کلید واژه ها : عوارض داروی سیتالوپرام, عوارض قطع سیتالوپرام, عوارض دارویی سیتالوپرام, عوارض قطع ناگهانی سیتالوپرام, عوارض مصرف طولانی مدت سیتالوپرام, عوارض سیتالوپرام بیست, عوارض شایع سیتالوپرام, عوارض قرص سیتالوپرام 20, عوارض سیتالوپرام 20, 

موارد مصرف و عوارض داروی سیتالوپرام (Citalopram یا Celexa)

سیتالوپرام (Citalopram یا Celexa) ضدافسردگی و از خانواده داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) میباشد. این دارو با افزایش ترشح سروتونین، ماده شیمیایی طبیعی که به حفظ تعادل مغز کمک می کند، به بهبود مشکلات روانی از جمله افسردگی کمک می نماید.

موارد مصرف سیتالوپرام

سیتالوپرام عموما برای درمان افسردگی استفاده می شود. سایر موارد مصرف این دارو را می توان درمان اختلال وسواسی جبری، اختلال ترس، سندرم ملال پیش از قاعدگی، اختلال اضطراب، اختلال استرس پس از سانحه، اختلالات خوردن، الکلیسم و هراس اجتماعی تجویز می شود. این دارو در موارد دیگری نیز بسته به نظر پزشک تجویز می شود.

تداخلات دارویی سیتالوپرام

هیچکدام از داروهای مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین از جمله سیتالوپرام را نباید با داروهای اکسیداز تک آمین از قبیل ایزوکاربوکسازید (isocarboxazid)، فنلزین (phenelzine)، ترانیل سیپرومین (tranylcypromine)، سیلیجیلین (selegiline) و پروکاربازین استفاده نمود. ترکیب این داروها با یکدیگر باعث گیجی، فشارخون بالا، لرزش و بیش فعالی می شود. اگر لازم به تغییر درمان از سیتالوپرام به این داروها و یا برعکس می باشد، باید بین قطع مصرف و شروع مصرف داروی دیگر 14 روز فاصله باشد. تریپوتوفان، یک مکمل غذایی معمول، زمانیکه با سیتالوپرام مصرف می شود باعث سردرد، تهوع، تعریق و سرگیجه می شود. لاینزوئیلید (Linezolid) و متیلین آبی تزریقی نیز نوعی اکسیداز تک آمین بوده و نباید به همراه سیتالوپرام مصرف شود.

مصرف داروهای مهار کننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) با آسپیرین، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی و یا داروهای رقیق و یا غلیظ کننده خون باعث افزایش خطر خونریزی بخش فوقانی دستگاه گوارش می شود.

 موارد مصرف و عوارض داروی سیتالوپرام (Citalopram یا Celexa)

مصرف دربارداری و شیردهی

قرارگرفتن جنین در برابر سیتالوپرام در سه ماهه سوم بارداری می تواند باعث عوارضی شود. سیتالوپرام از طریق شیر وارد بدن نوزاد می شود و در کودکانیکه با شیر مادران تغذیه می شوند، می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی گردد.

عوارض جانبی مصرف سیتالوپرام

شایع ترین عوارض و آثار جانبی همراه با سیتالوپرام شامل تهوع، خشکی دهان، تعریق زیاد، سردرد، لرزش، خواب آلودگی و مشکل در به خواب رفتن می باشند. عموما 1 نفر از هر 5 یا 6 نفر یکی از این عوارض را تجربه می نمایند. همچنین سیتالوپرام می تواند باعث اختلال جنسی شود. بعضی از افراد هنگام قطع مصرف دارو علایمی حس می نمایند. علایم ناشی از قطع مصرف دارو شامل سرگیجه، سوزن سوزن شدن، خستگی، خواب های آشفته، کج خلقی و عصبانیت می باشد.

