پلاویکس, پلاویکس خارجی, پلاویکس عوارض, پلاویکس چیست, پلاویکس۷۵, پلاویکس ایرانی, پلاویکس ویکی پدیا, پلاویکس چه دارویی است, پلاویکس یا اسویکس, پلاویکس فرانسوی, پلاویکس عوارض, عوارض قرص پلاویکس,

پلاویکس (Plavix)
پلاویکس (Plavix)

کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix) چیست؟

کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix) یک داروی ضد لخته شدن خون است که ثابت شده است خطر بروز سکته قلبی و گرفته شدن فنر توسط لخته خون را کاهش می دهد.

داروهای ضد پلاکت مانند پلاویکس برای جلوگیری از تشکیل لخته درعروق مصرف می شوند تا خون به راحتی در عروق جریان یافته واکسیژن به ارگانهای حیاتی بدن مانند مغز و قلب برسد.

پزشکان اغلب داروهای ضد پلاکت را برای بیمارانی که در معرض افزایش خطر ابتلا به حملات قلبی یا سکته مغزی در آینده هستند تجویز می کنند .

 

مصرف کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix)  در دوران بارداری و شیردهی :

این دارو معمولا ضرری برای جنین نداشته و مصرف این دارو در دوران بارداری و حاملگی مجاز است ولی حتما باید طبق نظر پزشک و با تجویز پزشک باشد .

هنوز اطلاعات کاملی از احتمال انتقال این دارو از طریق شیر مادر به بدن نوزاد در دست رس نمیباشد . جهت مصرف داروی کلوپیدوگرل (Clopidogrel) یا پلاویکس (Plavix)  در دوران شیردهی حتما با پزشک خود مشورت نمایید

توجه :

۱- از مصرف کلوپیدوگرل در چند روز اول پس از انفارکتوس میوکارد و ۷ روز پس از حمله ایسکمیک باید اجتناب نمود.

۲- در بیمارانی که در معرض خطر افزایش خونریزی ناشی از تروما، جراحی یا دیگر شرایط پاتولوژیک هستند و در بیماران مبتلا به نارسایی کبد و کلیه با احتیاط فراوان مصرف شود. ۴- ۷ روز قبل از انجام جراحی باید مصرف کلوپیدوگرل قطع شود.

پلاویکس دارویی عموما بی خطر است و به خوبی تحمل می شود اگر دچار بیماری مانند زخم معده هستید که شما را در معرض خونریزی قرار می دهد با پزشک خود قبل از مصرف دارو مشورت کنید.

خارش بثورات( دانه های) پوستی، اسهال و کبود شدن از عوارض نادر این دارو است.

با نظر پزشک خود برخی از آزمایشات خاص را به طور منظم انجام دهید.

عوارض جانبی پلاویکس (Plavix)  :

خونریزی به خصوص در بیماران با زمینه قبلی مانند اولسرپپتیک، سرفه، درد شکمی و مشکلات گوارشی، نوتروپنی و ترومبوسیتوپنی نوع TTP. سردرد، سرگیجه، ضعف، درد قفسه سینه، تپش قلب، درد شکم، یبوست، تهوع، استفراغ، خونریزی ، کاهش حجم ادرار، درد شدید شکم، ضعف عضلانی و درد عضلانی، خون در ادرار و تیره شدن ادرار، تغییر رنگ پوست

تداخلات دارویی پلاویکس (Plavix)

  • داروهای NSAIDs نظیر ایبوپروفن و ناپروکسن
  • داروهای PPIs مانند امپرازول و پنتوپرازول
  • فلوکونازول و کتوکونازول
  • فلوکستین و فلووکسامین
  • سایمتیدین و رانیتیدین

عوارض جانبی قرص پلاویکس, عوارض مصرف پلاویکس, عوارض دارو پلاویکس, عوارض قرص پلاویکس ۷۵, عوارض قطع پلاویکس, عوارض مصرف زیاد پلاویکس, عوارض جانبی داروی پلاویکس, عوارض جانبی پلاویکس,