راهنمای انتخاب و خرید عطر و ادکلن مناسب | مد و زیبایی

عطری که استفاده می‌‌کنیم همانند لباسی معطر است که شخصیت، احساسات، سلایق و… ما را هویدا می‌‌سازد. انتخاب عطر کار راحتی نیست. قبل از هر چیز، رایحه آن باید ما را جذب کند؛ اما حتی شکل و ظاهر بسته‌بندی عطر نیز در انتخاب موثر است. حال این سوال مطرح می‌‌شود که چگونه میان رایحه‌‌های مختلف، عطر مورد نظرمان را بیابیم. برای یافتن رایحه‌ای که به شما بیاید و شما را زیبا کند، خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌‌کنیم.

انتخاب عطر بدون امتحان کردن آن غیر ممکن است
در وهله اول به شما توصیه می‌‌کنیم که قبل از رفتن به عطر فروشی، خود را معطر نکنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که برای امتحان کردن عطر، شیشه آن را بو می‌‌کنید، دقت کنید امکان دارد نتوانید رایحه اصلی عطر را تشخیص دهید. بدین منظور کمی از عطر مورد نظرتان را بر روی کاغذهای تست – که معمولا در عطر فروشی‌‌ها موجود است – اسپری کنید، سپس اگر در این حالت رایحه آن را پسندیدید؛ بر روی پوستتان نیز آن را امتحان کنید. توصیه می‌‌شود این عمل را در قسمت داخلی مچ دست یا بر روی گردن انجام دهید. اجازه دهید عطر حداقل به مدت نیم ساعت روی پوستتان بماند و به طور طبیعی و بدون مالش، جذب پوست شود: رایحه عطر بسته به نوع پوست متفاوت است و بعد از گذشت زمان خود را نشان می‌‌دهد. (توصیه نمی‌شود که عطر را بر کف یا روی دست امتحان کنید).

راهنمای انتخاب و خرید عطر و ادکلن مناسب | مد و زیبایی

فلزات قسمتی از پوست را که با آن تماس دارند، اسیدی می‌‌کنند و می‌‌توانند رایحه عطر را تغییر دهند؛ در نتیجه عطر را بر روی پوستی که نزدیک جواهرات و… قرار دارد، اسپری نکنید. برخی از انواع پوست به طور کلی رایحه عطر را تغییر می‌‌دهند. بنابراین انتخاب عطر باید براساس سلیقه، خواسته‌‌ها، جریان خون و اثر آن بر روی پوست‌تان صورت بگیرد. بوییدن سه یا چهار عطر پشت سر هم بی فایده است؛ چرا که حس بویایی شما اشباع می‌‌شود و قادر به تشخیص بوهای مختلف نخواهد بود. ترفندی ساده: بعد از بوییدن چند عطر متفاوت، دانه‌‌های قهوه را ببویید و کمی مکث کنید.

در انتخاب عطر صبور باشید
در هنگام خرید عطر دقت کنید و صبور باشید: در صورت عجله کردن، امکان دارد عطری را انتخاب کنید که بعد متوجه شوید رایحه مورد پسندتان را ندارد. از طرفی احتمال دارد در بعضی از روزها عطری را بپسندید و در روز بعد آن را دوست نداشته باشید یا بلعکس. هیچ اشکالی ندارد که چندین بار برای بوییدن رایحه‌‌های مختلف به مغازه عطر فروشی بروید یا قبل از خرید، چند روز از نمونه‌‌های رایگان و تبلیغاتی عطری استفاده کنید. هرگز عجله نکنید. (خصوصا اگر عطر که خریداری می‌‌کنید، گرانقیمت نیز باشد.)

فرمول مناسب خود را انتخاب کنید
تنوع محصولات خوشبوکننده بدن خیلی زیاد است و در نتیجه انتخاب مناسب را دشوار می‌‌کند: ادکلن، عطر، روغن‌‌های معطر، لوسیون‌‌ها، دئودورانت‌‌ها و… . نوع استفاده خود را بشناسید و براساس آن خرید کنید. به عنوان مثال ادکلن برای استفاده روزمره توصیه می‌‌شود. دئودورانت را به عنوان ضد عرق بعد از استحمام بکار ببرید و برای یک مهمانی شام، بهتر است از عطری با غلظت بیشتر استفاده کنید.

هر پوستی عطر خاص خود را دارد
هیچ عطر خاصی برای افرادی با موهای طلایی، قهوه ای یا مشکی وجود ندارد؛ این نوع پوست است که تفاوت را ایجاد می‌‌کند و به همین دلیل نیز ماندگاری عطر از فردی به فرد دیگر متفاوت است. انتخاب عطر همچنین باید براساس نوع شخصیت افراد باشد؛ عطرها در چندین گروه گوناگون دسته‌بندی می‌‌شوند و هر کدام تصویری متمایز را در ذهن تداعی می‌‌کنند: راهی برای مشخص شدن ماهیت واقعی افراد.

