کلید واژه ها : عوارض سیتریزین, عوارض “سیتریزین” برای کودکان, عوارض “سیتریزین” هگزال, «عوارض سیتریزین» در نوزادان, عوارض سیتریزین ۱۰, عوارض سیتریزین در کودکان, عوارض سیتریزین در شیردهی, عوارض سیتریزین در بارداری, عوارض ستیریزین ۱۰, عوارض ستیریزین ۵, 

نتیجه تصویری برای سیتریزین

ستیریزین (Cetirizine) یا “سیتریزین” (Zyrtec)

فهرست سرفصل ها

ستیریزین (Cetirizine) یا سیتریزین (Zyrtec) یک داروی ضد الرژی . ضد حساسیت میباشد . کاربرد اصلی داروی ستیریزین (Cetirizine) درمان حساسیت و خارش است . سیتریزین (Cetirizine) برای درمان تب یونجه ، کهیر و خارش های پوستی ناشی از حساسیت ها و الرژی ها استفاده میشود .

همچنین برای درمان ابریزش بینی، خارش و قرمزی چشم ، عطسه و خارش بینی و گلو و پوست ، در صورتی که این علائم ناشی از آلرژی و حساسیت باشد ، نیز استفاده میشود .

ستیریزین با مهار گیرنده‌های H۱ ( نوع یک گیرنده‌های هیستامین) عمل میکند. تفاوت ستیریزین (سیتریزین) با آنتی هیستامین‌ های قدیمیتر مثل کلرفنیرامین این است که چون از سد خونی مغزی نمی‌گذرد اثر تسکینی کمتری بر سیستم عصبی مرکزی دارد و خواب آلودگی آن کمتر است.

ستیریزین همچنین در درمان خارش و تورم ناشی از کهیر استفاده می شود.
به طور موقت علایم ناشی از تب یونجه یا آلرژی تنفسی فوقانی ( آبریزش بینی، عطسه ، خارش چشم ها / آبکی، خارش بینی و گلو ) تسکین می دهد.

مصرف ستیریزین (Cetirizine) در دوران بارداری و شیردهی

سیتریزین معمولا در دوران حاملگی خطری برای جنین ندارد و مصرف ستیریزین در دوران بارداری مانعی ندارد ولی توجه داشته باشید که در موقع تجویز پزشک ، حامله بودن خود را به پزشک اطلاع دهید و در صورت صلاح دید پزشک ، از این دارو در دوران بارداری استفاده نمایید

داروی ستیریزین از طریق شیر مادر وارد بدن شیر خوار خواهد شد و ممکن است برای نوزاد شما مضر باشد . از مصرف سیتریزین در دوران شیر دهی اکیدا خوداری کرده و فقط در صورت صلاح دید پزشک متخصص ، از داروی ستیریزین در دوران شیردهی استفاده نمایید.

عوارض جانبی احتمالی مصرف ستیریزین (Cetirizine)

هر داروی شیمیایی دارای عوارض جانبی خواهد بود که این عوارض جانبی ممکن است در شخصی بروز کرده و در شخص دیگر ، کاملا بدون عوارض باشد . عوارض جانبی احتمالی داروی ستیریزین به شرح زیر است

احساس خواب الودگی ، احساس سرگیجه و سردرد ، خستگی و بی حوصلگی ، خون دماغ شدن ، شکم درد ، حالت تهوع و استفراغ ، اسهال ، عطسه ، سرفه ، خشک شدن دهان

حداکثر اثر دارو یک ساعت بعد از مصرف ظاهر می شود. درصورت مصرف با غذا سرعت جذب دارو کاهش می یابد.