اخطارهای مصرف داروهای ضدافسردگی و سیتالوپرام

داروهای ضدافسردگی برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها ازقبیل افسردگی و سایر بیماری ها و اختلالات روانی و خلقی مورد استفاده قرار می گیرند. این داروها به افراد برای بهبود حالشان و کمک به پیشگیری از افکار و اقدامات آسیب رسانی بخود و خودکشی کمک می نمایند. بااینحال تحقیقات نشان می دهند که تعداد کمی از افراد (معمولا آنهایی که زیر 25 سال دارند) بعد از مصرف قرص های ضدافسردگی، ممکن است افسردگی و یا سایر اختلالات خلقی آنها بدتر شده و یا افکار خودکشی به آنها دست داده و یا حتی اقدام بخودکشی نمایند، بنابراین لازم است همه افراد (بخصوص افراد زیر 25 سال) حتی آنها که سیتالوپرام  را برای بیماری های غیر از افسردگی استفاده می کنند، با پزشک خود درباره خطرات و مزایای داروهای ضدافسردگی مشورت نمایند. درصورت حس کردن اینکه حال خود و یا فرزند تحت نظر شما بدتر شده و یا احساس خودکشی و یا آسیب رساندن به خود و یا فرزندتان که در حال مصرف دارو است، دست داد، سریعا به پزشکتان مراجعه نمایید. در حین مصرف دارو فرد مصرف کننده و یا خودتان را تحت نظر داشته باشید.

منبع :سایت پزشکی و مجله سلامتی راستینه

http://rastineh.ir

سیتالوپرام “citalopram” چیست ؟ عوارض جانبی – تداخل دارویی

سیتالوپرام "citalopram" چیست ؟ عوارض جانبی - تداخل دارویی
سیتالوپرام “citalopram” چیست ؟ عوارض جانبی – تداخل دارویی

سیتالوپرامcitalopram” یکی از داروهای ضد افسردگی ست که به عنوان مهارکننده سروتونین تجویز می شود . در صورتی که از داروی پیموزید استفاده میکنید و یا از متیلین تزریقی استفاده می کنید نباید از #سیتالوپرام “citalopram” استفاده کنید .

نام عمومی: سیتالوپرام 
نام تجاری نام تجاری: CeleXA

 توجه : با مصرف قرص سیتالوپرام “citalopram” احتمال تمایل به خودکشی بسیار بالا میرود . در صورتی که یکی از نزدیکان شما از سیتالوپرام “citalopram” استفاده میکند ، تغییرات رفتاری و خلق و خوی او را تحت نظر داشته باشید و هرگونه تغییر رفتار شدید را به دکتر متخصص اطلاع دهید . علائمی مانند : اضطراب شدید ، بیش فعالی ، ترس ، تحریک پذیری ، عصبانیت همراه با تمایل به تهاجم و آسیب رسانی ، افسرده شدن و گوشه گیری و یا هرگونه صحبت درباره خودکشی . معمولا بیماران تحت درمان با این دارو ، در صورت تصمیم به خودکشی ، سیتالوپرام “citalopram” را برای این کار استفاده می کنند.
قبل از تجویز دارو ، موارد زیر را به پزشک بگویید :

 

  •  در صورت وجود لخته خون در رگ های بدن
  • در صورتی که بیماری کبدی دارید
  • در صورت ابتلا به بیماری های کلیوی
  • گلوکوم
  • ابتلا به صرع و تشنج
  • اگر بیماری قلبی و عروقی دارید
  • نارسایی قلبی ، اختلال ریتم قلب ، کم بودن ضربان قلب ، تپش قلب یا سابقه حمله قلبی
  • سابقه سکته مغزی
  • در صورتی که سطح پتاسیم خون شما پایین است
  • در صورت ابتلا به بیماری دوقطبی
  • در صورتی که هرگونه اعتیادی دارید
  • در صورتی که قبلا سابقه خودکشی داشته اید و یا در فکر خودکشی کردن هستید .
  • در صورتی که کسی در خانواده شما ، قبلا سابقه خودکشی کردن داشته است

مصرف سیتالوپرام “citalopram” در دوران بارداری و حاملگی

مصرف #سیتالوپرام “citalopram” در دوران بارداری میتواند باعث آسیب های ریوی شدید در جنین شود . همچنین در دوران #حاملگی ، مصرف سیتالوپرام “citalopram” میتواند باعث بروز #افسردگی بسیار شدید و بعد از زایمان نیز باعث بروز “افسردگی بعد از زایمان” بسیار شدید شود .

