خواص دارویی و درمانی ” چای زردچوبه “

 

خواص درمانی چای زردچوبه

زردچوبه ادویه‌ی معروفی است که از ساقه یا ریشه‌ی گیاه کورکوما لونگا به دست می‌آید. زردچوبه، بومی جنوب شرقی آسیاست و از خانواده‌ی زنجبیل به حساب می‌آید. هزاران سال است که در طب چینی و آیورودای هندی زردچوبه کاربرد درمانی دارد. هندوستان، 78 درصد از زردچوبه‌ی جهان را تامین می‌کند. در این مطلب، نگاهی داریم به فواید بالقوه‌ی زردچوبه برای سلامتی.

عامل فعال زردچوبه، کورکومین است. کورکومین باعث رنگ زردچوبه بوده و ثابت شده که ویژگی‌های ضد التهابی داشته و تقویت کننده‌ی سیستم ایمنی است.

چای زردچوبه چیست؟

کورکومین دسترسی زیستی کمی دارد، یعنی بدن به سختی می‌تواند به این ترکیب دسترسی پیدا کرده و آن را جذب کند. به همین دلیل، مکمل زردچوبه که تضمین می‌کند مقدار زیادی کورکومین دارد، متداول است. چای زردچوبه، که دم کرده‌ی ریشه‌ی آسیاب شده‌ی زرچوبه یا پودر زردچوبه است، یکی از موثرترین راههای مصرف این گیاه مفید است.

هیچ مقدار توصیه‌ شده‌ی خاصی برای زردچوبه وجود ندارد. بر اساس تحقیقات انجام شده، میزان مصرف روزانه‌ی زردچوبه، تا حدود زیادی بستگی به هدف و بیماری دارد که مدنظر شماست. بیشتر تحقیقات صورت گرفته روی بزرگسالان نشان داده که مصرف 400 تا 600 میلی گرم پودر زردچوبه، سه بار در روز، یا 1 تا 3 گرم ریشه‌ی آسیاب شده‌ی زردچوبه‌ی خشک، بی‌خطر است. اگر خودتان زردچوبه را آسیاب کنید، از خالص بودن این محصول می‌توانید کاملا مطمئن باشید.

خواص چای زردچوبه

نوشیدن چای زردچوبه، فواید زیادی دارد که در ادامه به چند مورد از آن می‌پردازیم.

۱. کاهش علائم آرتروز با استفاده از چای زردچوبه

کورکومین به دلیل اینکه یک ضد التهاب قوی است می‌تواند بیشتر علائم ناخوشایند آرتروز یا ورم مفاصل را تسکین بدهد. مطالعه‌ای در سال 2017 روی 206 آمریکایی بزرگسال که به گفته‌ی خودشان آرتریت روماتوئید داشتند انجام شد. 63 درصد این افراد از مکمل‌های غیر ویتامینی برای کنترل علائم خود استفاده کردند و زردچوبه، معروف‌ترین و پرکاربردترین محصولی بود که مصرف شد.

۲. تقویت سیستم ایمنی با استفاده از نوشیدنی و چای زردچوبه

کورکومین می تواند عملکرد سیستم ایمنی را تقویت کند زیرا خواص ضد التهابی، ضد ویروسی و آنتی باکتریال دارد. همچنین کورکومین به عنوان یک تعدیل کننده‌ی ایمنی عمل کرده و به تنظیم و تعدیل سلول‌های ایمنی در مبارزه با سرطان کمک می‌کند.

۳. کاهش عوارض قلبی و عروقی با استفاده از خواص چای زردچوبه

مطالعات گوناگونی نشان داده که کورکومین، به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب برای سلامت قلب مفید است. مطالعه‌ای در سال 2012 دریافت مصرف روزانه 4 گرم کورکومین، ۳ روز قبل و 5 روز بعد از عمل پیوند بای پس عروق کرونری، ریسک آنفارکتوس میوکاردیال یا حمله‌ی قلبی را تا 17 درصد کاهش داده بود.

۴. کمک به پیشگیری و درمان سرطان با استفاده از دمنوش زردچوبه

یکی از ریشه‌دارترین خواص درمانی کورکومین، فعالیت آن در مبارزه با سرطان است. کورکومین به عنوان یک آنتی اکسیدان و ضد التهاب، ریسک آسیب سلول‌ها در بدن را کاهش داده و از احتمال جهش‌های سلولی و سرطان می‌کاهد.

