رنگ ادرار – دریچه ای به سوی سلامت بدن شما

رنگ ادرار – باعلم دات نت : حتما شنیده اید که ” چشمان شما دریچه ای به سوی روح شماست ” . این جمله درباره ادرار نیز به گونه ای دیگر صدق میکند . شاید بتوان گفت ” ادرار دریچه ای به سوی سلامت شماست ”  . در مراحل تشخیص اکثر بیماری ها ، پزشک شما آزمایش ادرار برایتان انجام میدهد . چرا که از طریق ادرار میتواند به بسیاری از مشکلات سلامتی بدن شما پی برد .

رنگ ادرار ، بوی ادرار و غلظت ادرار میتواند مسائل زیادی در مورد سلامت بدن شما آشکار کند . بیشترین ماده تشکیل دهنده ادرار آب است . بقیه ترکیبات موجود در ادرار شامل : سدیم ، پتاسیم ، کراتینین ،اوره ، کلرید ، گلوکز و سایر ترکیبات آلی و ارگانیک است . هرگونه عدم تعادل در بدن و وجود کوچکترین مشکلات سلامتی بدن میتواند تناسب مواد تشکیل دهنده ادرار را به هم زده و باعث تغییراتی در رنگ و بو و قوام ادرار شود .

رنگ ادرار - دریچه ای به سوی سلامت بدن شما
رنگ ادرار – دریچه ای به سوی سلامت بدن شما

رنگدانه هایی که باعث زرد شدن ادرار میشوند یوروکروم (به انگلیسی urochrome جهت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید )نام دارند . وقتی همه چیز درست است و کلیه ها به خوبی مواد زائد بدن را جداسازی میکنند ، ادرار رنگ طبیعی خود را دارد . رنگ طبیعی ادرار ، زرد کمرنگ و شفاف ( رنگی شبیه به رنگ کاه ) است .

هر چه مایعات بدن شما بیشتر باشد ، رنگ زرد ادرار کم رنگ تر میشود و هر چه بدن شما دچار کم آبی بیشتری شود ، رنگ ادرار زردتر شده و غلظت آن افزایش پیدا میکند . اگر ادرار شما تغییر رنگ شدیدی داشته باشد میتواند نشانه ای از بیماری های مختلف باشد .

مشکلاتی که باعث تغییر رنگ ادرار میشوند
مشکلاتی که باعث تغییر رنگ ادرار میشوند
 در این مطلب از سایت باعلم ، مشکلاتی که باعث تغییر رنگ ادرار میشوند را برسی میکنیم .

 1 – ادرار کدر و غیر شفاف ( خاکی )

در صورتی که به تازگی متوجه شده اید که ادرار شما مثل قبل شفاف نیست و حالت کدر دارد ، میتواند نشانه ای از عفونت ادرار (UTI)  باشد (جهت اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید) همچنین رنگ کدر ادرار میتواند بخاطر سنگ کلیه باشد .در این صورت ممکن است ادرار بوی تند و زننده ای مانند آمونیاک داشته باشد که کمی هم به شیرینی متمایل است . (بوی شیرین !) باکتری هایی که موجب عفونت ادرار میشوند باعث ایجاد بوی شدید در ادرار هستند . بخصوص اگر در زمان دفع ادرار ، احساس سوزش دارید و احساس میکنید ادرار به سختی دفع میشود حتما آزمایش عفونت ادرار بدهید .
همچنین استفاده از برخی مکمل های کلسیم و فسفر و یا مصرف پروتئین زیاد میتواند باعث این مشکل شود . در این صورت حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید . در صورتی که دچار عفونت ادرار شده باشید ممکن است پزشک برای شما یک دوره مصرف آنتی بیوتیک تجویز کند .

2 – ادرار قرمز رنگ

اگر ادرار شما قرمز یا صورتی باشد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد . برای مثال ممکن است چند ساعت پیش از میوه هایی مانند تمشک ، توت فرنگی استفاده کرده باشید . همچنین مصرف هویج و آب هویج و حتی لبوی قرمز میتواند رنگ ادرار را به قرمز و یا صورتی تغییر دهد . در این صورت جای هیچگونه نگرانی نیست و حداکثر تا یک روز آینده ، ادرار به رنگ طبیعی برمیگردد .