تفاوت بین عطر و دئودورانت
هنگامی که صحبت از تفاوت عطر ودئودورانت می‌‌شود، عده‌ای هستند که می‌‌گویند تفاوتی بین این دو وجود ندارد؛ چرا که هر دو به منظور خوشبو شدن بدن و جلوگیری از بوی بد آن تولید شده‌‌اند. اما تفاوت‌‌های ظریفی بین عطر و دئودورانت وجود دارد. اگر به ریشه و معنای دو کلمه دقت کنیم تفاوت و اختلاف آن‌‌ها روشن می‌‌شود.دئودورانت – که در اصل به معنای ضد عرق است – محصولی بهداشتی است که برای اصلاح بوی بدن طراحی شده است و به شکل‌‌های اسپری، رولی، ژل، کرم و… تولید می‌‌شود. دئودورانت می‌‌تواند منشاء مصنوعی یا طبیعی داشته باشد: به عنوان مثال تالک، پتاسیم آلوم (ترکیبی از پتاسیم و آلومینیوم) و گاه بعضی از گیاهان به شکل خشک شده یا اسانس برای تنظیم عرق؛ البته تعداد گیاهانی که در تولید دئودورانت استفاده می‌‌شوند،‌‌اندک است واز میان آن‌‌ها می‌‌توان از روغن اسطوخودوس که ضد باکتری و معطر است، نام برد.معادل واژه عطر در کشور فرانسه – زادگاه بسیاری از عطرهای ناب – به معنای تولید شده با دود است. این واژه ( پرفَم Parfum ) از حدود سال ۱۵۲۸ وارد زبان فرانسه شده است. عطر اغلب از ترکیب چند ماده معطر کم و بیش ماندگار که به طور طبیعی از یک گیاه، یک حیوان، یک قارچ یا از یک محیط گرفته شده‌‌اند، تولید می‌‌شود.

این مواد معطر گاه برای استفاده روزمره با مواد حلال و ثابت کننده‌‌ها ترکیب می‌‌شوند. امروزه به دلیل کمیاب بودن برخی از مواد طبیعی معطر که عمدتا منشاء حیوانی دارند (تحت محافظت قرار داشتن یا کم بودن تعداد گونه حیوانی مورد نظر) استفاده از مواد مصنوعی در تهیه عطر بسیار باب شده است. پایه عطر الکل – که آن هم می‌‌تواند طبیعی یا مصنوعی باشد – مواد گیاهی و حیوانی است. از مواد معطر با منشاء حیوانی می‌‌توان از «مشک» نام برد. مواد گیاهی از گل‌‌ها، میوه‌‌ها و هر ماده دیگری با منشاء گیاهی گرفته می‌‌شود.عطر و دئودورانت هر دو برای معطر کردن به کار می‌‌روند با این تفاوت که عطر معمولا برای لباس استفاده می‌‌شود؛ ولی دئودورانت مستقیما به پوست – به ناحیه‌‌های از بدن که بیشتر عرق تولید می‌‌کنند – زده می‌‌شود.میزان روغن بکار رفته در عطر بین پانزده تا بیست و پنج درصد است که در نتیجه آن ماندگاری بوی عطر بیشتر است. این میزان در دئودورانت بین شش تا پانزده درصد است که دلیل از بین رفتن بوی آن را بعد از حمام یا بعد از بیست‌و‌چهار ساعت توجیه می‌‌کند. بنابراین عطر و دئودورانت استفاده مشابه‌ای (خوشبو کردن بدن) با کارایی متفاوت دارند.

علایق خود را بشناسید
رایحه عطرها اغلب برگرفته از یک گل، میوه، چوب و… است. اسانس مورد علاقه خود را بشناسید و براساس نوع پوست، احساسات، خاطرات و شخصیت‌تان دست به انتخاب بزنید.
عطرتان را در مکان مناسب نگهداری کنید
عطر را نباید در مقابل نور و گرما و یا در مکانی که دائما دمای آن تغییر می‌‌کند، قرار داد. همچنین آن را در جایی تاریک و دور از رطوبت ۰نگه دارید. دمای ایده‌آل برای نگهداری عطر ده درجه سانتیگراد است. در نتیجه دمای یخچال‌‌های خانگی که بین سه تا چهار درجه است نیز می‌‌تواند به مواد طبیعی بکار رفته در عطر آسیب بزند.
از دو یا چند عطر متفاوت استفاده کنید
با گذشت زمان ما به بوها عادت می‌‌کنیم و مغز دیگر آن‌‌ها را تشخیص نمی دهد؛ هر چه میزان و دوز استفاده از عطر را افزایش دهیم، مغز بیشتر به آن رایحه عادت می‌‌کند؛ در نتیجه استفاده بیشتر از عطر بی فایده است. در عوض دو یا سه عطر متفاوت و مطابق با سلیقه و فعالیت خود انتخاب و به تناوب استفاده کنید.

ترجمه :اعظم کنجشکی

منبع : زیبـاشـو دات کام

http://www.zibasho.com/archives/10309#more-10309