طبق مروری پزشکی در سال 2014، بیش از 2000 مقاله با کلمات کلیدی «کروکومین» و «سرطان» منتشر شده است. استفاده از کورکومین به عنوان درمانی برای سرطان، در کنار شیمی درمانی و پرتو درمانی، هم اکنون مورد تحقیق و بررسی است.

 
۵. کمک به کنترل سندرم روده‌ی تحریک پذیر یا IBS

کورکومین سالهای مدیدی است که در طب سنتی به عنوان درمانی برای بسیاری از بیماری‌های گوارشی کاربرد دارد. مطالعات گوناگونی نشان داده‌اند که کورکومین می‌تواند به کاهش درد ناشی از سندرم روده‌ی تحریک پذیر کمک کرده و کیفیت زندگی مبتلایان به این بیماری را بهتر کند. مطالعه‌ای در سال 2012 روی موش‌ها دریافت کورکومین به کاهش زمانی که طول می‌کشد غذا از معده تخلیه شده و وارد روده‌ی کوچک شود می‌کاهد.

 

۶. پیشگیری و درمان آلزایمر

مطالعات نشان داده کورکومین به کاهش احتمال بسیاری از بیماری‌های مخرب اعصاب کمک می‌کند. قدرت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی کورکومین، می‌تواند از آسیب سلولی، التهاب و رسوب آمیلوئید یا پلاک که ناشی از این بیماری‌ها هستند بکاهد.

کورکومین همچنین می‌تواند از تغییرات پروتئینی مرتبط با سالخوردگی که منجر به تخریب اعصاب می‌شوند پیشگیری کرده یا از سرعت فرایند آن کم کنند.

۷. محافظت در برابر آسیب کبد، سنگ کیسه صفرا و کنترل بیماری‌های کبد
مطالعات گوناگونی نشان داده که کورکومین می‌تواند از کبدتان در برابر آسیب محافظت کند. فوایدی که کبد و کیسه صفرای شما از کورکومین می‌برد شامل افزایش تولید زرداب و محافظت از سلول‌های کبد در برابر آسیب ناشی از مواد شیمیایی مربوط به زرداب می‌شود.

۸. پیشگیری و کنترل دیابت
هزاران سال است که طب سنتی از زردچوبه برای دیابت استفاده می‌کند. مطالعات گوناگونی با استفاده از مدل‌های انسانی و حیوانی، نشان داده‌اند که مکمل کورکومین می‌تواند خواص ضد دیابت داشته باشد.

۹. کمک به درمان و کنترل بیماری‌های ریه
محققان گمان دارند که خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی کورکومین بتواند به کاهش علائم بیماری‌های مزمن ریه کمک کند. مروری پزشکی در سال 2017 نتیجه گرفت که هر چند شواهد بالینی محدود هستند، اما کورکومین ممکن است بتواند به درمان آسم، فیبروز سیستیک، سرطان ریه، آسیب ریه و بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) کمک کند.

چطور چای زردچوبه درست کنیم؟
چای زردچوبه را می‌توانید هم با پودر خالص زردچوبه و هم با زردچوبه‌ی آسیاب شده تهیه کنید. چهار فنجان آب را به جوش بیاورید، یک تا دو قاشق چایخوری زردچوبه‌ی پودر شده را به آن اضافه کنید، اجازه دهید این ترکیب به مدت 10 دقیقه دم بکشد. بعد از خنک شدن بنوشید.

خیلی از افراد، مواد دیگری نیز به چای زردچوبه اضافه می‌کنند تا طعم بهتری به آن داده و به جذب بهترش نیز کمک کنند. می توانید از عسل برای شیرین کردن چای و افزودن بر خواص ضد میکروبی آن استفاده کنید. شیر، خامه، سیر بادام، شیر نارگیل و یا یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل هم به جذب بهتر کورکومین کمک می‌کند، چون کورکومین برای کاملا حل شدن به چربی‌های سالم نیاز دارد.

فلفل سیاه حاوی پیپرین است؛ پیپرین ماده‌ای است که به جذب بیشتر کورکومین کمک می‌کند و می‌تواند طعم دهنده‌ی مناسبی برای چای زردچوبه باشد.

لیموترش و زنجبیل هم خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دمنوش‌تان را بیشتر کرده و آن را خوش طعم‌تر می‌کنند.

 

منبع: bartarinha.ir