شما = حداکثر مجاز ضربان قلب شما

همیشه سعی کنید در هنگام ورزش های سنگین ، ضربان قلب شما از ۸۰ درصد حد مجاز ضربان قلب شما بیشتر نشده و توجه داشته باشید که در زمانی که ضربان قلب شما در هنگام ورزش ، برای مدت طولانی در حالت حداکثر ضربان قرار دارد ، حتما پاهای شما فعال و در حرکت باشند تا از تجمع خون در رنگ های پا و ایجاد واریس و لخته شدن خون جلوگیری شود .

مطلب اختصاصی سایت مد روز

انواع نبض در بدن تعداد نبض رابطه نبض با فشار خون, نحوه گرفتن فشار خون با نبض گرفتن, فشار خون بدون دستگاه نبض چیست, نبض فمورال گرفتن فشار خون بدون گوشی