برای داشتن ریشی پرپشت فقط کافی نیست که ریش تراش تان را دور بیاندازید بلکه باید صبور باشید و از ریش خود به خوبی نگهداری کنید.

1- شناخت بنیان رشد موهای صورت (ریش)
داشتن ریشی زیبا و پرپشت زمان بر است؛ درنتیجه بسیار پیش می آید که در میانه راه احساس پشیمانی کنید و بخواهید که از ریش تراش استفاده کنید. به این منظور، تصویری از مدل ریش مورد علاقه تان و خودتان رادر حالی که ریشی پرپشت و زیبا دارید، در ذهن داشته باشید و هرگاه در میانه راه خسته شدید، این تصویر را در ذهن مجسم کنید و از آن لذت ببرید. این کار، انگیزه ادامه راه را به شما نشان می دهد و کمک می کند که مدت زمان بیشتری صبر کنید. حتی می توانید عکسی با مشخصات موردنظرتان بیابید و کنار آینه نصب کنید. هر روز به نتیجه ای که احتمالا در انتظار شماست، بنگرید.

این باور غلط را فراموش کنید
احتمالا این عقیده که در صورت تراشیدن موهای صورت، ریش با ضخامتی دو برابر رشد می کند را شنیده اید. اما این فرضیه کاملا درست نیست. بعد از تراشیدن موها در ابتدا ریش کمی سریع تر شد می کند اما بعد از مدت کوتاهی ریتم رشد موها بسیار کندتر از قبل از تراشیدن می شود که تاثیر تراشیدن مو برای پرپشت تر شدن آن را تقریبا از بین می برد. به علاوه بعد از تراشیدن و در ابتدای رشد ریش به نظر پرپشت تر می رسد؛ چرا که موها در ریشه نسبت به سابقه مو ضخیم تر است. بهترین راه حل این است که اجازه دهید موهای صورت تان رشد طبیعی خود را داشته باشد و ریش تراش را کنار بگذارید.

برای تبدیل موهای صورت به ریشی زیبا، معمولا بین چهار تا شش هفته زمان نیاز است. در ابتدا موهای صورت نامنظم است و به همین دلیل، باید برای تبدیل شدن آن ها به ریشی مرتب، صبور بود. اگر می خواهید ریش بگذارید، بهترین زمان برای شما هنگامی است که در تعطیلات، مرخصی یا مسافرت به سر می برید، این زمان به شما این فرصت را می دهد، هنگامی که دوباره به محل کار بازگشتید، از صورت نامرتب خود، نظرات و نگاه دیگران رنج نبرید.

 

با خارش پوست تان کنار بیایید
یکی از مشکلات اصلی که اغلب کسانی که می خواهند ریش داشته باشند از آن شکایت می کنند، خارش این ناحیه از پوست صورت است. تحریک پوست و خارش آن نباید شما را منصرف کند. به منظور کاهش این مشکل، باید هر روز صورت خود را با شوینده ای ملایم بشویید، از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید، پوست خود را مرطوب نگه دارید و پوسته پوسته شدن و قرمزی آن را کاهش دهید.

اگر میزان خارش پوست تان به حدی است که شما را بسیار آزار می دهد، از کرم های حاوی یک درصد هیدروکورتیزون استفاده کنید؛ این کرم تا حد زیادی خارش را کاهش می دهد.

به علاوه، خارش پوست معمولا موقتی است. صبور باشید؛ چرا که به زودی از دست آن خلاص می شوید.

 

استفاده از شامپوی ضدشوره
چندبار در هفته ریش خود را با شامپوی ضدشوره بشویید؛ این کار، خارش پوست این ناحیه را تسکین می دهد و نیز خشکی پوست صورت در ناحیه ریش که گاه با شوره همراه می شود و ریش را بسیار زشت و نازیبا می کند را کاهش می دهد. همچنین می توانید کمی نرم کننده موی سر استفاده کنید تا ریشی نرم و سالم داشته باشید.

تاثیر ژنتیک در رشد موهای صورت
سرعت رشد و ضخامت موهای صورت تا حد زیادی به ژنتیک شما بستگی دارد. متاسفانه هیچ محلول جادویی وجود ندارد که به همه افراد کمک کند تا ریشی پرپشت و زیبا داشته باشند. نوع ریش شما ارتباط مستقیمی با ژنتیک و میزان تولید تستوسترون در بدن تان دارد.

داشتن ریش زیبا و پرپشت

 

ریش خود را مرتب کنید
بعد از انتخاب مدل ریش، قسمت های اضافی را به طور منظم، کوتاه کنید. بهتر است برای دفعه اول از یک آرایشگر حرفه ای کمک بگیرید.

از روغن های محافظ مو استفاده کنید
بهتر است قبل از اسکی یا رفتن به استخر، کمی از روغن های محافظ مو (مثل روغن هسته انگور یا جوجوبا) استفاده کنید. چرا که به عنوان مثال؛ کلر موجود در آب استخر به موها آسیب می زند. این روغن ها با حفظ رطوبت و چربی، از موهای صورت شما محافظت می کند.

2- بهبود رشد موهای صورت

درست غذا بخورید
درست غذا خوردن و حفظ سلامت بدن، رشد موهای صورت را افزایش می دهد. از آنجایی که ماده اصلی تشکیل دهنده موها، پروتئین است، مصرف مواد غذایی غنی از پروتئین همچون ماهی های چرب، گوشت گوساله کم چرب و مرغ، رشد موها را تقوی می کند. همچنین باید مصرف روغن های مفید را که برای سلامت بدن ضروری است، افزایش دهید. می توانید با مصرف مواد غذایی مثل گردو و دیگر دانه های روغنی، ماهی و تخم مرغ، آن ها را به بدن خود برسانید. این روغن ها تستوسترون را در بدن افزایش می دهد و در نتیجه رشد موهای صورت نیز زیاد می شود.