تداخل دارویی ستیریزین (سیتریزین)

در صورتی که از داروهای زیر استفاده میکنید به پزشک خود اطلاع دهید

  • داروهای ضد افسردگی
  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهای مورد مصرف در درمان اختلالات روانی
  • داروهای ضد تشنج
  • سایر داروهای مورد استفاده برای سرماخوردگی یا آلرژی ها
  • داروهای خواب آور
  • آرامبخش ها
  • ترانکلیزرها
  • تئوفیلین

سیتریزین (cetirizine) چیست ؟ عوارض جانبی

نتیجه تصویری برای سیتریزین
سیتریزین (cetirizine) چیست ؟ عوارض جانبی

سیتریزین ( cetirizine ) چیست ؟

سیتریزین ( cetirizine ) نوعی آنتی هیستامین است که میتواند هیستامین بدن را کاهش دهد . افزایش هیستامین در بدن میتواند باعث ایجاد علائمی مانند عطسه ، خارش چشم ها ، قرمز شدن چشم ها ، آبریزش از چشم ها و بینی و … شود . با استفاده از سیتریزین ( cetirizine ) این علائم بهبود میابد .

سیتریزین ( cetirizine ) مانند سایر داروهای ضدآلرژی و حساسیت ، میتواند باعث خواب آلودگی و کاهش تمرکز شما شود . بعد از مصرف این دارو ، از رانندگی و سایر فعالیت هایی که به تمرکز بالا نیاز دارد خودداری کنید . همچنین مصرف الکل میتواند عوارض جانبی سیتریزین ( cetirizine ) را افزایش دهد . در صورتی که از سایر داروهای آلرژی و یا سرماخوردگی ، قرص های خواب آور ،آرام بخش ها ، شل کننده های عضلات و داروهای افسردگی استفاده میکنید ، قبل از مصرف سیتریزین ( cetirizine ) به پزشک خود اطلاع دهید .

مصرف سیتریزین ( cetirizine ) در دوران بارداری و حاملگی

این دارو در رده B قرار دارد ، در هر صورت قبل از مصرف دارو ، باردار بودن خود را به پزشک اطلاع دهید .

مصرف سیتریزین ( cetirizine ) در دوران شیرهی

این دارو از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل میشود و حتما قبل از مصرف دارو باید با پزشک مشورت نمایید .

عوارض جانبی  سیتریزین ( cetirizine )

این دارو نیز مانند سایر داروها میتواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد . شما ممکن است یک یا چند مورد از این عوارض را تجربه کنید و یا هیچ کدام از عوارض در شما مشاهده نشود.

عوارض جانبی سیتریزین ( cetirizine )
عوارض جانبی سیتریزین ( cetirizine )

رایج ترین عوارض احتمالی مصرف مصرف سیتریزین ( cetirizine )  عبارتند از :

  • افزایش تعداد ضربان قلب
  • نامنظم شدن ضربان
  • احساس بی حوصلگی شدید
  • بیش فعالی
  • گیجی و مشکلات بینایی و عدم حفظ تعادل
  • کاهش مقدار ادرار
  • خواب آلودگی
  • خشک شدن دهان و گلو
  • حالت تهوع
  • سرفه
  • یبوست

عوارض جانبی سیتریزین ( cetirizine ) به صورت تخصصی به شرح زیر است :

عوارض عمومی : سکته مغزی ، خستگی شدید ، خشکی دهان و گلو ، سردرد ، شکم درد ، بیش فعالی و بی حوصلگی

سیتریزین به صورت قرص و شربت در دسترس است

عوارض سیتریزین بر سیستم عصبی

به صورت شایع (۱۴٫۳ درصد ) سکته مغزی ، سردرد (۱۴ درصد)، سرگیجه (۱ تا ۱۰ درصد) ، کاهش حس چشایی ، پارستزی (حس سوزن سوزن شدن) ، لرزش ، میگرن ، تیک های عصبی ، اختلالات گوارشی ، اختلال حافظه ، دیازژیا، دیسکینزی، دیستونی، انسنکوپ، آمنیزی

 عوارض سیتریزین بر دستگاه گوارشی

خشک شدن دهان و گلو ، حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، درد شکم ، یبوست ، نفخ ،افزایش بزاق ، پوسیدگی دندان ، هموروئید ، تغییر رنگ زبان ، بزرگ شدن شکم