مصرف سیتالوپرام "citalopram" در دوران بارداری و حاملگی
مصرف سیتالوپرام “citalopram” در دوران بارداری و حاملگی

در زمان مصرف این دارو باید از روش های پیشگیری از بارداری استفاده کنید و در صورتی که در دوره مصرف دارو متوجه حاملگی و #بارداری خود شدید ، مصرف سیتالوپرام “citalopram” را قطع کرده و همان روز سریعا به پزشک اطلاع دهید

مصرف سیتالوپرام “citalopram” در دوران شیردهی

این دارو از طریق شر مادر به بدن نوزاد منتقل می شود و در زمان #شیردهی نباید از قرص سیتالوپرام “citalopram” استفاده کنید . مصرف این دارو میتواند #عوارض شدیدی روی کودک شما برجا بگذارد .

نحوه مصرف داروی سیتالوپرام “citalopram”

تمام داروها را باید طبق تجویز پزشک مصرف کنید و توصیه های موجود در این سایت فقط جهت اطلاع رسانی بوده و جایگزین تجویز پزشک نمیباشد . همیشه دوره درمان سیتالوپرام “citalopram” کامل کنید و از مصرف بیش از حد و یا قطع ناگهانی سیتالوپرام “citalopram” خودداری کنید . عوارض ترک ناگهانی سیتالوپرام “citalopram” می تواند بسیار شدید باشد .

نحوه مصرف داروی سیتالوپرام "citalopram"
نحوه مصرف داروی سیتالوپرام “citalopram”

 

اولین علائم بهبودی بعد از مصرف این دارو ممکن است تا 14 روز به طول بیانجامد . در صورتی که با شروع مصرف سیتالوپرام “citalopram” علائم بهبودی را مشاهده نمی کنید کاملا طبیعی بوده و ناامید نشوید و به مصرف دارو تا حداقل 14 روز ادامه دهید . در صورتی که بعد از 21 روز از مصرف دارو هیچ گونه علائمی از بهبودی در خود مشاهده نکردید و یا دچار افسردگیِ شَدید شُدید ، حتما با پزشک متخصص تماس بگیرید .

در صورت فراموش کردن مصرف دارو چه کنم ؟

در صورتی که یک وعده مصرف داروی خود را فراموش کردید ، به محض یاداوری ، قرص خود را مصرف کنید . در صورتی که به نوبت مصرف بعدی نزدیک هستید ، #دوز فراموش شده را رها کرده و در زمان مصرف بعدی ، قرص خود را مصرف کنید .

در صورت مصرف بیش از حد سیتالوپرام “citalopram” چه اتفاقی می افتد ؟

در صورتی که به صورت اتفاقی و یا به قصد خودکشی ،سیتالوپرام “citalopram” را بیش از حد مجاز مصرف کرده اید سریعا با اورژانس (115) تماس بگیرید . مسمومیت با #سیتالوپرام میتواند کشنده باشد . در صورتی که به قصد #خودکشی مقدار زیادی سیتالوپرام “citalopram” مصرف کرده اید توجه داشته باشید که بعد از درمان و بهبودی ، دچار عوارض بسیار شدید کلیوی و کبدی خواهید شد . همچنین افسردگی شدید و ابتلا به بیماری های روانی و  تشنج میتواند بعد از اقدام به خودکشی با این دارو اتفاق بیافتد .