همچنین داروهایی که برای درمان بیماری سل مصرف میشود ، میتواند رنگ ادرار را به قرمز تغییر دهد . اگر بعد از چند روز و بدون مصرف هیچ دارویی ، رنگ ادرار شما قرمز باقی بماند نشانه خوبی نیست . رنگ قرمز ادرار و یا وجود خون در ادرار میتواند نشانه وجود تومور در مثانه و یا کلیه باشد . همچنین متواند نشانه وجود سنگ کلیه و مشکلات پروستات و همچنین مسمومیت با جیوه باشد . برای تشخیص درست حتما با پزشک مشورت کنید

3 – رنگ ادرار زرد پررنگ و یا نارنجی

در صورتی که رنگ ادرار به نارنجی و یا زرد پر رنگ تغییر کند معمولا مشکل چندان نگران کننده ای نیست . معمولا نارنجی و پررنگ شدن ادرار ، نشانه کم آبی بدن است . همچنین مصرف برخی از داروها مانند مکمل های ویتامین B و برخی از آنتی بیوتیک ها میتواند باعث پررنگ شدن ادرار شود .اگر با قطع مصرف دارو و مصرف مناسب آن و بعد از چند روز ، مشکل پررنگ بودن ادرار رفع نشود ممکن است نشانه وجود مشکلی در کیسه صفرای شما باشد .

4 – تغییر رنگ ادرار به رنگ قهوه ای

در صورتی که رنگ ادرار شما در روزهای متوالی به رنگ قهوه ای و یا نارنجی تیره باشد ممکن است به دلیل مصرف لوبیا یا آلوئه ورا باشد . برخی از داروها نیز میتواند رنگ ادرار را قهوه ای کند . مانند داروهای ضدمالاریا ، ملین ها و برخی از شل کننده های عضلات .

برخی از آسیب های عضلانی به علت ورزش شدید میتواند منجر به بیماری رابدومیولیز شده و در این صورت رنگ ادرار به قهوه ای تغییر میکند . بغییر از موارد گفته شده ، اختلالات کبد و سرطان کبد یا سیروز و هپاتیت حاد میتواند باعث رنگ قهوه ای ادرار باشد . در موارد نادر ، رنگ قهوه ای ادرار مربوط به بیماری مادرزادی پورفیری میباشد .

در صورتی که رنگ ادرار به قهوه ای تغییر کرد و هیچ داروی خاصی مصرف نمی کنید ، سریعا به پزشک مراجعه نمایید .

5 – ادرار سبز رنگ

مصرف مارچوبه میتواند رنگ ادرار را به سبز و یا سبز روشن تغییر دهد . همچنین رنگ های غذایی که در شیرینی ها و یا پاستیل ها استفاده میشود میتواند باعث سبز شدن رنگ ادرار شود .

در موارد خیلی نادر ، عفونت پروتئوس ادرار میتواند باعث تغییر سبز شدن رنگ ادرار شود . باکتری هایی که عفونت پروتئس رو ایجاد میکنند میتواند باعث ایجاد سنگ کلیه و نارسایی کلیه شوند . بنابراین تماس با دکتر میتواند تصمیم مناسبی باشد .

6 – ادرار به رنگ آبی

در موارد بسیار نادر ممکن است رنگ ادرار به آبی تغییر کند . این تغییر رنگ ممکن است به دلیل مصرف زیاد رنگ دهنده های غذایی در غالب شیرینی یا هر ماده غذایی دیگر باشد .

همچنین بیماری نادر و ژنتیکی هیپرکلسمی (hypercalcemia) که باعث وجود بیش از حد کلسیم در خون میشود ، میتواند باعث آبی شدن رنگ ادرار شود .

7 – شفاف و بی رنگ بودن ادرار

ادرار بی رنگ و شفاف مانند آب ، میتواند نشانه مصرف بیش از حد آب باشد . توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد آب میتواند باعث به هم خوردن تعادل الکترولیتی بدن شود .

در صورتی که آب زیادی مصرف نمیکند ولی ادرار بی رنگ و آبکی دارید ، میتواند نشانه ابتلا به بیماری دیابت باشد .

 

تهیه و ترجمه اختصاصی / باعلم دات نت / گروه سلامت و پزشکی