 عوارض سیتریزین بر دستگاه تنفسی

سرفه ، اختلال در تنفس ، تنگی نفس ،عفونت دستگاه تنفسی فوقانی ، برونشیت ، افزایش خلط ، سینوزیت

عوارض سیتریزین از لحاظ روانی

سردرگمی ، اختلال حافظه ، کاهش میل جنسی ، اضطراب ، بیش فعالی ، اختلال خواب ، افسردگی ، توهم ، تیک عصبی ، افزایش احتمال خودکشی

سایر عوارض عمومی سیتریزین

کمر درد ، درد قفسه سینه ، آرتریت ، پوکی استخوان ، ضعیف شدن عضلات ، خارش ، عرق کردن زیاد ، آلوپسی ،درماتیت ، خشک شدنوست ، جوش ، اگزما ، کم شدن ادرار ، عفونت ادرار ، بی اختیاری ادرار ، درد پستان در زنان ، خون ریزی زودهنگام قاعدگی ، واژینیت ، تپش قلب ، تاکی کاردی ،نارسایی قلبی ، افزایش فشار خون ، افزایش وزن و چاقی ،

میزان و دوز مصرف سیتریزین

هر دارویی را باید به میزانی که دکتر تجویز کرده است مصرف کنید . مقادیر موجود در این متن فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تجویز پزشک نیست .

دوز مصرف سیتریزین در بزرگسالان

۵ تا ۱۰ میلی گرم یکبار در روز

حداکثر دوز ۱۰ میلی گرم در روز (در افراد بالای ۶۵ سال بهتر است بیش از ۵ میلی گرم در روز نباشد )

میزان و دوز مصرف سیتریزین در کودکان

برای درمان آلرژی در کوک معمولا با دوز اولیه ۲٫۵ میلی گرم در روز آغاز شده و در صورت نیاز به ۵ میلی گرم به صورت دو وعده ۲٫۵ میلیگرمی سیتریزین در روز افزایش میبابد .

در صورتی که مصرف قرص سیتریزین را فراموش کردم چه کنم ؟

در صورتی که مصرف یک وعده داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری ، قرص خود را مصرف کنید . در صورتی که به زمان مصرف بعدی نزدیک میشوید ، دوز فراموش شده را رها کنید .

در صورت مصرف بیش از حد سیتریزین چه کنم ؟

در صورتی که به اشتباه و یا با هدف خودکشی با سیتریزین ، بیش از حد دارو مصرف کرده اید ، با اورژانس تماس بگیرید

چه داروهایی با سیتریزین تداخل دارند ؟

قبل از تجویز سیتریزین توسط پزشک ، در صورتی که داروی دیگری مصرف میکنید به پزشک خود اطلاع دهید . سیتریزین ممکن است با سایر داروهای آنتی هیستامین و یا داروهای سرماخوردگی ، مسکن ، فشارخون ، ضد افسردگی ، ضد اضطراب ، داروهای خواب آور و … تداخل داشته باشد .

میزان و دوز مصرف سیتریزین
میزان و دوز مصرف سیتریزین

تهیه و ترجمه اختصاصی/ pamuh.com

توجه : عوارض و موارد مصرف و توصیه های مصرف هر دارویی ممکن است به مرور زمان دچار تغییر شود . این نوشته در تاریخ ۹۶/۹/۱۰  منتشر شده است و ممکن است بعد از این تاریخ یافته های جدیدی از عوارض و موارد مصرف این دارو به دست آمده باشد که کاملا با این مقاله منطبق نباشد .
این مقاله فقط جهت اطلاع رسانی و افزایش آگاهی بوده و این سایت هیچ مسئولیتی در مورد موارد سوء مصرف داروها ندارد . توصیه های این مقاله جایگرین تجویز و توصیه های پزشک نیست و شما باید به تجویز پزشک متخصص عمل کنید.