تداخل دارویی سیتالوپرام

مصرف هم زمان سیتالوپرام با داروهای خواب آور و داروهایی که نفس کشیدن را کندتر میکند ، میتواند باعث مرگ شود

قبل از تجویز سیتالوپرام توسط پزشک ، در صورتی که داروی دیگری مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید . مانند داروهای خواب آور ، داروهای ضدافسردگی ،داروهای تشنج ، شل کننده های عضلانی ، داروهای مسکن (مانند استامینوفن)و …

داروهای زیر میتواند به صورت شدید با سیتالوپرام ارتباط برقرار کرده و تداخل ایجاد کنند :

سایمتیدین{1}، لیتیم ،تریپتوفان، وارفارین، کومادین، یانوتون ، داروهای قلبی ، آسپیرین، ایبوپروفن (Advil، Motrin)، ناپروکسن (Aleve)، سلکوکسیب (Celebrex)، دیکلوفناک، اندومتاسین، ملوکسیک

عوارض جانبی سیتالوپرام :

مصرف این دارو مانند سایر داروها می تواند عوارض جانبی برای شما داشته باشد . شما ممکن است هیچ عوارضی نداشته باشید و یا هم زمان چند عارضه را تجربه کنید .

در صورتی که عوارض زیر را با مصرف سیتالوپرام تجربه کردید با پزشک تماس بگیرید :

در صورتی که علائمی از آلرژی به سیتالوپرام بروز کرد . مانند تورم صورت و لب ها ، خارش و قرمز شدن چشم ها ، تنگی نفس و اختلالات تنفسی ، خشک شدن دهان .

در صورتی که این عوارض را مشاهده کردید با پزشک تماس بگیرید : تغییرات شدید رفتاری ، اقدام به خودکشی ، تمایل به تهاجم و آسیب زدن به اطرافیان ، خواب آلودگی دائمی و ناتوان کننده ف اضطراب غیر قابل کنترل

عوارض جانبی عمومی :

  • سرگیجه به حدی که ممکن است مشکل حفظ تعادل داشته باشید .
  • مشکلات بینایی ، تاری دید ، دردچشم ، مشاهده هاله نور در اطراف اجسام
  • سردرد
  • ضعف
  • تپش قلب
  • درد قفسه سینه
  • تهوع و استفراغ
  • سفت شدن عضلات و مفاصل
  • تب
  • عرق کردن زیاد
  • اختلال حافظه
  • اسهال
  • کاهش میزان سدیم در بدن
  • بیش فعالی
  • بی حس شدن دست ها و پاها و احساس سوزن سوزن شدن
  • افزایش وزن و چاقی
  • کاهش میل جنسی و مشکل در ارضا شدن

میزان و مقدار مصرف سیتالوپرام

مصرف سیتالوپرام در بزرگسالان معمولا با دوز اولیه 20 میلی گرم و یکبار در روز شروع می شود . مصرف دارو طبق صلاح دید پزشک میتواند تا 40 میلی گرم در روز افزایش پیدا کند . مصرف 60 میلیگرم و یا 80 میلی گرم در روز تفاوت چندانی با مصرف دوز 40 میلی گرم سیتالوپرام در روز ندارد .

طریقه مصرف صحیح قرص سیتالوپرام برای رفع زودانزالی

هر شب یک عدد سیتالوپرام 20 میلی گرم مصرف کنید . از هفته دوم یک قرص 40 میلیگرم در شب . از هفته سوم هر شب 40 میلی گرم و صبح ها 20 میلی گرم . در هفته چهارم هر شب 40 میلی گرم و هر صبح 40 میلی گرم . همیشه 2 الی 3 ساعت قبل از نزدیکی و رابطه جنسی ، جهت جلوگیری از زود انزالی ، 20 میلی گرم سیتالوپرام مصرف کنید

توجه : اگر از مهارکننده های مونوآمین اکسیداز ( لینزولید،ایزوکاربوکسازید،آمپول متیلن بلو،فنلزین،راساگیلین،سلگیلین،ترانیل سیپرومین) در چهارده روز اخیر استفاده کرده اید نباید سیتالوپرام مصرف کنید.اگر نسبت به سیتالوپرام حساسیت دارید و یا از داروهای لگزاپرو و پیموزاید استفاده میکنید نباید سیتالوپرام مصرف کنید.اگر از مهارکننده های مونوآمین اکسیداز در چهارده روز اخیر استفاده کرده اید بخاطر یک تداخل دارویی خطرناک نباید از سیتالوپرام استفاده کنید

تهیه و ترجمه اختصاصی/ baelm.net