سبزی های دارای برگ سبز (اسفناج، کلم پیچ و…) برای سلامت بدن ضروری است و به بدن کمک می کند که هورمون زنانه استروژن را بسوزاند. این عمل سبب می شود سطح تستوسترون در ارگانیسم شما افزایش بیابد. از مصرف زیاد موادقندی اجتناب کنید؛ چرا که ارزش غذایی ندارد و موهای شما را ظریف و شکننده می کند.

ویتامین های مکمل مصرف کنید
مصرف مکمل ها می تواند سلامت موها را بهبودبخشد و رشد موهای صورت را افزایش دهد. بی تردید، بیوتین یا ویتامین B7، بهترین مکمل در رشد موها است. شما به راحتی می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید. معمولا متخصصان پوست برای گرفتن بهترین نتیجه، مصرف بیوتین را با 2.5 میلی گرم در هر روز آغاز می کنند. البته قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید.
از دیگر مکمل هایی که رشد موها را افزایش می دهد می توان به ویتامین B1، B6، B12، بتاکاروتن، روغن برزک و گزنه نام برد.

البته از آنجا که مصرف بیش از حد ویتامین ها نیز می تواند مضر باشد، قبل از مصرف هرنوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش کنید
ورزش منظم (با شدت متوسط یا زیاد) گردن خون را در بدن بهبود می بخشد و بدن را برای تولید تستوسترون تحریک می کند. گردش خون نقشی اساسی در افزایش رشد موهای صورت دارد؛ چرا که ویتامین ها و مواد غذایی مورد نیاز پوست را به آن می رساند و در نتیجه رشد موها را افزایش می دهد. برای رسیدن به بهترین نتیجه، ورزش های هوازی و قدرتی را با هم ترکیب کنید و به طور مرتب آن ها را انجام دهید.

 

استراحت کافی
به اندازه کافی استراحت داشته باشید و آرامش خود را حفظ کنید. خواب عامل بسیار مهمی در رشد موهاست؛ چرا که به سلول ها این امکان را می دهد که خود را ترمیم و بازسازی کنند. آنچه که در سلامت و رشد موها نقشی اساسی دارد خواب کافی است، 7 الی 8 ساعت در هر شب، برای سلامت عمومی بدن ضروری است. البته از آنجایی که استرس بیش از حد یکی از عوامل ریزش مو است، باید میزان استرس خود را نیز کاهش دهید.

به اندازه کافی آب بنوشید
ریش همانند گیاه نیست که هرچه بیشتر آب بنوشید سریع تر رشد کند اما با وجود این، برای بهبود عملکرد بدن و سلامت عمومی آن، لازم است که به اندازه کافی آب بنوشید. آب به بدن کمک می کند که سموم را دفع کند و پوست را از داخل مرطوب نگه دارد. این امر رشد و سلامت موها را تا حد زیادی تضمین می کند.

داشتن ریشی زیبا و پرپشت

 

ریش برای سلامت شما مفید است
این روزها در سرتاسر جهان، ریش برای مردان تبدیل به یکی از مدهایی شده است که حتی در میان ستارگان سینما نیز طرفداران فراوانی را به خود جذب کرده است. اما از طرفی سال ها پیش، پیامبر اسلام ریش گذاشتن را به مردان توصیه کرده و در مورد فواید آن برای مسلمانان بسیار سخن گفته است. باری دیگر شاهد این هستیم که مطالعات جوامع غرب، صحت توصیه های اسلام را اثبات می کنند.

به تدریج همگان به اثرهای مثبت ریش در سلامت مردان پی برده اند. از فواید ریش می توان از تاثیر محافظتی آن در برابر آفتاب یاد کرد. براساس مطالعه ای که در دانشگاه کوئینزلند استرالیا انجام شده، ریش بین 90 تا 95 درصد از رسیدن اشعه های ماوراءبنفش خورشید به پوست ممانعت می کند و به طرز قابل توجهی پیری و ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

ریش همچنین از پوست در برابر آب و هوا محافظت می کند: از تماس پوست با گرد و غبار و آلودگی ها جلوگیری می کند و همچنین امکان ابتلا به بیماری هایی همچون آسم و حساسیت ها را کاهش می دهد. ریش و سبیل همانند سد از ورود مواد آلرژی زا به داخل بینی جلوگیری می کنند.

به علاوه، اگر استفاده از ریش تراش را کم کنید، از شر موهای زیرپوستی و گاه دردناک، عفونت و آکنه رهایی می یابید.

یکی از فواید ریش که شاید کمتر به چشم بیاید این است که عموما گرمای پوست باعث می شود که حشرات جذب آن شوند و در صورت داشتن ریش احتمال گزیدگی پوست توسط این حشرات کاهش می یابد.

از طرفی وجود موی صورت و زیر چانه، از سرماخوردگی یا سرفه هایی که بر اثر تغییر ناگهانی هوا به وجود می آید، جلوگیری می کند. چرا که ریش، صورت و گردن را گرم نگه می دارد.

منبع:مجله زیبایی سالم

 

کلید واژه ها :  برای داشتن ریشی پرپشت فقط کافی نیست داشتن ریشی زیبا و پرشت زمان بر است؛ در صورت تراشیدن موهای صورت، ریش با ضخامتی موهای صورت، ریش با ضخامتی دو برابر رشد می کند اگر می خواهید ریش بگذارید، بهترین زمان برای شما ریش خود را با شامپوی ضدشوره بشویید رشد موهای صورت را افزایش می دهد. ریش برای مردان تبدیل به یکی از مدهایی شده